Kirjoittaja Aihe: Cali Stone istuinkorkeus  (Luettu 5583 kertaa)

Tommi

  • Viestejä: 22
Cali Stone istuinkorkeus
« : Lokakuu 10, 2013, 17:13:58 ip »
Miten sais California Stonesta kätevästi istumakorkeudesta pari senttiä pois? Vinkkejä fiksaatioista otetaan auliisti vastaan? 8)
Stonella töihin ja takaisin. Yöt menee munasillaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2013, 17:33:44 ip »
Taitaa Stonessa kuljettajan satula maata kiinni ylärunkoputkissa että siltä kohtaa ei madallusta löytyne? Jousituksesta ehkä sentin - pari voinee ilman suurempia ajo-ominaisuuksien menettämisiä uhrata. Teleskooppiputkia hieman ylöspäin ja lyhyemmät takaiskarit. Voi takaiskareiden säätökin riittää jos ei ala pohjaamaan.

Satulasuutari tietysti voisi veistää istuimen pehmikkeesta sen verran pois. Ei välttämättä koko satulan alueelta. Riippuen siitä onko kyse maahan yltämisestä vai toisenlaisen ajoasennon tarpeesta. Jos satulaa kaventaa etuosastaan niin yltää paremmin maahan. Silloin ei tarvitse puuttua pehmusteen paksuuteen. Jos taas ahteria pitää siirtää alaspäin on pehmustetta ohennettava.

Satulan rakenne on hyvin yksinkertainen: kolme osaa ja yksi materiaali eri muodoissa. Pohjalevy, pehmuste ja keinonahkaa pala. Muutama kymmenen hakasta jolla päällinen on kiinni.

Kunnostin vuosi sitten vaimon Californian satulan ja siinä oli alapinnassa runkoa vasten kumipalat. Jos Stonessa on myös niin ne poistamalla korkeus laskee hieman.

http://www.motomatti.fi/2012/09/cali3-satulan-kunnostus.html

Tommi

  • Viestejä: 22
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2013, 18:43:21 ip »
Juu. Yltäminen. Persjalkaisuus vaivaa. Mittasin iskarin normiseisonnassa ilman ruumiinpainoa ja oli puslasta puslaan 340 mm. Normiajoasennossa tilaa jää pyörän ja lokasuojan väliin paljon enkä saa sitä hyppimälläkään pohjaamaan. Satula on vielä tarkemmin tutkimatta, mutta tutkitaan sekin. Keulakulman muuttumista juuri mietin, että jos vain takapäätä pudottaa jollain. Nykyisellä stuukilla on pirun hieno ajettava, mutta jalkaisin siirtely epätasaisilla pinnoilla olisi helpompaa ja mukavampaa kun sais kantapäät kunnolla maahan. Olen ollut panevani merkille, että ainakin joissain Caleissa perä on lepotilassakin matalammalla kuin Stonessa. Onko silloin käytössä lyhyempi/jäykempi dampperi/-t?
Stonella töihin ja takaisin. Yöt menee munasillaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2013, 20:20:58 ip »
Mallikirjo on laaja ja runkoja sekä takahaarukoita on eri mittaisia ja lisäksi keulakulma vaihtelee vuosimallista/tyypistä toiseen. Varmasti on olemassa lyhyempääkin joustoa seassa.
Jos takapäätä ja etupäätä laskee molempia samassa suhteessa niin ainoastaan kallistusvaroissa häviää. Dynamikka muutoin pysyy kokolailla samana. Liioitella ei kuitenkaan pidä.
Tutki nyt sen jakkaran tilanne ja katso mitä voi tehdä että satulan kiinnitys toimii vielä mahdollisten madallustoimenpiteiden jälkeenkin.
Stonejakin on näköjään useampaa versiota mutta satula vaikuttaisi olevan kaikissa samanlainen. Kuvassa näkyy satulan etuosassa suorakaiteen muotoinen aukko (aukot) johon tankin takaosassa olevat latikat menevät.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2013, 20:41:29 ip »
Kyllä siitä satulasta pari senttiä mahtuu ottamaan. Jää vielä muutama sentti fylliä. Itsellä ongelma juuri toiste päin; pitää lisätä korkoa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tommi

