Kirjoittaja Aihe: V11 Sportin kytkin ei irrota  (Luettu 5124 kertaa)

lemppari

V11 Sportin kytkin ei irrota
« : Heinäkuu 26, 2013, 12:18:52 ip »
Ykkönen menee sisään voimakkaan kolauksen kanssa, kytkin pohjassa rullatessa kaasutus tuntuu liikkeessä. Tänä iltana aion vaihtaa kykkinnesteet, josko olisi ilmaa järjestelmässä.

Irrotuskohtaa ei kai muuten nestekytkimessä pysty säätämään? Eli jos nestevaihto ei auta, on syytä epäillä kytkimen käyttötangon tai sen päissä olevien lautasten kuluneen, eikö vain? Eli mulla kun on lootan takana se rungon vahvistusristikko pitämässä huolen siitä ettei takaa pääse työsylinteriin käsiksi, täytyy irrottaa kone ja loota......kele!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

Vs: V11 Sportin kytkin ei irrota
« Vastaus #1 : Heinäkuu 26, 2013, 14:17:16 ip »
Kertaalleen olen RM:sta jo koneen irrottanut kun 6.vaihde piti kovempaa jurinaa kuin Mistralit 100:sen nopeudessa. Kutosen toinen ratas on koneistettu akseliin ja hintaa (akseli+toinen ratas)olisi tullut ilman laakereita 780,-. Löysin eBaysta käytetyn lootan 400 egee.

Työ ei sinällään ole vaikea, mutta silloin olikin silloisen kerhon hyvä paja käytössä. Nyt täytyisi tehdä homma ahtaan vuokratallin lattialla. On kuulemma ne valetut "munuaiset" usein tiukassa, samoin se tukiristikkohässäkkä. No, vaikeudet on tehty voitettaviksi ja moottoripyöräily on paljon muutakin kuin ajamista......

lemppari

« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2013, 10:12:54 ap »
No niin, nesteet on vaihdettu ja käyty lenkillä. Alku oli lupaava, kytkin irrotti hyvin ja vaihteet menivät päälle nätisti. Koneen kunnolla lämmettyä n. 5 km ajon jälkeen vaihto alas 3-2 ja 2-1 vaati jo välikaasun, vapaalta 1.:lle voimakkaalla kolauksella ja pyörän selvällä eteenpäinliikahtamisella. Kokeilin myös vetää kytkimen pohjaan ykkösellä liikkeessä ja kaasutella: pieni mutta selvä kytkimen kantaminen koko ajan.

Purkamiseksihan se menee, ei siinä mitään, mutta mikä aiheuttaa moisen. Kytkimen käyttömekanismin kulumisen voi varmaankin sulkea pois, koska kytkin toimi hyvin kylmänä. Aivan kuten Camn kuvasikin, ovat kytkimen äänet koventuneet parina viime kautena, kytkintä käyttäessä se kilisee kuin Ducati ja tyhjäkäynnillä ilman kytkintä kolkotus on helposti kuultavissa, sen saa vaimenemaan muutamalla kytkinkahvan vetäisyllä.

Aivan kuin kytkimen kitkapinnat laajenisivat kuumetessa voimakkaasti. Eikö pikemminkin pitäisi käydä niin, että kitkapinnat kuluvat ja kytkimen tarttumakohta siirtyy kahvan liikkeessä koko ajan ulommas?

Taidan tehdä kytkinrempan ns. virallisella metodilla ja ottaa koneen irti. Mulla ei ole pukkia eikä pyöränostinta joten joutuisin tekemään hommat lähes lattialla maaten, jos lähden purkamaan lootaa takaapäin. Irroitetun koneen voi hallitulla maastanostolla selkää säästämättä heivata pöydälle ennenkuin käy kytkimen kimppuun.

motomatti

« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2013, 13:46:15 ip »
Lainaus
kytkimen tarttumakohta siirtyy kahvan liikkeessä koko ajan ulommas?

Ottamatta kantaa muihin mahdollisiin vikoihin niin nestevälitteisessä järjestelmässä kytkimen tartunta/irrotuskohta pysyy vakiona. Kunnossa oleva nestevälitys säätää itse itsensä. Kahvaliikettä voi mekaanisesti muuttaa säätämällä kahvan pikasäädöstä. Jos tartuntakohta muuttuu voi epäillä hydrauliikan toiminnan lisäksi painelaakeria ja tietenkin itse kytkintä.

Ei ole myöskään omituista että hydrauliikka generoi sisäänsä ilmaa kun tiivisteet ovat jo vanhoja. Käytännössä kytkinesteeseen joutuu ilmaa tiivisteiden ohi ja se muuttaa kytkinkahvan liikerataa. Vuodot ulospäin ovat helppoja havaita mutta edellä mainittu ilmiö on hankalampi  havaita.

Muutoin kannatan yleistä mielipidettä että kytkin olisi ehkä syytä vaihtaa ennen isompia vaurioita.

