Kirjoittaja Aihe: Hyvin mielenkiintoinen vika  (Luettu 41614 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Hyvin mielenkiintoinen vika
« : Helmikuu 11, 2014, 20:16:39 ip »
Minulle raportoitiin pyörästä jonka moottorinohjaus on 15RC.
Pyörä alkoi yllättäen kulkemaan huonosti ja kuluttamaan bensiiniä ylettömästi.
Kuljetti kuitenkin perille ja herää käyntiin pyydettäessä. Vikaa ei ole vielä etsitty.
Joitakin päätelmiä on esitetty mutta vasta perjantaina pääsen kytkemään tietokoneen moottorinohjaukseen.

Pyörällä on ajettu myös talvella.
Onko ehdotuksia viaksi?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2014, 20:36:50 ip »
Aprillipäivään on vielä matkaa...  olisiko nimimerkillä "MM" nyt ketunhäntä kainalossa  ;) ?

Arvaan nyt kumminkin. Tps on alkanut antaa syystä tai toisesta ihan puuta heinää arvoina (ruuvit löystyneet ja tärinästä lähtenyt kääntymään tms.).  Tai sitten kuskilla on jäänyt ryyppyvipu päälle ja kaikki näkyy kahtena, myös bensamittarin numerot. Tämä siis kaikella kunnioituksella ja silläkin uhalla että vika on ihan muualla. Suuttimet tuskin rikkoutuvat, eikä bensapaine omineen nouse?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2014, 21:02:38 ip »
Bensan paineensäädin poks. Ryyppyhän näissä vaikuttaa kaasuvipuun, niin se ei lisää kulutusta. Siis se itse käytettävä. Ohjelmallinen ryyppy toki voisi, mutta tuskin menee itsekseen päälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2014, 21:39:39 ip »
Kyllä ihan asiallisesti kysyin arviota asiasta. Puhelimessa sain nämä tiedot.

Nyt on siis esitetty seuraavaa:

- Paineensäädin
- TPS signaali

Itse esittäisin ehkä-osastolle:

- Vettä runsaasti polttoaineessa. Hoitona yön yli lämpimässä niin vika poistuu. Pyörä nimittäin seisoo kesät talvet ulkona.
- Lambda tukkeutunut tai pois toiminnasta muulla tavoin.

Perjantaina pääsen katsomaan mikä vaivaa mutta siihen asti on hyvä spekuloida.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2014, 23:18:56 ip »
Ilmanputsari tukossa.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2014, 09:41:06 ap »
Lainaus
Lambda tukkeutunut tai pois toiminnasta muulla tavoin
Pystyykö lambda korjaamaan niin paljon, että menee hirmuisen rikkaalle ?  Eikös se ollut niin tämän ensimmäisen sukupolven järjestelmän (15M ecu päivitettiin 15RC ecuksi, kun tuli lambda mukaan 2003 huituvilla) kohdalla niin että lambda oli ylipäätäänkin käytössä vaan hyvin rajoitetulla kierroslukualueella. Jotkuthan halusivat ottaa lambdan pois toiminnasta "lambda-eliminaattorilla", jos vaikka laittoi PC III USB -kapulan ecuun kiinni. Taitaa muuten Motomatilla olla juuri se eliminaattorimokkula, joka sopii tähän 15RC ecun lambdaliitäntään. Eikös sillä saa selvitettyä tuon lambdan vaikutuksen. Mokkula lambdan tilalla = lambda pois pelistä?
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2014, 12:36:26 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2014, 09:53:39 ap »
Huohotusjärjestelmä tukossa lisäksi.
Forza Moto Guzzi!

JuhaV

  • Vieras
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2014, 12:39:19 ip »
Väärät (RE85) tai huonot bensat tankissa.

Se lambda-hommeli on testattavissa nyppäämällä vaan piuha irti lambdasta.
Vikatilassa ei ole takaisinkytkettyä säätöä käytössä. Vikavalot  voi syttyä mutta pyörä kulkee silti, joskus jopa paremmin kuin lambdan kanssa ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #8 : Helmikuu 12, 2014, 20:07:49 ip »
Hyvä!
Löytyykö vielä lisää aiheesta?
Itsellä ollut tässä muuta hommaa kun on pitänyt rakentaa kaverille vannesorvia kun se on tykästynyt 360 leveisiin takarenkaisiin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #9 : Helmikuu 12, 2014, 20:11:44 ip »
Mun sorviin mahtuis suoraan 18 tuuman vanne..

Tuliko tuo kulutusvika yllättäen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #10 : Helmikuu 12, 2014, 20:21:39 ip »
Ensin hävisi veto ja kohta oli havaintona runsas kulutus sekä mustaa savua pakoputkista. Kesken ajon viime sunnuntaina.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #11 : Helmikuu 13, 2014, 12:43:58 ip »

Tuo Kaiden esittämä ilmanputsarin tukkoisuus kuulostaisi hyvälle ja samalla halvalle teorialle, mutta voisiko olla mahdollista se, että putsarin tukkoisuuden lisäksi/takia veti vielä putsaria jäähän? Kelithän oli sunnuntaina hemmetin kosteat ja lämpötila vaihteli nollan molemmin puolin. Olin viime viikonloppuna talkootöissä Talvirallissa Paltamon Vaarankylällä ja siellä oli yksi "15RC". On ollut useammankin kerran ja ensimmäisellä kerralla taisi Talviralliin tulla Saudeista asti. Onkohan potilas sama pyörä?

Jouko


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2014, 12:50:52 ip »
Toki jos kostealla saatu ilmanputsari märäksi, niin voihan se jäätyillä tukkoon. Kovin epätodennäköistä kylläkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #13 : Helmikuu 13, 2014, 13:02:38 ip »
Suosituimmat top 5

- ilmanputsari jäätynyt/tukossa
- Vika antureissa TPS/Lambda
- Huono polttoaine
- Jäätä polttoaineessa/paineensäädin jumissa
- Omistaja oli epäillyt heti pahinta eli että ECU on rikki. Lohduttelin häntä että ei ole eikä säädötkään ole väärin vaan vika on järjestelmän toiminnassa tai sen ulkopuolella.

Itsekin kallistuisin uskomaan että ilmansuodatin on epäkunnossa. Mutta katson silti koneella onko kaikki muumit kotona. Aion pyytää myös luvan kopioida ECUn tiedostot läppärilleni. Niistä voi olla apua joskus toiste.

Saattaa hyvinkin olla sama yksilö. Kertoi pohjoisessa päin ajelleensa viikonvaihteessa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Hyvin mielenkiintoinen vika
« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2014, 13:11:55 ip »
TTT:lle sorvista. Kyllä niitä sorveja on täälläkin päin mutta vanteen halkaisu, hitsaaminen, siistiminen ja kiilloitus kun olisi mukavampi tehdä omassa tallissa. Sorvikaan ei tykkää hitsauksesta sen päällä. Ja toisen sorviin on ikävä mennä kiillotteleen. Nyt on jo aiheeseen alennusvaihdemoottori 1 kW ja akseli vanteen keskireiän läpi ja sovitinkartioita. Vielä täytyy tehdä hammashihnaveto alennusvaihteesta että kierrosluku saadaan taajuusmuuttajalla todella alhaiseksi. Vain muutama kierros minuutissa.
Varsinaista sorvausta ei sillä tehdä vaan kiinnitetään Bilteman pikkurälläkkä kupeeseen ja millin laikalla halkaistaan vanne.