Kirjoittaja Aihe: Le Mans öljyt ja ajovalo  (Luettu 4811 kertaa)

Le Mans 91

Le Mans öljyt ja ajovalo
« : Elokuu 28, 2013, 17:57:22 ip »
Lueskelin tuota Le Mansin omistaja käsikirjaa ja ymmärsinköhän oikein, että pitäisi vaihtaa öljyt
3000km välein koneeseen? Oma näkemys on, että vaihtaisin öljyt 5000km välein.
Öljynä tarkoitus käyttää Mobilin 15/50 öljyä niinkuin pyörän entinen omistajakin on käyttänyt.
Öljynsuodattimen vaihtoväliksi valmistaja suosittelee joka kolmannella öljynvaihtovälillä.
Kuinka olette toimineet tuon suhteen eli kuinka usein olette vaihtaneet öljyt ja entäs suodattimen?
Toinen juttu joka mietityttää on tuo etuvalon polttimon vaihto, saako tuon vaihdettua ilman
katteen irroitusta?
Pyörähän on Le Mans vuosimallia -91
Kuinkahan paljon näitä on vielä liikenteessä Suomessa, nimenomaan tätä 1000kuutioista versiota?
Aika harvoin on noita sattunut kohdalle :P

kaide

• Rookie_1977
Vs: Le Mans öljyt ja ajovalo
« Vastaus #1 : Elokuu 29, 2013, 08:14:51 ap »
Mielestäni voit siirtyä nykyaikaiseen suodattimen ja öljynvaihtorytmiin. Se on: öljyt kerran vuodessa alle 10000km ajolla ja suodatin joka toinen vuosi. Jos tulee kymppitonni täyteen kesken kauden ja keski-euroopan reissu on vielä edessä, niin sitten öljyt vaihtoon. Rata-ajeluharrastajalla on eri rytmi.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #2 : Elokuu 29, 2013, 08:15:42 ap »
En ole koskaan ymmärtänyt miksi öljy autossa kestää ~10´000km, mutta pyörässä vain 3´000 km. Onhan toki moottorissa ja käytössä eroja, mutta sittenkin. Eikös MM sanonut joskus, että Guzzin kone käy tavallaan liian kylmänä, eikä juuri koskaan saavuta "riittävää käyntilämpöä"? Autossahan tämä on ihan toinen asia.
Olen itse säätänyt öljynvaihtoväliä Calissa siten, että ~7´000 välein öljyt ja 15´000 lisäksi suodatin. Noin suurinpiirtein...jos ehtii... ja viitsii...

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #3 : Elokuu 29, 2013, 08:51:30 ap »
Tarkennus: nykyaikaisilla täyssynteettisillä öljyillä 10000km:n vaihtoväli. Mineraaliöljyillä tuo 3000km.
Forza Moto Guzzi!

Le Mans 91

« Vastaus #4 : Elokuu 29, 2013, 09:35:41 ap »
Kiitokset vastauksista ;)
Ajan noin 20000km vuodessa  eli todennököisesti tulen vaihtamaan öljyt
pari kertaa kauden aikana ja suodatin joka toisella öljynvaihdolla

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2013, 09:55:34 ap »
No vielä: Jos on mineraaliöljyt olleet tähän asti käytössä, niin sitten pitää jonkilainen huuhtelu tehdä.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2013, 11:03:13 ap »
Olen antanut itseni ymmärtää asiantuntijoiden puheita, että Calissa ei synteettiset öljyt pelitä. Tulevat lämmetessään ulos "joka raosta" ja tiiviisteistä huolimatta.
Onkos tämä huhu-, mutu- vai vatitietoa?

TunturiTT

« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2013, 11:30:33 ap »
Minkä ikäisestä Calista on kyse? Omassa ainakin täyssynteettiset pysyy siellä missä niiden kuuluu ollakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

« Vastaus #8 : Elokuu 29, 2013, 12:58:44 ip »
No yleensä, ei varsinaisesti minkään ikäisestä kyse ollut.
Olen tätä asiaa öljykaupassa miettinyt, että saako mitään hyötyä siitä, että kaataa kalliimpaa syntikkaa koneeseen tuon mineraalin sijaan. Enkä ole tullut ns. hullua hurskaammaksi. Tiedä sitten onko se sitten hyvä asia...

motomatti

« Vastaus #9 : Elokuu 29, 2013, 13:03:44 ip »
Tämä ei ole tieteellistä faktaa.
Jos on käyttänyt pitkään mineraaliöljyä niin minulle vielä selviämättömästä syystä kun laittaa sitten synteettiset tilalle niin vuoto alkaa. Toisin päin en ole kokeillut.
Keväällä Brevan perävaihteesta tuli vauhdilla ulos synteettiset peräöljyt ja ajattelin että nytkö se tiiviste jo pitää vaihtaa mutta kuitenkin tuuppasin tilalle mineraaliöljyn. Siellä on pysynyt eikä noroakaan ole vanteelle valunut.

