Kirjoittaja Aihe: Rapid Biken irrotus Norgesta  (Luettu 4532 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Rapid Biken irrotus Norgesta
« : Elokuu 16, 2013, 18:16:41 ip »
Vaikka en ole koskaan asentanut kyseistä kikastinta niin nyt homma on tehty toisinpäin.
Muutoin asiallisesti asennettu laite mutta ryöstäjän käyttö virtaliittiminenä kummastuttaa.
Varma vikaimuri.
Kyse on Velipojan pyörästä.
http://www.motomatti.fi/2013/08/moto-guzzi-norge-entisointia.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2013, 21:32:55 ip »
En vaan ymmärrä, miksi kukaan käyttää rosvoliittimiä? Epävarma jo "asennettaessa" ja varma johdon hapettaja.
Ei ole edes kovin paha rasti kuoria kaapelia ja vaikka juottaa siihen haara. Sitten vulkanoituvaa teippiä päälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2013, 23:19:24 ip »
Hyvä isä kuitennii ???

Mikä johtohässäkkä. Jos Power Commander napsautetaan kahdella liittimellä pyörän ecun ja sen johtosarjan väliin, tuo näyttää kyllä kerrassaa monimutkaiselta ja aikaa vievältä asennushommalta. Miksi kukaan haluaisi käyttää tuollaista jos hintaluokka on sama kuin PC:llä ?

No, kestävyys Guzzissa on tietysti yksi joskus mainittuja seikkoja mutta kyllä kai niitä muitakin täytyy olla, jotta tuollaisen hässäkän valitsee tämän toisen sijaan.  Kun asennus käy niin helposti ilman sähkötaitoja.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2013, 19:46:27 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2013, 09:50:18 ap »
Johtonivaskasta voin kommentoida että: Kaksi johtoa lambdalle: meno ja paluu. Kaksi johtoa vasemmalle suuttimelle: meno ja paluu. Samoin oikealle. Lopuksi 5V käyttöjännitejohdin TPS:n kupeeseen sekä maajohto.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2013, 10:09:36 ap »
Commanderin kytkennässä siis reilusti vähemmän vikamahdollisuuksia; töpseli boksin liittimen väliin ja toinen akulle plussaan.
Taitaa tämä Rapid olla joku suht tyhmä universaalirasia? Käynee suht kaikkiin ruiskumopoihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2013, 11:16:10 ap »
Kyseessä näyttää olevan RB2 purkki. Se kytkentä siellä tankin edessä ei ole lambdalle vaan sytytysanturin liittimelle. Se mahdollistaa rpm-limitterin säädön. Lisäksi TPS anturilta ei luonnollisestikaan oteta käyttöjännitettä vaan luetaan vain läpän asento signaalia. Käyttöjännite otetaan toiselta ruiskun suuttimelta. Hyvä ja toimiva Boxi, eikä yhtä vikaherkkä kuin PCIII oli. Toki molemmat jo antiikin museoon kuuluvia.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2013, 11:41:26 ap »
Kiitos opastuksesta!
Heitin tietoja vain oletuksen mukaan kun aiheesta ei laitteen mukana ollut mitään ohjeistusta. Laite siis toimii 12V jännitteellä? Omituista.
Miten sitten on lambdan signaalin suhteen?
Mistä RB saa lambdatiedon vai tarvitseeko se sitä lainkaan?
Onpa hyvä että tuli otettua pois ja pyörän kytkennät palautettua alkuperäisiksi.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2013, 11:54:41 ap »
RB2 ei käsittele/mahdollista lambda signaalin manipulointia.

Koska käyttöjännite otetaan toiselta ruiskun suuttimelta on se luonnollisesti sama/matalampi jännite jota weber-marellin ruiskutusjärjestelmäkin käyttää.

