Kirjoittaja Aihe: California II:n "vanhentamista" ?  (Luettu 4293 kertaa)

Porcorosso

  • Viestejä: 3
California II:n "vanhentamista" ?
« : Joulukuu 16, 2013, 12:59:50 ip »
Tervehdys arvon Guzzi-ihmiset

Iski omituinen päiväuni, mieleni alkoi tekemään California II:sta. Ja päiväunessani kevyesti modasin pyörää ikäänkuin vanhemman mallin (Ambassador, California 850 tms) oloiseksi.

Koskapa olen aivan kokematon italopyörien suhteen (kähkinyt kyllä muun maalaisten kanssa, viimeiset vuodet ameriikansellaisten parissa - josta varmaankin jonkiasteinen modaus/rakentelusairaus jäi päälle), niin olen seilannut netissä viime päivät kohtuullisen tiiviisti asiaa tutkien. Muutamaan kyssäriini en ole löytänyt vastausta, joten rohkenen esittää ne tässä toivoen saavani tukea kokeneimmilta ja tietävämmiltä tahoilta:

Erityiset karan paikat: olen mopoillut  eri merkeillä 34 vuotta, joten tietänen yleisesti ottaen mihin kiinnittää huomioita (vanhan) mopon hankinnassa. Mutta onko Cali II:ssa jotain aivan uniikkia, jota ei voi tietää kun ei merkkiä eikä mallia tunne ? Onko esimerkiksi syytä välttää joitain tai suosia joitain vuosimalleja ?

Vanteet: kuinka hyvin/huonosti on saatavilla pinnavanteita (tai ainakin keskiöitä ) California II:een (näyttäisi useimmiten olevan valuvanteilla) ? Kuinka paljon on tilaa vakiotakavanteen ja -renkaan sekä takaswingin välissä (ts onko ajateltavissa 2,5 tuuman vakivanteen sijaan esim 3 tai 3,5 tuuman vanne ja hiukan leveämpi (max 140 mm) nakki ? Kuinka istuisi/käyttäytyisi  halkaisijaltaan 17 " vanteet ? Vakikeskiöihin voinee periaatteessa pinnata muunkinlaisen vanteen.

Satula: Jos oikein ymmärsin, niin California II:ssa on Tonti-runko, mutta saako siihen istutettua kohtuullisella työllä vanhemman mallin ns "buddy seatin" (kuvassa) ? Kiinnikkeiden väärät paikat tai vaikkapa satulan etureunan epätäydellinen istuminen tankin takaosaa vasten eivät ole esteitä sinällään, mutta istuuko ao satula ollenkaan Cali II:n selkään ?

Mittaristo: Kaiken rakentaminen on tietenkin mahdollista, mutta onko olemassa ns vakitoimenpidettä, jolla Cali II:n (mielestäni kammottava muovinen kasarihökötys) vaki mittaripaneeli virtalukkoineen korvataan kahdella siistillä pyöreällä (esim  a la Cali III) erillisellä (RPM ja nopeus) mittarilla ?

Toiveikkaana vastauksia odottaen ja niistä etukäteen kiittäen !


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California II:n "vanhentamista" ?
« Vastaus #1 : Joulukuu 16, 2013, 20:38:15 ip »
Koitetaan vastata, ainakin osaan kysymyksistä.


Erityiset karan paikat: Tuon ikäisessä sähköt ovat heikossa kunnossa. Lähinnä hempuli liitinpolitiikka vastustaa. Liittimien ja joidenkin muiden komponenttien vaihdolla homma skulaa. Laturi on autotyyppinen Bosch hiilisiltamalli joka huollettuna on harmiton. Lataussäätimen ja tasasuuntaajan liittimet on kunnostettava ensi töiksi niin sähköä riittää. Koska laturi on suoraan kampiraudan päässä niin sen latausteho alkaa vasta kierroksilla. Guzzilla ei pidä muutenkaan ajaa väkisin alakierroksilla vaikka se niinkin etenee.

Kytkimen keskiö voi olla kulunut. Sen voi vaihtaa uudempaan versioon samalla kun levytkin. Kampiakselin takapään stefan vaihto samalla kun kerran kytkin on auki. Samaten vaihteiston kytkinakselin stefa vaihtoon. Osat eivät ole järkyttävän hintaisia. Paitsi en tiedä vielä nykyisen maahantuojan hintapolitiikkaa. http://www.rmheino.fi/
Vaihtoehtoesimerkki: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi:::1.html

Kardaanin takapään spooriholkki voi olla kulunut jos ei ole huollettu säännöllisesti.

Vanteet: Napoja ja vanteita saa eri kokoja. Navat eivät ole edes kalliita. Alkuperäistyyppisistä Borraneista voi joutua maksamaan hieman enemmän mutta kopioitakin on markkinoilla. Taakse mahtuu vain lievästi leveämpi vanne/rengas. Vaihtamalla esimerkiksi Stone-mallin takahaarukan ja kardaanin niin sitten mahtuu jo toivomasi leveys helposti. Eri mallin Caleissa on sekä 17 että 18 tuuman pyöriä. Perävaihteeseen vain vaidetaan eri läpimittaisia/pituisia holkkeja niin eri mallien osat/välityssuhteet voi vaihtaa päikseen. Pieniä poikkeamia tosin on.

