Kirjoittaja Aihe: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta  (Luettu 9072 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« : Helmikuu 11, 2014, 19:58:36 ip »
Sääksjärvi Triken ajovalo on hieman suttuisen oloinen. Puhdistin lasin ulkopinnaltaan puhdistusvahalla joka samalla tasoittaa naarmuja ja kiveniskemiä.
Mutta sisäpuoli lasista on tyystin harmaa. Heijastin näyttää olevan melko hyvässä kunnossa ja se tuskin tykkäisi hyvää puhdistamisesta. Mutta lasi pitäisi saada kirkkaaksi. Onko hyviä aineita ja keinoja jolla voi yrittää? Sinne sisäpuolelle ei auta jättää mitään, kuten vahaa, sillä halogeenpolttimo höyrystää lämmöllään kaiken ja tulos voi olla huonompi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #1 : Helmikuu 11, 2014, 21:05:01 ip »
Www.timohapponen.net

Ei kestä kovia pesuaineita ja varsinkaan hankausta.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #2 : Helmikuu 11, 2014, 21:30:04 ip »
Ei ole tarkoitus tehdä heijastimelle mitään ja se näyttääkin varsin hyvälle mutta tuo lasin sisäpinta pitäisi saada läpinäkyväksi. Lasi on liimattu lujasti heijastimeen niin sitäkään ei saa erilleen kovin helposti. Aattelin vaan että onko joku muu tätä asiaa ennen tehnyt. Asetonilla jo huuhtaisin mutta mitään näkyvää tulosta ei syntynyt lasin sisäpinnan osalta. Tosin asetoni muuttui harmaaksi että jotain jostain irtosi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2014, 21:51:45 ip »
Tiskiainetta ja jotain pehmoista. Niillä lähtisin liikkeelle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2014, 22:04:34 ip »
Tiskiaineelle ääni. Juuri tuohon olen käyttänyt. Quotan kaukovalosta irtosi tosin pintaa mutta se oli taidettu esikäsitellä jo 100W -lampulla, jollainen siinä oli ostohetkellä.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2014, 22:43:18 ip »
Yhdessä Saabissa oli mulla joskus varsin surullinen katse. Pesin ensin tiskiaineella ja hölskyttämällä pahimmat ravat pois. Oli sitten myös pinta hukassa niin pahasti, ettei juuri heijastellut. Oli kuitenkin parin rahan auto, niin en viitsinyt sen kummemmin fiksailla. Myin myöhemmin katsastamattomana eteenpäin. Ajatus jossain vaiheessa tehdä pikafiksi maalaamalla heijastimet halpiskromimaalilla. Olisi tullut sopiva kolmekymmentä vuotiaan Saabin heijaste.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2014, 20:36:00 ip »
Itse en oikein tuohon tiskiaineeseen usko. Ainakin Fairy jättää kalvon jälkeensä. Siksi lautaset ja lasit tulevat kirkkaiksi mutta kerran pestyäni mustan pyörän kyseisellä liemellä oli jälki puhdasta ja pinta kiiltävä mutta viikon päästä maalipinta oli harmaa ja piti pestä toisella pesuaineella. Sitten pysyi mustana. Fairyssa lienee jotain vahaa, tms joka ei kestä suoraa auringonvaloa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2014, 21:44:37 ip »
Ei, vaan fairy vie pinnasta kaiken suojan. Sillä pesty maalipinta pitää vahata. Ne on vissiin nämä tensidit, mitkä syö pintaa. Fairyn kanssa noille umpioille reilusti kuumaa vettä. Ei haaleata tai lämmintä, vaan jotain 60-70 asteista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #8 : Helmikuu 13, 2014, 07:43:03 ap »
Siivousalan ammattilaiset kertoivat jo kauan sitten, että ei se Fairy nyt kummonen pesuaine ole, mutta helkutin hyvä rasvanpoistoaine.
Siksi se tekee puhdasta tiskiä. Kun lautasilla on yleensä ns. rasvalikaa.
Pyörään - ja miksei muuallekin - on Wurthin Pineline hyvä aine. Sillä lähtee. Sitä ei sitten saa jättää kuivahtamaan pintaan.
Ja on lisäksi egologinen pesuaine. Tietenkään sen irroittama öljy- ja rasvalika ei sitä välttämättä ole, mutta eipä
siihen juuri kukaan kiinnitä huomiota, kunhan pesuaine on egologista.  ;)

Tähän on kaiketi syytä lisätä tästä vähän...
Kun remontin jälkeen pesee kädet jollain "swarfegalla", niin yleensä ihohuokoset myös aukeavat. Ja jos ei sitten se pesun ja huuhtelun jälkeen käytä
mitään ao. käsivoidetta, niin iho-ongelmia saattaa esiintyä ja vielä pitkäkestoisia. Joten käsivoidekauppaan --- hop!
Jaa mistäkö tiedän...

Ens´kuun jälkeen on huhtikuu ja ajokausi alkaa!  ;D  8)

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #9 : Helmikuu 13, 2014, 16:06:41 ip »
Vielä yksi GT, kiitos.

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #10 : Helmikuu 13, 2014, 16:34:54 ip »
Bilteman umpioissa ei ole E-merkintää eikä parkkivaloa.
V7 II Stone -15

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #11 : Helmikuu 13, 2014, 16:53:03 ip »
Kohde California on siinä iässä, ettei tarvitse e-merkkejä. Niin kauan, kun ei ole pakollista katsastusta, en itsekään asenna pikkulohkoni umpioon parkkia. Siinä on valona offroad lisävalo.
Mitä käyttöä parkkivalolla todellisuudessa on? En ole yhdessäkään ajoneuvossa niitä tietoisesti käyttänyt. Mutta ihan oikiasti, mitä niillä tekee?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2014, 17:00:34 ip »
No on siitä parkista se hyöty että jos H4 kärähtää pilkkopimeällä, niin pyörä edes jotenkin näkyy. En muuta käyttöä sille keksi. Pikkubrevassa ei ainakaan saa parkkia edes erikseen palamaan, aina kun on virta päällä niin ajovalo palaa.
V7 II Stone -15

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #13 : Helmikuu 13, 2014, 17:51:19 ip »
Eiköhän noi Bilteman umpiot oo normaali 7 tuuman umpioita kun taas Cali kolmosessa on reilusti isompi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Ajovaloumpion puhdistus sisäpuolelta
« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2014, 19:33:18 ip »
En ole vielä mitannut minkä kokoinen umpio Cali Kolmosessa on. Joka tapauksessa isompi kuin yleensä muissa malleissa joita tallissa on. Pitää ottaa rullamitta mukaan kun lähtee Biltemaan.
Muutoskatsastukseen pitää laite viedä mutta silloin mennään teknisesti valmistusvuoden mukaan. -89. Silloin ei vaatimalla vaadittu e-hyväksyntöjä vaikka sekin on mahdollista jos katsastusmies haluaa jostain syystä päteä. Kuten olen huomannut aiemmin. Silloin ei voi sanoa että Herra Insinööri on väärässä. Homma menee kerrasta puihin. Koska nykyään muutoskatsastuksen alkajaisiksi inssi aloittaa tietokoneen ääressä eli merkitsee katsastuksen alkaneeksi Trafin tiedostoon niin katsastusta ei voi jatkaa kuin siinä samassa konttorissa. Tällä estetään että ei käydä "kokeilemassa" josko jossain konttorissa tärppäisi. Tulee turhaa hyppyytä. Hommasta tulee todistuksineen mieleen tämä: http://www.youtube.com/watch?v=En_46t2q_Sg