Kirjoittaja Aihe: Calin sylinterikansien kiillotus?  (Luettu 6641 kertaa)

Tommi

  • Viestejä: 22
Calin sylinterikansien kiillotus?
« : Marraskuu 18, 2013, 11:28:19 ap »
Oisko hyviä neuvoja, että miten ja millä kannattaa poistaa maali ja kiillottaa sylinterikannet? Katselin kromausten hintoja ja tulin siihen tulokseen, että DIY systeemillä mennään.  :)
Stonella töihin ja takaisin. Yöt menee munasillaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #1 : Marraskuu 18, 2013, 11:33:39 ap »
Siis ihan koko kannet vai venttiilikopat?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #2 : Marraskuu 18, 2013, 11:52:34 ap »
Kansien ja sylinterien kiillotus ei täysin kiiltäväksi onnistu sillä materiaali ja rakenne eivät oikein sovellu siihen. Lasikuulapuhalluksella saa siistiksi ja eräänlaisen mattakiillon. Venttiilikopat on hieman helpompi homma. Sitä varten on hyvä omata kiillotuskone sekä nurkkia varten esimerkiksi Dremel ja huopalaikkoja. Paineilmatoiminen karahiomakone on vielä Dremeliä tehokkaampi. http://www.motomatti.fi/2012/01/pyoriva-viila.html

Itselle rakentelin tämmöisen vehkeen: http://www.motomatti.fi/2013/08/bling-bling-kone.html
Tässä hieman tulosta: http://www.motomatti.fi/2013/10/kiilloitusta.html
Kaupan kiillotuskoneillakin saa kiiltävää mutta kokemukseni mukaan ovat hieman voimattomia tuohon omaani verrattuna.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #3 : Marraskuu 18, 2013, 16:36:49 ip »
Ilmajäähdytteisen koneen sylintereitä ja kansia ei paljon kannata kiillotella. Mitä kauniimpi silmälle,
sitä tuhoisampi koneelle. Jos mustaksi maalatun sylinterin lämpösäteilylle annetaan arvo 1, voi
oikein hyvin kiillotetun alumiinin olla 0,02 eli 1/50 tuosta. Mahtaisi käydä kuumana.
Netistä voi etsiä "surface emissivity".
Tuossa on yksi taulukko:
http://www.raytek.com/Raytek/en-r0/IREducation/EmissivityTableMetals.htm

Tarkennuksena:
Ilmajäähdytteisessä suurempi osa jäähdytyksestä tapahtuu siirtymällä ilmaan kuin säteilemällä ja
osuus on sitä suurempi mitä suurempi ilman (pyörän) nopeus on. Eli kiillotus vaikuttaa eniten
liikennevaloissa seistessä. Mitään lukuarvoja en onnistunut löytämään.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2013, 14:30:11 ip kirjoittanut Urpo ja Turpo »

Tommi

  • Viestejä: 22
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #4 : Marraskuu 19, 2013, 17:26:10 ip »
No ny meni termit persuuksilleen. Venttiikoppia tarkoitin.  :)
Stonella töihin ja takaisin. Yöt menee munasillaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #5 : Marraskuu 19, 2013, 17:56:04 ip »
Kyllähän venttiilikopat kiiltäviksi saadaan. Yleisesti poikkeavaa käytöstä koska jo muutaman vuoden ajan ihmiset ovat halunneet mattamustaa. Ei sekään ole ihan helppoa koska alumiinin pinta täytyy puhdistaa hyvin että musta "väri" säilyy pitkään.

Tommi

  • Viestejä: 22
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #6 : Marraskuu 24, 2013, 13:26:01 ip »
Onko venttiikoppien pulttien kiristyksessä joku momentti?
Stonella töihin ja takaisin. Yöt menee munasillaan.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #7 : Marraskuu 24, 2013, 14:24:40 ip »
Nurmen Make sanoi joskus, että 10nm olisi momentti.
Muita mielipiteitä saa olla...

