Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 655093 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1890 : Syyskuu 25, 2018, 23:17:13 ip »
Tämäkin vielä! ! !

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1891 : Syyskuu 26, 2018, 09:48:18 ap »
Äijämeininkiä idästä. Taitaisi jäädä Guzzikin tulemaan.
<snip>

3-pyörävetoinen Ural - ei taida olla ihan vakio?

Sanotaan, että jos pyörä ei vedä niin se jarruttaa. Tuossa yhdistelmässä kolme veti ja kaksi jarrutti, mutta eipä juurikaan haitannut toimeliasta kuskia. Ei vaikka savi näkyi tukkineen aika onnistuneesti renkaitten kuviot.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1892 : Syyskuu 26, 2018, 17:24:08 ip »
Otetaas vielä esille tuo IZ 1 -28.
https://www.yaplakal.com/forum11/topic1703215.html
Paljon mielenkiintoisia ratkaisuja pyörässä.
Esim pitkittäinen V-2 moottori ja kardaaniveto, kuulostaa jotenkin tutulta.
Lienee aika vaikea pala paljonkin pyöristä tietäville.?
Venäjäksi sentään jotain keskustelupalstaa, mutta kaipaisi tulkin.
1200 kuutioinen ilmeisesti.
Entäs tuo missä on pari sylinteriä kuvan suuntaan, onkohan peräti V-4 kone?
On erikoisia..
Jossain museossa on ainakin 1-malli, olisi hauska tutkia tarkemmin ja voisi kuulla jotain historiikistä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1893 : Syyskuu 26, 2018, 18:13:17 ip »
Sivuventtiilikone, niin kannet on isot. Kaksipyttyisiä nuo näyttää olevan. Hienoja pelejä kaikki tyynni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1894 : Syyskuu 26, 2018, 18:27:00 ip »
Jotain aiheesta löysin.
IZ 1 ja 2 oli 1200cc kardaanimalleja.
IZ 3 oli 740 kuutioinen ketjuvetoinen.
Yksittäisiä protoja ilmeisesti.
Tuotantoa oli sitten Leningradissa, keskittyi tuottamaan pienempiä 300 kuutioisia L300 pyöriä.
Sittemmin tuli IZ 7/8/9.
12 malli ei päässyt tuotantoon sodan keskeytettyä muuhun varusteluun ja tutumpi IZ 350 tuli tuotantoon -46.
 

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1895 : Syyskuu 26, 2018, 19:12:51 ip »
Tuollainen 1200 voisi olla mielenkiintoinen harrastuskohde.
Muutamalla kaverilla on Uraleita ja yhdellä Dnjepr. Niiden alkuperähän on tiedossa. Mutta tuollaisia V-koneita ei ole kaikilla.
Vastaavanlaisen pitkittäisen moottorin esitteli Indian aikanaan. Niitä on joitakin jäänyt Eurooppaan sota-ajan muistona.
Yhtään en ole henkilökohtaisesti nähnyt. Vain kuvia. https://en.wikipedia.org/wiki/Indian_841
H-D:lla oli samoin aikoihin oma yleisestä linjasta poikkeava sotakoneensa https://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_XA
Näitä sentään on jokunen tullut Suomeenkin asti: https://en.wikipedia.org/wiki/Chang_Jiang_(motorcycle)
Japanilaiset sen sijaan tekivät H-D:tä lisenssillä. Tiettävästi Suomessa on yksi näytekappale: https://en.wikipedia.org/wiki/Rikuo_Motorcycle

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1896 : Syyskuu 26, 2018, 20:15:23 ip »
Yhdellä asiakkaan edustajalla on tuollainen muuttokuormassa tullut Chang Jiang. On vain vähän naapurimaamme esikuvaa heikompi laadultaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1897 : Syyskuu 27, 2018, 00:15:05 ap »
Muistanko oikein että joissain sotapyörissä, Harrikassa esim. ois ollu kaasu vasemmalla kädellä kun oikealla on pitäny ammuskella pistoolilla? Kylmiltään varmaan mielenkiintoinen ajokokemus, jos vielä jalkakytkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1898 : Syyskuu 27, 2018, 06:25:26 ap »
Myös parkkipirkkojen kolmipyörissä on ollut kaasu vasurilla, kun oikeassa kädessä on pitänyt pitää maalisutia. Merkkasivat ameriikassa vesiliukoisella maalilla pienen merkin renkaaseen. Jos merkki oli vielä tietyn ajan jälkeen samalla kohtaa, sai autoa sakottaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1899 : Syyskuu 27, 2018, 10:50:45 ap »
Monennäköisiä sovelluksia on ollut vuosien varrella.
Yksi erikoisista on kaasukahva joka normaalisti, ohjaustangon päästä katsoen, vastapäivään kiertäen lisää moottoritehoa mutta myötäpäivään kiertäen jarruttaa etujarrulla. Samassa pyörässä tietenkin jalkakytkin ja käsivaihde vasemmalla kädellä. Ohjaustanko on siis hyvin "paljas".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1900 : Syyskuu 27, 2018, 11:47:58 ap »
Tuon paketin patentoi ja myi joku ameriikkalainen custom seppä. Nimeä en tähän hätään muista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1901 : Syyskuu 27, 2018, 17:03:14 ip »
Indianissa aikoinaan oli erilaiset toiminnot kaasulle ja muistaakseni myös kytkimelle (ei omakohtaista kokemusta).
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1902 : Syyskuu 27, 2018, 17:39:24 ip »
Indian taisi tosiaan käyttääkin vasemman käden kaasua tuotantomalleissaan.
Ikivanhoissa inkkareissa taasen oli kardaanilla kaasukahvan välitys kaasariin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1903 : Syyskuu 27, 2018, 20:34:57 ip »
Sellaisia vipuvirityksiä näkee aina joskus nykyäänkin joilla kahvoista johdetaan liike toiminnolle. Ohjausakselin keskiö on puikkoja täynnä.

Monissa pyörissä näkyy kaasukahvan tyyppinen toiminto ohjaustangon molemmissa päissä. Toinen on luonnollisesti kaasu mutta toinen, toisella puolen, on sytytysennakkokahva. Myöhemmin sytytysennakkoa säädettiin useasti peukalovivulla tai etusormella kuten ryypyn vipuakin. Lisäksi oli voiteluvipuja ym tarpeellista säädettävää. Sain aiheesta oppia kun olin viikonlopun Indian-kokoontumisessa. Siihen kerhoon nykyinkkareilla ei ole asiaa.

Vanhat ukot jotka ajoivat pre 50-lukupyörillä näyttävät kaksin käsin kuinka kiihdytys tehdään. Molemmat ranteet taipuvat samalla tavalla ja muna-asento syntyy samalla. Sytytysennakko ja kaasu säätyvät synkronissa. Silloin on menty kovaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1904 : Syyskuu 27, 2018, 20:55:10 ip »
Kokonaan ympäri pyörivän kaasun saisi varmaan rakenneltua bmx-polkupyörän jarrusysteemistä.

Hyvä pyörä, parempi mieli.