Tässä pari tekstinpätkää, jossa asiaa on kuvattu:
Brad the Bike Boy
”Delta fuel map on tarpeen, koska kahden sylinterin dynaaminen tilanne moottorin käydessä vaihtelee. Erot sylintereiden lämpötiloissa, ilman virtaamisessa sylintereihin, pakopuolen rakenne jne. vaikuttavat niin, että polttoaineen tarve on erilainen sylinterikohtaisesti. Joskus erot ovat niin suuria, että tulee epäilys että jokin on pielessä, mutta kyse on vain käynnissä olevan moottorin sylintereiden dynaamisista eroista.”
Neil Spalding and Duane Mitchell
"Weber computers have always had the capability of running a secondary 'offset' map. The different fuelling requirements of each cylinder are caused by slightly different circumstances affecting the intake and exhaust process. The exhaust pipes have different bends and the space between the power strokes is uneven, 270deg and 430 deg. Sometimes the fueling will need to be leaner and sometimes richer; it is all down to the interrelation between throttle opening, porting, cams, airbox pulsing and revs. Ducati twin cylinder factory maps (including Ducati Performance versions); have virtually ignored the existence of this offset map capability on their Eproms until the very late nineties, as did all the usual suspects of the aftermarket Eprom suppliers."
Tuntuu että Marelli säätää ensin toisen pytyn pakokäyrän tietojen perusteella kartan. Siten eri "automaattiohjelmalla" tuon erokartan niin, että molemmissa putkissa kulkee "identtistä kaasua" koko ajan. Pakokaasuissa on tasaisuutta, kartoissa ei? Varmaankin on niin, että tuo Delta Fuel Map ei suuria vaikuta, on suuritöinen, mutta hienosäätöä kumminkin.