Camn

« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2013, 17:46:55 ip »
Siitä ei ilmeisesti ole tietoa onko kiinni Rosso Mandellon alkuperäinen 1-levyinen kytkin, jonka vauhtipyörä on kevyttä ”ergal” –alumiinia. Vai onko vaihdettu vakioon 2-levyiseen, jossa on oma V11 vauhtipyörä, kuitenkin merkittävästi kevyempi kuin monessa muussa mallissa. 1-levyisiä lienee hyvin vähän siviilikäytössä. 2003 tulleessa hydraulisilla venttiilinnostimilla varustetussa Calissa oli myös 1-levyinen kytkin, josta luovuttiin epätyydyttävän kestävyyden vuoksi. Jotkut kestivät maahantuojan minulle kertoman mukaan (omassa Calissa oli juuri 1-levyinen) yli 50.000 km, useimmat piti vaihtaa melko uutena. Tähän oli aikanaan valmistajan tukipaketti (jos se tehtiin uutena, muuten ohje oli tarkkailla ja huolehtia vaijerin säädöstä).

Calin kohdalla 1-levyisen tuntee tarvittavasta kahvan vetovoimasta, joka on 1-levyisellä hyvin pieni. V11 kohdalla asia selviää myös äänestä. 1-levyinen kalkattaa terävästi hakaten tyhjäkäynnillä, kun ei kosketa mihinkään, kahva ylhäällä. Kun kahvan vetää, ääni häviää (jos kytkin on kunnossa). 2-levyinen kalkattaa ”löysemmin” tyhjäkäynnillä (se ääni, jonka monet asiaa tuntemattomat epäilevät tulevan vaihdelaatikosta) ja kun kytkinkahvaa käyttää pohjassa ja päästää ylös voi ”hakea” kohdan, jolla ääni on merkittävästi hiljaisempi (hiipiäkseen ehkä takaisin). Kun 2-levyisen kahvan vetää, alkaa kuulua ”se” Guzzin kytkinääni. Sihisee, kilisee, helisee… ”terveellä” tavalla.

V11 kohdalla ei ole sattunut kuin ehkä 1 kirjoittaja vastaan, joka kertoo ajavansa alkuperäisellä 1-levyisellä ja vaihtavansa sen aina säännöllisesti. Onhan se mukavaa, jos oman pyörän muista poikkeava erikoisominaisuus (kevyt kahva, moottorijarrutus erilainen, moottori hieman kierrosherkempi, matala tyhjäkäynti epätasaisempaa) on edelleen mukana. Jos olisin enemmän moottorimies itse, menettelisin myös itse varmaan näin, vaihtaisin aina 30 tkm välein koko paketin. Sen nimittäin saa vauhtipyörineen päivineen yllättävän edullisesti. Kun oma on kerran vaihdettu (1=>2 levyinen), olen seurannut näitä keskusteluja V11 kohdalla:

"Surflex –levyt ovat taipuvaisia luistamaan melko vähällä kulumisella. Alkuperäisten sanotaan olevan mallia ”AP”. Niiden kitkapinnat irtoavat joskus niiteistään. On olemassa myös Sachs sinter –pintaisia. Jotkut ovat vaihtaneet myös Tonti –runkoisiin kevyemmän V11 2-levyisen kytkimen. 1-levyinen ”RAM”: 4,6 kg.  2-levyinen ”V11”: 5,5 kg (voi keventää n.380 gr vauhtipyörästä), „Tonti“: 8,5 kg, Matkamallit: 11,5 kg.  V11 2-levyistä pidetään hyvänä kompromissina painon ja kestävyyden suhteen."

Nimimerkki "motoguzznix" Itävallasta laittoi kerran kuvia palstoille tehdessään vaihtoa V11 malliin (1=>2 levyinen). Laitan ne kuvat taas liitteeksi, 2-levyisessä näkyy kaikki tarvittavat osat (lista on pitkä ja kallis).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 14:46:40 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ekku

« Vastaus #5 : Heinäkuu 28, 2013, 18:12:26 ip »
Tuo 2-levyinen näyttäisi pikaisesti katsoen olevan ihan samanlainen, kuin on vanhemmassa 1100-sportissa, Daytonassa ja Centaurossa.

Ne kuvat mitä olen nähnyt niistä V11-mallissa olleista 1-levyisistä ovat muuten hieman erilaisia kuin ne tarvike-RAM-kytkimet mitä myydään vanhempiin Guzzeihin. Se tarvikemalli on 1-levyinen, mutta vauhtipyörä on umpinainen eikä sellainen 3-lapaiseksi kevennetty, kuten niissä kuvissa, mitä olen V11-mallin 1-levyisistä kytkimistä nähnyt.

Mulla on kilvettömässä LM-kolmosessa sellainen RAM-merkkinen yksilevyinen ja on se sen verran "hennon" oloinen, että tuskinpa sitä katupyörään laittaisin. Ei tuo tuoreemman mallinen 2-levyinenkään mikään painava ole. Sen vauhtipyörä painaa 1088grammaa. On yksi uusi varastossa, kun aikoinaan joku myi niitä Saksan ebayssa hintaan 50euroa/kpl.

