Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653804 kertaa)

Pekka

Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1530 : Heinäkuu 01, 2017, 11:49:59 ap »
Selviollakin nyt lumet maassa.

Varmasti aurauskalusto on jo liikkeellä?
http://theclan.motoguzzi.com/en/the-clan-at-the-41st-stelvio-international-rally/

Katsoin itsekin, tilanne lumien suhteen näyttää normaalilta. Tuonlaista siellä on usein ollut.
http://www.passostelvio.com/ita-webcam.php
Sohc van Helmi.

TunturiTT

« Vastaus #1531 : Heinäkuu 27, 2017, 12:13:50 ip »
Huhhuh! Olipahan projekti, mutta onpahan nyt talo maalattu. Ja viimeistelty. Ei ole iso torppa, mutta on siinä maalattavaa, kun on kaksi harjaa, niin on kolme päätyä ja kolme korkeata räystästä. Itse kun en varsin rakasta korkeita paikkoja, oli vuokrattava telineet. Neljä päivää meni ja itseltä 50 tuntia. Siihen vielä apukädet, niin tuntimäärä noussee reiluun sataan-sataanviiteenkymmeneen.
Koska talo on jo vanha ja vähän arvelluttaviakin rakenteita olen edellisen jäljiltä korjannut toimivimmiksi, piti myös muutama ränni ja kouru vaihtaa katon reunalle. Pihi kun olen, kierrätin anoppilan hyväkuntoisia vaihdettuja vesikouruja ja pari syöksytorvea. Vaikka oli ensimmäinen itse tekemäni vesikouutyömaa, on pakko tuntea ylpeyttä lopputuloksesta. Parempi kuin uusi! Vedin vielä mustan maalin kaikkiin osiin, niin ei todella häpeä ostotyölle. Vanhat kourut olivat sen verran surkeassa jamassa, että olivat vuotaneet ja muuttaneet lumisilla keleillä muotoaan. Huonosti ohjattu sadevesi oli päässyt hapattamaan muutaman verhoilulaudan. Luonnollisesti nämäkin tuli vaihtaa. Sama homma oli myös takapihalla, missä vanha omenapuu oli oksillaan painanut kourua ja vesi oli päässyt roiskimaan seiniä alaosaan.
Nyt kaikki on korjattu ja talo näyttää liki uudelta, varsinkin kun teetin talvella ikkunaremontin. Vanhat olivat luultavasti kierrätetty jo jostain purkutalosta..

Ohessa kuva rakentamisen taidosta, jota olen saanut parsia viimeisen 14 vuotta. Edellinen asukas oli kuitenkin ammatiltaan kirvesmies.  :o
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Tuulenpoika

« Vastaus #1532 : Heinäkuu 27, 2017, 16:33:02 ip »
Hassu fiilis..32 vuotta vankeinhoitoa ja tänään oli viimeinen työpäivä.Ensikuu lomaa ja sitten eläkkeelle.Olen niitä onnekkaita ketkä pääsee vielä 58 v.eläkkeelle.Ottaa hetki aikaa pureskella tilannetta.Mites eläkkeelle joutuneet..halunneet tai päässeet guzzimies ovat selvinneet tästä muutoksesta ?

Aapo

« Vastaus #1533 : Heinäkuu 27, 2017, 19:28:15 ip »
No problems!! Avoimin mielin vaan eteenpäin, ja (Guzzeja) ropaamaan.

motomatti

« Vastaus #1534 : Heinäkuu 27, 2017, 21:42:20 ip »
Mielestäni pääsin eläkkeelle mutta en niin kovin terveenä. Silloin 55v.  Nyt olen terveempi kuin yli kymmeneen vuoteen. Oikein leppoisasti menee ja tuntuu että on vielä virtaa. Harrastan kovasti.

Junkers

« Vastaus #1535 : Heinäkuu 28, 2017, 00:33:50 ap »
Tunturi TT, annoitko ränniä runnelleelle omenapuulle katkaisuhoitoa ? Sen verran on tässä vuosien varrella oppia tullut, että liian lähellä rakennusta olevista puista on vain hemmetisti riesaa.

TunturiTT

« Vastaus #1536 : Heinäkuu 28, 2017, 05:30:18 ap »
Kyllä, moottorisahaa ja isona kuurina. On ollut sellaisessa paikassa, että olisi käytännössä ollut pakko katkaista tyvestä, että olisi hoitunut aiemmin. Nyt kun oli teline, niin siltä oli hyvä työskennellä. Pari ihan reilua oksaa irrotin ja muutamia pienempiä. Nyt ei rahise oksat tuulella kattoon, eikä nojaile kouruun.

motomatti

« Vastaus #1537 : Heinäkuu 28, 2017, 10:29:14 ap »
Kaveri antoi pensasaidan kasvaa leikkaamattomana kymmeniä vuosia. Sitten eräänä päivänä kylpyhuoneen lattia halkesi. Sieltä työntyi pensasaidan juuri katsomaan maailmaa.

