Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 654006 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1965 : Joulukuu 13, 2018, 12:26:47 ip »
Omakohtaista kokemusta on parilta kesältä ajamisesta RE85-polttoaineella. Valmistin ensin vapaastihengittävän version mutta sen hyötysuhde oli alhainen niin nostin hyötysuhteen toimivalle tasolle asentamalla ahtimen.

Ainoa onni on siinä että voi ajaa biopolttoaineella. Rahallista etua se ei juuri suo vaikka hinta on alhaisempi kuin perusbensiinillä. Johtuu polttoaineen alhaisemmasta energiasisällöstä.

Nykyään, verstastilan puutteen vuoksi, kulkuneuvo on sivuraiteella eli varastoituna. Kun tulee mahdollisuus niin otan projektin esille ja käyttöön. Tarkoitus olisi parantaa hyötysuhdetta moottorin lämmönhallinnan ja moottorinohjauksen kehittämisellä. Vain valmiudet siihen, toistaiseksi, puuttuvat.

Olen ymmärtänyt että tällä foorumilla pesii jokunen muukin joka on käyttänyt etanolia polttoaineena joltisellakin menestyksellä.

Kaupallista biopolttoainemoottoripyörää odotellessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1966 : Joulukuu 13, 2018, 14:51:01 ip »
Juu, teknisestihän tuo biokalusto olisi jo toteutettavissakin. Tuumailinkin vain, että onko mp-valmistajilla ylipäätään kiinnostusta lähteä moisia värkkejä valmistamaan ja missä aikataulussa, josko jopa "etukenossa", vaiko vasta "pakon" edessä. Jos kiinnostus on yhtä laimeaa kuin kaksipyöräisten polttoainekulutuksen vähentäminen, niin kovin nopeasti ei tapahtune mitään. Autoissahan jo pitkähkön aikaa polttoaineenkulutuksen vähentäminen on ollut suurennuslasin alla ja suorastaan myyntilukuihin edistävä&vaikuttava tekijä. Tosin, ite taidan ajaa nykyisellä kalustolla niin kauan kuin bensaa rahalla saa ;)

Taitaa olla pienempien "keksijöiden" ja ropellihattujen tuotoksia, mitä maailmalla näkyy. Kaasuprotoja on kyllä. Esim oppilaitosten laitteita. Kaasu olisi kyllä biojärjen kannalta hyvä ratkaisu. Päästäisiin siitä itkusta eroon, mitä kritisoijien suusta pääsee, kun siis mietitään moottoripyöräilyn säilyttämisen kannattavuutta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1967 : Joulukuu 13, 2018, 14:52:05 ip »
Melekonen soppa on keitetty Trafin ajokorttijupakasta.
Viimeisin tieto on, että Trafi laittoi netin kiinni, joten sähköinen asiointi ei onnitu ainakaan pariin päivään.

Trafin sähköinen asiointi poikki ainakin keskiviikkoon – tuhansia asioita päivässä lykättävä tai hoidettava muuta kautta
https://yle.fi/uutiset/3-10547783

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pääjohtaja Mia Nykopp on irtisanoutunut torstaina.
– Trafin julkiset kuljettajatiedot -palvelun toiminnasta syntyneen tilanteen rauhoittamiseksi ja luottamuksen palauttamiseksi olen päättänyt siirtyä sivuun Trafin pääjohtajan tehtävästä, Nykopp sanoo ministeriön tiedotteessa.

https://yle.fi/uutiset/3-10552661

Ihan kiva, mutta kun se oli siellä vuoden kestävällä pestillä, joka olisi päättynyt 31.12.2018...
Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1968 : Joulukuu 14, 2018, 16:12:42 ip »
Melekonen soppa on keitetty Trafin ajokorttijupakasta.
Viimeisin tieto on, että Trafi laittoi netin kiinni, joten sähköinen asiointi ei onnitu ainakaan pariin päivään.

Trafin sähköinen asiointi poikki ainakin keskiviikkoon – tuhansia asioita päivässä lykättävä tai hoidettava muuta kautta
https://yle.fi/uutiset/3-10547783

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pääjohtaja Mia Nykopp on irtisanoutunut torstaina.
– Trafin julkiset kuljettajatiedot -palvelun toiminnasta syntyneen tilanteen rauhoittamiseksi ja luottamuksen palauttamiseksi olen päättänyt siirtyä sivuun Trafin pääjohtajan tehtävästä, Nykopp sanoo ministeriön tiedotteessa.

https://yle.fi/uutiset/3-10552661

Ihan kiva, mutta kun se oli siellä vuoden kestävällä pestillä, joka olisi päättynyt 31.12.2018...