TunturiTT

« Vastaus #6 : Heinäkuu 28, 2013, 22:31:23 ip »
Joskus leikitellyt ajatuksella vaihtaa omaani Ram. Mutta se vie ehkä arkiajosta sen ajattelemattomuuden helppouden. Sen verran Ekun kilvettömällä ajanut, että tietää mitä se on.
Tosta omasta on ehkä vähän havaittavissa yläpäässä luiston henkeä isolla vaihteella. Voi tosin olla että kuvittelen, mutta ehkä siihen voisi vaihtoehtoista kytkyä harkita..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

« Vastaus #7 : Heinäkuu 28, 2013, 23:15:33 ip »
Todennäköisesti kytkin on alkuperäinen 1-levyinen koska kysyin myyjältä kytkimen äänistä ja sain silloin tietää tuon jutun löysistä kitkapintojen niiteistä. No, piakkoin ollaan viisaampia kun otan myllyn irti.

Ekku

« Vastaus #8 : Heinäkuu 29, 2013, 09:42:33 ap »
Kiitos Ekku korjauksista. 1-levyisen kuvassa ei näy "vauhtipyörää", joka pultataan kampiakselin päähän. Katsoin juuri että Stein-Dinse pyytää tällä hetkellä 2-levyisen vauhtipyörästä 520€. Olen myös itse päässyt siihen käsitykseen, että V11 mallissa käytetty kytkinversio on suvultaan juuri sitä, mikä aloitettiin Daytonassa. V11 -alkaen muuttui ainakin jousien lukumäärä (10) ja -laatu, muuten en ole verrannut. Laitan (vähäksi aikaa) liitteen, josta asiat käyvät ilmi. 1-levyisen piirroksesta puuttuu yksi "kiekko", kun vertaa valokuvaan. Vauhtipyörään pultattava "alumiinikapine" taas puolestaan näkyy.

Lainaus
vauhtipyörä painaa 1088grammaa
Oliko kevennetty vai alkuperäinen? Tällaiset tiedot olen joskus merkinnyt Saksan "Sport1100" -palstalta muistiin: "Alkuperäinen 2-levyinen V11 Le Mans -02. Starttikehä 1623gr, painelevy 867gr, välilevy 266gr, paininkuppi 60gr, kytkinlevyt 660gr, jouset 124gr, vauhtipyörtä 1880gr, yhteensä 5460gr".

10 jousta on jo 1100 Sportin/Daytonan/Centauron kytkimissä.

Ei ole kevennetty, mutta mun pitää tarkistaa tuo paino, ettei ole tullut muistivirhettä...

Se on melko ohut ja umpinainen lukuunottamatta tehdastekoisia, pieniä kevennysreikiä. Eroa vanhojen Tonti-runkoisten kytkimiin on myös se, että hammaskehä on kiinni eri kokoisilla pulteilla.

Jos saisi vielä jostain hammaskehän "halvalla", niin sitten olisi varastossa ihan kokonainen 2-levyinen kytkin odottomassa käyttötarvetta.

Camn

« Vastaus #9 : Heinäkuu 29, 2013, 12:24:28 ip »
Lainaus
10 jousta on jo 1100 Sportin/Daytonan/Centauron kytkimissä
Asia vilipitön.

Muistelin varmaan tätä tarinaa:
"
Vauhtipyörää kevennettiin ja sen hammastusta uusittiin. Painejousia vasten liikkuva painelevy sai olla edelleen Sport 1100-, Daytona RS- ja Centauro-malleissa käytettyä keveämpää mallia ja jousia oli edelleen 10 kappaletta, mutta itse jouset uusittiin ensimmäisen kerran 25 vuoteen. Niissä on 7 kierrosta ja jousilanka on ohuempaa kuin ennen. Kytkimen käytöstä tuli hydraulinen.Toimet johtivat keveämpään kytkimen käyttöön mutta aiheuttivat myös lisää äänekkyyttä tyhjäkäynnillä kytkinkahva vedettynä. Hydraulinen käyttö vaatii aluksi totuttelua, koska kytkin ottaa kiinni huomattavan ylhäällä aikaisempiin vaijerivälitteisiin verrattuna.
"
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2013, 00:49:58 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #10 : Heinäkuu 29, 2013, 14:01:02 ip »
Edellä olevan Camnin lainauksen allekirjoitan täysin. Kytkimen käyttöä pitää hieman opetella. Myös meluisuus on selvästi ympäristöä haittaavaa: viime viikolla eräällä mc-kerholla Brevalla vieraillessani sain vastata kysymyksiin kytkimen kunnosta. Helinä syntyy lähinnä kytkimen ulkokehän hammastuksen välyksestä. Jos se syntyy kitkapinnan niiteistä niin sitten kipinkapin vaihtamaan kytkinlevyt uusiksi.