Kirjoittaja Aihe: laakerit karkuteillä  (Luettu 4896 kertaa)

akx

laakerit karkuteillä
« : Elokuu 19, 2013, 16:06:42 ip »
Olipa yllätys huomata eilen pitkähkön ajolenkin päätteeksi klappia takapyörässä... Luonteenomainen ravistus oli tehokkaasti peittänyt mahdolliset ylimääräiset äänet ja vibrat. Edes bensan ehtymistä muistuttava nykäys, napsahdus/paukahdus ja rapina lokasuojassa... Pysähdyin kyllä ja huomasin taakkatelineen katkenneen kohdasta, jossa oli jo ennestään halkeama. Eli oletin sen syyksi, ainakin kuulohavaintoon, ja matka jatkui. Kotona huomasin vielä toisen takavilkun roikkuvan johtojen varassa. Joko hapertunut muovi taikka ylimääräinen ravistelu. Se palstakysymys: selviänkö laakerien vaihtotyöstä ilman erikoiskaluja?

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: laakerit karkuteillä
« Vastaus #1 : Elokuu 19, 2013, 16:55:29 ip »
Laakerien irroitus:
- Pyörä irti tavalliseen tapaan.
- Laakereita ontietenkin kaksi ja välissä akseliputki.
- Käyttämällä vaikka hylsysatsin jatkopalaa vasaroi rikkinäinen laakeri pois. Kuitenkin niin, että et hakkaa varsinaista pyörännapaa.
- Ota putki pois ja vasaroi toiselta puolen toinen laakeri pois.
- Laakereita ei tarvitse ns. sääliä, joten vasara on oiva peli tässä.

Laakerien asennus:
- ÄLÄ pudota laakeria maahan tms.
- Tippakannusta öljyä ulkokooliin ja laakeri käsin ns. huulille.
- Naputa vasaralla ulkokoolia VAROVASTI kehän eri puolilta, niin laakeri menee hissukseen paikalleen.
- ÄLÄ vahingossakaan lyö keskikooliin tai kuulakehään.
- Kun naputtelun ääni muuttuu metalliseksi kilahdukseksi, on laakeri pesässään. Yleensä se on samalla pesä reunuksen sisässä ns. hyttysen kikulin verran.
- Työnnä akseli asennetun laakerin läpi ja työnnä väliputki toiselta puolelta akseliin.
- Asenna em. tavalla toinenkin laakeri. Ja yhtä varovasti...
- Jos NYT huomaat väliputken jääneen pöydälle, niin hae kaupasta valmiiksi uudet ( toinen satsi ) laakerit...

Siinäpä se.
Jos käytössäsi on kylmäainetta, niin se saattaa auttaa siten, että ulkokooli krymppää kympin verran ja menee luiskahtamalla paikalleen.

Minä jouduin tämän työn tekemään joskus Rovaniemellä sunnuntaiaamuna kesken reissun. Eikä mitään sen merkillisempiä työkaluja tarvinnut.
ÄLÄ sitten osta uusia laakereita B****masta tms. vaan osta SKF, Toyo, FAG tms. merkkilaakerit.
Ennaltaehkäisin tulevaa vauriota pruuttaamalla injektioruiskulla vaseliinia laakerin suojuksen välistä kuuliin. En tiedä onko ollut hyötyä, mutta ei haittaakaan ole ollut. Jaa...no, jos ei lasketa sitä, että se vaseliini lämmitessään merkkaa takamurikan alaosaa "vähän".
Tuo vaselinointi on sitten huolellisuusasteeltaan kipeän silmän hoidosta seuraava.

