Kirjoittaja Aihe: Kolina öljyjä vaihtaessa.  (Luettu 10226 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Kolina öljyjä vaihtaessa.
« : Syyskuu 25, 2013, 20:20:58 ip »
Lieko normaali kolina kun vaihdoin öljyn ja suodattimen Caliin. Öljypohja oli ollut irti pari päivää ja kun laitoin uuden suodattimen ja öljypohjan paikallee sekä öljyt koneeseen niin käynnistäessä piti kauhiaa kolinaa sen hetken, että sai öljyä. Sitten vaimeni. Tarkistin samalla venttiilit ja vaihdoin isommat tulpat uusiin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2013, 20:59:33 ip »
Omituista.
Ensiksi tulisi mieleen sellainen malli jossa on hydrauliset venttiilien nostimet. Silloin voi hetken olla välykset suuret.

Muuten ei pitäisi kuulua yhtikäs mitään sivuääniä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2013, 21:05:11 ip »
Eikös kirjoittaja tarkoitanut tässä sitä normaalia "kolinaa" kiertokangista/kampiakselista (?), joka kuuluu kunnes öljynpaineet on taas saavutettu ensimmäisen kerran öljyjen- ja suodattimen vaihdon jälkeen.  Sama ääni, jonka kerrotaan kuuluvan niistä malleista, joissa öljynsuodatin kierretään ylöspäin kiinni (ei öljypohjaan), kun suodatin löystyy hiljalleen (koska vanha tiiviste jäi alle ja nyt on kaksi) ja päästää lopulta paineet pois kesken ajon...

Itse olen aina startannut jonkun aikaa tappokytkin alhaalla siinä toivossa, että öljyä kulkeutuisi jo pelipaikoille ennen ensimmäistä käynnistystä - lieneekö tästä oikeasti hyötyä?  Muuten ei kai auta kun pidättää hengitystä sormet korvissa tuo ensimmäiset sekunnit...

Muuten kolina (4711) voi olla hyödyksi öljynvaihdossa, varsinkin vaihteistoöljy tuoksuu mielestäni ikävälle...
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #3 : Syyskuu 25, 2013, 21:33:10 ip »
Kolina siis loppui ja öljynpaineet nousivat?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #4 : Syyskuu 25, 2013, 21:45:17 ip »
Näin teki ja käy nätisti. Heti piti muistella mihin vasara tms. unohtui...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #5 : Syyskuu 26, 2013, 20:05:24 ip »
Kyllä sitten on vikaa jos kampiakseli pitää kolinaa ilman öljynpainetta tai sen kanssa. Enpä ole moiseen ilmiöön ikinä törmännyt paitsi rikkinäisessä koneessa.
Kertokaahan lisää kyseisestä asiasta kun mulle aihe on ihan uusi.

Suodattimen voi täyttää (pitää täyttää) ennen asennusta öljyllä silloin kun asennussuunta on alhaalta ylöspäin.
Öljypohja-asenteisissa suodatin täyttyy öljyllä itsekseen kun malttaa hieman vartoilla täytön jälkeen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #6 : Syyskuu 26, 2013, 20:33:58 ip »
Jos kolina kuuluisi kampurasta, pitäisi sen olla jo aika väljä laakereiltaan. Öljyfilmi on kuitenkin suht ohut siellä laakeripintojen välissä. Hankala kuulematta sanoa, mikä äänen on päästänyt. Varsinkaan kun ei tiedä minkä laatuisesta kolinasta on kyse. Eli naputtava, kilisevä, kolkuttava jne.
Mutta jos moottori ei pitele mitään outoja ääniä kiihdytyksessä tai moottorijarrussa yms, niin en jaksaisi huolestua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #7 : Syyskuu 26, 2013, 21:03:04 ip »
Olisinko ehkä vasta 5 kertaa vaihtanut öljyt ja suodattimen Guzziin (2xCali, 3xV11), mutta muistelen silti että aina ennen kuin öljynpaine noussut ensimmäisen kerran, moottorin ääni on "koliseva". Luulin että jos ei ole öljynpainetta, moottori "kolisee" aina kun öljykalvoa ei ole siellä, missä sen pitäisi olla.

Kappasi vain, tarkistin sekä (V11) 2001 käyttöoppaan että 2001 korjausoppaan: Vain (ammattilaisille tarkoitetussa) korjausoppaassa sanotaan "Fill a new filter cartridge using the prescribed oil".

Rivikäyttäjälle tarkoitetussa käyttöohjeessa sanotaan: "Unscrew the filter cartridge using the same tool and replace it with an original cartridge. It is recommended to perform the operation described above at our dealer locations."

