Kirjoittaja Aihe: Norgen takajousi  (Luettu 2601 kertaa)

klain

  • Viestejä: 86
Norgen takajousi
« : Heinäkuu 31, 2013, 11:03:25 ap »
Moi,
Norge 2009:n takaiskarin jousi alkaa olemaan ihan loppu ja tilalle pitäisi saada jäykempää jousta.
Motoitalian kautta uutta jousta ei saanut tilattua joten mistähän ja minkälaista jousta kannattaisi tilailla ?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Norgen takajousi
« Vastaus #1 : Heinäkuu 31, 2013, 11:13:27 ap »
Iskunvaimentimiin ja jousiin perehtyneitä firmoja on useita.
Tässä yksi: http://www.hakalaservice.fi/iskarihuollot/iskarihuollot.htm

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Norgen takajousi
« Vastaus #2 : Elokuu 03, 2013, 15:38:10 ip »
Hakalalla olisi YSS-merkkistä iskaria kohtuuhintaan. Onko kellään mitään käsitystä laadusta ja toimivuudesta? Pegaso on uutta vailla...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Norgen takajousi
« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2013, 08:54:12 ap »
Kyselin joskus tätä takajousiasiaa ja tässä uudestaan:
Aioin hankkia uudet Calin takapäähän. No, mitäs muuta pitää huomioida, kuin
a) Kiinnityksen sopivuus
b) Pituus

Siis jäykkyys / kuormankanto? Onko toimintanopeudella, esim. palautusnopeudella merkitystä ostovaiheessa? Vai
onko tuo palautumisnopeus verrannollinen jäyykyyteen? Tarkoitan tällä sitä, että perä ei pompsahda takas.
Minä kun en tästä asiasta tiedä juuri mitään...

Pystyykö ne itse huoltamaan? Vai onko noissa paineellista öljy / kaasua tms. joka ampuu tavarat pihapensaikkoon, kun sattuu jakovainaalla vääntämään?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Norgen takajousi
« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2013, 09:40:56 ap »
Niin oletko ostamassa pelkkiä jousia vai koko iskareita? Vieteri valitaan kuorman mukaan, luonnollisesti jäykempi. Kun on painoa enemmän kyydissä. Vetreämpi, kun ajelee yksin tai kevyemmällä kuormalla.
Iskareissa taas maun mukaan. Itse pidän säädettävyydestä, voi passata ajo-olosuhteiden mukaan ajettavuuden. Sisään- ja ulosvaimennusta voi paremmissa tarvikkeissa säätää. Sellaiset kannattaa kyllä hommata. Yleensä ovat huollettavissa. Lisäsäiliöllisissä on yleensä paineistetrua typpeä. Se ei estä kotihuoltoa, pitää vaan täytättää typpi uudestaan muualla, muut huollot voi tehdä perusosaaja kotonakin.
Jos nykyinen korkeus on passeli, niin etsit samalla silmävälillä olevat pamput.
Hyvä pyörä, parempi mieli.