Homma saa tehtyä itse ihan hyvin, kunhan soveltaa normaali ajatusta eikä kamalalla kiireellä ja apinan raivolla.

akx

« Vastaus #2 : Elokuu 19, 2013, 18:31:54 ip »
Kiitokset!
Nyt homma ei ole ainakaan ohjeista kiinni;)
Laatulaakerit löytyivät työpaikan ostajan vinkeillä kotimatkan varrelta.

egon

« Vastaus #3 : Elokuu 19, 2013, 18:35:26 ip »
Laakerivaurion satuttua on aivan oleellisen tärkeä pointti tarkistaa ettei laakereiden väliin tulevaa holkkia ole jossakin vaiheessa vedetty pultilla liian tiukille. Ronski asentaja voi kiristää pulttia niin voimakkaasti, että väliholkki painuu kasaan muutamia kympperöisiä ja sen jälkeen uusilla laakereilla ei ole mitää mahdollisuuksia pitkään palvelukseen koska ne jäävät piukalle pultin kiristyksen jälkeen vaikka kiristys tehdään maltillisella kädellä. Eli jos tuon yllä olevan sekavan selostuksen haluaa vielä suomentaa, niin kannattaa tarkistaa että väliholkki on edelleen oikean pituinen. Kun laakerit on pesiinsä pohjaan asennettuina niin väliholkki pitää olla jokseenkin jämptisti välyksetön laakereiden väliin.    

Camn

« Vastaus #4 : Elokuu 19, 2013, 18:59:30 ip »
Lainaus
Kun laakerit on pesiinsä pohjaan asennettuina niin väliholkki pitää olla jokseenkin jämptisti välyksetön laakereiden väliin
Tarkoittaako tämä sitä että jos ei ole, menee kaikki uusiksi. Laakerit pois, holkkiasia kuntoon, uudet laakerit tilalle?

Tuota samaa "putkiholkki"+kiristys -asiaa olen seurannut V11 keskusteluissa. Monasti ollaan sitä mieltä, että ei pitäisi vettää momenttiavaimella 120 Nm niin kuin tehdas ohjeistaa vaan "sopivasti" käsin. Toisaalta tällainen yksinkertainen kotitarveasentaja mielellään tekee niin, kun kirjassa sanotaan. Kun tuntuu että henkikulta saattaa olla tuostakin asiasta kiinni. Tähän asti olen kiristänyt tyynesti tuohon momenttiin ja arvioinut laakereiden kuntoa kun on kumminvaihto esillä (4500 km). Laakerit olen suosiolla vaihdattanut ammattilaisella (jos eivät pyöri jouheasti) samalla kun rengas on irti ja matkalla renkaanvaihtajalle.

Calin kohdalla ohje näyttää olevan: "Nut for front and rear wheel shaft 140 ÷ 150 Nm".  Eihän tuolla pitäisi mennä putket mutkalle?  Eri asia sitten jos on sattunut vääränmittaisia osia tulemaan sarja tai valmistustoleranssi on ollut sen mukaan miten Luigi on kulloinkin jaksellut.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 20, 2013, 10:16:15 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2013, 20:29:16 ip »
Niin ne laakerit painetaan ensin pohjaan, ennen kuin akselilla vedätetään. Se nimittäin vetäisi laakeria pesäänsä keskeltä ja se tuhoaa laakerin. Tai ainakin vaurioittaa.
Itse kiristän akselit siten, että tuntuu hyvältä. Suunnilleen sellainen rannemomentti järjellä vedettynä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2013, 07:55:43 ap »
Kannattaa aina muistaa, että kierteellä on tavallaan järjetön voima. Akselinvaihtoon tarvittavat työkalut eivät ole mitään hienomekaniikkaa, joten vaikkapa räikän päästä saa väännettyä aivan liian suurella momentilla. Olen nähnyt kun ison - siis oikeasti ison - laivan yhden pääkoneen kansipultit vedetään pitkäksi käsivoimin. Kun pultti kesti 6kg ja manuaalissa oli 12 kg momenttia merkitty. Meni sitten ihan sutjakasti.

