Kirjoittaja Aihe: 850 T3 Californian sähkövika  (Luettu 5626 kertaa)

Mikko Kiuru

850 T3 Californian sähkövika
« : Kesäkuu 30, 2006, 14:31:47 ip »
Apuva!!

Minun vuosimallia -80 olevaan T3:een on pari viikkoa sitten ilmaantunut kiusallinen sähkövika enkä ole sitä kyennyt paikallistamaan / poistamaan. Kylmänä käynnistämisen jälkeen koneen sytytysvirta katkeaa noin. 2-5 minuutin kuluttua riippumatta siitä käyttääkö pyörää pihassa tyhjäkäynnillä vai onko ajossa. Kaikki virrat eivät katoa, ainoastaan sytytysvirta katkeaa ja meno lakkaa samantien. Ei varmastikaan ole bensiinin saanti ongelma, koska kone "kuolee" heti. Molemmat pytyt hiljenee välittömästi.

Pyörä lähtee kyllä tämän jälkeen vaihtelevan hyvin käyntiin. Tähän asti on lähtenyt ja yleensä kulkee sittemmin ongelmitta???? Olen ollut havaitsevanani, että lähtee paremmin uudelleen käymään kun käyttää välillä virrat pois päältä. Olen nyt rassannut kaikki löytämäni johtoliitokset (myös mittariston/virtalukon alta), putsannut sulakkeiden kosketuspinnat, purkanut tappokatkaisimen...

Olen tässä(kin) hommassa aika noviisi eikä toi piuhojen seurailu ja liitoksien nykiminen taida kantaa pidemmälle. Pyörä on kahden viikon aikana hyytynyt samaan paikaan jo seitsemän kertaa sekä muutamia kertoja muualle!!! Minusta koneen lämpenemisen vaikuttaa jotenkin pyöräni vaivaan. Kuulostaa pöhköltä minustakin...

Onneksi ei ole vielä tullut vaaratilanteita, mutta ajamisesta häviää hauskuus, kun odottaa vian ilmaantumista. Olisiko vian etsintä vinkkejä?? Loma alko justiinsa ja pitäis päästä matkaan...

kvlm

« Vastaus #1 : Kesäkuu 30, 2006, 16:17:26 ip »
..jos on laitettu Piranha/Newtronic kärkien tilalle voi olla sama kuin itselläni; mustalaatikko kuumentuessa lakkasi pelittämästä,  jäähdyttyään taas pelasi jonkin aikaa -oli tinaukset irtoilleet. Poksi kannattaa laittaa tuulettuvaan paikkaan muutenkin kellä sellainen on..

Mikko Kiuru

« Vastaus #2 : Heinäkuu 02, 2006, 02:18:38 ap »
Kiitos vinkistä! Ei vaan auta minun tapauksessani, sillä pyörässä on alkuperäinen virranjakaja katkojan kärkineen.

Kari Sairanen

« Vastaus #3 : Heinäkuu 02, 2006, 17:28:19 ip »
Hoi

Olisikohan vika virtalukossa? Kannattaisiko kokeilla että laitat sytytysvirran apupiuhalla suoraan akun plusnavasta kärjille? Sitten ajoon ja seurataan tilannetta? Näin voisi sulkea mahdollisen virtalukon vian pois.

Seuraavaksi tutkisin tarkoin kärkisysteemin johdotukset  - jakajan sisä- ja ulkopuolelta- olsikohan jokin johto tärinän ja heilumisen seurauksena murtoväsynyt poikki kuparisydämen osalta ja pelkkä muovipäällyste pitää johtojen päitä vastakkain? 

motomatti

« Vastaus #4 : Heinäkuu 04, 2006, 08:24:29 ap »
Saatan olla "etuajassa"  vuosimallin suhteen mutta onko T3:sessasi sivuseisontatuessa sytytysvirran katkaisin? Muutoin vika vaikuttaa virtalukon pohjan syöpymiseltä tai liitoshapettumalta. Joskus ohjausakselin tietämillä taipumaan joutuvat johdot katkeavat sisältäpäin, eriste voi olla kuitenkin ehjä. Puolavika se ei ole koska ko vehkeessä on kaksi puolaa ja ne tuskin yhtä aikaa pätkivät. Katkeaako kaikki virrat vai vain sytytysvirta? Eli syttyykö mittarivalot kun meno loppuu? Jos ei syty niin vikaa voi hakea akun ja virtalukon väliltä, jos syttyy niin vika on virtalukon ja syt. järjestelmän välillä. Kärkien maadoitus on hyvä tarkastaa myös. Veikkaisin kuitenkin virtalukkoa taudinpesäksi.

mm

Mikko Kiuru

« Vastaus #5 : Heinäkuu 09, 2006, 11:54:53 ap »
Kiitos vinkeistä, vaiva katosi liitoksia aukomalla ja CRC:llä (kai). Joka tapauksessa olen nyt ajellut viikon ilman kyseistä vikaa.

Pienemmät ongelmat (lue ominaisuudet) eivät haittaa, sillä Kustilla ajaminen saa sekä omat että näköjään muidenkin tiellä kulkijoiden suupielet ylöspäin. Mustat kynnenaluset ja svarfegan sulotuoksut ovat kylläkin tulleet nopeasti tutuiksi.

Huomenna pojan kanssa reissuun!