Laakerien irroitus:
- Pyörä irti tavalliseen tapaan.
- Laakereita ontietenkin kaksi ja välissä akseliputki.
- Käyttämällä vaikka hylsysatsin jatkopalaa vasaroi rikkinäinen laakeri pois. Kuitenkin niin, että et hakkaa varsinaista pyörännapaa.
- Ota putki pois ja vasaroi toiselta puolen toinen laakeri pois.
- Laakereita ei tarvitse ns. sääliä, joten vasara on oiva peli tässä.
Laakerien asennus:
- ÄLÄ pudota laakeria maahan tms.
- Tippakannusta öljyä ulkokooliin ja laakeri käsin ns. huulille.
- Naputa vasaralla ulkokoolia VAROVASTI kehän eri puolilta, niin laakeri menee hissukseen paikalleen.
- ÄLÄ vahingossakaan lyö keskikooliin tai kuulakehään.
- Kun naputtelun ääni muuttuu metalliseksi kilahdukseksi, on laakeri pesässään. Yleensä se on samalla pesä reunuksen sisässä ns. hyttysen kikulin verran.
- Työnnä akseli asennetun laakerin läpi ja työnnä väliputki toiselta puolelta akseliin.
- Asenna em. tavalla toinenkin laakeri. Ja yhtä varovasti...
- Jos NYT huomaat väliputken jääneen pöydälle, niin hae kaupasta valmiiksi uudet ( toinen satsi ) laakerit...
Siinäpä se.
Jos käytössäsi on kylmäainetta, niin se saattaa auttaa siten, että ulkokooli krymppää kympin verran ja menee luiskahtamalla paikalleen.
Minä jouduin tämän työn tekemään joskus Rovaniemellä sunnuntaiaamuna kesken reissun. Eikä mitään sen merkillisempiä työkaluja tarvinnut.
ÄLÄ sitten osta uusia laakereita B****masta tms. vaan osta SKF, Toyo, FAG tms. merkkilaakerit.
Ennaltaehkäisin tulevaa vauriota pruuttaamalla injektioruiskulla vaseliinia laakerin suojuksen välistä kuuliin. En tiedä onko ollut hyötyä, mutta ei haittaakaan ole ollut. Jaa...no, jos ei lasketa sitä, että se vaseliini lämmitessään merkkaa takamurikan alaosaa "vähän".
Tuo vaselinointi on sitten huolellisuusasteeltaan kipeän silmän hoidosta seuraava.
Homma saa tehtyä itse ihan hyvin, kunhan soveltaa normaali ajatusta eikä kamalalla kiireellä ja apinan raivolla.