Kirjoittaja Aihe: uudestaan  (Luettu 7075 kertaa)

• Vieras
uudestaan
« : Kesäkuu 30, 2006, 17:13:01 ip »
Tervehdys, kysyn uudestaan samaa asiaa,syystä, että oma nevada on tullut jonkin

verran tutuks, onko kytkinlevy tai painelaakeri menossa kun kytkinkahva "vapaalla"

pitää "kohinaa" mutta kun vetää kahvan kii,siis laittaa pykälän silmään. ääni häviää

???

motomatti

uudestaan
« Vastaus #1 : Heinäkuu 04, 2006, 08:57:25 ap »
Kuulematta hiukan hankalaa mutta spekuloidaan: Jos on painelaakeri rikki tai menossa rikki on kahvatuntuma epämääräinen ja kaipaa jatkuvaa säätöä. Muutoin kuivakytkin pitää jos jonkinlaista kolketta ja kahinaa ihan omia aikojaankin eli on ominaisuus. Jos kykimen tarttuvuus vaihtelee tai lähdössä nykii tai nypyttää on syytä tutkia lähemmin ja syynätä esim magneetin avulla onko kytkinkotelossa irto-osia. Eli piehkö magneetti joka mahtuu sytynsäätöaukosta kykinkoteloon rautalangan nokkaan ja etsimään irtonaisia jousenpätkiä kotelon sisältä. Vielä paremmin syynäämään pääsee kun irroittaa starttimoottorin. Pikkuguzzin kytkinlevyillä kun on toisinaan tapana vanhuuttaan hylkiä kykimen keskiön sysäyksenvaimenninjousia.

Jos kohina on tasaista kun vaihde on vapaalla ja kytkin kiinni niin ääni kuuluu vaihdelaatikosta ja on useimmiten sunnanvaihtajan hammaspyörien tai niiden laakereiden yhteistä aikaansaannosta. Hajoavat harvoin mutta kuluvat lisää ilman laakerien uusimista ja kohisevat enemmän. Kuinka lienee ollut harrastusta vaihteistoöljyn vaihtoon ja laatuun? Kannattanee noudattaa valmistajan suosituksia öljyn laadun ja määrän suhteen. Kun pyörä on pystyssä niin öljyä pitää olla tarkistuspropun reiän alareunan tasolle. Liikaa on turha laittaa ja liian vähä ei voitele em suunnanvaihtajaa. Tämä pyörimisuunnanvaihtaja sijaitsee kytkimen ja vaihteiston välissä ja voitelu tapahtuu vaihteistoöljyllä.

mm

• Vieras
uudestaan
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2006, 16:03:18 ip »
Kiitti vastauksesta,se on juuri noin kun kuvailit,eti mitään nykymisiä lähdössä,eikä

muutakaan, ainoo on toi ääni,eli kun kytkikahvan laskee "vapaalle"alkaa kohina kuuluun,ilmeisesti ei suurempaa syytä huolee???

Hongston

• http://www.motoitalia.fi/motoguzzi/www/page.php?cat=5
uudestaan
« Vastaus #3 : Heinäkuu 05, 2006, 19:07:51 ip »
Just vaihdoin kytkimen kun päreinä oli, rohina kuuluu edelleen vapaalla mutta ei kytkin pohjassa. Eli liekkönä tulee ääni laatikosta. Tyypillistä kutsia taitaa olla mutta toivottavasti ei huolestuttavaa.

motomatti

uudestaan
« Vastaus #4 : Heinäkuu 06, 2006, 09:26:40 ap »
Sitten laitat kuntoon kun on muutenkin remontinteon aika. Kulumista toki tapahtuu koko ajan eli ei se kohina ole mitenkään tarpeellista tai hyödyksi. Viimeistään on aika remontille kun korvatulpat ei enää riitä. Sama koskee myös viitosvaihteen hammaspyöräparia.

mm

• Vieras
uudestaan
« Vastaus #5 : Heinäkuu 06, 2006, 14:07:52 ip »
Terve,minkäslainen savotta toi kytkinhomma mahtaa olla,isokin??kallis??Taitaa meik

äläisellä olla jossain vaiheessa korjaamokäynti eessä,motomatille kiitokset hyvistä

vastauksista,ettet vaan olis piikkiössä töissä?

motomatti

uudestaan
« Vastaus #6 : Heinäkuu 11, 2006, 10:03:23 ap »
En ole Piikkössä töissä enkä omaa edes merkkihuoltoa, tms. Muuten vain olen kiinnostunut ja perehtynyt Guzzin filosofiaan. Sivuhommina, silloin kun ei ole muuta kiirusta, niin olen autellut kavereita guzzien huoltamisessa ja korjauksessakin toisinaan. Mulla on pieni mopotalli täällä Tampereella ja jonkinlainen työkaluvalikoimakin. Siksi otankin mieluiten pelkkiä komponentteja kunnostukseen enkä kokonaisia pyöriä. Enempi olen erikoistunut perävaihteiden ja vaihteistojen kunnostuksiin. Koneremonttikaan ei vierasta ole.

Kytkinremontti ei ole vaikea homma. Sitä edeltävät järjestelyt ja purkaminen sekä kokoonpano vain vie aikaa kun runko pitää nostaa irti koneesta ja voimansiirrosta.

mm

• Vieras
uudestaan
« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2006, 14:46:25 ip »
Moro.täytyy sanoa entisenä tamperelaisena, tuli tossa mieleen,et voisitko korvausta

vastaan katsoo sitä mun kytkintä,vai lieneekö laatikko mitä sitä, mun mielestäni aina

kin pitää tosi inhottavaa ääntä, voit vastailla tähän tai 040-849 1560, vastaileppa

terv tapsa,asun siis h:linnassa

motomatti

uudestaan
« Vastaus #8 : Heinäkuu 13, 2006, 09:59:57 ap »
Ei oo liian kaukana etteikö voisi vaikka vilkaistakin. Runko pitää kuitenkin irroittaa ja loora myös jos kytkintä tosissaan kurkisteltas. Kokemuksesta voin sanoa että kun tehdään se vaihdelooran kunnostus ajoissa ennen isoja vaurioita niin se kytkimen laitto tulee niin kuin kylkiäisenä. Laakerit löytyy paikallisesta laakerikaupasta, vain tiivistesarja, mahdollisesti vaurioituneet viitosen rattaat ja pari spesiaaliosaa jouduttaneen tilaamaan Piikkiöstä. Jos haluat nopeaa toimintaa niin heinäkuun viimesellä viikolla kerkeisin laittaan laatikon kuntoon lähes "odottaessa". Jos kerkeet voit olla läsnä kun leväytän looran. Soittele huomenissa aamupäivällä 0400-737123. Ensi viikon oon matkoilla. Samoin elokuun alkupuolella. 

mm

• Vieras
uudestaan
« Vastaus #9 : Heinäkuu 13, 2006, 12:44:41 ip »
ok,hyvä ja kiitos,soittelen huomenna, tapsa