Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653824 kertaa)

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1785 : Maaliskuu 20, 2018, 22:55:04 ip »
Taitaa muuten olla jokaisella 'itseään kunnioittavalla' guzzistilla ensi kesänä kohf´teena Lohaja ja siellä Trattoria Gusto. Tilauksena pizza Moto Guzzi.
(MOTO GUZZI 12,00 €; tomaattia, mozzarellaa, salamia, herkkusieniä, katkarapuja, ja oreganoa)  ;)
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1786 : Maaliskuu 21, 2018, 08:12:13 ap »
Ja mitähän pyörien hinnalle käy?  ::)

Ainakin verkkokauppa.comissa oli eilen hinnat nousseet...

Ai se on näin herkkä, tämä sähköpyörä-markkina.  :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1787 : Maaliskuu 21, 2018, 08:20:04 ap »
Vieläkö lienevät helposti syttyviä nuo akustot, saattavat aiheuttaa tilanteita yleistyessään.
Vielä yksi GT, kiitos.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1788 : Maaliskuu 21, 2018, 21:33:02 ip »
Varmaankin litium-akkuja sähköpyörissä käytetään.
Erilaisia litium-akkuja on lähes kaikissa "akku-sähköä" käyttävissä laitteissa, tietokoneet, puhelimet, työkalut jne.
Siihen nähden niitä palaa harvoin. Oleellista on käyttöohjeen noudattaminen.

Litium-akkupalo on hankala sammutettava kun se akku pitää sisällään kaiken palamiseen ja syttymiseen tarvittavan.
Jauhesammutin ja vastaavat toimivat huonosti, sammutuspeitosta voi olla jopa haittaa kun se eristää akun jäähdyttävästä
ulkoilmasta, nostaa akun lämpötilaa ja voi siten kiihdyttää paloa.
Kuumentunut tai palava akku pitäisi saada siirrettyä ulos sillä savua muodostuu liekkien lisäksi rajusti. Siirtämisessä
sammutuspeitosta voi olla apua.

Asiantuntijat kehottava sammuttamaan palavan litium-akun palamattomalla nesteellä. Vettä tarvitaan paljon, tarkoitus on jäähdyttää
palavaa akkua reaktion hillitsemiseksi ja pysäyttämiseksi.
http://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/litiumioniakut-autopalossa/
https://www.youtube.com/watch?v=pOiwEW54xL8
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 22, 2018, 18:42:00 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1789 : Maaliskuu 21, 2018, 22:00:02 ip »
Ainakin, mitä noita laitoksia on nähnyt, niin suurin syy palamisiin on huonot kaapeloinnit, akkujen napojen kytkentä ja surkeat latausjärjestelmät. Siis halvoissa ja itse rukatuissa järjestelmissä. Akku varmaan kennoineen hommasta selviäisi kunnialla, mutta jos se on kytketty halvoilla ja ohkoisilla johdoilla, niin kuormittaessa ne kuumenevat ja jopa syttyvät. Useampia akkuja jos on paketissa, niin niiden keskinäinen kytkentä voi olla alkeellinen folioliuska. Monet paremmat akut on kuitenkin jo tehtaalla varustettu ruuvattavilla navoilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1790 : Maaliskuu 23, 2018, 11:36:49 ap »
Tuossa on puettu sanoiksi se, mitä Urpokin on sähköpyörissä ihmetellyt:
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/c0dd14b0-bb82-3045-9b59-e3eac6123a83?ref=newsletter:bd06&utm_source=Talouselama_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Talouselama_Uutiskirje
Sekin sitten selvisi, että pyöräalennushanke on markkinahäiriögeneraattori Bernerin aivoituksia.


