Kirjoittaja Aihe: Starttimoottorin tyypin vaihto 5-vaihteisiin isolohkomalleihin.  (Luettu 2599 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Olen antanut uskotella itselleni että jos vaihtaa Bosch-startin Valeon vastaavaan täytyy luopua vapaavalon anturista. Ei pidä paikkaansa.
Kirjoitin aiheesta blogiartikkelin niitä varten jotka aikovat tehdä vanhaan 5-vaihteiseen Guzzin isolohkomalliin kyseisen muutoksen. Hieman pitää askarrella mutta homma kyllä onnistuu.
http://www.motomatti.fi/2014/01/saaksjarvi-trike-kaynnistinmoottorin.html

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Starttimoottorin tyypin vaihto 5-vaihteisiin isolohkomalleihin.
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2014, 21:56:12 ip »
Moi.
Eikö tuo mahdu jos laittaa kuusioruuvin ja hioo kannan matalammaksi? LeMansissa  on
noin ja kannan alle mahtuu vielä ohuen ohut aluslevykin.

Vapaavalon anturin nokkaa kun taivuttaa hieman enemmän sopivasti "lusikkamaiseksi"
vapaavalo toimii täysin oikein. Onnistuu tietysti parhaiten silloin kohdalleen sovittelu
ja muotoilu kun vaihteisto purettuna.

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Starttimoottorin tyypin vaihto 5-vaihteisiin isolohkomalleihin.
« Vastaus #2 : Tammikuu 15, 2014, 08:54:59 ap »
Noissa Valeon solenoideissa on hieman eroja vuosimallista riippuen. Kannan hiominen matalaksi toimii varmasti mutta ei ole niin nätti....
Alkuperäisen Boschin päällä on muovikotelo mutta Valeon päälle se ei mahdu ainakaan ilman muuotoilua joten startti ja sen ympäristö jää kokonaan näkyviin. Siksi laitoin ruostumattomat teräsruuvit. Nykyään kun niitä on myynnissä hyllytavarana esim. Biltemassa ja muissakin marketeissa. Varsinaisissa ruuviliikkeissä kun ei oikein ymmärretä pienostoksien päälle tai sitten pitää avata tili ja siihen taas kysytään LY-tunnusta ja muutenkin on kaikenlaista pienlaskutusehtoa.

Rosteriruuvin ja alumiinin yhteensopivuus on galvaaniselta kannalta katsoen onnistunut kun taas sinkityn teräsruuvin ja alumiinin suhde on huonoin mahdollinen. Siksi ne ruuvit ja pultit jumittaa alumiinissa.

Kun vapaavalon anturin "lusikka" ottaa vain lyhyeltä matkalta kiinni vastimeensa on vapaavalon palamisen ja yhtäaikaa vapaavaihteen päälläolo todennäköisempää. Yleensä vapaavalo kertoo että "vapaa on jossain sillä suunnalla".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Starttimoottorin tyypin vaihto 5-vaihteisiin isolohkomalleihin.
« Vastaus #3 : Tammikuu 15, 2014, 08:57:48 ap »
Matalakantaisia ruuveja saa ihan kaupastakin, ei tarvi hioa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Starttimoottorin tyypin vaihto 5-vaihteisiin isolohkomalleihin.
« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2014, 22:03:59 ip »
Rosteriruuvi miljoonalaatikosta, viilaa kannalle ja kiillotus. Ei muita kuluja.
Ei tullut mieleen lähteä kauppaan sillä kertaa.
Eikä ruuvi edes ole näkyvillä ;D

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Starttimoottorin tyypin vaihto 5-vaihteisiin isolohkomalleihin.
« Vastaus #5 : Tammikuu 16, 2014, 10:07:25 ap »
Toivottavasti näillä ohjeistuksilla sujuu startin vaihto modernimpaan. Jatkossa. Samalla voi vaihtaa sen ison autonakun tavanomaisempaan 14 - 18 Ah:n moottoripyöränakkuun. Pienenee pyörän paino useita kiloja. Ja akku latautuu täyteen lyhyelläkin ajolla.