Kirjoittaja Aihe: Öljymäärän tarkistus  (Luettu 6460 kertaa)

Sami

  • Viestejä: 134
Öljymäärän tarkistus
« : Syyskuu 22, 2013, 20:29:02 ip »
Onkin tässä Brevassa hiukan konstikasta tuo öljymäärän tarkistaminen. Muutaman kerran homman tehnyt niin, että apuri pitää pyörää pystyssä, mutta olisihan tuo kätevä pystyä yksinkin tekemään. Ohjekirjan mukaan keskituellekaan pyörää ei voi laittaa vaan molempien renkaiden oltava maassa.
Millaisia proseduureja olette kehitelleet? Pyörä keskituelle ja x cm paksuinen lankku jomman kumman renkaan alle? Vai kyykkien pyörän sivulla, toisella kädellä stongasta kiinni ja toisella ruuvataan tikkua auki? Ei kuulosta kovin turvalliselta...

Ohjekirjan mukaan öljymäärä tarkistetaan lämpimänä, vähintään 20 km ajon jälkeen. Kone sammuksiin ja tarkistus. Tarkoittaako tämä, että taso tarkistetaan heti, vaiko normaalit muutaman minuutin odottelut kuten aiempien mopojeni manuaaleissa on ohjeistettu?
Breva V850
Vespa GTS 250ie

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #1 : Syyskuu 22, 2013, 20:40:21 ip »
Miten niin "hiukan konstikasta"?? Kyllä se on minusta konstikasta. Turhan helppo olisi ikkunasta katsoa.
M U T T A kohta tähän antaa minulle joku palautetta, ettei se saa niin helppoa olla, eikä sellainen kuulu oikeaan Guzziin. Olkoon sitten niin.

Itse en Grison kanssa niin hirveän tarkkaa temppuilua tehnyt öljyn tarkastuksen kanssa. Kun olen lenkin ajanut ja pyörää hetken seisottanut pystyssä (keskitukea ei ole) ja jos tikku kastuu suunnilleeen merkkien väliin, niin silloin on kaikki kunnossa.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #2 : Syyskuu 22, 2013, 20:43:49 ip »
Sportista katon öljyt niin että tikku pois ja kuivaus, hyppään pyörän päälle istumaan ja pidän suorassa ja tökkään tikun takasin ja otan pois. Sportissa kun sitä ei tarvi ruuvata pohjaan asti. Eikä siinä ole keskitukea. Siinäpä se, ei rakettitiedettä. Kone saa olla kylmä tai kuuma, sama sielä tikussa aina on. Eikä Guzzi öljyä vie, joskus jos muistaa niin voihan ne kattoa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #3 : Syyskuu 23, 2013, 08:32:34 ap »
Hiekkamaalla kun tunkee keskituelle, niin etunen ei paljoa maasta nouse. Ite olen keskituella kattellu öljyn tason ja kun tikku kostuu kohtalaisen määrän niin soon hyä siite. Ei ole desintarkkaa tuo öljymäärä.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

McStadey

  • Viestejä: 77
  • Breva V750 IE -05
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #4 : Syyskuu 23, 2013, 09:52:39 ap »
Wild Guzzi foorumilla joku oli karhentanut öljytikun viilalla ja merkannut tikun varteen oikean öljymäärän siten, että öljyt voi mitata kylmänä ja sivutuelta. On itelläkin ollut aatoksissa mutta toteutus on jäänyt vielä odottamaan.

Öljyä katosi omasta pyörästä aluksi hissuksiin ja öljynvaihdon yhteydessä löytyi vuotava tiiviste suodattimen kiinnityspultista. Sen jälkeen on öljyt pysyneet sisällä.
"I am easily satisfied with the very best"
                                         -W. Churchill

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #5 : Syyskuu 23, 2013, 11:14:31 ap »
Perinteisesti Guzzin isolohkossa öljytikun ala- ja yläviivan väli on ollut noin puoli litraa.
Öljytilan koko vaihtelee, mallista riippuen 3 ja 4 litran välillä. Eli jos öljytikun alapää edes kastuu hieman voi turvallisin mielin ajatella että voiteluöljyä on riittävästi. Sitä voi sitten öljylähteen kohdalle osuessa lisätä sinne viivojen puoliväliin asti.

