Kirjoittaja Aihe: LM1 kuvasarja  (Luettu 5496 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: LM1 kuvasarja
« Vastaus #15 : Helmikuu 10, 2014, 21:31:24 ip »
Turvallisinta olisi luullakseni ensin tuoda laitettava aihio maahan, maksaa verot ja rekisteröidä se Suomeen. Sitten kiikuttaa takaisin duunattavaksi. Saahan sitä pyöräänsä korjauttaa. Jos sen sijaan tuo viimeisen päälle laitetun ja puunatun vehkeen, vaikuttaako se veroihin?

Autoveroilmoitukseen kirjataan edellisen omistajan nimi ja hankinta-alue. Yksilöintipaperiin kirjataan mm. merkki, malli, varustetaso, ensirekisteröinti ja matkamittarin lukema. Kolmas tullin vaatima dokumentti on kauppasopimus, josta selviää ajoneuvosta maksettu kauppahinta myyjälle. Vero määrätään verotusarvon perusteella. Verotusarvo on yleinen verollinen vähittäismyyntiarvo.Yleinen vähittäismyyntiarvo voidaan määritellä myös siitä hinnasta, jolla samanlaisia ajoneuvoja yleisesti ilmoitetaan myytäväksi (Suomessa).

Jos kauppahinta on vajaat 20.000€, mitä mahtaa tullivirkailija mietiskellä verotusarvosta - mikä on harvinaisen yksilön viimeisen päälle laitetun yksittäisen kappaleen yleinen verollinen vähittäismyyntiarvo Suomessa, jonka perusteella vero määrätään?  Itse maksoin veroa aikanaan yleisen verollisen vähittäismyyntiarvion perusteella, joka hilautui ylöspäin, koska siellä pyynneissä keikkuu aina se yksi V11 Ballabio mukana, josta pyydetään kovaa ylihintaa (pitäisi olla kuin urheilutuomaroinnissa, suurin ja pienin arvo pyyhitään yli).

Kai sieltä saa ennakkopäätöksen - maksaneeko mitä ?
 
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: LM1 kuvasarja
« Vastaus #16 : Helmikuu 10, 2014, 22:27:49 ip »
Lainaus
ensin tuoda laitettava aihio maahan, maksaa verot ja rekisteröidä se Suomeen

Huono käytäntö. Ajoneuvo joutuu Tullin arvioinnin kohteeksi ja vero voi pompsahtaa. Parempi kun ei arvioita ajoneuvoaan ollenkaan siellä. Ei edes vilauta. Tulli ei tarvitse papereita enempää tehdäkseen arvion. Tullilla on harvinaisten ajoneuvojen verotuksenmäärittämislautakunta jossa istuu Tullin, verottajan, moottoripyöräalan ja autoalan asiantuntijoita jos muutoin ei veron määrä ratkea. Mutta yli 25 vuotta sitten rekisteröidystä ei tarvitse juurikaan maksaa veroa. Vero on jo kokolailla kuoleentunut niin vanhassa pyörässä vaikka hinta olisikin kova. Tullia ei hankintahinta kiinnosta pätkääkään eikä sen mukaa veroteta. Tullia kiinnostaa vain pyörän sen hetkinen arvo ja paljonko sen hintaan sisältyy vielä veroa.

Toinen riski väärässä toimintajärjestyksessä: jos on maksanut veron ja sitten vie konttorille on vaarana se että katsastaja löytää pepereista tai pyörästä seikan jonka mukaan sitä ei voi enää EU-alueelle rekisteröidä. Esimerkiksi pyörästä on tehty liikenteestäpoistoilmoitus tai se osoittautuu varastetuksi tai ei ole se yksilö mitä paperit esittävät. Vero jää silloin omaksi vahingoksi. Veroon voi hakea palautusta mutta aina se ei onnistu. Jos onnistuu niin jäljellä on kuitenkin arvonsa menettänyt ajoneuvo. Veroa ei palauteta jos kyse on petoksesta tai varkaudesta.

Ehdottomasti ensin konttorille ja sivulaukut, kate ja muut "varusteet" riisuttuna. Varusteet nostavat mahdollisen veron määrää. Sivuvaunupyörässä kannattaa useimmiten olla sivuvaunu kiinni identiteetin tarkistuksen aikana. Muutoin ne verotetaan kahtena eri ajoneuvona ja sivuvaunun kiinnityksen joutuu katsastamaan uudelleen.
Tulli ei anna sitovia ennakkopäätöksiä veron suhteen.

Sen verran monta pyörää euroalueelta on tullut hankittua että alkaa nää niksit olla opittuna. Ihmiset tahtovat vain olla liian nöyriä eivätkä tiedä miten byrokratian rattaat pyörivät.