Kirjoittaja Aihe: Hyvin mielenkiintoinen vika  (Luettu 41691 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #60 : Helmikuu 19, 2014, 18:33:28 ip »
Jos on joskus Opelin Jetronicien kanssa pelannut, tietää miten herkkä tuollainen hiilipintaa maistava mekaaninen säätövastus on. Sitä kohti ei saisi edes katsoa liian rajusti. Silti kulunut liukupinta voidaan pelastaa siirtämällä kosketin hieman kuluman viereen. Suhta tarkkaa puuhaa, eikä saletisti kestäisi bensaa tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #61 : Helmikuu 19, 2014, 19:42:03 ip »
Otin TPS-asiasta selvää: PF3C:n valmistajaan otin yhteyttä. Monta mutkaa oli mutta sain valmistavaa firmaa edustavan myyntimiehen sähköpostin ulottuviin. Tiedustelin hankintahintaa heiltä koska täällä se maksaa n. 300€ kpl. Sälli, jos ilmeisesti kiinalaisesta saa niin sanoa, laittoi tarjouksen: 1,22€ kpl, minimitilaus 10.000 kpl. Kiitin tiedosta.

Näitä antureita ei ole tehty purettaviksi joten on melko turhaa ryhtyä avaustoimenpiteisiin. Tuurilla voi onnistua niin että saisi ehkä läjään takaisin. PF09:n suhteen on huomattavsti helpompaa vaikka ei sitäkään saa auki mutta se on läpimitaltaan noin kolminkertainen joten osat ovat isompia ja kulutuskestävämpiä.

Takaisin vikapyörään: tänään kunnostimme oikean sivukotelon alla olevaa rele- ja sulakepalkkia. Yksi sulakejalka oli sulanut ja ohitettu hyppylangalla. Uusi sulakejalka ja yksi relejalka tilattu. (Ei sisällä pinnejä.) Saapuu noin kahden viikon kuluttua RMHeinon toimipisteeseen Tampereelle. Sulakejalka väliaikaisesti korvattu Bilteman sulakejalalla. Muutamia relejalkojen pinnejä vaihdettiin uusiin, samoin sulakejalkojen pinnejä. Otti noin 2,5 tuntia aikaa kahdelta mieheltä löytää oikeanlaiset pinnit Tampereen kokoisesta kirkonkylästä. Kahta pinnityyppiä löytyi varsin helposti Elektorista melko suolaisella hinnalla, kolmas tyyppi teetti enemmän renkaanjälkiä. (Elektorista löytyy myös muita Guzzissa pesivien liitintyyppien pinnejä.) JA-Elektrossa ei tunnettu kyseistä pinnityyppiä ja pari muutakin paikkaa oli vesiperiä. Ei edes Helmisen Autoliikkeestä löytynyt. http://www.helmisenautoliike.fi/
Vanhasta muistista kaivettiin jo eläköitynyt autosähköalan myyntimies esille. Hän sanoi heti että kyseessä on ranskalaisten autoissaan mennävuosina käyttämä pinnityyppi mutta niitä ei ehkä ole kuin Tampereen Sähköpalvelun tukussa. Mutta siellä ei ole vähittäismyyntiä. http://www.tsp.fi/

Emme säikähtäneet pienestä vaan marssimme tukkuliikkeen varastoon koska siellä on tutuhko motoristi varastoesimiehenä. Hänen avustuksellaan kaivettiin esiin kyseinen pinnityyppi. Maksutavastakin sovittiin. Heitin vielä koukkuna että löytyykö Delphi Metripack 3-pinnistä urosliitintä? Kaveri naurahti ja sanoi että ilman muuta heillä on Metripackeja! Mentiin sitten katsomaan tietokoneelta mutta siellä ei ollut kuin naaraspuolisoa. Ei urosta. Varmuudeksi kiipeilimme vielä korkealla varastohyllyjen välissä mutta ei löytynyt kuin naaraita vaikka kuinka paljon. Olen siis edelleenkin ainoa paikallinen Metripack 3-pinnisten urosliitinten valmistaja ja jakelija.
Sinänsä oli hienoa käydä isossa pienten komponenttien varastossa. Hyllyjä oli niin että huimaa!

