Kirjoittaja Aihe: Californian sivuseisontatuki  (Luettu 7917 kertaa)

aj@

  • Viestejä: 360
Californian sivuseisontatuki
« : Lokakuu 08, 2013, 13:30:15 ip »
California Vintage on keväällä tulossa taloon ja kauan olen semmoista hinkunutkin. On vain yksi ongelma jo näin etukäteen, koska eilen istuin ensimmäistä kertaa elämässäni Californian satulaan ja hankkimani laitteenkin näin viimeksi Ellivuoren Italossa. Seisontatuki on tällaiselle lyhytjalkaiselle aivan liian edessä ja mikähän idea siinäkin on, että mopo kaiken lisäksi kallistuukin sen varassa turhan paljon. Ei se paino mitään, nykyinen painaa 80 kg enemmän, mutta se tuen saaminen ylös. Yritin huonolla menestyksellä googlailla asiaa, mutten löytänyt tai osannut oikein etsiä. Eli kysymys kuuluu: onko sille hitsaamatta mitään tehtävissä, tai löytyisikö jostain järkevämmän mittaista kapistusta, joka ei menisi niin eteen kuin vakio, tai saako sitä tuen kiinnitystä runkoon jotenkin roplattua tuon estämiseksi ja kulmaa suoremmaksi? Yksi mahdollisuus on tietysti jonkunlaisen korvakkeen tms. hankkiminen, mutta saako niitä mistään? Kaikki mahdolliset ehdotukset otan suurella kiitollisuudella vastaan.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #1 : Lokakuu 08, 2013, 14:26:40 ip »
Monissa malleissa on sivuseisomatuessa "tappi "  .Eli  n 150 mm "ylhäältä" siis kiinnityskohdasta alaspäin .Mutta Vintagesta se taitaa "puuttua"   , hommaa "tapillinen" sivuseisamatuki ,ei ylettömän hintainen.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #2 : Lokakuu 08, 2013, 14:56:58 ip »
Näytti siellä alempana lenkki olevan muttei siitä apua ole, eli kantapää ei saa kunnon "otetta" siitä. Toisaalta saisihan siihen vaikka narun kiinni ::)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #3 : Lokakuu 08, 2013, 18:52:46 ip »
Varmaan jos siihen nuppiin vaikka hitsaisi pidemmän taakin. Mustaa rautaahan tuo on, eli hitsaus onnistuu missä vain.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #4 : Lokakuu 08, 2013, 19:30:28 ip »
V11 tapauksessa on tällainen "sivuvieteri", joka on kahdella ruuvilla kiinni jalassa. Nousee sitten sivulle pakoputken luo kun jalka on ylhäällä. Lie katkee tuo kova jousilanka säännöllisesti, kun puuttui omastani aikanaan ja on kestänyt noin vuoden kerrallaan ennen kuin katkeaa. Mutta varaosana tuota saa (osat 32,33,39 + itse "jousi"), jos tästä haluaa rakennella. Jousi kestää kyllä väännellä oikeaan asentoon. Kengän kärjellä tuohon "sivuvieteriin" ylettää.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2013, 21:45:38 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #5 : Lokakuu 08, 2013, 20:09:33 ip »
En minäkään yllä kaikista pyöristäni sivujalkaa laittamaan alas tai satulassa istuen vetämään ylös. Olenkin laittanut niiden jousen siten että kun pyörän painon nostaa sivutuelta niin tuki napsahtaa ylös itsekseen. Pysähtyessä nousen ensin pyörän päältä ja laitan vasta sitten sivutuen alas. Eihän se pyörä pystyasennossa mitään paina.

Californian jalka taas on tehty (matkittu H-D:ltä) siten että kun paino on sen päältä pois niin pyörää eteenpäin liikutettaessa se nousee ylös.

Yksi tapa on laittaa vaijeri, kuten joissain Guzzi-malleissa on vakiona, josta vetämällä saa jalan alas ja ylös.

