Kirjoittaja Aihe: sähkövatkaimista  (Luettu 3016 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
sähkövatkaimista
« : Elokuu 03, 2013, 23:47:46 ip »
Mainitsenpa tässä, että "Jos rakennatte sähköllä kulkevan moottoripyörän (tai muun härvelin) ja siinä on pääjännitteestä kahteentoista volttiin tekevä muunnin, älkää tehkö mahdolliseksi, että siihen jää ns. virta päälle"

Saatana kun tulee tehtyä kalliita mokia.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Sähköt päällä?
« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2013, 08:46:01 ap »
Sama pätee muihinkin sähkövehkeisiin. Sekä turvallisuus-, että taloussyistä.
Meillä ei kotona ole normipäivänä mitään muita vekottimia kytkettynä verkkoon kuin jää+pak.kaappi.
Esim. nämä tietovehkeet ( kone, näyttö, printteri, modeemi, kännylaturit yms ) ovat yhden pistorasiaryhmän perässä.
Ei tartte miettiä jäikö joku päälle vai tuliko kaikki irti, kun aamulla silmät ristissä raahautuu ovesta työmaalle.
Tässä ryhmässä on merkkivalollinen katkaisija. Helpoimmillaanhan tämä tehdään hankkimalla jatkpistorasia tsydeemi, jossa on kytkin.

Keittiön ns. välitilan valaisinkiskossa on pistorasiat mm. kaffekoneelle. No, tein kytkennän siten, että kun valon sammuttaa, niin pistorasiat kylmenee.
Eipä jää sielläkään mitään itsekseen muhimaan...

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Sähköt päällä?
« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2013, 10:11:56 ap »
No, tein kytkennän siten, että kun valon sammuttaa, niin pistorasiat kylmenee.
Eipä jää sielläkään mitään itsekseen muhimaan...

My point exactly. Juuri tätä tarkoitin.

Järjestelmien tulisi kestää mokailevat käyttäjät.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sähkövatkaimista
« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2013, 10:23:27 ap »
Työkaveri rakentaa itselleen sähkömoottoripyörää. Ollaan sen kanssa ihmetelty, miksi niitä niin paljon palaa pitkin maailmaa. Hän on kuitenkin suunnitellut akuille kunnon kytkennät, sähköihin turvapiirit yms. Hänen moponsa myös kylmenee, kun virrat kääntää pois.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: sähkövatkaimista
« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2013, 18:32:21 ip »
Työkaveri rakentaa itselleen sähkömoottoripyörää. Ollaan sen kanssa ihmetelty, miksi niitä niin paljon palaa pitkin maailmaa. Hän on kuitenkin suunnitellut akuille kunnon kytkennät, sähköihin turvapiirit yms. Hänen moponsa myös kylmenee, kun virrat kääntää pois.

Kerropa tekniikasta.

Tuo oma moka käsittääkseni oli siis se, että 12V tuottolaite jäi virralliseksi ilman indikaatiota asiasta, jolloin se söi akuston tyhjäksi.

Tokihan sillä oli oma katkaisija, mutta ei merkkivaloa tms, jolloin jätin vahingossa virrat päälle. Pari kuukautta myöhemmin oli sitten ylläri odottamassa. Lisäksi 12V tuotto ei ole mitenkään kytköksissä virta-avaimen asentoon vaan ihan oma juttunsa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sähkövatkaimista
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2013, 19:47:41 ip »
Voin kysellä kyllä spekseistä. On myös italopyörän rungossa, eli Mito. Moottorin on kait jo tilannut ja laturin, moottorinohjauksen sekä pikkukomponentteja. Akut on joko hommannut tai ainakin mallin valinnut.
Sen nyt ainakin muistan, että moottori tulee runkoon, eikä svingiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: sähkövatkaimista
« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2013, 19:48:35 ip »
Ilmeisesti siis ladatessa palaa eniten, noita itse sähkötettyjä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.