Loppuaika pestiin rele- ja sulakekiskosta skeidaa ja hapettumia pois. Palkki oli saanut myös jarrunestettä päälleen että melkoisen kiva muhju oli pestävänä. Vaihdoimme muutaman pinnin mädäntyneiden tilalle ja kelvolliset asensimme takaisin. Liittimen pinnien asentaminen on helppoa mutta irrottaminen niin että relejalan tai sulakejalan rakenne ei vaurioidu, tarvitaan oman tyyppisensä työvälineet. Ne onneksi itselläni oli. Biltema on lopettanut kyseisten työvälineiden edustuksen kun ajattelin tänään ostaa yhden lisää.

Perjantaina illalla jatkuu. Omistaja puhdistaa sähkölaitteiden ympäristön tällä välin ja tekee perstuneet teippaukset uudelleen.

Kisko kannattaa irrottaa kiinnikkeistään ja avata pari nippusidettä niin koko komeuden saa esiin ja jaettua kolmeen erilliseen lohkoon niin siivoaminen on helpompaa.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2014, 21:42:53 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #62 : Helmikuu 21, 2014, 19:27:35 ip »
Ehdin tänään pyörittelemään testerillä bensakylvyn saanutta kaasunasennontunnistinta. Alku näytti lupaavalta mutta loppu 30 asteen jälkeen on epätarkkaa eikä jännite kasva kyllin korkealle. Jää arvelujen varaan että onko TPS ollut rikki jo ennen kuin se täyttyi bensiinillä ja aiheuttiko liitteenä olevassa kuvaajassa esiintyvä häiriö ylenmääräisen bensiinin vai onko se seurausta jostain muusta vaivasta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #63 : Helmikuu 21, 2014, 20:01:22 ip »
Eikös bensan saa haihdutettua jäljettömiin? Vai onkohan Tps:n sisällä jotain, joka voisi liueta pilalle? Jos bensasta jotain jäämiä jäisi, niin nythän voisit lopsauttaa tps:n uä-pesuriin. Jos ei sillä parane, niin tässä tapauksessa ei taida mitään menettääkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #64 : Helmikuu 21, 2014, 20:23:11 ip »
Ultraäänipesu ei uskoakseni ole hyväksi silloin kun rakennetta ei saa puretuksi niin että mahdolliset likapartikkelit saisi sieltä pois. Toisaalta ei mitään menetäkään mutta lienee turhaa vaivaa. Uskoakseni bensiini on syövyttänyt tai sulattanut sisäisiä rakenteita. Ei tämänkertainen TPS ole ensimmäinen bensatäytteinen joka nurkissa pyörii. Laittanemme uuden kunhan olemme varmoja siitä että moottorinohjaus toimii kunnolla. Siihen mennessä pitää turvautua jonkinlaiseen väliaikaisratkaisuun. Hammashihnasta ja parista rattaasta saisi ratkaisun aikaan. Katsotaan mitä viitsii rakentaa. Sattuu onneksi olemaan irtonaisia läppärunkoja hyllyllä niin on helpohko rakennella.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #65 : Helmikuu 22, 2014, 17:49:30 ip »
Tänään hierottiin lisää asian edestä. TPS vaihdettiin toimivaan yksilöön, säädettiin asianmukaisiin lukemiin 0,530V ja täräytettiin käyntiin. Samat savut eli rikkaalla kävi.
Kokeeksi liitettiin 15RC:n sijasta 15M-moottorinohjaus. Asianmukaisesti maadoitettiin ja kytkettiin virtapiiriin. Käynti varsin moitteetonta mutta ei tyhjäkäyntiä tai tyhjäkäynti oli epävakaista. GuzziDiagilla katsoin 15M:n kautta TPS-jännitteen ja kulman. Kulma olikin näin mitaten pienempi kuten luonnollisesti jännite myös. Tämä tieto selitti huonon tyhjäkäynnin. TPS:n rikkaammalle kääntäminen korjasi tyhjäkäynnin normaaliksi kuten muunkin alakierrosalueen. Tallissa sisällä kun ei kauan parantunut kaasutella niin ei tiedä miten sitten ajossa.