Sitä olen ihmetellyt miksi sivutuki on aina vasemmalla. Vaihdoin Centaurossa tuen oikealle puolelle ja se on varsin kätevä erityisesti kadun varteen pysäkoitäessä kun pääsee nousemaan pyörän päältä suoraan jalkakäytävälle. Myöskään pyörä ei jää liian pystyyn kuten usein pyrkii käymään kun paikoittaa kadun laitaan.

Jos pyörän käsittelyn kanssa on ongelmia niin pyörä on joko liian iso tai sitten pitää lähteä salille hakemaan papua hihaan.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #6 : Lokakuu 09, 2013, 08:01:07 ap »
Oikean puoleinen seisontatuki vois olla turvallisempi vaan häätyypi varoa sitä rotvallin reunaa. Soon raskas nostaa vastamäkkeen tuo mopotin.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #7 : Lokakuu 09, 2013, 12:39:04 ip »
Japanissa oli, en tiedä onko vielä, sääntö että kuljettajan on yksin jaksettava nostaa kaatunut pyörä kyljeltään ylös.
Voisi olla hyvä käytäntö täälläkin kun näköjään noita keikahtamisia sattuu joillekin tämän tästä. Tyypillisesti siksi että ei hallita hidasajoa tai pysähtymistä kunnolla.
Sen tiedän että California on helppo nostaa pystyyn vähilläkin voimilla jos siinä on vain alkuperäiset kaatumaraudat paikoillaan. Ikään kuin "keinahtaa" pyörilleen.
Ainut kerta kun itsellä oli hetken aikaa vaikeuksia saada pyörä pystyyn kun kaadoin Quotan alarinteeseen syksyisellä metsäpolulla. Piti kääntää ensin renkaat alamaan suuntaan pyörittämällä pyörää kyljellään. Samalla keula kääntyi tulosuuntaan mikä oli hyvä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #8 : Lokakuu 09, 2013, 15:19:25 ip »
Eipä Calia tarvi keinauttaa tai kikkailla pystyyn, kun opettelee oikean tekniikan. Nousee kaikki pyörät ylös suht vähillä voimin. Hakee vaikka youtubesta oikean tavan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #9 : Lokakuu 09, 2013, 19:56:07 ip »
Sitä olen ihmetellyt miksi sivutuki on aina vasemmalla. Vaihdoin Centaurossa tuen oikealle puolelle ja se on varsin kätevä erityisesti kadun varteen pysäkoitäessä kun pääsee nousemaan pyörän päältä suoraan jalkakäytävälle. Myöskään pyörä ei jää liian pystyyn kuten usein pyrkii käymään kun paikoittaa kadun laitaan.

Kattelkaas vanhoja länkkäreitä. Ne karjapaimenet ja muut pyssysankarit nousee hepan selkään aina vasemmalta. Tuolta peruja ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #10 : Lokakuu 09, 2013, 20:21:50 ip »
Kun länkkärillä on kiire, se hyppää kyytiin suoraan takaa!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #11 : Lokakuu 10, 2013, 12:21:27 ip »
Eipä Calia tarvi keinauttaa tai kikkailla pystyyn, kun opettelee oikean tekniikan. Nousee kaikki pyörät ylös suht vähillä voimin. Hakee vaikka youtubesta oikean tavan.
Pistäpä linkki.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #12 : Lokakuu 10, 2013, 16:23:09 ip »
Äkkiä kännykällä linkaten:

http://youtu.be/cfsUZDA8CoI
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #13 : Lokakuu 10, 2013, 17:40:20 ip »
Kun länkkärillä on kiire, se hyppää kyytiin suoraan takaa!

Silloin ei passaa pyörässä olla ainakaan sissybaria...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Californian sivuseisontatuki
« Vastaus #14 : Lokakuu 10, 2013, 20:21:44 ip »
Eikä hevosessa....