Mökillä, sen rakennusaikaan 70-luvun alussa, ei ympärillä kasvanut kuin pieniä puita. Nyt melkoisen isoja ja sitten lisää pieniä. Pienet olen tuhonnut saunan pesässä. Isojen kanssa pitää menetellä toisin. Tarvitaan enemmän metsurintaitoja. Paikka on ahdas turvallisen kaatamisen kannalta. Alaoksia olen poistanut. Rantavyöhykkeen puunkaato on lisäksi tehtävä taiten ettei maisema muutu liiaksi.

Räystäskourut täyttyvät vuodessa neulasista, kävyistä ja oksien paloista. Koivutkin kylvävät mutta niistä ei ole niin paljoa riesaa kuin männyistä.

Kokemusta on myös liian lähellä seinää kasvavasta pensaasta: sen takana pystylaudoitettu puuseinä oli mustunut ja alkanut mädäntyä. Hajottajasienet viihtyvät.
Ihmiset tekevät ajattelemattomuuksissaan istutuksia liian lähelle seinää peittääkseen esimerkiksi liiaksi erottuvan sokkelin vaikka vuorimännyllä. Nopeakasvuinen ja tiheä puu kyllä peittää.....

TunturiTT

« Vastaus #1538 : Heinäkuu 28, 2017, 13:34:55 ip »
Tuohon toimii tuo tuttavapiirissä lanseeraamani käsite totaalipuutarhuruudesta. Kaikki kasvit tottelevat moottorisahaa, silppuria ja möyhintä.

Junkers

« Vastaus #1539 : Heinäkuu 28, 2017, 19:09:41 ip »
Itse olen parikin kertaa käyttänyt puunkaatoon ammattilaista, joka kiipesi puuhun pieni moottorisaha varustevyöstä roikkuen ja mennessään oksi puun ja alaspäin tullessaan pudotteli rungon pätkinä maahan. Ahtaissa paikoissa ehdottoman hyvä konsti ja jäljelle jätettävät puut säilyvät vaurioitta. Viimeksi tänä keväänä kolme isoa mäntyä, hinta alveineen 200 € (kelpaa kotitalousvähennykseen). Hintaan sisältyi myös etukäteen tehty arviokäynti, jolloin kaveri antoi tarkan hinnan työlle. Oli minusta hintansa väärtti. Nostolava-autoakin on joskus käytetty, mutta se vaatii plaania, että pääsee riittävän lähelle  ja hintakin kohoaa helposti korkeammaksi.

millegt

« Vastaus #1540 : Heinäkuu 28, 2017, 19:51:10 ip »
57 v lasissa noin seitsämän viiva kymmenen vuotta duunia edessä jos jotain tehtävää riittää ei taida viittiä kommentoida tätä eläkkeelle jäännin stressia asiaa, 16 v vanhana alotin duunit että taitaa tulla 50 v täyteen työelämässä sitten joskus jos luoja suo. . .

Pekka

« Vastaus #1541 : Heinäkuu 28, 2017, 21:37:41 ip »
Onneksi olkoon heille jotka eläkkeelle pääsevät tai ovat jo päässeet.
Omalla kohdalla nykyisillä "säädöillä" olisi vielä periaatteessa samat n.10v työelämää jäljellä.
Tosin tämän ikäisenä on luvattu eläkeikä jo pikkuhiljaa paennut kauemmas. En siis osaa
edes haaveilla eläkkeelle pääsystä, se ajankohta näyttää pakenevan vaikka eläisin satavuotiaaksi.
Joku muu ratkaisu on edessä.
Sohc van Helmi.

motomatti

« Vastaus #1542 : Heinäkuu 28, 2017, 22:07:46 ip »
Lainaus
Joku muu ratkaisu on edessä.
Tarvitsetko konsultaatiota?

Summu

« Vastaus #1543 : Heinäkuu 28, 2017, 23:02:45 ip »
Mitäs luulette, kauanko tämä uusi "osittainen varhennettu" eläke, 25 % tai 50 % eläkkeestä etuajassa otettuna on vielä voimassa? Sen suosio on yllättänyt kaikki, sekä poliitikot että asiantuntijat. Yleinen elämänkokemus tietää, että jos joku asia on onnistunut ja suosittu, se poistuu aikas pian. Esimerkiksi yksityiset eläkevakuutukset muutettiin niin, että niitä voi nostaa aikaisintaan 68 - 70 -vuotiaana. Eihän sellaisessa ole järkeä.

Olen tässä vakavasti miettinyt, että säästäisi nyt kun on vielä työelämässä, mahdollisimman paljon ja sitten haistattaisi kaikille kanootin ja syrjäytyisi. Jos eläkeikään saakka syrjäytyisi, niin silloin tulisi eläkettä kolmesta maasta ja asuinpaikka pitäisi valita niin, että karhu ei rosvoa kaikkea.

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #1544 : Heinäkuu 28, 2017, 23:50:41 ip »

Olen tässä vakavasti miettinyt, että säästäisi nyt kun on vielä työelämässä, mahdollisimman paljon ja sitten haistattaisi kaikille kanootin ja syrjäytyisi. 

Hyvinkin tutun oloinen suunnitelma  ;D
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, BMW R1100S-03, BMW K100 rs -84, pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125