Kirjoittaja Aihe: Huohotin  (Luettu 5596 kertaa)

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Huohotin
« : Kesäkuu 27, 2006, 13:30:09 ip »
Huomasin et huohottimenletku on tiensä päässä. Mikä jippo siinä on kun isompi putki menee runkoputkeen ja vierestä lähtee pienempi putki ilmansuodattimeen, kiertääkö huohotin höyryt ympäri runkoa.
Etupään stefa oli myös kaput, aika lohduttoman näköinen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Huohotin
« Vastaus #1 : Kesäkuu 28, 2006, 10:37:29 ap »
Useimmissa Guzzimalleissa runko toimii huohotinkammiona. Höyryt ympäristösyistä imaistaan moottorin palotilaan palamaan. Letkut on hyvä pitää ehjänä, samoin kuin huohotinventtiili kunnossa ja puhtaana. Letkut voi hankkia muualtakin kuin alkuperäiset. Saattavat jopa kestää paremmin. Huohotusjärjestelmän tukkeutuminen saattaa aiheuttaa ihan oikean katastrofin: syntyy painetta kampikammioon jolloin kampiakselin takapään stefa pullahtaa ulos ja öljyt, matkalla kytkimen voideltuaan, valuvat takarenkaan eteen kytkinkotelon vesireiästä kitkaa pienentämään. Huohotusjärjestelmän tehtävänä on myös ylläpitää alipainetta kampikammiossa jolloin öljyvuodon vaara minimoituu ja painevastus kampikammiossa ei syö tehoa, jne. Huohotusta ei siis kannata aliarvioida. Tähän ongelmaan törmätään usein kun alkuperäinen ilmansuodatinkotelo korvataan tarvikefiltterein. Tällöin huohotusjärjestelmän alipaine heikkenee ja aiheuttaa mm. öljylimaa venttilikoppiin eli kondensiota öljyn joukkoon.

mm 

Ykä

  • Viestejä: 188
Huohotin
« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2006, 11:12:48 ap »
Huohotusjärjestelmän alipaineesta tai sen puuttumisesta voin mainita omia kokemuksiani viime viikonloppuna:

Lariosta korvasin powerfilttereihin liitetyn letkun tarvikehuohotinsuodattimella, semmoinen ilmanputsarin näköinen mutta pienempi.  ÖLjynä lisäksi käytin nyt 20W50 mineraaliöljyä, eli paksumpaa kuin suositeltu(10W50) vaikka öljypohjaa onkin laajennettu mutta ajattelin varmistavani viskositeettien säilymisen kaahatessa.

No päästelin siis yksi yö pitemmän pätkää tuommoista 150-170 km/h motarilla ja lopuksi veto vähän hyytyi - onneksi kotikulmien lähistöllä.  Siinä rampin jälkeen kiihdyttäessä ihmettelin kun prötää vielä lisäksi kummasti kun vähän yritti kiihdyttää...

Stoppasin ja katselin pyörää tarkemmin - olipa öljyä roiskinut oikein urakalla ilmanputsarien päälle ja kone+laatikko+kardaani kans aika hyvin öljytty mutta päältäkäsin :vau: joko huohotuksen virtaus ei riittänyt ja/tai sitten kylmässä illassa paksumpi öljy ei ehtinyt valua öljynerotinpurkista tarpeeksi nopeasti öljypohjaan vaan tulvi huohotinputkeen ja sieltä maailmaan!

Mahtoi olla Lario takaapäin tarkasteltuna kuin alasammuttu I maailmansodan punainen paroni Fockerillaan - öljysumu perässä moottori jyristen syöksyy kohti kotikenttää...

Talouspaperilla ja rasvanpoistospraylla sain siistittyä pyörää ilman purkamista - oli melkoinen liottaminen öljyn poistamisessa putsareista että kone suostui taas käymään... moinen operaatio tietysti toteutettiin vessan lavuaarissa tiskisaippulla kuumassa vesikylvyssä liottamalla: hyvä tuli!   Poikamieselämän etuja, harvan vaimo moista olisi katsellut ja öljyn hajua kotona sisällä suostunut sietämään:cool:

Moista tulvimista huohotinsysteemissä en ole kohdannut kohtuullisilla kieroksilla ajellessa. Pitänee nyt kokeilla ohuemmilla öljyillä ja jos vielä meinaa purkki tulvia niin imuletkusysteemit takaisin - ideahan tässä mun systeemissä olis maksimoida kaasuttimille tuleva puhdas ilma...

 

 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Huohotin
« Vastaus #3 : Kesäkuu 30, 2006, 16:48:41 ip »
Hmmmm.. Mikäköhän sun Lariolla on vikana? Itse otin talvella (muistanette) kokonaan sen ilmanputsarikotelon pois. Jätin runkoon, sinne tankin alle, sen huohottimen öljynkeruupurkin, josta lähtee paluuletku ö-pohjaan. Se huohotinputki, mikä ennen kiinnittyi ilmanpuhdistinkotelon kanteen, on nyt vapaana siinä samassa paikassa. Laiskuuttani en siihen heti asennellut letkua alas päin. Siinä se siis huohottaa vaahtomuovifilttereiden yläpuolella, niiden väliin. Kone/laatikko ei edes likaannu putken suun alapuolelta. Ilmanputsareiden kautta hönkä ei taatusti kokonaan koneeseen mene. Koneen kunto lienee oivallinen, sillä se ei edes syö öljyä, joten huohotin on ainakin auki (tukossa ollessaan öljy kyllä hukkuisi pannusta).
Öljynä käyän Shellin traktoriöljyä (tarkastan speksit veljeltä huomenna), ja se kyllä toimii pannussa mainiosti. Jäähdytintä tosin saattaisi kaivata helteillä..


välihuomautus: Vaahtomuovifilsut ovat mainio keksintö; uljaista pakoäänistä huolimatta, kaverini kehui niiskuttavia ja korisevia imuääniä kiihdyttäessä. Hän siis seisoi pyörän takana, kun itse pakenin maisemaan :O PiperCross is all you need, beside your Guzzi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Huohotin
« Vastaus #4 : Heinäkuu 01, 2006, 03:29:04 ap »
Epäilen, ettei vika ole tekniikassa - eli ohivuoto esim mitenkään erityisen suuri: männänrenkaita vaihdettu jne. Varsinkin kun sulla TT vastaavantyyppinen konstruktio toimii moitteettomasti, puhaltelemalla olen kokeillut ko. huohotinsuodattimen puhtaana hengittävän kohtuullisesti.

Veikkaan, että yhteisvaikutus syvennetyllä öljypohjalla (=öljy viileämpää) ja PAKSULLA  20W50 mineraaliöljyllä saa aikaan sen ettei öljy ehdi valua kansista ja öljynerotinpurkista tarpeeksi nopeasti öljypohjaan ja seurauksena öljyä nousee ko. purkkiin suunniteltua enemmän.  Tämä öljy meinaan kannusta kaadettaessa oli kuin hunajaa koostumukseltaan - mausta en tiedä :vau: