Kirjoittaja Aihe: T5:sen jarrukahva  (Luettu 3839 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
T5:sen jarrukahva
« : Helmikuu 26, 2014, 19:51:29 ip »
Liian kaukana ohjaustangosta, pitäisi saada lähemmäksi kun sormet ei oikein ylety. Jos taivuttaa meneekö poikki vai taipuuko? Tai löytyisikö vastaava joka olisi lähempänä ohjaustankoa tai mahd. säädettävä? 
Titaniumin kuski

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #1 : Helmikuu 26, 2014, 21:03:16 ip »
Ota vaikka orkkis malliksi ja käy tarvikelikkeessä.
On kahvoja, joissa on muutama pykälä kahvan etäisyyden säätämiseen.
( esim.  http://www.xlmoto.fi/kytkinkahva )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #2 : Helmikuu 26, 2014, 21:19:38 ip »
Näyttää kovasti samalta, kuin Larion vastaava. Pitäisi saada napakalla iskulla muodonmuutos, niin ei katkea. Mutta sellaisen hallitseminen tarkoituksella on vaikeaa. Katkeaminen on aika todennäköistä.
Jos harrastuneisuutta riittää, niin osaava kaveri katkaisee kahvan ja hitsaa uuteen asentoon. Tarvikkeena tuohon en itse ole löytänyt korviketta, alkuperäinen kun on koneistettu, ei muotoonvalettu. Aika paksu jöötihän tuo on, eli hitsauksen pitäisi onnistua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2014, 21:22:35 ip »
Se on hiukan erikoista noiden kahvojen kanssa: kun sattuu pyörä kaatumaan niin kahva voi taipua mielikuvitukselliseen asentoon mutta ei suostu oikeamaan. Alumiini kun on sillä tavalla karkenevaa että kerran taivutettu ei välttämättä enää kestä oikaisua. Jos taas yrittää taivuttaa niin todennäköisesti kuormitus osuu vain yhteen kohtaan eikä taipumista tapahdu vaan kahva katkeaa. Kahvat ovat yleisesti tehty valamalla ja se on varsin kovaa isorakeista ainetta. Alumiinilla, noin yleensä ottaen, on kapea se lämpöalue joka esimerkiksi raudalla on laaja, milloin voi taivuttamista tapahtua.
Kalliit, seostetusta ja valssatusta alumiinista tehdyt kahvat ovat helpompia oikoa mutta tavallisissa pyörissä niitä ei juuri ole. Joskus tein itsekin kahvoja I.H:n mainitsemasta syystä mutta aikaa ja materiaalia menee niin että tulevat hintaviksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #4 : Helmikuu 26, 2014, 22:45:53 ip »
Tuon kopautus teorian minulle joskus kertoi crossipuolen kaveri. Eli vääntyneen kahvan saa takaisin, kun ei väännä, vaan lyö kipakasti. Sopivasta kohtaa kiinni ruuvipenkkiin ja kops.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #5 : Helmikuu 26, 2014, 23:16:58 ip »
Ehkä ei kuitenkaan ehyttä suoraa kahvaa kannata ryhtyä taivistelemaan.
Tarvikeliikkeestä lähin sopiva aihioksi ja siitä muokkaamaan. Todennäköisesti tärkeitä mittoja ovat laakeritapin ja olakkeen välinen mitta ja millä kohtaa olake on kahvan pituussuunnassa. Kytkinpuolella asia on hieman toisenlainen kun siellä on se vaijeri.

Jos jarrukahvaa joutuu puristamaan kovasti niin syynä voi olla huonot jarruletkut tai jumittuneet männät. Jos ovat kumia niin voivat olla hyvin, hyvin vanhat. Vaihto teflonletkuihin eli teräspunosletkuihin auttaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #6 : Helmikuu 26, 2014, 23:22:50 ip »
Tuo on malliltaan ja mitoiltaan sen verran haastava, että ainakaan minä en löytänyt, kun joskus etsin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #7 : Helmikuu 27, 2014, 09:21:19 ap »
Alumiineja on perusominaisuuksiltaan kahdeksan erilaista luokkaa, joista puolet on erkaisukarkaistavia ja puolet muokattavia. Hitsattavuudessa on eroja sen suhteen, miten herkästi hitsiin tulee huokosia tai kuparihalkeamia ja miten paljon hitsin alue pehmenee perusaineeseen verrattuna. Osa seoksista on sellaisia, että ne vanhenevat luonnollisesti ja lujuus palautuu ajan myötä suurimmaksi osaksi ilman erkautushehkutusta.

Kaikki alumiiniseokset saa pehmenemään sopivasti lämmittämällä, mutta erkautuskarkenevat laadut saattavat ylivanheta ja menettää tuntuvasti lujuuttaan. Siis jos kahvaa haluaa muotoilla lämpimänä, tarvitsee tuntea seoksen lämpökäsittely, eli liuotushehkutus + vanhennushehkutuslämpötila, että alkuperäiset ominaisuudet saa palautettua.

Eri valmistajilla on todennäköisesti käytössään erilaisia seoksia ja praktiikoita.

Jarruosia en kyllä itte hitsaile.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 27, 2014, 12:38:05 ip kirjoittanut egon »

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #8 : Helmikuu 27, 2014, 09:40:26 ap »
Oletko jo yrittänyt myös höllätä sekä kahvat, että ohjaustanko ja koettaa sitten löytää sellainen asento, jossa vivut tulevat lähemmäs tankoa. Kahvat voivat olla tangon kaarevalla osalla, jolloin jo pienikin kulman muutos tekee ison eron sormituntumaan.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #9 : Helmikuu 27, 2014, 10:41:51 ap »
Kahva on samassa paketissa jarrusylinterin kanssa, täytyy katsoa jos sitä voi siirrellä.
Titaniumin kuski

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #10 : Helmikuu 27, 2014, 12:38:57 ip »
Tai sitten etsiä uudemman mallin säädettävä kaasu/jarrukahva-yhdistelmä purkuosana ja muuttaa samalla integraalijarrut erillisiksi.
Forza Moto Guzzi!

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #11 : Helmikuu 27, 2014, 16:51:20 ip »
LM4 jarrukahvasta olen viilannut hiukan sitä nyppylää matalammaksi mikä painaa mäntää , ehkä 1mm. Nyt riittää ainakin minulla sormet paremmin. Kytkin puolella säädän reilusti vapaa liikettä.

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: T5:sen jarrukahva
« Vastaus #12 : Helmikuu 27, 2014, 19:46:53 ip »
Voisi toimia tässäkin. Omassani ainakin tarvittava liikerata on todella lyhyt. Melko rambo saa olla, että hyvin ilmattuna vivun kahvaan asti painaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.