PCV kytkentä CARC pyörään on myös samanlainen. (Poislukien rpm-limitterin manipulointi)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2013, 11:59:19 ap »
Voisi siis olettaa että lambda-anturi on edelleen poiskytkettynä?
Asia pitänee tutkia ennen kuin laittaa alkuperäisen äänenvaimentimen jossa katalysaattori sijaitsee.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #9 : Elokuu 17, 2013, 12:20:27 ip »
RB2/PCV asennusohjeiden mukaan lambda kytkentään ei puututa. Polttoainekarttaan ei tehdä muutoksia lambda takaisinkytkentä alueelle. Se toimii normaalisti.

Lambda alueen manipulointiin taas molemmat valmistajat tarjosivat erillisiä purkkeja joilla lambda signaalia muunneltiin. Nämä purkit kytkettiin lambda anturin johtojen väliin. Jos lambda anturin johdoista ei tällaista laatikkoa löydy toimii lambda anturi normaalisti.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #10 : Elokuu 17, 2013, 18:09:48 ip »
Nyt pitää ottaa kaikki takaisin. Kurkin USA ja D sivuja, kyllä PCV:ssä on sama johtohässäkkä (tuossa kuvassa näkyvät vain toiselle puolelle menevät johdot). Tässä tietoja noilta sivuilta. 2010 vuosimaliin asti on 5AM Guzzeihin virallisesti PCV tarjolla (uudempiin sanotaan ”coming soon”). Siis 5AM “Carc” –Guzzeja, jotka ovat moottorinohjaukseltaan samaa sukua.

PCV:n maajohto venttiilikopan pulttiin, molempien ruiskusuuttimien johto kytketään kiertämään PCV:n kautta, yhteen tps:n johtoon kytketään ”rosvoliittimellä” PCV:n johto. Lambda-anturilta tuleva johto kytketään kiertämään O2 optimizer –mokkulan kautta, oma lambda jää käyttöön. O2 optimizer:in tarkoitus on, että saavutetaan "closed loop" alueella afr –target 13,6 ( = kartan alueella 0-5500 rpm/0-24% kaasuläppä -tämä arvo Saksan sivuilta). PCV –karttaan ei tällä alueella tarvitse muuttaa arvoja (eikä autotuneen laiteta target afr –arvoja).

O2 optimizer:ia ei pidä sotkea saman näköiseen "lambda eliminaattoriin", eli “O2 Sensor Controller” –mokkulaan, joka kytketään PCIII tapauksessa lambdan tilalle (lambdalta tuleva johto irti, tämä tilalle).

Minusta tuntuu oudolta, että tuolla "normiajoalueella" = closed loop alue = näiden tietojen mukaan 0-24% kaasunavaus, ei voi säätää ruiskutusta mielensä mukaan? Eikös olisi selkeämpää laittaa joko lambdan tilalle tuo lambda eliminattori tai kytkeä lambda off ecusta ja mennä sitten pelkästään kartan mukaan. Jota säädetään autotunella.

Yhteenvetona tuntuu siltä että selkeintä on vaan käyttää GuzziDiag -työkaluja ja unohtaa kaikki lisäkapulat ja johtohässäkät. PC:n lisälaitteet (Autotune, Quick shifter, vaihtomahdollisuus 2 kartan välillä) ovat ainuita syitä, mitä keksin PC:n käytölle juuri nyt?
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2013, 20:33:27 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Rapid Biken irrotus Norgesta
« Vastaus #11 : Elokuu 17, 2013, 22:13:20 ip »
. PC:n lisälaitteet (Autotune, Quick shifter, vaihtomahdollisuus 2 kartan välillä) ovat ainuita syitä, mitä keksin PC:n käytölle juuri nyt?

Plus vaihdekohtaiset kartat. Vaikka joka pykälälle omansa. Jos joku oikeen haluaa hifistellä....on kyllä harkinnassa :-X

Lambda eliminaattori ei toimi 5AM pyörissä, ecu haistaa että nyt huijataan ja sytyttää vikavalot.

Tuo PCV:n mukana tullut "O2 Sensor optimizer" toimi noin ekat kaksi viikkoa... sitten mykkä.

Helpoin mun oli ainakin ottaa lambdan täpit tunerprolla pois ja sitten toi autotunen lambda vakion tilalle.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125