Erosta huolimatta Nykopp jää kuitenkin, ainakin joulukuun ajaksi, viraston palvelukseen. Hänen eroilmoituksensa koskee pääjohtajan määräaikaista tehtävää, ei ­aiempaa virkaa, josta hän on saanut virkavapauden.

Virkavapaus olisi loppunut joka tapauksessa tammikuun alussa.

Nykopilla on siis edelleen Trafin liikennejärjestelmien ja kehittämisen toimialan johtajan virka.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/trafin-jattaneella-nykoppilla-virka-takataskussa/f9d34f65-626a-4b78-a45e-beeaf01e5da8?fbclid=IwAR1NSO_q_MVeDrDok6K63hKgh_zb122C4S8KfA4pU8lc4MSGSVmbyv5e-ns
Tämäkin vielä! ! !

Junkers

  • Viestejä: 463
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1969 : Joulukuu 14, 2018, 19:36:27 ip »
Tuon mosan edellä mainitseman polttoaineenkulutuksen vähentämisen lisäksi yllättävän monet autonvalmistajat ovat viime vuosina askarrelleet myös päästömittausten tulosten manipuloinnin kanssa. Omasta VAG-konsernin tuotteesta joku ohjelmanpätkä merkkihuollon toimesta taannoin poistettiin. Minä kuulun siihen halveksuttavaan ihmisluokkaan, jolla on useita vuosia vanha dieselkäyttöinen auto. Vanhojen dieselautojen kysyntä on kuulemma käynyt melko vähäiseksi, joten vaihtoarvoa ei juuri ole. Taitaa olla parasta ajella nokipilven (=köyhän miehen häivetekniikkaa) suojassa kohti auringonlaskua. Taidanpa vielä hankkia takalasiin jossain näkemäni tarran, jossa lukee, että "pensselit pestään bensalla, voima tulee dieselistä".

Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1970 : Joulukuu 14, 2018, 21:07:37 ip »
Hieno ajatus tuosta tarrasta! Tässä lähiaikoina eräs VTT:n professori rauhoittelikin lehdistössä esiintynyttä "diesel-keskustelua" siten, että nykyaikaisten diesel-polttoainetta käyttävien autojen palamisessa syntyvien ilmastoa muuttavien Co2-päästöjen määrä on edelleen pienempää luokkaa, kuin bensiinikäyttöisten vastaava päästö, koska nykydieselitkin ovat edelleen hyötysuhteeltaan "parempia" moottoreita, kuin bensiinikäyttöiset. Laajalti keskustelua ja suuria toimenpiteitäkin, ainakin Saksassa, on herättänyt diesel-moottoreiden pahoja terveysvaikutuksia aiheuttavat hiukkaspäästöt. Tässä nykyinen diesel-moottori häviää bensiini-käyttöiseen mennen-tullen. Tähänkin on tiedotusvälineiden mukaan tulossa parannusta.
Omien "tutkimusten" mukaan bio-kaasu(=paskan hämmentäminen) voisi olla hyvinkin se tilapäinen ratkaisu tuulivoimasähkön lisäksi, millä päästäisiin jonkin aikaa ainakin niihin tavoitteisiin ja vaatimuksiin, mitä nykytietämys tuntee. Biokaasulla käyvä Guzzi? Käy varmasti. Mutta entä kaasutankki?? :D

Jouko

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1971 : Joulukuu 14, 2018, 21:57:49 ip »
Ne hiukkaspäästöt ei kyllä ole enää nykydieselin ongelma.... siis euro6 ja mun mielestä euro5 on jo tarpeeksi puhdas. On jokanäköistä suodatinta jne. Kyllähän mullakin mesessä on niin monimutkainen pakoputki/suodatinsysteemit että toivottavasti ei tarvi koskaan siihen perehtyä. Antureitakin on luoja ties kuinka paljon. Vielä kun tankkaa nesteen MY tiisseliä (pohjoisin MY pumppu on tuossa alle kilometrin päässä) niin päästöt on alle sähköautojen. Mutta ne sähkövehkeet tuntuu nyt olevan puolijumalan asemassa, maailma pelastuu muka niillä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2018, 00:31:36 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1972 : Joulukuu 14, 2018, 22:34:13 ip »
Jos ihmettelette runsaahkoa polttoaineen kulutusta nykyvehkeessä niin se johtuu siitä että kyseisellä lisäenergialla tehdään puhtaampia pakokaasuja. Kulutus ja päästöt ei siis ole tulosta kaavasta: kulutus = päästömäärä. Vaikka siihen monessa yhteydessä tuijotetaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1973 : Joulukuu 14, 2018, 23:00:24 ip »
Hiukkaspäästöt eivät kuuluisi olla nykydieseleiden ongelma, vaan on. Mittaussyklissä se kyllä on kohdillaan mutta reaalimaailmassa perästä saa nokea pestä enemmän kuin ennen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1974 : Joulukuu 14, 2018, 23:41:12 ip »
Hiukkaspäästöt eivät kuuluisi olla nykydieseleiden ongelma, vaan on. Mittaussyklissä se kyllä on kohdillaan mutta reaalimaailmassa perästä saa nokea pestä enemmän kuin ennen..