Koska lambdan ohituspalikan käyttöä ei vielä ollut kokeiltu ajossa niin tuumailtiin se laittaa kiinni ja kytkeä 15RC takaisin. Samoin TPS-jännite yleismittarilla takaisin 0,530V arvoon. Vaikka lambda-arvoa ei tyhjäkäynnillä mitata niin uudelleen käynnistettäessä ei seos ollut lainkaan niin rikas kuin aiemmin. Kaasuteltaessa ei tullut enää mustaa savua ja käynti vaikutti suhteellisen normaalilta. Paitsi että tyhjäkäynti oli vieläkin hieman kyseenalainen. Parempaan päin kuitenkin.

Olin pyytänyt pyörän omistajaa tarkastamaan muutkin pyörän moottorinohjauksen ja sytytysjärjestelmän liittimet. Sitä hän ei ollut tehnyt vedoten muihin kiireisiinsä. Nyt katsottiin ensi töikseen tulpanhatut: niistä toisen vastus oli ääretön toisen antaessa 5 kOhmin vastuslukeman. Johtojen liittimet tulpanhattuihin olivat syöpyneet ja täynnä vihreää hapettumaa. Tulpanhatuissa ei ollut vesitiivisteitä tulpan tai johdon puolella. Mihin lie joutuneet. Tämä saattaa olla syy huonoon tyhjäkäyntiin ja mahdollisesti muihinkin häiriöihin. Omistajan kiireiden vuoksi lopetettiin harjoitukset tältä erää. Omistaja lupasi hankkia uudet tulpanhatut. Painotin edelleen että muutkin liittimet voivat olla tutkimisen arvoisia. Katsotaan menikö patistus tällä kertaa perille.

Hän kuitenkin ajaa kyseisellä pyörällä päivittäin ja sanoi huomenna tekevänsä pidemmän ajosuorituksen ja katsovansa paraneeko käynti. Sanoi ottavansa varalle 15M:n mukaan. Vara-ajoneuvona hänellä on H-D.

Tässä voidaan havaita kolmei riskiä: Omistaja ei ota huomioon seikkoja jotka voisi tehdä itsekin pienellä vaivalla ja vähättelee vikojen laatua ja pyytää edelleen säätämään seoksen laihemmalle mutta ymmärtää kuitenkin jollain tasolla että pyörässä voi olla piileviä vikoja jotka pitäisi hoitaa pois. Mutta kiire tuntuu olevan vain ajamaan. Toinen riski on että viat vain pahenevat kun pyörää käytetään epäkuntoisena. Nyt on käytetty TPS:siä jo 700€ edestä. Minultahan se ei ole pois. Kolmas riksi on että ehyeltä vaikuttava 15M vaurioituu vaikka vaara ei suuri olekaan kunhan kytkentä tehdään oikeassa järjestyksessä.

Muuton kaveri on oikein miellyttävä tuttavuus ja huoltotilat oikein hyvät ja kahvilakin lähellä.

Yksi asia jäi mietityttämään: Kun 15RC oli noin puoli tuntia irti johtosarjasta ja kytkettiin johtosarja uudelleen niin käynti oli parempi kuin aiemmin mutta ei kuitenkaan hyvä. Olen ollut tähän asti siinä tiedossa että akun irrottaminen tai johtosarjan irrrottaminen ei tee mitään resetointia ja aiemmin, relejalkoja kunnostaessa, virrat olivat poikki tuntikausia. Se ei tehnyt muutosta käyntiin silloin. Nyt on tietysti ECUn virransaanti turvattu kun loikkajohdot ja hapettuneet liittimet ovat vaihdettu uusiin. "Loikkajohtoviat" olivat releiden käyttövirtapuolella. Ohjausjännitepuolen liittimet olivat pääosin paremmassa kunnossa. Kuten luonnollista onkin. Tosin niitäkin pari jouduttiin vaihtamaan.

Korjattaessa ECUn kiinnitystä törmäsimme todennäköisesti Italiasta asti olleeseen vikaan: ECUn heiluessa kumityynyjensä varassa se pääsee kulmallaan naputtamaan runkoputkeen. Tarkastimme muutkin tallissa olevat Guzzit. Sama vaiva niissäkin. Johtuu siitä että ECUn kannake on asennettu väärinpäin runkokiinnikkeisiinsä. Kiinnikekehyksen kääntö korjasi asian. Katsokaahan omia Californioitanne ECUn kiinnikkeiden suhteen. Kun ECUa heiluttaa pyörän pituussuunnassa niin sen etummainen alakulma ei saa osua runkoputkeen. Tai yleensä mikään mihinkään.

