Kirjoittaja Aihe: "Nypyttävä" etujarru.  (Luettu 34784 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #45 : Kesäkuu 13, 2017, 16:14:40 ip »

..i että on huonot takajarrut Jackalissa...

Mr

Pitäisi varmaan itsekin tarkastaa, kun en tuota takajarrua käytä. Tiedä vaikka olisi jumissa sitten kun tarve takajarrulle ilmenee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #46 : Kesäkuu 13, 2017, 16:16:16 ip »
Mitä seuraa jos ajaa vanhemmilla kuin kuusi vuotta mustilla jarruletkuilla ? Veikkaan että useimmat ajavat vanhemmilla letkuilla.

Kumista irtoaa ainetta sekä jarrunesteeseen että ilmaan. Erityisesti UV-säteily on pahasta.
Jarruista tulee "kumimaiset" puristaa ja osa jarrutehosta menee letkujen pullistamiseen.
Halvin tapa lienee ottaa kaikki jarruletkut ja putket irti, marssia hydrauliikkaliikkeeseen ja sanoa että "kopioikaa, kiitos." Laittavat teflonputket jotka on suojattu metallipunoksella ja yleensä myös läpinäkyvällä muovilla. Eri värejäkin löytyy.

Samalla vaihtuu nesteetkin perusteellisesti. Kahva/poljintuntuma on varsin erilainen muutoksen jälkeen.

Olen myös ollut huomaavinani että museointikatsastuksessa nykyletkut kelpaavat jos väri on oikea. Lisäksi niitä voi paksuntaa vaikka kutistesukalla jos ohuus häiritsee.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #47 : Kesäkuu 13, 2017, 16:58:32 ip »

Suora lainaus Matilta: Kun jarrupaloja vaihdetaan niin katsotaan että liukusatulatyyppi liukuu liu'uissaan takertelematta ja suorassa. Kysymys siis lähinnä ettei keskitä vapaasti.
Autoissa ihan normaali vika ja palat kuluu eri tahtiin kun pintapaine ei ole sama.

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #48 : Kesäkuu 13, 2017, 17:33:49 ip »
Varsinkin vähän ajavalta saattaa pyörässä paikat jumiintua vaikka jarrupalat eivät olisikaan kuluneet. Mutta viimeistään jarrupaloja vaihtaessa pitää katsastaa liukujen ja mäntien liikkuminen.
Jarrut voivat olla salakavalat heikentyessään hitaasti: kuljettaja ehtii tottua tilanteeseen mutta kun tulee oikea hätä niin jarruja ei olekaan.

Merkkihuollotkaan eivät viitsi sekaantua vanhoihin jarruihin jos asiakas ei sitä varta vasten pyydä tehtäväksi. Nykyään ei enää laiteta tiivistesarjoja vaan uusi satula tai uusi pääsylinteri koska se tulee todennäköisesti molemmille osapuolille edullisemmaksi.

Jarrujen ilmausta pelätään turhaan. Siinä ei ole mitään taikaa vaan yksinkertainen toimenpide: otetaan ilma pois jarrujärjestelmästä ja korvataan se nesteellä. Erilaisia apuvälineitäkin siihen on.
Laitetaan sitä nestettä mitä jarrunestesäiliön kannessa lukee eikä sitä mitä ohjekirjassa suositellaan. Valitettavasti suosituksena voi olla aivan eri aine kuin mitä säiliössä on ollut. Ohjekirjassa on sitten lopuksi pienellä tekstillä että eri nesteitä ei saa sekoittaa keskenään.

Asian sivusta: Luin eilen Breva 750:sen ohjekirjaa ja silmään pisti jäähdytysnesteen sekoitussuhteet ja pakkaskestävyystaulukko. Sinänsä ymmärrettävää: sama julkaisu lienee kaikissa Piaggion tuotteissa. Brevan jarrunestesuositus on Dot4 ja Dot5. Vielä kerrotaan että järjestelmä kestää Dot5:sta. Säilössä on kuitenkin Dot4. Aineet eivät sekoitu keskenään vaan sakkautuvat. Puhdistaminenkin on hankalaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #49 : Kesäkuu 13, 2017, 18:54:36 ip »
Samalla vaivalla, kun ilmaa jarrut, vaihtaa ne melkein kokonaan. Sekin lukee monen pyörän määräsikaishuoltojen listassa. Harvoin vaan tulee tehtyä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #50 : Kesäkuu 13, 2017, 19:29:18 ip »
Kumiletkut olen orjallisesti vaihtanut pois ja tilalle teflonputkea. Mutta pyöräni ovatkin olleet pääasiassa 80-luvulta. 90-luvulla oli jo modernit letkut ainakin sporttisemmissa malleissa joita silloin suosin. Ja sen jälkeen.
Japanilaisissa näkyy olevan vieläkin uusissa keskihintaisissa malleissa kumiletkut.

Kun meille tulee moottoripyörien katsastus niin tämä asia tuskin kiinnostaa katsastajaa mutta pakoputken takapään reiän läpimitta varmasti. Kumpi lie turvallisuuden kannalta tärkeää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #51 : Kesäkuu 13, 2017, 20:37:59 ip »
Mullakin muuten aina on, jopa skootterissa teräspunokset, mutta ratapyörässä ei vielä ole. Ei ole siltä osin tullut sponsoria vastaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #52 : Heinäkuu 10, 2018, 17:17:27 ip »
Kirjoitan vastauksen tänne aiheeseen paremmin sopivan otsikon alle. (Nypytyksestä on keskusteltu myös "Poikkesin Heinolla"-otsikon alla).

Käväisin Cali 1400:lla mutkan Narvikissa. Etujarrun nypytys alkoi olla jo haitallisella tasolla. Ostin tänään Motonetista purkin Brakleenia, jota suihkutin etujarrujen kiinnityskohtiin. Nypytys hävisi melkein kokonaan.

Todennäköisesti nypytys häviää täysin, kun putsaan jarrulevyjen kiinnityskohdat/kelluttimet perusteellisesti.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #53 : Heinäkuu 30, 2018, 00:49:42 ap »
Stelvion nypytys loppui kirimällä emäputken laakerit. Eturengasta vaihtaessani huomasin välyksen ja kirin sen pois. Sitten ajossa jossakin vaiheessa huomasi jotakin outoa ajotuntumassa ja se outo olikin nypytyksen katoaminen. Olin ehtinyt tutkia jo noita kellukkeita mutta niissä ei tuntunut mitään erikoista. Eipä tietenkään.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

jyrki

  • Viestejä: 58
Vs: "Nypyttävä" etujarru.
« Vastaus #54 : Elokuu 01, 2018, 17:46:18 ip »
Olen useassa pyörässä mm. Nevada, pikku Breva, RG, ZZR1400, XJ, VStrom, Griso jne saanut jarrujen ravistusongelman aina pois työkalulla, joka on vain pyöreä tanko pit n 30 cm, d n 10 mm luokkaa ja hieman kartio että menee niitin reikään. Tappi levyn niittiin ja hieman hetkuttelee ja pyörittää samalla. Ohjeen sain joskus vuosia sitten eräästä huollosta. Toimii.