Siitä ei ilmeisesti ole tietoa onko kiinni Rosso Mandellon alkuperäinen 1-levyinen kytkin, jonka vauhtipyörä on kevyttä ”ergal” –alumiinia. Vai onko vaihdettu vakioon 2-levyiseen, jossa on oma V11 vauhtipyörä, kuitenkin merkittävästi kevyempi kuin monessa muussa mallissa. 1-levyisiä lienee hyvin vähän siviilikäytössä. 2003 tulleessa hydraulisilla venttiilinnostimilla varustetussa Calissa oli myös 1-levyinen kytkin, josta luovuttiin epätyydyttävän kestävyyden vuoksi. Jotkut kestivät maahantuojan minulle kertoman mukaan (omassa Calissa oli juuri 1-levyinen) yli 50.000 km, useimmat piti vaihtaa melko uutena. Tähän oli aikanaan valmistajan tukipaketti (jos se tehtiin uutena, muuten ohje oli tarkkailla ja huolehtia vaijerin säädöstä).
Calin kohdalla 1-levyisen tuntee tarvittavasta kahvan vetovoimasta, joka on 1-levyisellä hyvin pieni. V11 kohdalla asia selviää myös äänestä. 1-levyinen kalkattaa terävästi hakaten tyhjäkäynnillä, kun ei kosketa mihinkään, kahva ylhäällä. Kun kahvan vetää, ääni häviää (jos kytkin on kunnossa). 2-levyinen kalkattaa ”löysemmin” tyhjäkäynnillä (se ääni, jonka monet asiaa tuntemattomat epäilevät tulevan vaihdelaatikosta) ja kun kytkinkahvaa käyttää pohjassa ja päästää ylös voi ”hakea” kohdan, jolla ääni on merkittävästi hiljaisempi (hiipiäkseen ehkä takaisin). Kun 2-levyisen kahvan vetää, alkaa kuulua ”se” Guzzin kytkinääni. Sihisee, kilisee, helisee… ”terveellä” tavalla.
V11 kohdalla ei ole sattunut kuin ehkä 1 kirjoittaja vastaan, joka kertoo ajavansa alkuperäisellä 1-levyisellä ja vaihtavansa sen aina säännöllisesti. Onhan se mukavaa, jos oman pyörän muista poikkeava erikoisominaisuus (kevyt kahva, moottorijarrutus erilainen, moottori hieman kierrosherkempi, matala tyhjäkäynti epätasaisempaa) on edelleen mukana. Jos olisin enemmän moottorimies itse, menettelisin myös itse varmaan näin, vaihtaisin aina 30 tkm välein koko paketin. Sen nimittäin saa vauhtipyörineen päivineen yllättävän edullisesti. Kun oma on kerran vaihdettu (1=>2 levyinen), olen seurannut näitä keskusteluja V11 kohdalla:
"Surflex –levyt ovat taipuvaisia luistamaan melko vähällä kulumisella. Alkuperäisten sanotaan olevan mallia ”AP”. Niiden kitkapinnat irtoavat joskus niiteistään. On olemassa myös Sachs sinter –pintaisia. Jotkut ovat vaihtaneet myös Tonti –runkoisiin kevyemmän V11 2-levyisen kytkimen. 1-levyinen ”RAM”: 4,6 kg. 2-levyinen ”V11”: 5,5 kg (voi keventää n.380 gr vauhtipyörästä), „Tonti“: 8,5 kg, Matkamallit: 11,5 kg. V11 2-levyistä pidetään hyvänä kompromissina painon ja kestävyyden suhteen."
Nimimerkki "motoguzznix" Itävallasta laittoi kerran kuvia palstoille tehdessään vaihtoa V11 malliin (1=>2 levyinen). Laitan ne kuvat taas liitteeksi, 2-levyisessä näkyy kaikki tarvittavat osat (lista on pitkä ja kallis).