Kirjoittaja Aihe: Guzzin liikennevaloautomatiikan säätöä  (Luettu 2691 kertaa)

mika

  • Viestejä: 92
Guzzin liikennevaloautomatiikan säätöä
« : Marraskuu 21, 2013, 17:25:19 ip »
Guzzirallista Raumalta palatessa alkoi Cali kolmosen kytkin luistamaan. Moottoriöljyähän siellä oli, kampiakselin stefalta peräisin. No masiina poikki ja kytkin auki. Uusi stefa, kytkinlevyt ja kardaanin tukilaakeri vaihdettu.
Samalla kiinnosti katsoa mitä vaihdeaskille on tapahtunut kun on tuo sisäänajo saatu juuri ajettua loppuun, mittarissa 203 000 km. Vaihteisto on ollut aikaisemmin kerran auki siinä 100 000 km:n kohdalla katkenneen vaihteensiirtimen jousen takia. Sen kummempaa remonttia ei silloin tehty kuin tuo jousen vaihto.
GuzziTech sivustolta lueskelin suurella mielenkiinnolla ohjeita vaihteiston siirtäjärummun shimmauksesta. http://archive.guzzitech.com/
Päätin siis tähänkin tässä yhteydessä hieman paneutua.

Tässä pyörässä tuo liikennevaloautomatiikka on aina toiminut hienosti. Pysähdyt liikennevaloihin, alat etsiä epätoivoisesti vapaata, remppaat pedaalin kanssa sinne tänne. Kun vihreä valo kojetauluun syttyy se tarkoittaa sitä, että vihreä valo palaa jo... ;D

Laatikko siis pöydälle ja osiksi.
Laakereissa ei havaittavissa mitään ihmeempää vikaa. Hammaspyörässä kytkinakselilla pittinkivauriota. Veto kulkee tämän hammaspyörän kautta koko ajan. Viitosvaihteen hammaspyörissä havaittavissa myös pittinkiä.
Muuten hammaspyörät ihmeen hyvässä kunnossa. Pyörän nykyisen (vähäisen) käytön takia en ruvennut noitakaan kuluneita hammaspyöriä vaihteistoon uusimaan. Kytkinakseli pitäisi uusia kokonaan jos haluaisi sen hammaspyörän kuntoon. Aika kallis osa muuten..
Vaihteisto purettuna shimmasin tuosta vaihteensiirtäjän rummusta ylimääräiset päittäisvälykset pois. Tämäkin aiheuttaa vaihteiden takertelua siirtohaarukoiden liikkuessa rummun urissa. Lisäsin 0.15 mm shimmiä ja sain ylimääräisen välyksen pois.
Välillä akselit paikoilleen, mutterit kiinni ja hain vielä shimmaamalla ja käsin pyörittelemällä mielestäni jouhevaa vaihteiden kytkeytymistä. Loppupelissä shimmasin rumpua  0.10 mm eteenpäin = kytkimen suuntaan. 1. ja 3. vaihteen kytkemisessä olivat pahimmat jumitukset = rumpua siirrettävä eteenpäin. Vaihteensiirto tuntuu nyt toimivan hienosti ainakin pöydällä.
Vaihteen siirtohaarukat olivat selvästi kuluneita takapuolelta = kardaanin puolelta, tämäkin viittaa siihen, että rumpu oli liian takana.
Vaihteiston kotelon lasikuulapuhalsin, sisälle asennettu uusi palautinjousi, laakerit, stefat ja pyörä kasaan.

Vaihteensiirtomekanismissa on havaittavissa pientä väljyyttä. Olen jo aikaisemmin uusinut siirtomekanismiin vähän virallisemmat nivelet ja välitangot. No, pientä toimintavälystä tarvitaan aina.

Vaihteisto oli yllättävän hyväkuntoinen kilometrit huomioonottaen, kulumaa löytyi sieltä mistä sitä ennakkoon osasi odottaakin.
Pyörä oli seisonut käyttämättä lähes 2 vuotta. MOOTTORIPYÖRÄ TYKKÄÄ, ETTÄ SILLÄ AJETAAN !! Stefa otti varmaan pitkästä seisonta-ajasta nokkiinsa. (ei, huohotin ei ollut jumissa).
Kytkinlevyt öljyiset, kardaanin tukilaakeri ja kardaanin hammastukset ja väliholkki täysin ruosteessa ja jumissa. Varmaankin raivopäisessä pesussa ennen talliinvientiä oli kardaaniputkeen päässyt vettä. Pari vuotta vesikylpyä ja yllätten pientä ruostetta havaittavissa. Jep, kardaanin suojakumissa ei ollut vaihteiston puolella kiinni mitään klemmaria tai edes nippusidettä. Täältä oli ilmeisesti päässyt vettä sisään. Kuten tällä palstalla on jo usein todettu, kannattaa tosiaan joskus ottaa vähän perää, kardaania ja takahaarukkaa irti sekä tarkastaa ja voidella ristinivel ja muut voimansiirron osat. Säästyy tuurilla kalliilta remontilta...
Ohessa muutama kuva vaihteistohommasta.
On se kyllä kestävä tuo Guzzin loota !!!


- Mika 

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Guzzin liikennevaloautomatiikan säätöä
« Vastaus #1 : Marraskuu 21, 2013, 17:28:49 ip »
Kuvia edelliseen

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Guzzin liikennevaloautomatiikan säätöä
« Vastaus #2 : Marraskuu 21, 2013, 17:29:36 ip »
Ja vielä pari...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Guzzin liikennevaloautomatiikan säätöä
« Vastaus #3 : Marraskuu 21, 2013, 18:55:00 ip »
On se tuo lasikuulapuhallus etevä tekemään siistiä jälkeä. Näyttäisi kuitenkin että hieman liian kovalla paineella puhallettu tai kuulat jo kuluneita. Pienemmällä paineella olisi tullut kiiltävämpää eli sileämpää pintaa. Aikaa tosin kuluu enemmän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin liikennevaloautomatiikan säätöä
« Vastaus #4 : Marraskuu 21, 2013, 21:23:04 ip »
Todella hyvät kuvat ja raportti!

Minun mielestä tuollainen pinta on siistimpi kuin hipistelemällä, kiiltävämmäksi tehty pinta. Tuo on enemmän originaalin makuinen. Puhaltimia ja kuulia on montaa sorttia ja jälki niillä erilaista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.