Joskus aiemmin V75 NTX-mallissa mulla oli ollut mineraaliöljyt koneessa noin 50.000 km ja kun sain silloin työnantajani varastosta vähäisillä kustannuksilla hankkia synteettistä moottoriöljyä ryhtyi kytkinkotelo kostumaan öljystä muutaman päivän ajon jälkeen. Vaihdoin takaisin mineraaleihin niin ongelma poistui.

Sinänsä ihan ok käyttää synteettisiä jos niitä on alusta asti käyttänyt. Ja voipa olla niinkin että kun synteettiset alkavat suoltaa itseään ulos niin mineraalista voi vielä hetken pelastuksen saada....

TunturiTT

« Vastaus #10 : Elokuu 29, 2013, 13:11:39 ip »
Liityiskö tuo Matti jotenkin siihen, että mineraali on imeytynyt tiivisteisiin ja kun koneeseen lirauttaa synteettistä, on sille ikään kuin väylä auki? Olen nimittäin autopuolella huomannut saman. Ehkä jollain lailla sidoksissa siihen samaan synteettinen öljyn pesevyyteen.

Ohi aiheen; omassa autoasahan on äimistelty sitä, kun keväällä se aina ryhtyy vuotamaan öljyä moottorista. Kevään mennessä pidemmälle vuoto loppuu. Mistään ei ole löytynyt syytä vuodelle tai sen loppumiselle..? Öljy ei kuitenkaan lopu moottorista. Vuotokohtaakaan ei löydy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #11 : Elokuu 29, 2013, 13:29:23 ip »
Lainaus
Liityiskö tuo Matti jotenkin siihen, että mineraali on imeytynyt tiivisteisiin ja kun koneeseen lirauttaa synteettistä, on sille ikään kuin väylä auki? Olen nimittäin autopuolella huomannut saman. Ehkä jollain lailla sidoksissa siihen samaan synteettinen öljyn pesevyyteen.

Jotain tällaita voisi epäillä. Jostain olen kuullut että synteettisen molekyyliketjut ovat niin pitkiä ja ohkaisia että mahtuvat pienempään väliin kun taas mineraalissa molekyylit ovat enimmäkseen jonkinlaisia möykkyjä....
Mineraaliöljyssä voi myös olla erilaisia liukeneviä ainesosia jotka turvottavat tai pehmentävät tiivisteitä. Mistä näistä tietää...
Molemmissa öljylaaduissa on ns peseviä. Itse asiassa taitaa olla kaikissa nykyään: kun ottaa Guzzista venttiilikopan pois niin siitä voisi syödä makroonilaatikkoa vaikka siltään. Niin on puhdas ja silkoinen.

Oma öljyni: http://www.valvoline.fi/tuoteselosteet/Valvoline%20VR1%20Racing%2020W-50.pdf

VR1 Racing SAE 20W-50 motor oil has been formulated for ultimate performance in non-turbo or
turbocharged petrol engines, including those using partial alcohol fuels -- of passenger cars and
competition cars. Extra additives resist extreme operating conditions during rallying and racing.

Tuossa tuo kohta: alcohol fuels, alkoholipolttoaineet -joita me kaikki tahtoen tai tahtomattamme joudumme käyttämään on yksi tärkeä öljyn ominaisuus että se kestää/vastustaa hyvin veden sekaantumisen öljyyn.

Olisiko tuo öljyn vuosittainen hikoilu ulospäin yhteydessä vuotuisiin lämpötilavaihteluihin?

kaide

• Rookie_1977
« Vastaus #12 : Elokuu 29, 2013, 14:09:19 ip »
Mineraaliöljyissä on se ominaisuus vielä, että ne väsyvät nopeammin kuin täyssynteettiset. Tarkoittaa, että voiteluominaisuuksien heikkenemistä kilometrien karttuessa. Onkohan tää suoraan Shellin mainoksesta  :D
Forza Moto Guzzi!

Guzzr

« Vastaus #13 : Elokuu 29, 2013, 20:33:41 ip »
Käsikirjasta:
LE MANS 1000 Owner´s Manual : Lubricants
  Recom.: Agip Sint 2000 SAE 10W/50 oil 
               = is a synthetic engine oil
             Oil change : Every 3000 km
             Oil filter  : Every 15000 km

Use a new sump gasket (Tiiviste ) when installing the sump  -
              Vaatii 18 ruuvia pois yhteensä.

-------------
   - Täytyy myöntää että olen vaihtanut noin 5000-6000 km välein moottoriöljyä ja käyttänyt
      Shell Helix Plus 10W/40 (eriniminen nykyään) - osa- synteetinen öljy.

- Valoja olen vaihtanut aika usein: Taka/jarruvalot ja mittariston valoja  -  ja takavalolasin ruuvit on pudonnut muutama kertaa.
-------------
 Lisäksi käytän : Workshop manuals: V 1000 G 5
                       Le Mans 1000 (addition to man. for the models V1000 G5 e 1000 SP) printed 4/87 Italy