Kirjoittaja Aihe: löysä kytkinvipu  (Luettu 3632 kertaa)

pukn

  • Viestejä: 41
löysä kytkinvipu
« : Helmikuu 25, 2014, 14:46:39 ip »
Mikähän tuossa koneenpuoleisessa kytkinvivussa/kytkimessä on vikana?
Aikaisemmin kun olen vaijerin vaihtanut, on vipua saanut vääntää meisselillä ihan tosissaan, jotta liikkuu mihinkään suuntaan. Nyt viime syksynä jaijerin vaihdossa oli vipu löystynyt huomattavasti.
Kytkin toimi kuitenkin ihan normaalisti ajossa. Samoin kytkinkahvassa en huomannut mitään kummalista. Ei luistanut yms.
Nyt vipu on veltto kuin, sanonko mikä...
Jousi on paikallaan ja minkäänlaisia säätöjä ei ole kytkimeen tehty välillä.
Siis joku rikki, mikä?
Niin pyörä on cali 3 vm-88

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: löysä kytkinvipu
« Vastaus #1 : Helmikuu 25, 2014, 14:49:22 ip »
Yhä edelleenkään ei siis luista? Irrottaa normaalisti?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

pukn

  • Viestejä: 41
Vs: löysä kytkinvipu
« Vastaus #2 : Helmikuu 25, 2014, 14:54:13 ip »
Nykytilasta ei tietoa kun olen purkanut perän. Eilen irroitin takahaarukan ja aloin tarkemmin tutkimaan tuota vipua. Se pieni jousi on ainoa mikä antaa siihen jonkunlaista vastusta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: löysä kytkinvipu
« Vastaus #3 : Helmikuu 26, 2014, 12:35:08 ip »
Siltähän tuo kuulostaa, että jotain on nyt jumissa. Saako kytkimen käyttötapin ulos, kun vivun ottaa pois? Ettei se olisi tahmaantunut akselin sisälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: löysä kytkinvipu
« Vastaus #4 : Helmikuu 26, 2014, 19:46:15 ip »
Kytkinvivussa on säätöruuvi jonka etupuolella on painin joka painaa painelaakeria ja sen etupuolella on vastin joka puolestaan työntää kytkimen työntötankoa eteenpäin. Se päättyy kytkimen "silmään" joka puolestaan painaa paininlevyä jonka etupuolella on kytkinjouset koloissaan. Jokin näistä on pettänyt. Painalaakeria epäilisin ensiksi koska se on helppo tarkastaa: ei tarvitse irrottaa kuin kytkinvipu. Sen jälkeen painin pois jonka jälkeen on pääsy painelaakeriin. Painelaakeri hajoaa melko helposti jos kytkimeen ei jätetä käyntivälystä siten että kytkimen ollessa suljettuna ei työntötanko eikä painelaakeri pyörisi. Painelaakerin pesä on tiivistetty painimessa olevalla O-renkaalla. Työntötanko on tiivistetty kahdella kartiomaisella kumiholkilla.

Katso räjäytys- tai varaosakuvasta tarkemmin. Korjaamokirjassakin saattaa olla selvä rakennekuvaus. Joka tapauksessa yksinkertainen laite. Puhtaus on tärkeää tässä hommassa koska painelaakeri pyörii vaihteistoöljyssä eli samassa tilassa kuin vaihteiston muutkin osat.

pukn

  • Viestejä: 41
Vs: löysä kytkinvipu
« Vastaus #5 : Helmikuu 26, 2014, 22:46:14 ip »
Kiitos ja anteeksi.
Uskalsin iroittaa itse kytkinvivun ja vastimen. Kuului selkeä plop ääni kytkimestä ja kaikki oli puhdasta ja ehjän näköistä. Osat takasin paikalleen ja kas, kytkin toimii jälleen. Mikähän tuon jumituksen aiheutti, pitää toivoa ettei jää tavaksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: löysä kytkinvipu
« Vastaus #6 : Helmikuu 26, 2014, 22:49:09 ip »
Olisko ihan tahmaa siellä reiässä, missä kytkimen käyttötappi liikkuu. Likaa, ruostetta jne. Käyttö varmaan pitää tapin liikkeellä ja mekaaninen puhdistus poistaa ongelman lopullisesti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

pukn

  • Viestejä: 41
Vs: löysä kytkinvipu
« Vastaus #7 : Helmikuu 26, 2014, 22:58:24 ip »
Ei ollut mitään ylimääräistä, öljykin oli puhtaan näköistä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: löysä kytkinvipu
« Vastaus #8 : Helmikuu 26, 2014, 23:24:58 ip »
Onko pyörä kylmäsäilössä? Jäätä? Tai sitten planeetat eivät olleet linjassa  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

pukn

  • Viestejä: 41
Vs: löysä kytkinvipu
« Vastaus #9 : Helmikuu 26, 2014, 23:52:48 ip »
Ei ole, lämpöisessä ollut koko ajan. Onneksi vaikuttaa siltä, ettei kytkimessä olekkaan mitään vakavampaa vikaa. Joku siellä vaan näköjään jumittaa ajoittain. Ajossa se ei ole tullut vastaan.