Niin, tarkennetaan; jos riittää Dynaan, niin varmasti riittää kantavuus Caliin.
Jos haluaa oikeasti valita hyvät tuotteet, kannattaa ensin speksata, mitä niiltä haluaa. Ensin ehkä haluttu ajokorkeus ja haluttu kantavuus. Sen mukaan voi arvioida jousia, tähän löytyy lähes joka valmistajalta ohjeita ja taulukoita. Sitten mitä halutaan säädettävyydeltä. Joillekin riittää peruspamppu, kiinteällä vaimennuksella varustettu ja toiselle pitää olla molemmat suunnat säädettävissä. Näillä spekseillä sitten voi valita itselleen sopivat.
Kaksi päällä ajetaessa vaimennukseen ei tarvitse koskea, pelkästään jousen esijännitykseen. Lähes kaikissa iskareissa on säädettävä esijännitys, se tarkoittaa siis sitä jousen säätöä.
Jos tarve on muu kuin suoraan ajo (lue: matka-ajo) on alustan säädöillä enemmän merkitystä ja se on oma alansa. Itsehän ajan rataa Californialla ja olen säätänyt alustan itselleni siihen tarkoitukseen. Voin sanoa, ettei nykyaikaisille muoviluodeille laaditut ohjeet alustan säätöön ihan suoraan päde. Niillä pääsee kyllä alkuun, mutta ei osunut ihan ekalla tai toisella kerralla säädöt kohdalleen. Nyt menee aika ennakoidusti ja hallitusti. Olen esimerkiksi joutunut lisäämään keulaan aika paljon jousta, sekoittanut oman maun mukaisen keulaöljyn, ylittänyt takaiskarivalmistajan öljyviskositeettisuosituksen reilusti, muuttanut pyörän asentoa reilusti vakiosta jne jne. Sitten kun menee ja vaihtaa renkaat paremmin mutkitteluun sopiviksi, piti sitten harrastaa säätöä uudestaan..