  • Viestejä: 22
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #5 : Lokakuu 11, 2013, 15:29:06 ip »
Mulla toi satula on yksiosainen (kuva.jpg). Asiaa avullanne mietittyäni lähden liikkeelle tosta satulan modaamisesta. Perse kestää kovempaakin kyytiä vaikka en niitä miehiä olekaan. Ensitutkimuksella näky fylliä olevan aika paljon joten siitä sitten. Satula lähtee verstaalle heti kun pyörä jää seisomaan paikalleen. Kiitän ohjeista kun en nimittäin sitten lähtenyt sentään ensiksi tilaamaan uusia stereoita perään. Jos joku tietää hyvää satulamoderaattoria niin vinkkejä otetaan vastaa. Katselin jotain aiempaa satula-topiccia, mutta siellä ei taidettu mainita palveluntarjoajia. Kiitos neuvoista.
Stonella töihin ja takaisin. Yöt menee munasillaan.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #6 : Lokakuu 11, 2013, 19:28:20 ip »
TopSellerie ( Top Saddlery ) Ranskassa tekee matalampia satuloita geelillä, lämmityksellä , eteen ja taakse, tai sitten ilman virityksiä. Oma satula pitää lähettää sinne. En ole varma, saako Caliin, mutta jos saa, ei se kovin pahanhintaista ? ole. Pariin pyörään olen teettänyt.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #7 : Lokakuu 11, 2013, 19:39:44 ip »
Turpo on aiemmin käyttänyt Verhoomo Nappaa:
http://www.verhoomonappa.com/
mutta nyt alkukesästä rouva Nappa oli hävinnyt jäljettömiin.

Tilalle meille suositeltiin Emmaa:
http://www.emmanverhoilu.fi/index.php/yhteystiedot
Emmaa voi suositella lämpimästi.
Kevyt satulan modaus maksoi n. 30EUR



Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #8 : Lokakuu 11, 2013, 20:58:16 ip »
Moto-Ykkönen 5/2013 sivut 65-67 on juttua penkin muokkaamisesta ihan "tee se ite" pohjalta.

Aattelinpa kokeilla tuolta pohjalta sportin vakiojakkaraa veistellä, siinä kun ei menetä mitään, on se niin päin hanuria. Nykyään käytössä on brevan penkki, ihan hyvä mutta tuntuu että sekin on jo parhaat päivänsä nähny.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2013, 21:54:15 ip »
Brevaan sai kaupantekijäistä kaksi penkkiä. Korkean ja matalan.
Matalaa käytin pari vuotta ensin sitten olen siirtynyt korkeaan versioon kun selkä petraantu hiljalleen.
En ole myymässä mutta noin vinkkinä Sportin ja Brevan omistajille että vaihtoehtoja on ainakin tuon verran.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2016, 22:36:17 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #10 : Lokakuu 11, 2013, 23:28:32 ip »
MMullakin on pikkulohkoon kaksi jakkaraa. Harmaa matala ja normaali punainen pikku-Brevan penkki. Rakensin pyörän silloin matalalle penkille ja omille mitoille. Ajelin muutaman kesän ja hommasin sitten sen vakiokorkuisen punaisen Saksasta. Meni ajodynamiikka aivan uusiksi, vaikka istuinkorkeus muuttui vain 30-40 milliä. Uskomaton ero!

Caliinkin omaan kaksi sarjaa penkkejä. Toisen takapäätä olen nostanut 25 milliä. Ei enää ole sellaista liukufiilistä kiihdyttäessä. Ajatus on korottaa pehmustetta jämäkäksi n.10 senttiä koko satulan osalta ja lisätä pieni takapatti liukumisen estämiseksi. Tämä olisi ratapalli ja vakio jäisi vakioksi. Muotoilun ehkä teen itse jos saan jostain sopivaa foamia, mutta verhoilijaksi meinasin kysyä työkaveria, joka tekee sivubisneksenä nahkahommia ja jopa muutamia istuimiakin tehnyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 513
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #11 : Lokakuu 14, 2013, 10:27:58 ap »
Tuota olen joskus aikoinaan käyttänyt, ei voinut valittaa:

http://www.verhoomoprima.com/


Jos joku tietää hyvää satulamoderaattoria niin vinkkejä otetaan vastaa. Katselin jotain aiempaa satula-topiccia, mutta siellä ei taidettu mainita palveluntarjoajia. Kiitos neuvoista.
[/quote]

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Cali Stone istuinkorkeus
« Vastaus #12 : Lokakuu 14, 2013, 15:13:16 ip »
Vanhalla kun tuo muisti pätkii, niin vasta nyt tuli mieleen varsinainen mp-satuloitten welho Mika Halonen, jolla teetin geelipenkit joskus taannoin Multistradaani. Oli ennen Lauttasaaressa, nyt taitaa vaikuttaa Hyvinkäällä: www.mhd.fi