Kirjoittaja Aihe: Ei sytytä  (Luettu 4048 kertaa)

Lightfoot

Ei sytytä
« : Heinäkuu 02, 2006, 14:40:16 ip »
Aloin eilen irroittamaan Lemmun mittaripaneelia kun latauksen merkkivalo ei palanut. Viaksi/syyksi osoittautui ruoste sekä polttimon kannan, että kannan ja liittimien välillä. Kun sain liitoksen toimivaksi laitoin paneelin pohjan kiinni ja aloin asettamaan paneelia paikalleen. Tämän tuosta vaihteen neutraalivalo ja latausvalo paloivat vaikka virta ei ollut päällä, siis virta-avaimella. Paikallistin vian virtalukkoon ja kumisuojan irroitettuani näin irrallisen johdonpään jonka kiinnitettyäni kaikki näytti olevan OK.

Kun kaikki on taas kasassa: ohjaustangot, paneeli ja kate - tyytyväisenä starttaan. Starttimoottori pyörii, mutta moottori ei inahdakaan. Päädyn tarkistamaan kummankin sytytystulpan eikä kumpikaan anna kipinää. Sitten huomaan, että öljynpaineen merkkivalo ei pala, enkä ole varma paloiko koko aikana asennukseni jälkeen, olin niin keskittynyt neutraalivaloon.
Nyt irroitin taas katteen ja ensiksi tarkistin virtalukon johdot. Niin sitä ennen katsoin sulakkeet, mutta en pystynyt mittaamaan ilman mittaria.

Tappokytkin on "RUN"-asennossa ja sen kahvan liittimen olen varmistanut. Mittari on saatava; Biltemalla hyvä minulle, Ohlsonilla kalliimpi.

Ilmiselvästi minun pitää tarkistaa tekemiseni takaperoisesti, mutta kun tässä ei kuitenkaan ole kyse mistään tarkoituksella tehdystä erheestä niin miten tässä olisi paras edetä saadakseni pyörän käyntiin? Tappokytkin tai tappokytkentä alkaa kyllä soimaan päässäni.

Kari Sairanen

Ei sytytä
« Vastaus #1 : Heinäkuu 02, 2006, 17:09:56 ip »
Hoi

Kylläpä Lemmari nyt koettelee!

Kyllä se vika sinne virtalukon seutuville paikallistuu -ja on perua siitä latausvaloremontista- jokin johto on irti, tai kosketus on huono.

Kytkentäkaavio vain kouraan ja tarkistamaan mittarin kanssa että sähköt menee sytytysjärjestelmässä sinne minne pitääkin.

TimoStone

• Vieras
Ei sytytä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2006, 13:42:20 ip »
Nuo Guzzin sähkövekottimet ovat sikäli mukavia, että melkein kaikki ovat kytkimiä ja lamppuja.
Tarkista vielä kerran sieltä paneelin alta, että kaikki ovat on. "Remputa" releitä (Onko Lemarissa) ja irroita/kiinnitä kaikki "Abikot" ja muut liittimet. Tuo 12V ynnäsähkö ei tarvitse juurikaan paljon hapettumaa, kun se ei enää kulje.

Jos Sulla on kytkentäkuva, niin piirusta ruutupaperille erillinen kuva vaikkapa sytkäpiiristä, niin sitä tallin siimeksessä on helpompi ihmetellä.

Kyllä se siitä sinnikkäästi kokeillen.

Lightfoot

Ei sytytä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 03, 2006, 14:29:39 ip »
Lainaus käyttäjältä: TimoStone
Nuo Guzzin sähkövekottimet ovat sikäli mukavia, että melkein kaikki ovat kytkimiä ja lamppuja.
Tarkista vielä kerran sieltä paneelin alta, että kaikki ovat on. "Remputa" releitä (Onko Lemarissa) ja irroita/kiinnitä kaikki "Abikot" ja muut liittimet. Tuo 12V ynnäsähkö ei tarvitse juurikaan paljon hapettumaa, kun se ei enää kulje.

Jos Sulla on kytkentäkuva, niin piirusta ruutupaperille erillinen kuva vaikkapa sytkäpiiristä, niin sitä tallin siimeksessä on helpompi ihmetellä.

Kyllä se siitä sinnikkäästi kokeillen.
Joo, aika mystinen juttu. Tänään huomasin, että valojen merkkivalo ja kaukovalojenkaan merkkivalo ei toimi. Nimenomaan CRC:n avulla sain ruostetta liukenemaan ja pitkien merkkivalo paloi jonkinaikaa.
Ihmettelen, että tässä vehkeessä on käytetty läpeensä maalin peitossa olevia kiskoja maadoittamiseen. Lisäksi johtimia abiko-liittimillä on kiinnitetty kumin päälle ja sitten sormimutteri päälle eli ei missään nimessä kunnon kontakti.
Minulla on kytkentäkaavio PDF-tiedostossa. Valitettavasti se on skannattu skema eli suurentaminen ei auta jos joku paikka on epäselvä. Jaa, tästä tulikin mieleen, että täytyy katsoa onko siinä tarkoitus viedä nimenomaan eristetyn pultin kautta sähköä. Jos näin on niin sulakkeethan ovat sitten seuraava tarkistuskohde. Kiitos neuvosta!