Ts. akselin pultin kiristäminen on suoritettava hyvin. Minä olen kiristänyt hissukseen siihen asti, kun välys on poistunut. Akseli itsessäänhän ei pääse putoamaan, vaikka ei mutteria olisikaan toisessa päässä.
Momenttiavainta ei mulla oo ja tähän saakka olen pärjännyt.
Jotenkin.
Ajoittain.
Tietämättömänä.
Niinkuin yleensäkin...

egon

« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2013, 08:16:31 ap »
Guzzirallissa oli jossain pikkuparlamentissa puhetta tuosta holkista ja siihen osaallistui henkilö, joka sanoi, että hän laittoi uudet laakerit takapyörään jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä kunnes tuo holkin pituus laitettiin kuntoon. Minun tiedossani on yksi toinen pyörä, jossa holkin välys poistettiin ohuella shimmausprikalla eikä laakereita ole sen koommin tarvinnut vaihtaa.

JuhaV

• Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2013, 09:05:53 ap »
Hei, tässä kannattaa pitää mielessä se että tämän ketjun hyvät ohjeet ja havainnot koskien laakereita ja niiden välissä olevaa akseliputkea koskevat erityisesti Californiaa ja vastaavalla takapyörä/kardaanitoteutuksella olevia vastaavia malleja.

Kannattaa olla hiukan varovainen niiden yleistämisessä laajemmin koska pyöräkohtaisesti muunkinlaisia toteutuksia on. Esim. omassa pyörässäni (Aprilia) toinen takapyörän laakeri on poterossa jossa on "pohja" johon laakeri naputellaan kiinni ja varmistetaan paikalleen lukkorenkaalla. Toinen laakeri onkin sitten "kelluva" (tosin hyvin tiukalla välyksellä) ja sen aksiaalinen paikka määräytyy vain ja ainoastaan akseliputken pituuden perusteella "aina oikein" kun akseli kiristetään kiinni. Pienet pituusheitot akseliputkessa kompensoituvat siis kun akseli vedetään momenttiin ja takahaarukka antaa periksi sen pienen määrän joka tarvitaan välysten poistoon holkilta. Tässä rakenteessa siis ymmärtääkseni akseliaanien voima on periaatteessa vain tuon toisen laakerin varassa, käytännössä molempien sovitus napaan on niin tiukka että ne kantavat aksiaalista voimaa.

Aina kuitenkin pätee se sääntö, että jos laakeri joutuu ottamaan vastaan aksiaalisuuntaisen kiristysvoiman ja "kantamaan" sitä jatkuvasti, niin peruslaakeri ei sitä kestä koska se on tarkoitettu pääsääntöisesti vain radiaalisen voiman välittämiseen. Jos taas akselilta löytyy jotain viistokuula, kaksoiskuula tms. erikoislaakereita niin asia on toinen.

t: JuhaV

TimoEv

« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2013, 12:52:13 ip »
>>...viistokuula, kaksoiskuula tms. erikoislaakereita niin asia on toinen.<<
Tuli mieleeni...entäs jos vaihtaa rikkoutuneen tilalle viistokuulalaakerin? Silloin on molempien suuntien voimat hallinnassa.
En ole selvittänyt onko tuohon 6204 RS tilalle olemassa vastaavilla mitoilla viistokuulalaakeria...Ja mitä semmonen maksaa..

egon

« Vastaus #10 : Elokuu 21, 2013, 08:35:49 ap »
Moottoripyörällä ajellessa pyörien laakerikuormat taitavat olla käytännössä kohtisuoraan akseliin nähden, muutenhan tulisi vielä isompia vaikeuksia pysytellä kahden pyörän varassa pystyssä :D.  Sivuvaunun vedossa pyöriin tulee sitten aikamoisia sivuvääntöjä, jolloin laakereilta varmaan on kohtuullista odottaa myös hyvää aksiaalisen kuorman kestoa. Urakuulalaakeri on todennäköisesti myös laakerivalmistajien suositus sivuvaunuttomaan pyörään.

TimoEv

« Vastaus #11 : Elokuu 21, 2013, 10:09:30 ap »
Ylempänä olevassa kuvassa on laakerien seurana seegerirenkaat. Ainakaan minun Calissa ei semmosia ole nähtykään.
Mutta itse laakerin vaihtoon niillä ei oo merkitystä, ne laakerit asennetaan samalla tavalla varovasti ja järjellä...Ilmeisesti...Ehkä...