Liitteenä miten 15RC "näkee" TPS:n jännitteen. Näin ei 15M tehnyt vaan eroa oli muutama sadasosavoltti joka jo vaikutti tyhjäkäyntiin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #66 : Helmikuu 22, 2014, 18:56:16 ip »

>>>Yksi asia jäi mietityttämään: Kun 15RC oli noin puoli tuntia irti johtosarjasta ja kytkettiin johtosarja uudelleen niin käynti oli parempi kuin aiemmin mutta ei kuitenkaan hyvä. Olen ollut tähän asti siinä tiedossa että akun irrottaminen tai johtosarjan irrottaminen ei tee mitään resetointia<<<


En tiedä Guzzin ECU:sta mutta joidenkin isompien ajoneuvojen kuljettajan käsikirjassakin muistutetaan
että, sen jälkeen kun sytytysvirta on katkaistu, pitää odottaa esim.10s ennen kuin avaa päävirtakytkinen
tai irrottaa akun kengän. Tuona aikana ECU:t tallentavat käytössä olleet arvot muistiinsa. Muutoin oppivat ohjausyksiköt menettävät muistinsa ja aloittavat uudelleen opiskelun tehdasasetuksista.
Jos ECU on oppivaa mallia ja siitä tai akusta nyppäisee liittimet irti sytytysvirta kytkettynä, jotain ilmeisesti
menetetään? Mutta ei lopullisesti, kuljettaja voi huomata esimerkiksi vaihteiston vaihtavan eri tavalla kuin
ennen.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #67 : Helmikuu 22, 2014, 19:44:49 ip »
Olisi ollut loogista jos sähköjen katkaiseminen ensimmäisellä kerralla tunneiksi olisi jo silloin tehnyt tuon kuvaamasi resetoinnin. Mutta kun ei. Toisaalta siinä välissä tehtiin puolet pyörän sähköistä uusiksi...
Raportoin taas kun pääsen asialle.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #68 : Helmikuu 22, 2014, 19:53:47 ip »
Tuota...Jälleen kun ei tiedä...
Mistähän se bensa sinne TPS:n sisään on päässyt / joutunut?
Jos sitä ei siellä pitäis olla, niin onkos se sitten vika, että jostain bensaa sisään valuu?
Vai onko TPS bensan sisällä uimassa normaalitilassa ja tässä tapauksessa vain tiivistys on pettänyt?

Se mitä bensa siellä sisällä liuottaa tai pilaa - sitähän ei tiedä avaamatta koko palikkaa. Ja uusihan on oltava tietenkin käsillä...

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #69 : Helmikuu 22, 2014, 22:50:30 ip »
Olisi ollut loogista jos sähköjen katkaiseminen ensimmäisellä kerralla tunneiksi olisi jo silloin tehnyt tuon kuvaamasi resetoinnin. Mutta kun ei. Toisaalta siinä välissä tehtiin puolet pyörän sähköistä uusiksi...
Raportoin taas kun pääsen asialle.

Voi olla merkitystä sillä, missä järjestyksessä ECU menee sähköttömäksi. Normaali käytössä ei toivottu
"resetti" tapahtuu jos ECU menettää jännitteen +30-navasta liian nopeasti +15 navan mentyä jännitteettömäksi.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #70 : Helmikuu 22, 2014, 23:08:28 ip »
Lainaus
Kun 15RC oli noin puoli tuntia irti johtosarjasta ja kytkettiin johtosarja uudelleen niin käynti oli parempi
Lieneekö niin että 15M (ensimmäinen Workshop Manual) ja 15RC (Update Workshop Manual) ecuista on aina pyöräkohtaisesti nuo kaksi manuaalia, jotka sisältävät Luigin silloisen valinnan mukaan tietoa, jos toista. Sitten lisäohjeet ja tarkennukset lienee annettu myöhemmin Service Bulletin -tyyppisinä "kiertokirjeinä" jotka ovat (tai ovat olleet) käytettävissä auktorisoiduille huolloille. Näin vaikuttaisi asia olevan Calin ja V11 kohdalla (15M ja 15RC ecut)?

