Kirjoittaja Aihe: Vaihdevipu  (Luettu 8085 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #15 : Tammikuu 05, 2014, 10:13:05 ap »
Booriliitoksen elämänkaari alkaa lyhenemään silloin kun se saa olla vähän aikaa hiukan löysänä jolloin käyttö ja tärinä syövät boorien sivuja, mutta samalla tappipuolen kosketuspintaa tynnyrin muotoiseksi ja reikäpuolen kosketuspintaa trumpetin muotoiseksi. Sen jälkeen nipistysruuvilla on vaikea saada liitokseen niin paljon kitkaa ettei trumpetti pyörähtäisi tynnyrin päällä ja alkaisi syödä liitokseen uutta väljyyttä. Timo EV:n tapauksessa pikkubudjetin operaatio taitaa olla uuden vivun hankinta ja pipettipullollinen niin stydyä laakerilukitetta kuin kaupasta löytyy. Sitten vaan osat puhtaiksi, lukite väliin ja pultti kireelle. Noista reikätempuista on ittellä mopopoika-ajoilta sen verran kokemusta etten ryhtyisi.

Olen nähnyt muissa koneissa senkin tempun, että väljäksi mennyt liitos on voideltu ns. kemiallisella metallilla ennen kokoonpanoa. Siinähän on hartsiin sekoitettua metallipölyä, josta tulee komposiittiin hurjasti jäykkyyttä ja kovuutta, joita väljän boorin tiivistykseen tarvitaan.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #16 : Tammikuu 05, 2014, 10:36:52 ap »
Taitaa olla helpoin ja halvin ensin hankkia uusi vipu. Ilmeisesti tuossa kävi niin, että se tehtaan kiristys oli jäänyt ( sekin ) huonosti tehdyksi. Ja sen jälkeinen löystyminen söi ajan kanssa tuon vivun boorit jne. Se eka löystyminen - kiristys - väli kun oli ajallisesti toista vuotta ja matkassakin liki 20´000 km.
Jospa kokeilee uudella, pesee akselin ihan puhtaaksi ja sitten jotain Loctitea väliin ja kunnon kiristys. Ei ainakaan pahemmaksi mene.

Muuten kiitoksia kaikille osaaottaville. Mielenkiintoinen keskustelu ja toivottavasti heräsi muissa ajatus tarkistaa tuo kireys.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2014, 16:29:26 ip kirjoittanut TimoEv »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihdevipu
« Vastaus #17 : Tammikuu 05, 2014, 17:24:32 ip »
Kunhan se Loctite menee sinne pultin kierteeseen. Sinne boorin väliin ei kannata laittaa tasan mitään. Loctite (joo, tiedän että niitä on eri seoksia) tulee sieltä itse pois välistä ja kiristää liitosta vain hetken aikaa. Sama juttu noiden kemiallisten metallien kanssa. Niitä ei ole tarkoitettu mekaanisiin, liikkuviin liitoksiin. Belzonalta ja muilta löytyy kemiallisia metalleja, epoksi seoksia, joilla voi rakentaa vaikka kierteitä tai koneen koppia, mutta nekään eivät ole tarkoitettuja boorin korjaajaksi. Sellainen korjataan vaihtamalla tai koneistamalla eri kokoinen hammastus. Kaikki kaljatölkkipellin paloja pienempi silppu tulee itse eläessään pois. Kemialliset "korjaukset" kuuluvat jobbareiden myyntifiksaus -kansioon..
Hyvä pyörä, parempi mieli.