Tähän voisi taas heittää legendaarisen kommentin että miksi sitten mulla ei... ei ole nokea näkynyt vaikka yritys on kova.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1975 : Joulukuu 14, 2018, 23:44:19 ip »
Perustan huomioon vain tuttavieni -12 ja uudempien peräpeiliin, sekä heidän pesuharmeihin. Minulla ei tuollaista arkeologista kaasuöljymoottoria ole kummassakaan autossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1976 : Joulukuu 15, 2018, 00:03:15 ap »
Hiukkaspäästöt eivät kuuluisi olla nykydieseleiden ongelma, vaan on. Mittaussyklissä se kyllä on kohdillaan mutta reaalimaailmassa perästä saa nokea pestä enemmän kuin ennen..

Tähän voisi taas heittää legendaarisen kommentin että miksi sitten mulla ei... ei ole nokea näkynyt vaikka yritys on kova.

Se näkyy takana ajajalle. Kyllä kunnon kiihdytyksessä jokseenkin jokainen diesel kunnon nokipilven pöläyttää... paitsi ne, jotka ovat juuri tulleet Saksasta.  :D
Emeritus-guzzisti

Ikkala

  • Viestejä: 1 820
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1977 : Joulukuu 15, 2018, 00:11:04 ap »
Hiukkaspäästöt eivät kuuluisi olla nykydieseleiden ongelma, vaan on. Mittaussyklissä se kyllä on kohdillaan mutta reaalimaailmassa perästä saa nokea pestä enemmän kuin ennen..

Tähän voisi taas heittää legendaarisen kommentin että miksi sitten mulla ei... ei ole nokea näkynyt vaikka yritys on kova.

Se näkyy takana ajajalle. Kyllä kunnon kiihdytyksessä jokseenkin jokainen diesel kunnon nokipilven pöläyttää... paitsi ne, jotka ovat juuri tulleet Saksasta.  :D

No oon minä sen takanakin ajanut, ei vaan näy. Eikä haise, mopolla olin matkassa. Mutta on se vaan hienoa tuommoset 600nm, ihan sama mitä putkesta tulee, nautintoa se on ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1978 : Joulukuu 15, 2018, 20:31:33 ip »
Olipa lystiä ajella rupulikumipyörällä! Ei vieläkään ole piikkirenkaita, niin piti hieman suunnitella enemmän ajomaisemaa. Kaikki tiet olivat siis pannassa. Onneksi metsiä ja peltoa riittää kotipuolessa. Traktorilla syksyllä tehtyä uraa, siitä pellolle ja takaisin metsään. Uraa edestakaisin ajellessa, alkoi jo tuntua vähintään Päitsiltä! Tunnin saldona yksi kaatuminen, vaihdepolkimen oikaisu, polven lyönti vilkkukatkaisijan runkoon ja läpihikiset aluskerrastot sekä suojat. Kyllä voi olla ukko puhki taas, kun ei tuota lajia ole pariinkymmeneen vuoteen tullut harrastettua. Oikea jalkaterä taisi ottaa vähän osumaa, mutta silti jäi polte päästä uudelleen. Ehkä sitten niillä karkeammilla pyörillä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1979 : Joulukuu 15, 2018, 20:39:37 ip »
Hyvää jumppaa on tuo homma. Lisäksi tulee venyttyä sellaisiin suorituksiin joihin pihamaalla tai kuntosalissa ei tule ryhdyttyä. Kun en ole voinut noin kymmeneen vuoteen ajella metsäpolkuja niin ensimmäisenä huomasi että vatsalihakset ovat veltostuneet. Ennen oli pötsin kohta melko sitkasta ainetta. Toki pohkeet, reidet ja käsivarretkin saavat hyvin osansa metsässä rypiessä.