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #8 : Marraskuu 24, 2013, 16:24:19 ip »
Vein oman Calini venttiilikopat kromattavaksi Amoilaan. Samalla kiillotetaan laturikopan kansi.  Se puolalainen Wittmann ei kromaa enää. Omistaja kuoli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #9 : Marraskuu 24, 2013, 17:47:55 ip »
Muista sitten laittaa rosteriset aluslaatat venttiilikoppien ruuvien alle. Muutoin ruuvin kanta pyöräyttää kromit irti ja siitä lähtee korroosio liikkeelle. Kromin ja alumiinin sähköinen potentiaali kun on sieltä huonommasta päästä jos ajatellaan korroosion etenemistä alumiinissa. Samoin lämpölaajenemiskerroin on kovin erilainen. Toivottavasti ei jää huokosia kromauksessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #10 : Marraskuu 24, 2013, 20:39:10 ip »
Alumiinia ei suoraan kromata, alle kasvatetaan joku muu metallikerros. Esim. kupari. Näin ainakin ammattilaiset kertovat. Loppukäyttäjälle tosin yks lysti, ei vaikuta ulkoasuun tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #11 : Marraskuu 25, 2013, 09:23:14 ap »
-80 luvulla kromautin silloisen Cali II:n venttiilikopat,ihan täällä kotimaassa. Lopputuloksena oli se, että ajelin  pari seuraavaa  vuotta Le mansin kopilla. Eipä kestänyt kromi kiinni. Tässä syy ,miksi MX-7?? Calissa on sellaiset kopat,jos joku sitä on ihmetellyt.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #12 : Marraskuu 25, 2013, 11:12:06 ap »
Olen kromaamisessa alumiiniin nähnyt sellaisenkin menetelmän mitä käytetään muovin kromauksessa: alumiinin päälle ruiskutetaan eräänlainen metallimaali ja sen päälle tulee kromaus. Ei kovin kestävä sekään.
Nuo venttiillikopat (kulmikkaat versiot) ovat kuitenkin sellaista seostettua alumiinivalua jotka on helppo kiillottaa hyvin kirkkaiksi sinällään. Sen jälkeen on kaksi vaihtoehtoa: vahata hyvin ja uusia kiilloitus aika-ajoin (Kerran vuoteen. Uusintakiillotus on helppo homma) tai kiilloituksen jälkeen pyyhkiä asetonilla ja etanolilla ja jättää kuivaan paikkaan hapettumaan hetkeksi (pariksi päivää) jolloin syntyy oksidikerros pintaan. Kiilto hieman heikkenee mutta on varsin kestävä. Näin tehtiin ennenaikaan lentokoneiden alumiinipinnoille.

Alumiinin lakkaus kirkkaalla lakalla on se vihonviimeinen vaihtoehto: hetken aikaa hyvän näköinen mutta kiilto ei säily.

Paras pinnoitus alumiinille on rakentaa sen pinnalle keraamikerros eli eloksointi eli anodisointi. Se kestää alumiinissä erittäin hyvin ja värin voi valita halun mukaan. http://fi.wikipedia.org/wiki/Anodisointi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #13 : Marraskuu 25, 2013, 14:42:34 ip »
Tuossa voisi toimia maalauksena kromimaalaus: http://www.hautakoski.fi/palvelut/kromimaalaus
Ei siis mikään kilikoli-"kromimaali", vaan hopeanitriitti(?) maalaus. Samaa ainetta kuitenkin, kuin peileissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Calin sylinterikansien kiillotus?
« Vastaus #14 : Marraskuu 26, 2013, 10:37:53 ap »


Hyvä detaljitieto Motomatilta nuo aluslaatat. Ei olisi itse tullut ajatelleeksi. Saatan ihan mielenkiinnosta kokeilla venttiilikopan pulttien anodisointia noin harjoittelumielessä. Jos se onnistuu, niin anodisoin myös venttiilikoppien päällä olevat mitkä lie ilmanohjaimet, niin saa vähän väriä sylinterien päihin.