Satula: Juuri tuo haluamasi malli ei taida istua "heittämällä" mutta California T3:n satula on saman tyyppinen "puolentoista" hengen satula mutta tulee hetken matkaa tankin päälle. Runko on T3:ssa lähes sama.

Mittaristo: Samaa mieltä. Uretaania, muovia ja tihrustusmittarit. Jos vain jostain löydät Cali3:n mittarit niin niiden asentaminen on helppoa: tarvitset vain Cali3:sen ohjaustangon kiinnikkeen: mittaristo kun on siinä kiinni. Mulla on paraillaan menossa korjaustoimenpide juuri sellaisen kanssa. Kts: http://www.motomatti.fi/
Nopeusmittari on vaijerikäyttöinen, varvikello sähköinen.

Mielenkiintoisia osoitteita:
http://www.labellehistoiremotoguzzi.info/dotclear/index.php?archive
Osaluettelot & kytkentäkaaviot ja muuta:
http://guzzitek.org/


Joudut vielä kiittelemään monta kertaa että säästä kiitoksia heti alkuunsa!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California II:n "vanhentamista" ?
« Vastaus #2 : Joulukuu 16, 2013, 21:00:07 ip »
Tonti-runko on siinä mielessä rakentelijalle hyvä kohde, että selkäpuoli on suht kapea ja suora. Siihen on helppo sovittaa mieleinen satula, yli merkkirajojen.
Mittariston voi myös vaihtaa tarvikkeeseenkin. Esim Acewellilla on varsin pelkistettyjä viisarimalleja, joissa on kaikki samassa (kierros-, nopeus-, ja varoitusvalotiedot).
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California II:n "vanhentamista" ?
« Vastaus #3 : Joulukuu 16, 2013, 23:47:25 ip »
Niin joo, jos tankin haluat vaihtaa enemmän Ambassadorin suuntaan, niin pohjan joutunee joka tapauksessa tekemään uusiksi. Tontin tankin alunen on spesiaali.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Porcorosso

  • Viestejä: 3
Vs: California II:n "vanhentamista" ?
« Vastaus #4 : Joulukuu 17, 2013, 12:58:07 ip »
Herrat,

kiitänpä nyt kuitenkin jo nyt saamistani vastauksista etenkin Motomattia , vaikka mies varoittelikin kiittelytarpeen tulevan jatkumaan !

Mainiota infoa ja linkkien takaa aukesi paitsi asiallinen varaosamyyntipaikka niin myös hyvät räjäytyskuvat.


TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California II:n "vanhentamista" ?
« Vastaus #5 : Joulukuu 17, 2013, 13:18:50 ip »
Aina pitää kuitenkin muistaa, että kissa kiitoksella elää..Tai siis ainakin jonkun kissa... Meillä noita riiviöitä on ruokittava kahdesti päivässä.

Joo..on sisäpiirinjuttu... ;)  :P

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California II:n "vanhentamista" ?
« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2013, 19:27:27 ip »
Ranskassa, tietyssä maakunnassa tuotettu ruskea kiitosaine on ollut näissä pikkuasioissa käypäistä valuuttaa.

Porcorosso

  • Viestejä: 3
Vs: California II:n "vanhentamista" ?
« Vastaus #7 : Joulukuu 17, 2013, 20:13:03 ip »
Bien,

je comprends...d`accor !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California II:n "vanhentamista" ?
« Vastaus #8 : Joulukuu 17, 2013, 20:16:07 ip »
Ranskassa, tietyssä maakunnassa tuotettu ruskea kiitosaine on ollut näissä pikkuasioissa käypäistä valuuttaa.

Tryffeli?  ;)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California II:n "vanhentamista" ?
« Vastaus #9 : Joulukuu 17, 2013, 20:22:05 ip »
>> Ranskassa, tietyssä maakunnassa tuotettu ruskea kiitosaine on ollut näissä pikkuasioissa käypäistä valuuttaa. <<

Juu..kunhan ei availe flombuukia paikassa, jossa ko. maksuvälinnen käyttö on kielletty ja on käytettävä paikan maksuvälinettä. MOT / Poroholma  :P

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California II:n "vanhentamista" ?
« Vastaus #10 : Joulukuu 17, 2013, 20:33:59 ip »
Juu, availu kotona, varsinkin toistuva, herättää yksipuolista keskustelua, kavereiden seurassa taas kerkiää usein vain avaamaan, liikennöidessä joutuu puhaltaan sen sijaan että imisi, kokoontumisissa menee aamiainen ohi, jne. Ei ole helppoa kiitoksista nauttiminen.

Tryffeleitä saa lähempääkin: http://www.juvatruf.fi/cms/