Kirjoittaja Aihe: Kanattaako pysyä erossa  (Luettu 6908 kertaa)

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Kanattaako pysyä erossa
« : Marraskuu 27, 2013, 20:21:30 ip »
Tämmöinen on alkanut kiinnostamaan,http://www.blocket.se/malmo/Frasch_sidvagn__varit_kopplad_pa_en_BMW_R60_2_50850699.htm?ca=21&w=3 ja koska meikäläisen tietymys on noista sivuvaunuista on olematon niin kiinnostais tietää mikä tuo velorex
 on. Ei se ainakaan ole hinnalla pilattu ja mitä kyselin katsastuksesta olis mahdollista rekisteröidä kaksoiskäyttöön elikkä ajaa soolona tai vaunun kanssa. ???.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kanattaako pysyä erossa
« Vastaus #1 : Marraskuu 27, 2013, 20:59:04 ip »
Velorex-sivuvaunu on itäeurooppalaista alkuperää ja oikein suosittu keveytensä vuoksi ainakin Suomessa. Yleensä kulkeentuivat tänne Jawan tai MZ:n mukana. Itselläkin ollut sellainen Guzzi TT650:n kylkiäisenä muutaman talvikauden. Iso maavara ja rengaskoko. Sopi hyvin enduron kanssa. Suomessa laki on sellainen että pyörä on joko sivuvaunullinen tai ei ole. Periaatteessa pitää aina sivuvaunun asennuksen jälkeen muutoskatsastaa ja pois ottaessa uudelleen. Tosin asiaa ei juurikaan valvota. Ruotsissa ei liene niin tarkkaa...

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kanattaako pysyä erossa
« Vastaus #2 : Marraskuu 27, 2013, 22:20:00 ip »
Suomessa laki on sellainen että pyörä on joko sivuvaunullinen tai ei ole. Periaatteessa pitää aina sivuvaunun asennuksen jälkeen muutoskatsastaa ja pois ottaessa uudelleen. Tosin asiaa ei juurikaan valvota. Ruotsissa ei liene niin tarkkaa...

Siinä on vissiin joku vuosimalliraja koska pitää katsastella, mun -62 Pannonian otteessa lukee "Vaihtoehtoinen käyttö: sivuvaunu."   Eli vaunun kanssa tai ilman, kuinka sattuu huvittaa ja sillä selvä.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kanattaako pysyä erossa
« Vastaus #3 : Marraskuu 27, 2013, 23:03:09 ip »
Tuossa on varmaan se syykin; Pannonia on sivuvaunujen kulta-ajalta, kun rasia oli vielä varteenotettava vaihtoehto kalliille autolle. Ikäraja mennee samoilla kohdin, kun moottoripyörästä tuli vain huviajoneuvo. Olisko jossain kypäräpakon seutuvilla korjailtu katsastuspykäliä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Kanattaako pysyä erossa
« Vastaus #4 : Marraskuu 28, 2013, 08:19:13 ap »
Yleensä vaihtoehto käytön saa rekisteriotteeseen kun muistaa pyytää.On erittäin asemakohtainen juttu. Koeajoa eivät lähde katsurit edes ajamaan. Tarkistavat valot yms ja "pysäköintijarrun" se kun on pakollinen.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Kanattaako pysyä erossa
« Vastaus #5 : Marraskuu 28, 2013, 08:41:51 ap »
1983 alusta tuli sivuvaunukiinnityksille katsastuspakko. Ainakin sillon oli niin että sitä vanhempiin pyöriin sai laittaa vaunun katsastamatta ja sekottamatta sen paremmin virkamiehiä asiaan. Niin ja toi Velorexi on kyllä oikein hyvä ja tukeva vaunu. On näkyny jopa ameriikkalaisten nettisivuilla Harrikoittenkin kyljessä.

rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Kanattaako pysyä erossa
« Vastaus #6 : Marraskuu 28, 2013, 21:09:51 ip »
Täytynee pysyä sitten erossa Siinä kun pohjalainen ominaisuus miettii että ostanko ja päätän ostaa niin nopea Tanskalainen tulee ja lyö rahat tiskiin ja vie tavaran mennessä :-\.

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: Kanattaako pysyä erossa
« Vastaus #7 : Marraskuu 28, 2013, 22:38:54 ip »
Suomessa laki on sellainen että pyörä on joko sivuvaunullinen tai ei ole. Periaatteessa pitää aina sivuvaunun asennuksen jälkeen muutoskatsastaa ja pois ottaessa uudelleen. Tosin asiaa ei juurikaan valvota. Ruotsissa ei liene niin tarkkaa...