Suurempi ongelma vaikuttaa olevan että öljytila täytetään aina yläviivaan tai jopa sen yli. Sillä tavalla saadaan moottori hukkaamaan/vuotamaan öljyä.

Tietääkseni Guzzin moottoreista vain V10-moottoriset vaativat että öljymäärä on koko ajan ylärajassa ja silloinkin vain jos pyörää käyttää rata-ajossa tai ajaa muutoin voimakkaasti kiihdytellen.

Että älkää ottako siitä öljytikun näyttämästä niin kovin suurta painetta. Kunhan öljyä koneessa on niin se riittää. Mutta ei liikaa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #6 : Syyskuu 23, 2013, 11:29:13 ap »
Lainaus
Tietääkseni Guzzin moottoreista vain V10-moottoriset vaativat että öljymäärä on koko ajan ylärajassa ja silloinkin vain jos pyörää käyttää rata-ajossa tai ajaa muutoin voimakkaasti kiihdytellen.
Koskee myös V11 mallia. Vuoristossa ajelevat saksalaiset täyttävät 4 litraa. Muussa tapauksessa jos kiihdyttää ylämäessä ratvakkaasti, raapaisee pumppu ilmat ja punainen palaa. Jenkit ja aussit tuntuvat suosivan "Roper Plate" -ratkaisua. Pete Roper on vamistanut rst -välilevyä, joka asennetaan öljypohjan yläpuolelle. Muistaakseni sen "välilaipan" väliin. Tarviaan siis pari uutta tiivistettä. Välilevy estää öljyn roiskeet ja liikkeet niin, että myös pienemmällä tasolla (jopa tehtaan suositusmäärällä) pärjää. Mutta melko yleinen konsensus tuntuu olevan, että 4 litralla voi huoletta ajaa V11 mallilla. Olen ajanut 2 kesää nyt 4 litralla ja aina kyllä löytyy muutama kymmenen senttilitraa öljyä imukanavan pohjalta syksyllä mutta tämän "kerrotaan olevan normaalia".

PS. Miksi levyssä lukee "motomatti australia"...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #7 : Syyskuu 23, 2013, 11:40:39 ap »
Lainaus
PS. Miksi levyssä lukee "motomatti australia"...

Meitä on paljon...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #8 : Syyskuu 23, 2013, 14:09:32 ip »
Itsellä ei Brevaa ole, mutta tässä tapauksessa on hyötyä pitkistä raajoista. Pystyn tarkastamaan öljymäärän satulassa istuen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2013, 21:52:27 ip »
Kiitoksia kaikille vinkeistä, täytyy itsekin kokeilla josko ulottusin satulasta käsin tuon homman hoitamaan..
Breva V850
Vespa GTS 250ie

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2013, 22:01:03 ip »
Hanki tällainen ja upota sen runko pihasoraan sopivaan paikkaan.
http://www.motomatti.fi/2012/01/helppokayttoinen-seisontatuki.html

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #11 : Syyskuu 24, 2013, 22:26:15 ip »
Biltemassa vastaava etupyörätuki 49,50. Käy 16-21 tuuman renkaille.
V7 II Stone -15

BrevaHessu

  • Viestejä: 46
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #12 : Syyskuu 24, 2013, 22:28:50 ip »
Sori, hinta on 39,90.
V7 II Stone -15

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #13 : Syyskuu 24, 2013, 22:29:58 ip »
Vastaavaa hommaa hoitavan pukin tekee parista kakkosnelosen pätkästä lähes ilmaiseksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Öljymäärän tarkistus
« Vastaus #14 : Syyskuu 25, 2013, 10:18:00 ap »
Sportista katon öljyt niin että tikku pois ja kuivaus, hyppään pyörän päälle istumaan ja pidän suorassa ja tökkään tikun takasin ja otan pois. Sportissa kun sitä ei tarvi ruuvata pohjaan asti. Eikä siinä ole keskitukea. Siinäpä se, ei rakettitiedettä. Kone saa olla kylmä tai kuuma, sama sielä tikussa aina on. Eikä Guzzi öljyä vie, joskus jos muistaa niin voihan ne kattoa.

Tämä oli hyvä vinkki, heti kokeilin ja hyvin toimii. Helppo kuin mikä! Kiitos vinkistä!  :)
Emeritus-guzzisti