Tähän teemaan jatkoa; on haasteltu nimimerkki "Urpo":n kanssa V11 Guzzin 15RC ecusta (RC = mallit, joissa katit). Liitteenä kuva vm. 2002 V11 ecun tarrasta (15M, versio C5, ei katteja).
GuzziDiag -koodaaja "Beard" (3/2020); sopiiko Ducatin ecu IAW15M-A8 Guzziin V11 ?
Yleisesti ottaen ecun ohjelmisto on rakennettu moduuleista. Ecua käyttävä moottoripyörävalmistaja voi valita käyttöön eri moduuleita; näitä on aktivoitu käyttöön, tai sitten ei.
Tarkka ohjelmistoversio selviää ecun versionumerosta. Versionumero voi kyllä sitten olla esim. Ducatin ja Guzzin kohdalla sama, mutta käyttöön voi olla valittu eri ohjelmamoduuleita (esimerkki: Ducatissa on puhaltimet jäähdyttimissä, Guzzissa ei). Komponenttipuolella myös vastaavat komponentit (lähtötransistorit) on usein säästetty, koska "kulupuolella joka sentti merkitsee". Siksi on myös "ecun sisärakenteen" osalta eri versioita.
Kun aikanaan etsin itselleni sopivaa käytettyä ecua (alkuperäiseen olin aiheuttanut vian "itse itseäni komentaen"), selvisi että 15M ecuja on Guzzeissa versiota C1, C5 ja C7.
Moottoria virittänyt saksalainen "tavallisesti luotettavana pidetty taho" oli laittanut ohjelmakirjastostaan C1 eculle tehdyn ohjelmiston pyörääni, vaikka ecu oli mallia C5 (ecun fyysiset komponentit). C5 version 15M ecussa on eri ilmanpaineanturi kuin C1 version 15M ecussa. Tämä johti siihen, että ilmanpaineen arvo näkyi vääränä (moottorinohjausjärjestelmälle + GuzziDiag -näytössä, josta itse keksin sen). Kun juurisyy selvisi, oli mahdollista ostaa käytetty 15M.C5 ecu (malli C1 on harvinainen, vain alkupään V11 malleissa, sitä ei ollut saatavilla) ja korjata ilmanpainenäyttämä oikeaksi ohjelmallisesti GuzziDiag -työkaluilla (Reader-TunerPro-Writer); tähän asiaan on siellä ihan oma taulukkonsa.