Onkos tuo nyt laitaa, se, joka tietoa tarvitsee - hänelle sitä ei kerrota (loppukäyttäjä), kehotetaan vaan viemään auktorisoituun huoltoon.  Se, joka sen tietää muutenkin, sille se vielä uudestaan muistutetaan (ammattilainen). En minäkään ole suodatinta täyttänyt. Startilla olen pyrkinyt pyörittelemän ennen käynnistystä...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2013, 20:07:06 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #8 : Syyskuu 26, 2013, 22:23:48 ip »
Maailma on pahan paikka. Jos loppukäyttäjä rikkoo itse koneensa tekemällä itse niin se on lähinnä hänen ongelmansa ja varaosavalmistajan/kauppiaan etu. Valmistajallehan ei siitä mitään vastuuta tule. Merkkihuollolta taas edellytetään huolto-ohjeiden noudattamista.

Tuo suodattimen täyttö juontaa omalla kohdalla sieltä saakka kun oli eka luokalla ammattikoulussa ja opiskelin autonasentajaksi. On päivänselvää että suodatin täytetään aina öljyllä koska niin siellä opetettiin. Autonasentajan hommia en sitten kuitenkaan ryhtynyt tekemään mutta opin ainakin tuon. Syy miksi suodatin pitää täyttää on se että liukulaakerointi (kuten liki kaikissa autoissa jo silloin) ei siedä pyörimistä metalli metallia vasten ja joka kerta kun näin käy tapahtuu normaalikulumiseen nähden voimakasta kulumista.

Vaikka monta neuvoa olen jakanut niin enpä tiennyt tätä kertoa aiemmin kun olen pitänyt sitä päivänselvänä asiana aina kun öljyjä vaihdetaan. Ja luullut muidenkin tietävän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #9 : Syyskuu 26, 2013, 23:07:27 ip »
Itselläni ei ole autoasentajan koulutusta, mutta täytän silti filsun öljyllä vaihdettaessa.
Ei tavallisessa öljynvaihdossa kannata olla hysteerisenä akseleiden pyörimisestä kuivana toisiaan vasten. Jos öljy on laskettu lämmitetystä moottorista saman päivän aikana, on laakereiden välissä öljykalvo, joka suojaa siihen asti että pumppu tekee painetta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #10 : Syyskuu 27, 2013, 12:09:39 ip »
Kolkotusta se oli mutta nyt normiajossa ja -käytössä ei ole mitään erikoista. En ole huolestunut. Oli vaan niin ennenkuulumaton ääni.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #11 : Syyskuu 27, 2013, 12:11:34 ip »
Tavallisen polttomoottorin kipuraja öljyttä käyttämisessä on noin 2 minuuttia. Se ei välttämättä aiheuta kiinnileikkaamista, mutta öljykalvo rikkoutuu ja pieniä täppejä alkaa tulla liukupintoihin ja moottorin odotettavissa oleva käyttöikä lyhenee. Öljypumpun tuottama öljynpaine on kiertoöljysysteemissä varmistamassa että öljy tulee laakereille. Varsinaisen voitelukalvon aiheuttaa pyörimisliike. Pumpun painama öljy tietenkin osaltaan vie lämpöä laakereista, mutta useimmat moottorit toimivat ihan hyvin matalillakin öljynpaineilla. Monet meistä ajelevat kesäisin tuntikausia nelitahtimoottorilla, jossa ei öljypumppua ole lainkaan ja hyvin ne vaan pelittää (Briggs&Stratton).  

  

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #12 : Syyskuu 27, 2013, 12:16:11 ip »
On ihan eri asia onko moottori liukulaakeroitu vai vierintälaakeroitu. Vierintälaakeri ei tarvitse painevoitelua muutoin kuin että se on jossain sellaisessa paikassa minne roiskevoitelu ei yllä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #13 : Syyskuu 27, 2013, 14:50:24 ip »
Ohi aiheen; Briggsissä on muuten liukulaakerit. Sekä ylhäällä, että alhaalla. Olen niitä varmaan sata purkanut/korjannut ja kovin montaa väljälaakerista ei ole tullut vastaan. Lisäksi laakerointi on porattu suoraan alumiinivaluun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kolina öljyjä vaihtaessa.
« Vastaus #14 : Syyskuu 28, 2013, 17:12:43 ip »
Lainaus
enpä tiennyt tätä kertoa aiemmin kun olen pitänyt sitä päivänselvänä asiana
Minustakin päivänselvä ja aikaisemminkin olen tuon kuullut. Ei vaan ole tullut tehtyä ???, ehkä Calista opittua. Usein kun on jotain purettuna, eikä ole aikaisempaa kokemusta - pitää vaan tehdä niin kuin oikeaksi ymmärtää (ja Workshop Manual tai tämä foorumi yrittää kertoa). Sen jälkeen asia onkin sitten "korkeemman käres", lähteekö henki "oman käden kautta" vai ei. Moottoripyörässä on esim. autoon verrattuna (4 pyörää) useita kriittisiä paikkoja, joiden varassa se henkikulta ymmärtääkseni on. Kuten nyt vaikka joissakin malleissa reaktiotangon pultti, takajarrusatulaa paikallaan pitävä rakenne jne.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2013, 14:19:16 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.