Kirjoittaja Aihe: Calin perän aukaisu  (Luettu 29082 kertaa)

Styry

  • Viestejä: 26
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #15 : Heinäkuu 06, 2014, 19:35:45 ip »
30 vuotta oli valia, ja talvella ostin ratsun alleni. Nevada 750 perassa tuntuisi olevan turhia valyksia rattaissa. Shimmataanko valykset pienemmiksi vetoakselilta, vai onko taa sarjassa magiaa ja taikatemppuja. Lueskelin jonkun esitelmaa koetusvarin kaytosta, mika on ihan OK. Pohdituttaa vain pitaako akselilla oleva ratas saataa vertikaalisesti. Viimeiset 40 vuotta olen lueskellut vahan isompien koneiden ja vaihteistojen manuaaleja (>7000 ahv), ilman etta mua edelleenkaan kutsutaan sabotøøriksi, mutta tassa asiassa tuli niin monelta suunnalta tietoa, etta pullahdin pihalle. Olisko sellaiset tekniset ohjeet joita jopa konemestari ymmartaa saatavilla?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #16 : Heinäkuu 06, 2014, 20:25:00 ip »
Periaatteessa on kolme asiaa jotka pitää olla yhtä aikaa oikein: hammasvälys, hammasvälyksen sijainti lautaspyörän kehään nähden ja pienen vetopyörän akselin kartiolaakereiden keskinäinen välys.
Shimmejä käytetään molemmilla akseleilla: ison lautaspyörän sijaintiin vaikuttavat shimmit ja tiivisteet ovat ison kuulalaakerin laakeripesän kiinnityskohdassa ja pienen vetopyörän sijaintishimmit ovat taaemman kartiorullalaakerin ja pienen vetorattaan välissä. Pienen vetorattaan akselin kartiolaakereiden välyksen säätö suoritetaan laakerien välissä olevilla shimmeillä.

Hammasvälys on helppo saada oikein, samoin laakerivälys mutta joskus teettää työtä, varsinkin uusilla osilla, saada kosketuspinnan muoto ja sijainti oikein. Vanholla ja kuluneilla hammaspyörillä se on vielä vaikeampaa tai mahdotonta. Kapine kun on tehty siten että vuosien saatossa eri mitoituksiset osat saa sovittamalla käyttökelpoisiksi eri mallisiin kuoriinkin.

Korjaamokäsikirjoissa on oikein kuvien kanssa selitetty miten homma käy.
Liitteenä kuva joka näyttää mahdolliset virheetkin.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #17 : Heinäkuu 06, 2014, 21:53:18 ip »
Tuo perän säätö on ihan sama periaatteeltaan, kuin raskaammassakin kalustossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Styry

  • Viestejä: 26
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #18 : Heinäkuu 06, 2014, 22:32:01 ip »
Selvaa tekstia. Tattis!

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #19 : Elokuu 15, 2015, 17:54:55 ip »
Jackalorexin (cali jackal 2000) perä on irroitettu, vaan ei vielä aukaistu.

Luin ketjun tähän asti.

Minulta puuttuu shimmejä ja väriä ja kaikki erikoisulosvetäjät. Lisäksi todennäköisesti puuttuu järkeä ja kärsivällisyyttä. Harkitsen tässä juuri pakkaavani perän autoon ja vieväni sen jollekulle, joka sen osaa huoltaa.

Jos jotakuta homma kiinnostaa, voi pistää tekstaria tai yksityisviestiä tai kommentoida tähän, ja kertoa vähän rahan tarpeesta ja aikataulusta.

Havaintoja:

Vaikka pyörässä on neljä senttiä liian lyhyet iskarit, ja kardaanitunneli on eri asennossa kuin normaalisti, ei kardaanitunnelissa ollut öljyä, eikä myöskään ruostetta. Matti sinne holvasi vaseliinia joskus pari vuotta sitten, eikä ruoste ole tarttunut.

Perä ei ollut vuotanut minnekään mitään. Peräöljyssä ei ollut mainittavasti metallia. Magneetissa oli hieman, mutta ainahan siinä vähän on.


Kardaani menee takapäästään väliputken sisään. Tämä liitos on havaittavasti väljä. Samoin sen väliputken toinen puoli suhteessa perän sisältä tulevaan uritettuun tankoon ("pinion"?). Kumpi väljistyy, kardaani/pinion vai väliputki? Maksaako vaivaa vaihtaa väliputki?

Kun pinionista pyörittää, pyörii se iso hammasjuttu joka on taka-akselin ympärillä. Näin tietenkin pitääkin olla, mutta onko asiallista että tuntuu ja kuuluu "jurinaa" kun sitä käsineen pyörittää? Eikös sen pitäisi pyöriä ihan sileästi?


