Kirjoittaja Aihe: Hyvin mielenkiintoinen vika  (Luettu 41606 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #105 : Maaliskuu 11, 2014, 22:04:48 ip »
On vaan varsin pelottava ajatus ettei vianmääritystoiminto sitten tunnista tuota vikatilaa. Mitähän muuta se jättää näkemättä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #106 : Maaliskuu 11, 2014, 22:05:55 ip »
Lainaus
On siis mahdollista, että kirjoitusvaiheessa joku menee pieleen.
Lainaus
Lopulta ei tullut muuta mieleen kun syöttää GuzziDiagilla alkuperäinen kartta ecuun ja kas: taas ruiskuttaa molemmin puolin.

Tarkoittaa myös sitä että kirjoitus toimii myös oikein.
Tähdennänkin seikkaa että alkuperäisen tiedoston kopiointi ennen mitään muokkaavaa toimenpidettä on tärkeää.

Kun on "back up" tehtynä voi kokeilla omia reseptejä.

Uskoakseni kuvatussa tapauksessa ei, loogisen ajattelun pohjalta, ole tapahtunut "kirjoitusvirhettä" vaan virhe on syntynyt kopioinnin tai muokkauksen jossain vaiheessa.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #107 : Maaliskuu 11, 2014, 22:43:17 ip »
Itsellä ollut tapana tallentaa mitä tahansa muokattavia tiedostoja siten, että nimeän sen uudelleen. Käytän tismalleen tiedoston alkuperäistä nimeä, mutta lisään loppuun alaviiva tunniste. Eli vaikka _11032014. Eli päivämäärä tms. Alkuperäistä tiedostoa tarvittaessa nimeää tiedoston uudelleen poistamalla tunnisteen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #108 : Maaliskuu 12, 2014, 20:06:14 ip »
Lainaus
ettei vianmääritystoiminto sitten tunnista tuota vikatilaa
Käsitän tämän niin, että ecuun kirjoitettu softa oli sellainen (tai siihen oli tullut matkalla sellainen bugi), että se ei aktivoinut tuota moottorinohjauslaitteen lähtöä ollenkaan. Transistori (tai mikä siellä mahtaa olla) ja johtimet ruiskusuuttimelle olivat kunnossa. Ei vaan sen softan mielestä ollut tarkoituskaan ruiskuttaa kun toiselle pytylle. Siksi ei ollut mitään vikatilaa, mitä tunnistaa. Ei tullut koko käskyä että "pruuttaa nyt helkkari, männänlaki on tuossa tuokiossa ihan hollilla".

Lainaus
Tarkoittaa myös sitä että kirjoitus toimii myös oikein
Mukavan positiivinen asenne. Niin, tämähän tuli myös todistettua.

Vika oli kuitenkin jos ei nyt kovin läheistä, niin sukua kumminkin, tämän tarinan tapaukselle.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #109 : Maaliskuu 12, 2014, 21:12:30 ip »
Tarina ei ole vielä ohi. Jahka oikea ajokausi alkaa ja säätyyppi on lämpimämpi niin aion testata vielä tuota 15RC-ECUa uudelleen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #110 : Maaliskuu 12, 2014, 23:00:04 ip »
Eihän tuo toki ihme ole, jos jossain on bitti poikittain. Siellä niitä bittejä kuitenkin riittää. Eihän se tarvitse kuin siirrettäessä jonkun äärettömän pienen häiriön; jonkin liittimen heikko kontakti, virtapiikki jossain jne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #111 : Maaliskuu 13, 2014, 20:45:24 ip »
 
Lainaus
kuin siirrettäessä jonkun äärettömän pienen häiriön

Tietokoneyhteyden pysyminen ECUun oli epäonnistumisten juhlaa kunnes yksi tulpanhattu vaihdettiin. Homma rupesi toimimaan välittömästi. Lisäksi oli ne muut sähköviat.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #112 : Kesäkuu 09, 2014, 19:33:20 ip »
Kun tässä tarinassa on spekuloitu "itsemukautuvien arvojen nollauksella" 15RC ecun kohdalla, tässä koodaajan tuore teksti asiaan liittyen:
"
15RC kohdalla sillä ('itsemukautuvien arvojen nollaus') asetetaan kolme muistipaikkaa oletusarvoihinsa ('128', vastaa nollaa).
Mukautus osakuorma
Mukautus tyhjäkäynti
Rikastuskerroin
Numero 128 vastaa arvoa 0, 129 arvoa 1 ja 127 arvoa -1 jne. Nyt en tiedä mitä tämä vaikuttaa?  Pitääkö edellä mainittu paikkaansa, voi joku testata 15RC ecun avulla. Tätä varten on ensin merkittävä nykyiset arvot muistiin, sitten tehtävä nollaus ja sen jälkeen katsottava arvot uudelleen.
"
Latojan huomautus:
Nämä ovat niitä arvoja, joita voi valita niihin kahdeksaan ikkunaan GuzziDiag:in näytössä:
Mukaut.osakuo. / Mukaut.tyhjäkä / Rikastuskerroin
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #113 : Kesäkuu 09, 2014, 20:35:03 ip »
Hyyvä!
Nyt siis on selitys tuolle melko monessakin kohtaa esiintyvälle luvulle "128" ja sen lähiarvot ovat "ylös ja alas". Vaikutusvoimakkuutta tuosta on vaikea päätellä.
Toiveissa on että se väliaikaisesti hyllytetty 15RC laitetaan "laulamaan".

Toinen asia on sellainen että eräs kaverini etsii 850 LM1-replica-1000cc pyöräänsä 15M-ECUa johtosarjoineen. Lupasin sen hänelle asennella.
Sehän ei ole ihan läpihuutojuttu kun tarvitaan triggeripyörä nokka-akselille ja aukkoja sinne tänne eri komponentteja varten. Tulee olemaan opettavainen ja mielenkiintoinen projekti.
Katsotaan toteutuuko. Toinen, helpompi vaihtoehto, on asentaa MicroSquirt. Esimerkiksi: http://www.autotune.fi/kategoria/46/microsquirt