No nyt olen mittariin tutustunut perinpohjin.
Mittari irti ja köökin pöydälle. Aikani pyörittelin ja hoksasin, että koko komeus avautuu kun ensin irroittaa etupään kromirenkaan. Se näytti olevan kiinni pelkästään pyhällä hengellä. Mittarikoneisto on kiinni takaosassa kahdella ristipääruuvillä, jotka on vaijeritötterön vieressä. Mutta...
Mittarilasi, tai oikeastaan muovi, on liimattu. Se lähtee VAROVASTI ohuella veitsellä ikään kuin siivua leikaten. Ei sitten kestä taivutusta yhtään.
Lasin irrottua, em. ristipäät auki ja koneisto onkin kädessä.
Ne kumitapit ovat mittarin kotelorungossa mutterilla kiinni. Kumitappien päihin on vulkanoitu ruuvit siten, että toinen on kiinni pohjaosassa mutterilla ja toiseen on kierretty kulmikas jatkomutteri. Tähän mutteriin sitten kromikopan kiinnitysruuvit ruuvataan.
Tappien tilalle asensin sopivan mittaiset ruuvit niin, että mittarin kromikopan ruuvit korvataan muttereilla.
Sitten vain kokoonpanoa. Lasi kiinni liimasilikonilla ja samaten se kromirengas.
Mittarikoneiston ollessa kädessä on hyvä ja helppo juttu törkätä vähän vaseliinia hammasakseleihin ja rattaisiin.
Mittarin korjaaminen näin ei ole mitään raketinhuoltoa, mutta - kokemukseni mukaan - vaatii kärsivällisyyttä ja aikaa. Samalla ruuvasin mittarinlukeman näyttämään todellisia lukemia, kun se vaijeri katkesi kesken matkan...