V11 15M ecun tietoja sisältävästä Workshop Manualista löytyvät nämä rivit (kohta 20), V11 15RC ecun tietoja sisältävästä Workshop Manualista en näitä löydä.
"
If a signal from a sensor is interrupted, the ECU acquires its average value. This allows the motorbike to be used (even if it is not in perfect working condition). - - When the ignition key is turned to the OFF position, the ECU is no longer powered. It can therefore be disconnected immediately.
"

V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #71 : Helmikuu 23, 2014, 01:17:02 ap »
Ei jotenkin tullut yllätyksenä, ettei ongelma ole tepsissä. Ei kai sen lukemilla voi niin rikkaalle mennäkkään.

Bensa pääsee tps:ään kun suutin sitä liilaa pukkaa, tulee takaisin virtausta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #72 : Helmikuu 23, 2014, 10:05:18 ap »
Onkos näin vaikeaa löytää viat nykympyöristä - liian paljon elektroniikka ja kalliiksi tulee  = työ ja osat ja ongelmaratkaisun ongelmat ;)  Ja kauan mp seisoo ennenkuin ole liikenteessä taas.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #73 : Helmikuu 23, 2014, 10:56:36 ap »
Kun autojen sähkövehkeet on "kehittyneet" niin hinauspalveluille alkoi uusi tuleminen. Miksei pyöriä koskisi sama trendi. Urbaanilegenda kertoi moottoripyörästä, joka täytyy käyttää valtuutetussa merkkihuollossa jos se pääsee kellahtamaan kyljelleen vaikka paikallaan ollessa. Muualla ei kuulemma osata tutkia onko pyörä vielä ajokunnossa ja päällekytkeytyneen käynnistykseneston kuittaaminen vaatii valtuutetun huollon toimenpiteitä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #74 : Helmikuu 23, 2014, 11:59:30 ap »
TimoEV:lle: moottori kävi, toistaiseksi tuntemattomasta syystä, liian rikkaalla seokselle ja osa polttoaineesta kertyi läppärungon pohjalle josta se valuu läppäakselia myöden TPS:n päälle. TPS kun on kiinni läppärungon alapinnassa ja läppäakseli menee TPS:n sisään. Tämä ratkaisu on V11-moottoreissa ja useimmissa Californioissa. Vanhemmissa ja uusimmissa läppärungoissa TPS on läppäakselin yläpäässä.

Kyseinen käyntivika, jos olisimme halunneet, olisi poistunut noin kolmessa minuutissa. Eli ei remontti olisi kauaa aikaa ottanut. Olisimme vaihtaneet TPS:n ja ECUn. Jotka meillä ovat edelleenkin valmiudessa jos muutoin ei tule valmista....

Mutta kuuden talven ja seitseman kesän mittaisesta "ajokaudesta" johtuen ja ylläpitohuollon laiminlyönnistä aiheutuen pyörässä oli ja on vieläkin vikoja. Kyseessä on enimmäkseen sähkön kulkemiseen liittyviä liitin- ja johdinvikoja. Kuten, esimerkiksi, sisäpuolelta hapettuneet tulpanjohtimet.

Yllä on vain osa niistä syistä miksi homma on venynyt. Pyörä ei ole omassa pajassani vaan omistajan kavereineen vuokraamassa kimppatallissa joka ei ole aina vapaa eikä toisaalta minun aikatauluni aina täsmää pyörän omistajan vapaa-ajan suhteen.

Yksi venymisen syy on myös ollut se että olen oppiakseni halunnut katsoa homman "pohjia myöden".

Oma ajankäyttöni on toistaiseksi ollut noin 4 tuntia joista ehkä tunti tutkimista GuzziDiagilla ja siihen sisältyy myös ECUn tiedoston kopiointi. Suurin osa on ollut sitä että istuskelen jakkaralla pyörän vieressä ja ohjeistan omistajaa hapettuneiden ja osin sulaneiden liittimien kunnostamisessa tai korvaamisessa. Asiaan on vielä liittynyt noin 3 tunnin kierros autoajelua kaupungilla etsiessä oikeita liitintyyppejä ja työvälineitä niiden asentamiseksi. Omakin työvälinemääräni kasvoi sekä nyt on harvianisia liittimiä omassa hyllyssäni jos tulee tarve. RMHeinolta tilattiin uusia liitinrunkoja sulaneiden tilalle. Eivä vain ehdi tähän hätään kun heidän toimitusaikansa on 2 - 3 viikkoa.

Kyse on siis moniongelmaisesta ajoneuvosta.