Jouko S

  • Viestejä: 855
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1791 : Maaliskuu 23, 2018, 21:11:38 ip »

Voisiko sähköavusteista polkupyöräilyä ajatella kehityksen ensiaskeleina, alkaen poljettavista pyöristä ja päätyen (tässä vaiheessa) painavampiin kaksipyöräisiin, sähkömoottoripyöriin? Kuten alkoi kaksipyöräisten kehitys polkimelta polttomoottoriin?
 
Sähköavusteisten polkupyörien tuki voisi Suomessakin lisätä ajan kanssa kiinnostusta kaksipyöräisiin. (Öljy-yhtiöiden agenttien kimuranttieista vastaväitteistä huolimatta.) 8)
Verrataanpa entisiin mopoaikoihin... Sieltähän se useimmiten lähti se kiinnostus isompiin...

Voisiko sähköpolkupyörä innostaa nuoria paremmin kulkevaan ja sähkömoottoripyörään, kuten ennen vaidettiin mopo satapiikkiin?

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1792 : Maaliskuu 23, 2018, 22:22:23 ip »
Itseäni, siellä maalla, ajettiin alussa polkupyörillä, mopo ei kiinnostanut pätkääkään vaan piti jo alaikäisenä hankkia enemmän kuutioita ja remontoida muiden vanhoista ritsoista. Pääsi voiman makuun. Pätkittäin.
Sitten kun tuli mopoikä niin komento muuttui. Pitikin, lainsäädännön uhalla, ajaa mopolla. Silläkin tuli sitten survottua koulumatkat kesät talvet ja usein kaksi päällä koska niin oli kotona määrätty. Pikkuveljeä piti kuskata. Oli varsin kypsyttävää mutta piti sopeutua. Pääasia että pääsi liikkumaan.

Kaipuu jäi kaksipyöräisiin ja hevosvoimiin. Jo ennen mopoaikoja ja sen aikanakin tuli kaikenlaista säädettyä. Tekniikka alkoi tulla hyvin tutuksi ja amiksessa lisää. Työpaikan kun sain niin eka tavoite oli massiiviset stereot ja seuraava suurtavoite moottoripyörä. Se toteutui heti varusmiespalvelun jälkeisenä vuotena.

Mopo ei siis ole välttämättä se joka houkuttelee kaksipyöräisyyteen vaan raa'at hevosvoimat. Mopo on vain pakollinen välivaihe jota ei enään juuri ole kun on mopoautotkin.
Jos silloin olisi saanut valita niin mopo olisi ollut ihan turha laite jos olisi koppimopokin tarjolla. Johan siihen johdattaa hormoonitoimintakin.

Lyhyt kokemus moposta voi olla hyvä ja kiintoisa juttu mutta ajapa sillä kalenteri ympäri niin naapurin tytön mopoauton vapaa oikean puolen istuin saattaisi olla toiveiden kärkipäässä: päästä kylille neitoseurassa. Vai keksittekö parempaa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1793 : Maaliskuu 23, 2018, 22:26:50 ip »
Tuossa pakinassa oli ihan hyvä pointti se, että neljänsadan ohjaa ostamaan halpoja ja ehkä huonoja pyöriä. Kestoikä on huono ja mahdollinen (palo) turvallisuus mahdollisesti heikko.
Tuo apuraha pitäisi olla jokin prosentti tai se pitäisi olla mahdollista saada myös olemassa olevan pyörän sähköistämiseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1794 : Maaliskuu 24, 2018, 06:33:11 ap »
Tuumailtiin tuossa, että mihin suuntaan sääntely on menossa. Jätetäänkö
sähköpyöristä jonain päivänä polkimet pois niinkuin mopoista joskus 60-luvulla.
Vai tiukennetaanko ja laajennetaanko sääntelyä esimerkiksi niin, että
tulevaisuudessa valtiovalta tukee akkuporia, joissa on kampi ja moottori
avustaa kampeamista.
Edit:
Entäs sähköavusteiset kuntopyörät? Varmaan saisi kerättyä 50000 nimeä
kansalaisaloitteeseen vaatimaan myös niiden ulottamista tuen piiriin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2018, 09:58:38 ap kirjoittanut Urpo ja Turpo »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1795 : Maaliskuu 24, 2018, 10:32:19 ap »
Urpo ja Turbo ovat miettineet asiaa samalta kantilta kuin itsenikin.
Aivan kuin mopedeissa nuoruudessani luovuttiin polkimista niin jossain vaiheessa todetaan että on ihan sama polkeeko vaiko eikö. Käytännössä tämä on jo toteutunut eräältä kantilta: joihinkin sähköpolkupyöriin saa sähköisen lisälaitteen joko vakiona tai lisävarusteena joka poistaa polkemisen tarpeen kokonaan. Olet silloin ehkä vain polkevinasi kun on isompi mäki kyseessä.....