Laista en tiedä, mutta ainakaan käytännössä tuo ei aina pidä paikkaansa. Minulla on vuonna 2008 suomeen katsastettu -99 Jackal, jossa on otteessa maininta vaihtoehtoisesta käytöstä ja vieläpä vaihtoehtoiset mitat vaunun kanssa. Ajoneuvoluokka on siis moottoripyörä, ei sivuvaunumoottoripyörä. Oikein erikseen kysyivät konttorilla, kumpi siitä tehdään. Mitään seisontajarruakaan eivät kysyneet tai vaatineet. Ei sitä tuollaisessa nivelöidyssä yhdistelmässä tietysti tarvitakaan, mutta koskas sellainen pikkuseikka olisi katsastusmiehelle mitään merkannut...

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kanattaako pysyä erossa
« Vastaus #8 : Marraskuu 29, 2013, 12:09:02 ip »
Tuo lainsäädäntö ja sen toteutuminen on kaksi eri asiaa. Trikejä ja ahdettuja pyöriä rakennellessa sekä vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä ja niiden suunnan lainsäädäntöä tiedustellessa on ollut monennäköistä tietolähdettä: katsastusmiehet sieltä ristiriitaisimmasta päästä. Tulkinta riippuu siitä keltä kysyy. Mitään yhtenäistä linjaa ei tunnu olevan. Trafissa sama juttu: riippuu siitä kuka sattuu vastaamaan puhelimeen ja kirjallisena tiedosta joutuu maksamaaan. Parhaan tiedon olen saanut Smotosta. Erityisesti MMAF:n lakimiehet tietävät asioista runsaasti. Heitä vain on vaikea tavoittaa henkilökohtaisesti mutta vastailevat kyselypalstoilla melko lyhyellä viiveellä.

vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Kanattaako pysyä erossa
« Vastaus #9 : Joulukuu 03, 2013, 13:31:36 ip »
Ei kannata pysyä erossa :)
Pari viikkoa sitten ainakin oli suomessakin myynnissä Velorexia ja tuota Pannoinian sivuvaunua runkoineen. Itselläni on tuollainen Pannoinian käyttämä "Duna ts. Tonava" merkkinen vaunu kiinni omassa mopossa. Rekisteröin sen joskus -97 ja silloin ainakin tuli tähän otteen lisäosaan merkintä että saa ajaa sinkkuna tai ilman. Silloin insinööri sanoi että on viimeisiä hetkiä milloin sen noin saa rekisteröityä mutta olen huomannut että senkin jälkeen on homma toiminut kun on vaan älynnyt asiaa otteseen pyytää. Mittasivat pyörän mitat ja käsin nostamalla arvioin vaunun painoksi n. 50 kiloo ja se oli sillä selvä. Valokuvat ottivat ja näyttivät kuvat jollekin mp-asoista kiinnostuneelle katsurille ja viikon päästä tuli postissa paperit. Sitten jos sitä painoo tulee ja useammalle matkustajalle tilaa niin sitten pitää olla varmaan jo jarruja ja kääntyviä renkaita, mutta sitä vaaraahan ei ole noissa vanhoissa vaunuissa.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Kanattaako pysyä erossa
« Vastaus #10 : Kesäkuu 30, 2015, 22:09:46 ip »
Niin ja toi Velorexi on kyllä oikein hyvä ja tukeva vaunu. On näkyny jopa ameriikkalaisten nettisivuilla Harrikoittenkin kyljessä.

En ihan purematta niele väitettä "hyvästä ja tukevasta vaunusta", ainakin jos on kyse 80-luvun tsekkivehkeestä. Modernit briteissä valmistetut ovat eri eri vehkeitä, vaikka samalta näyttävätkin.

Omassa yksilössäni oli pyörän akseli vääntynyt ihan käytössä. On 15-millistä tankoa, selkeästi alimittainen nykyisiin moottoripyöriin.

Nyt on minulla 20-millinen, ei taipune enää.

Kuvia olen nähnyt murtuneista runkorakenteista, mutta omakohtaisia havaintoja ei ole. Kyllähän tuosta hyvä saa, mutta tuo on selkeästi tarkoitettu keveämpiin ja rauhallisempiin pyöriin.