Kirjoittaja Aihe: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus  (Luettu 10139 kertaa)

Reima

  • Vieras
Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« : Heinäkuu 24, 2013, 12:07:41 ip »
Ciao Ragazzi,

Onko porukoilla vinkkiä isolohkon maalipinnan fixaukseen sopivasta maalista?
Aikanaan Stonen kupliva ja hiiltynyt maalaus meikattiin Motoitaliassa, mutta Make kertoi maalin aikanaan olleen tehtaalta tullutta maalia, jota ei enää ole ainakaan Piikkiössä. Sain vinkin Makelta HD:n käyttämiin maaleihin, mutta oman kylän harleiparkinsson myymälässä Porintien varressa minua katsottiin kuin uutta kuuta, kun menin liikkeeseen Guzzi-vetimissä kyselemään ja ei-oota tarjottiin ja oli niin vaikeeta (ehkä olisi ollut toisin, jos olisi ollut rispektikamat päällä... ;))

Automaaleja edustavasti firmasta Tuusulasta sain tämän vastauksen:
"Hei.
 Meiltä ei valitettavasti löydy täydellistä ratkaisua tuohon. VHT:ltä löytyy ns. ryppymaali maali (Wrinkle), mikä on pinnaltaan enemminkin satiinikiiltoinen, eli liian kiiltävä tuohon tarkoitukseen. VHT:ltä löytyy myös mattamustaa lohkoväriä (Engine Enamel), mutta se on taas pinnaltaan sileä. Molemmat tuotteet ovat pakattuina spraypulloon ja sinänsä soveltuvat kyllä tuollaiseen kohteeseen."


Reima

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #2 : Heinäkuu 24, 2013, 15:05:40 ip »
Edellä mainitulla VHT Wrinkle-maalilla tulee tämän näköistä:

Mielestäni ei ollenkaan hullumpi pinta. Kyseistä maalia on eri väreissä.
Ei ehkä sovi paikkaukseen mutta erinomaisesti jos maalaa kokonaan.
Ei likaannu helposti vaikka sitä ei voikaan vahata. Vaikka on ryppyjä mutta itse maalin pinta on sileä.
Koko lohkon maalaamiseen menee ehkä kaksi purkillista. Joutuu maalaamaan monesta suunnasta.
Ohut kerros ei rypisty.

Lohkon ja sylinterien maalaukseen ei tarvita kuumankestomaalia. Ihan tavallinen maali kestää. Vain sylinterikansi tarvitsee kuumankestomaalin ja siinäkin vain pakoaukon seutu.

Alumiinin maalaaminen on enemmän tuurin peliä. Ei tarvita kuin pieni aukko maalin alla olevaan alumiiniin ja korroosio lähtee vauhdilla. Nopeammin kuin jos olisi paljas alumiini.

Kauniimman pinnan saa kun ensi hiekkapuhaltaa, sitten pinnan tasoitus ja tiivistys isolla lasipallolla puhaltamalla ja viimeksi pähkinärouheella tai vastaavalla pinnan kiillotus. Näyttää siltä kuin olisi maalattu hopeamaalilla.

Reima

  • Vieras
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #3 : Heinäkuu 24, 2013, 16:46:33 ip »
Moro,
kiitos Kaide ja Matti vinkeistä.
Nuo Biltema-Motonetin maalit ei ole pahan hintaisia kokeiltavaksi.
Oliko tuo VHT:n tuote kalliskin?

Ajattelin itse kraaputella ja maalailla meikkauksena, suurempaan hiekkapuhallusprokkikseen en ajatellut ryhtyä.

Japelta toki sain vinkin tästä: www.tkettunen.fi, Huoltopalvelu T. Kettunen Ky, joka tekee mp-harrastajille maalaus- ym. hommia.

PS. Laitoin tämän topicin tälle otsikolle, kun tämä tuntui enemmän kosmetiikalta kuin tekniikalta  :D

Reima

  • Vieras
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2013, 12:22:04 ip »
Ciao,

Porakoneeseen liitetyllä teräsharjalla enimmät kuplat pois ja pinnalle Motonetin 600-asteen mustamaalia, lopputulos ihan tyydyttävä - en kuitenkaan aio jäädä alalle... ;D


Reima

  • Vieras
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #5 : Elokuu 02, 2013, 12:23:03 ip »
Toinen puoli:

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2013, 12:30:41 ip »
Lainaus
Motonetin 600-asteen mustamaalia
Tämä oli siis vakiotavaraa, mattana?  Ei sitä "karkeaa", missä lie jotain "hiekkaa" seassa?  Tein vastaavan liikkeen öljypohjalle talvella, ei kestänyt kauaa etupyörän hiekkapuhalluksessa. Pitänee toistaa huolellisemmin ensi talvena ja "oikealla" maalilla, arvelen?
V11 - it defines you.