Näin kävi poljinmopojenkin kanssa: laki vaati että mopedia piti kyetä siirtämään (Ei vaadittua matkaa eikä nopeutta.) polkemalla. Mopoissa oli siksi oltava polkimet ja voimansiirrossa rakenne joka mahdollisti siirtämisen polkimilla ohi moottorikäytön kävi moottori tai ei. Homman oli erittäin raskasta mutta mahdollista. Sitten lakia hieman muutettiin ja siirtovaatimus polkimilla poistettiin. Nyhemmin poistettiin myös maksimipainoraja ja mopot muuttuivat enemmän moottoripyörän näköisiksi ja turvallisuus parani.

Eikähän tässäkin niin käy että vaatimus polkemisesta moottorin mukana katsotaan aikanaan turhaksi.
On myös olemassa sähköskootteriluokka jossa ei ole polkimia lainkaan. Liikkuu 100% sähkövoimalla ja saa ajaa pyörätiellä mutta korkeintaan 25 km/h. Esimerkiksi: https://www.scogo.fi/
Tehoakin on moninkertaisesti enemmän kuin on laillisessa sähköpolkupyörässä.

Tässä motoristin "mitoille" tehty sähköpolkupyörä: http://harrisonbikes.com/

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1796 : Maaliskuu 24, 2018, 13:37:44 ip »
Aprikoin tuota hankittavan sähköpyörän hinta-laatusuhdetta samaan tapaan kuin TTT.
Siihen haetaan jostain hongkongista 800 euron sähköpyörä kun sen saisi tuen jälkeen neljälläsadalla.
Osat uudenvuodentinaa ja runtataan menemään suurimmalla vaihteella kun on niin kevyt polkea. Se on kuukaudessa selvä ja sitten vittuilemaan kauppiaalle sekä purkamaan sydäntä suomi24 saitille. Fillarin loppusijoituspaikka on jossain räystään alla. Mutta hyvä kun maailma pelastuu. 

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1797 : Maaliskuu 24, 2018, 17:45:06 ip »
<snip>
Tässä motoristin "mitoille" tehty sähköpolkupyörä: http://harrisonbikes.com/

Vain jonkinlaista baseball-paitaa saatavana, pyörä "available later".  ???
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1798 : Maaliskuu 24, 2018, 19:08:27 ip »
<snip>
Tässä motoristin "mitoille" tehty sähköpolkupyörä: http://harrisonbikes.com/
Vain jonkinlaista baseball-paitaa saatavana, pyörä "available later".  ???
Ovat sitten myyneet kaikki valmistamansa pyörät. Uskoisin että tuotanto jatkuu kevään mittaan. Paja ei ole mitenkään iso ja tarkoitus on kaiketi tehdä premiumsähköpyöriä. Taustalla on motoristihenkisiä tekijöitä. Taitaa olla kohtsiltään kymmenkunta vuotta vanha merkki.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1799 : Maaliskuu 25, 2018, 21:52:46 ip »
Liekö sivubisnes tuo pyörän valmistus? Ei kai tuon mittakaavan tuotanto voi useampaa leivässä pitää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.