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #20 : Elokuu 15, 2015, 19:31:10 ip »
Ettei se jurina tule pinioniakselin laakerista? Jos se on morjes, niin sitä myöten myös hammaskosketus. Eli heiluuko se kuin laakeri olisi väljä? Avaa, putsata ja ota kuva sisuksista. Äkkiä sen näkee, miten rikki se on.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #21 : Elokuu 15, 2015, 19:34:52 ip »
Jos Lontoon kieli sujuu, juutuubista löytyy hyviä videoita, joista pääsee jyvälle perän rakenteesta ja säätämisestä. Olen nyt puhelimella netissä, niin en pienellä vaivalla pääse linkkaamaan esimerkkiä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #22 : Elokuu 15, 2015, 20:57:29 ip »
Ei kuulu jurista, nykiä, heilua, eikä kolista vaan tasainen hieman tahmea äänetön käynti. Tahmeus tulee öljystä ja huulitiivisteistä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #23 : Elokuu 15, 2015, 21:09:04 ip »
Ei kuulu jurista, nykiä, heilua, eikä kolista vaan tasainen hieman tahmea äänetön käynti. Tahmeus tulee öljystä ja huulitiivisteistä.

niin arvelinkin. pitäisi olla sileää kuin peilin pinta. vaan ei ole.

onkohan olemassa asiantuntijaa joka tuota vilkaisisi ja tuomitsisi?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #24 : Elokuu 15, 2015, 21:48:32 ip »
onkohan olemassa asiantuntijaa joka tuota vilkaisisi ja tuomitsisi?

Minä huomasin että peräasian voi hoitaa helposti. Vanha kainaloon ja MotoMatin pajalle... vanha vaihdossa ja tarkistettu/säädetty kyyttiin.

Se voisi se 7/33 olla sun sivuvaunukäyttöön ihan passeli. Kun ilman sivuvaunuakin se on parempi  ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #25 : Elokuu 15, 2015, 22:11:24 ip »
Ei kuulu jurista, nykiä, heilua, eikä kolista vaan tasainen hieman tahmea äänetön käynti. Tahmeus tulee öljystä ja huulitiivisteistä.

niin arvelinkin. pitäisi olla sileää kuin peilin pinta. vaan ei ole.

onkohan olemassa asiantuntijaa joka tuota vilkaisisi ja tuomitsisi?
Niin, onko sulla rattaat jo syöpyneet? Eipä siinä silloin ole kahta tapaa edetä. Uusiks kaikki sisukset.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #26 : Elokuu 15, 2015, 22:26:15 ip »
Niin, onko sulla rattaat jo syöpyneet? Eipä siinä silloin ole kahta tapaa edetä. Uusiks kaikki sisukset.

En ole katsonut.

Mitens, taitaa olla kuusi pulttia tuossa, mutta ei taida ihan sillä aueta että ne avaa?

"Uusiks kaikki sisukset" kuulostaa edulliselta :(

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #27 : Elokuu 15, 2015, 22:37:25 ip »
Se pinionakselin laakeripesä lähtee vetämällä pois joten pääset kurkistamaan lautaspyörääkin mutta pinionpyörän eli pienen vetopyörän kunto näkyy hyvin. Anna olla se ison laakerin laakeripesä paikoillaan niin se joka seuraavaksi sitä säätää näkee että minkä verran siellä on tiivisteitä ja shimmirenkaita ja osaa ehkä ottaa ehyenä tiivisteet irti eli niitä ei tarvitse lähteä hankkimaan tai valmistamaan ainakaan kovin montaa.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #28 : Elokuu 16, 2015, 19:07:55 ip »
Noniin.

Kannoin perän Matin pöydälle ja avattiin se siellä.

Havainnot:
- iso laakeri pitää hieman ääntä pyöriessään, eikä pyörintä ole ihan tasainen
- pinion-rattaiden toinen laita on ottanut kipeää
- lautaspyörän hampaat ovat ruvella vaihtelevasti: osa hampaista on ruvella vain ulkolaidaltaan, osa taas keskeltä ulos saakka
- iso laakeri on jossain vaiheessa käynyt pyörimään yhtenä kappaleena
- neulalaakeri ja sen irrallinen ulkokehä nousivat pois paikastaan kuin itsestään

Spekulaatiota:
- normaali kuluma on vienyt hammaskosketuksen väärään kohtaan
- väärä kosketus on alkanut takoa ja hieroa hitusta irti hampaista
- isompi hitunen on mennyt ison laakerin väliin ja pakottanut koko laakerin pyörimään yhtenä kappaleena

Toimenpiteet:
- "kaikki uusiksi"
- satttuu perstaskun kohdalle

Kuva:
- http://motojussi.blogspot.fi/2015/08/pera-avattu.html

Edit:
- jos nyt on 8/33, olisiko 7/37 sopiva vaunun kanssa ajettavaksi? 7/33 rattaista sanotaan "Delivery time 2-8 weeks" ja tarkoitus olisi vielä ajaa tänä kesänä. 7/37 on hyllyssä. Kuutosvaihteelle ei ole kovin paljon ollut käyttöä edes ennen vaunun laittoa. Tuon kanssa olisi kuutonen varmaankin ihan luonteva vaihde.

Tarinan opetus:
- saattaisi olla hyvä ajatus säätää kosketukset kohdalleen vaikkapa 30 000 km välein, ettei menisi kaikki paskaksi kerralla :I

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin perän aukaisu
« Vastaus #29 : Elokuu 16, 2015, 19:35:03 ip »
Oliko laakerit siis pyörineet vielä pesässäänkin? Sinne kannattaa laittaa kasatessa suurten välysten laakerilukitetta. Sen kun hakee oikeasta laakerikaupasta, niin saa oikeata kamaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.