Reima

  • Vieras
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2013, 11:55:40 ap »
Juu, maali oli tätä Kaiden suosittelemaa:
http://shop.motonet.fi/fi/tuote/609699/Kuumankestomaali-musta-400ml-600C

Ihan kelpo lopputulos.


pukn

  • Viestejä: 41
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #8 : Elokuu 05, 2013, 13:46:47 ip »
Puritko Reima pyörää paljon ennen maalausta? Sama urakka olisi mullakin edessä, runkoakin pitää maalata. Vai onnistuuko tuo huolellisella teippauksella ja suojaamisella?

Reima

  • Vieras
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #9 : Elokuu 06, 2013, 10:37:05 ap »
Ciao,

En ottanut muuta pois kuin EV:n kromikoristeet astinlautojen takaa ja tuunatut jalkasuojat.
Leveällä maalarinteipillä suojasin sylinterit, kopat, sähköosat ym.
Ihan spraysuihkulla ohuin kerroksin maalaus. Maali kuivui nopeasti kosketuskuivaksi.

Reima

VAHVA

  • Viestejä: 23
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #10 : Elokuu 10, 2013, 09:49:22 ap »
Moikka

Et hionut ollenkaan teräharjan jälkeen joten maali peitti epätasaisuudet?

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #11 : Elokuu 10, 2013, 21:01:24 ip »
Poroholmassa voi todeta tilanteen. En kiinnittänyt huomiota asiaan kun kävin siellä. Kyseessä on kuitenkin mattakarkea viimeistely alu(miini)nperinkin.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 13:20:35 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

vepu

  • Viestejä: 94
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #12 : Kesäkuu 13, 2018, 09:15:43 ap »
Siistiä työtä tehnyt Reima. Miksiköhän lohkossa yleensä on nämä omituiset (neliö) rivotukset?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #13 : Kesäkuu 13, 2018, 11:28:42 ap »
Rakenteellisia jäykkäreitä. Sileänä pitäisi valun olla paksumpi, että olisi yhtä jäykkä rakenne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Isolohkon moottorin maalauksen fixaus
« Vastaus #14 : Kesäkuu 13, 2018, 12:47:05 ip »
VHT Wrinkleä on nykyisin vaikea löytää tai sitä ei ole markkinoilla lainkaan. Syy: Reach-asetus joka luokitteli sen siviilikäyttöön liian myrkylliseksi.
Lohkon ja sylinterien maalaukseen ei tarvitse olla kuumankestävää maalia. Moottorin ulkoiset osat, sylinterikannen pakoaukon ympärystää lukuun ottamatta, eivät ole niin kuumat etteikö tavallinen maali kestäisi ja pysyisi.

Lohkon ulkopuolen "lokerikkoisuudesta": Guzzilla on päädytty ulkopuoliseen tukirakenteeseen kun taas monet muut valmistajat ovat sijoittaneet tukirakenteen lohkon sisäpuolelle. Ulkopuoli on silloin silkoinen. Kyse on valutekniikasta. Myös 5-vaihteisen vaihdelaatikon kuoreen on tulleet jäykkärit jälkikäteen.

60-luvulla isolohkon ulkoinen rakenne oli hyvinkin sileä: vain pystysuuntaisia jäykisteitä oli tehty sylinterien alapuolelle. Vuosien saatossa jäykkäreitä on lisätty. Esimerkiki 1400-mallin koneissa on jo moninkertainen määrä jäykisteitä esimerkiksi California 1100-malleihin verrattuna. Jälleen mustaksi maalattuna.
Kolmen vuoden jälkeen ei ole ilmennyt maalivaurioita, vielä.

Vasta yhden käytössä olleen, alunperin, isolohkoisen 750-koneen lohkon murtuman olen nähnyt ja sekin oli saanut kyytiä melkoisesti kilpakäytössä.

Olen myös nähnyt, kustomointitarkoituksessa, että 1100-koneen kaikki vaakasuuntaiset tukirakenteet oli koneistettu pois. Sievän näköinen eikä kerää likaa. Ehkeipä omistajansa ota ihan kaikkea tehoa koneesta ulos....
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2018, 15:46:45 ip kirjoittanut motomatti »