Kirjoittaja Aihe: Lemans -88 lataus  (Luettu 2997 kertaa)

Peku

  • Viestejä: 78
Lemans -88 lataus
« : Heinäkuu 24, 2013, 14:31:59 ip »
Lemanssissani on esiintynyt muutaman kerran latauksen häviäminen
eli valo syttyy ja volttimittari heiluu 9-10 voltin välillä, palautuen sitten takaisin 13-14v lukuihin. Mistähän alkaisin oireeseen etsimään syytä, ??? jos jännitteensäädin niin mistähän löytyy kysyeistä varaosaa tai muita osia jolla saadaan taas lataus pelaamaan.
Vastauksista kiittäen Peku

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lemans -88 lataus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2013, 15:29:00 ip »
Kyseessä on ilmeisesti Bosch-laturi.
Katso ensin laturin hiilien kunto kuten myös liukurenkaiden kunto/puhtaus ja hiilien jousten kunto. Joka autotarvikeliikkeestä löytyy laturiin hiilet. Ota laturin tyyppimerkintä ja hiili malliksi mukaan jos vikaa on siinä. Liukurenkaat puhdistetaan hienolla hiomapaperilla kevyesti hioen.

Laturilta lähtee kolminapaisella liittimellä varustettu johto: tarkista liittimien kunto, puhtaus ja tiukkuus. Samalla muutkin laturin päässä olevat liittimet. Ei saa olla sulaneita liittimiä. Latausjohdon toisessa päässä on samanlainen kolminapainen riviliitin joka on kiinni tasasuuntaajassa. Samat sille kuten niille muillekin liittimille. Tasasuuntaajan isommasta navasta lähtee paksuhko punainen johdin akulle. Sen kunnon ja kiinnityksen tarkastus molemmista päistään.

Latausreleen kulmikkaan liittimen puhdistus/kunnostus pitää tehdä myös. Myös ne yksittäiset liittimet tarkastellen. Jos noista ei ollut apua niin voi ryhtyä epäilemään latausreleen tai tasasuuntaajan vikaa.

Niistä kolmesta keltaisessta johtimesta pitää kaikista löytyä sama vaihtojännite.

Korjasin virheellisiä tietoja yllä olevasta tekstistä. Nyt se lienee oikein....

Kerro kun olet vian löytänyt.
 
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 30, 2013, 20:41:03 ip kirjoittanut motomatti »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Lemans -88 lataus
« Vastaus #2 : Heinäkuu 25, 2013, 00:58:37 ap »
Sohc van Helmi.

Peku

  • Viestejä: 78
Vs: Lemans -88 lataus
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2013, 20:11:13 ip »
Latauksen vikapaikkoja rupesi löytymään seuraavanlaisia,laturin sisällä oleva kolminapainen riviliitin sulanut liitinten päältä ja sisempi liukurengas näyttää tummemmalta(huono kontakti hiileen?) Sitten kysymyksiä tietäjille, lähteekö hiilipaketti erillisenä irti ilman alumiinikuoren irroitusta(irroitin mutterit mutta yhdeltä puulta tuntuu) ja yhtä tiukalta tuntuu kun yritin iroittaa koko pakettia kenttäkäämeineen koneen rungosta ,olisi paljon helpompi irrotella riviliitin ja hiilet kun olisi paketti pöydällä. En haluaisi hajottaa mitään liialla voimankäytöllä joten kokemuspohjaiset purkuohjeet kelpaa avuksi.
T:Peku

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Lemans -88 lataus
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2013, 22:16:57 ip »
Kyllä alumiininen ulkokehä irtoaa ne kolme pitkää M5-pulttia irrottamalla. Kevyttä kolistelua vasaralla. Se on kiinni vain hiukan ohjauksessaan. Ota vaikka valokuva ennen kuin irrotat niin muistuu niiden johtimien paikat uudestaan mieleen helpommin.

Irrotuksen jälkeen voit puhdistaa liukurenkaat karhunkielellä tai hienolla hiomapaperilla. Kootessa pitää kannatella hiiliä pesissään että asettuvat liukurenkaiden päälle.

Peku

  • Viestejä: 78
Vs: Lemans -88 lataus
« Vastaus #5 : Heinäkuu 30, 2013, 20:31:01 ip »
Taas lataa  ;D
Vaihdoin hiilet ja putsasin liukurenkaat sekä uusin kolminapaisen liittimen, samalla poistin ylimääräiset abiko liittimet johdoista kolminapaisen jälkeen.
KIITOS tietojaan jakaneille T:Peku