Kirjoittaja Aihe: Imukanavien puhdistaminen määräaikaishuollossa  (Luettu 2774 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Imukanavien puhdistaminen määräaikaishuollossa
« : Heinäkuu 21, 2013, 23:38:49 ip »
"Tyhjäkäynti hummailee" -tarinaan liittyen; törmäsin saksan punaisella foorumilla tällaiseen huoltotiedotteeseen:

Tekninen tiedote Nr. 005 29-10-2010
Mallit: kaikki joissa on polttoaineenruiskutus.
Asia: Imukanavien puhdistaminen
Haluamme kiinnittää huomiotanne imukanavien puhdistamisen merkitykseen.

Palamattomien ainesosien kertymät imukanavissa voivat estää oikean stökiömetrisen seoksen muodostumisen kaasuläppien ollessa suljettuna sekä heikentää moottorin toimintaa tyhjäkäynnillä ja kun kaasukahva vapautetaan. Lisäksi voi johtaa moottorin sammumiseen tai epätasaiseen tyhjäkäyntiin. Tärkeää: suosittelemme sisällyttämään imukanavien puhdistamisen jokaisen määräaikaishuollon toimenpiteisiin.


En muista että tämä olisi ollut tapetilla, polttoaineenruiskutuksella varustettuja Guzzejahan on ollut iät kaiket ja huohotusjärjestelmän öljysumua varmasti kulkee imukanavissa kaiken aikaa. Miten tuo puhdistaminen tulisi tehdä? Aikamoinen homma irrottaa imukanavat aina määräaikaishuollon yhteydessä, ja muutenkin... Ei luulisi että pienet karstat nyt niin paljoa vaikuttavat.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Imukanavien puhdistaminen määräaikaishuollossa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 22, 2013, 13:02:43 ip »
Eipä ole tuo puhdistustieto minun tietooni tullut. Mutta laitetaan korvan taa.
Toisaalta olen havainnut joissakin yksilöissä kovin nokisia imukanavia: siellähän pitäisi virrata vain puhdasta ilmaa (ehkä myös hitunen huohotinhöyryä?). On siis helppo arvioida mistä suunnasta noki on tullut imukanavaan. Ilmiön nimi ulkomaaksi on "backfire". Se on ilmiö joka syntyy yleisimmin käynnistyksen yhteydessä mutta myös kuumalla koneella alhaisilla kierroksilla ajettaessa. Syynä on joko moottorin pyöriminen väärään suuntaan (epäonnistunut käynnistys) tai ajon aikana tahtunut "misfire" eli seos syttyy sylinterissä väärään aikaan ja imuventtiili on vielä hieman auki tai juuri aukeamassa jolloin palotapahtuma pääsee myös imukanavaan. Ilmenee tussauksina imukanavassa tai pullauttaa läppärungon/kaasuttimen irti paikoiltaan. Silloin on myös pieni tulipalovaara olemassa.

Noki ja mahdolliset muualta irronneet karstahiput voivat tarttua imukanavan seinämiin ja itse ilmaläppäänkin. Paine voi tuupata likaa myös läpän akselin laakerointeihin ja tahmastaa läpän liikettä. Näin äkkiseltään muuta selitystä keksi.

Yhden ainoa kerran, tosin ei Guzzissa, oli ilmaläpän (kaasuläpän) kiinnitysruuvit löystyneet/väljistyneet ja läppä lepatteli omia aikojaan. Harvinainen vika, uskoakseni, mutta helppo tarkistaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Imukanavien puhdistaminen määräaikaishuollossa
« Vastaus #2 : Heinäkuu 22, 2013, 15:04:08 ip »
Täytyykin seuraavan kerran, kun enemmän purkaa pyörää, kurkata kanaviin. Tuo aina välillä potkaisee tietyissä tilanteissa. Ei sillä, että mitään teho tai toimintahyötyä havittelisin, mutta muuten vaan.

Joissain moottoreissa kierrätetään palotilasta pieni "tilkka" palanutta satsia imukanavan alkuun, josta seuraavalla kierrolla poltetaan tuoreen seassa. Tällä pyritään parempiin palamisjätetuloksiin, eli päästöjen tiputteluun. Mutta, en tiedä onko noita kovin laajalti ajoneuvokäytössä? Saattaa olla pelkästään laiva- ja koemoottorijuttuja. Ehkä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Imukanavien puhdistaminen määräaikaishuollossa
« Vastaus #3 : Heinäkuu 22, 2013, 22:00:57 ip »
>>kierrätetään palotilasta pieni "tilkka" palanutta satsia imukanavan alkuun<<

Jos tarkoitit tällä EGR- järjestelmää eli pakokaasun takaisinkierrätystä niin, sehän on ollut maailman sivu käytössä
autopuolella, Se on omasta mielestäni vihoviimeinen keksintö kun puhutaan imukanavien
likaantumisesta. On kait jo poistumassa/poistunut bensakoneista??
Dieselissä on harminsa ainakin pakuissa ja raskaalla puolella vahvasti.
Tarkoituksena on mm. laskea palamislämpötilaa ja siten pienentää NOx päästöjä.
Pitää raskaassa kalustossa sisällään Moto Guzzin hintaisia komponentteja.

Puhdistusaineitakin on:

http://www.tecalemit.fi/tuotteet/forte-moottorin-sisapuhdistus-tuotteet/air-intake-cleaner

Pekka
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Imukanavien puhdistaminen määräaikaishuollossa
« Vastaus #4 : Heinäkuu 23, 2013, 00:08:55 ap »
Joo, erillinen egr-venttiili, niiden kanssa olen kyllä pelannut. Tarkoitin imu- ja pakoventtiilillä tehtävää sekoittelua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.