Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 654916 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1110 : Maaliskuu 27, 2016, 23:05:15 ip »
Pitää laittaa rautahampaat.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1111 : Maaliskuu 27, 2016, 23:08:12 ip »
Olen nähnyt joillain sellaisia pieniä timantteja hampaaseen kiinnitettynä.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1112 : Maaliskuu 28, 2016, 00:28:10 ap »
Voi olla syynsä, miksei hulikepterissä ole rautahammasrattaita. Pakeniko purukalusto ennen lentoon lähtöä vai ilmassa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1113 : Maaliskuu 28, 2016, 01:05:54 ap »
No joo, täällä vitsaillan hampaista... monellako Guzzimiehellä on omat hampaat suussa?  Mä oon 56 ja omat leegot toimii yhä... no okei, 15 vuotiaana vedettiin A kolmoset että saatiin raudoilla rivit ojennukseen... Sen jälkeen on ollut hiljaisempaa, armeijassa ihmettelivät että miten on vantaalaisilla hyvät hampaat...pari vuotta sitten kävin tarkastuksessa ja tuomio oli että ihme ukko,  noin vanha, pitkä tukka ja kalusto ok... tää on joku mutantti....  ei suinkaan, vaan guzzimies jolla on kaikki kalusto kondiksessa!  :) heh...

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1114 : Maaliskuu 28, 2016, 10:00:44 ap »
58 vuoteen on vasta yhdestä hampaasta suussa joutunut luopumaan.
Muun kaluston hampaita onkin sitten jonkun verran poikinut, lähinnä halpiskoneissa.
Mopossa tuntuisi onneksi olevan kaikki vielä iskussa.
Mitä nyt perä pikkuisen väljä, minkälaista klappia pidetään yleisesti siedettävänä esim takapyörän ulkopinalta mitaten?
Omassani on nyt pyörät irti, mutta muistaisin kokeilleeni että n 3-4cm lenksuu, kardaanin ristikot on timmit ja laatikko.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1115 : Maaliskuu 28, 2016, 12:27:13 ip »
Omat hyväkuntoiset alkuperäisluunpalat suussa edelleenkin. Viiteenkymmeneenkahdeksaan vuoteen en ole hammastahnaa käyttänyt. Enkä käytä.

Perän tai muunkaan voimansiirron välystä ei voi määritellä paljonko takapyörä pääsee ykkösvaihde päällä kiertymään poikkeuksena vaihteistossa oleva sysäyksenvaimentimen jousen katkeaminen. Silloin takapyörän kehältä mitaten tulee reilusti yli 10 cm klappi. Muuta kiertovälystä synnyttää eri voimansiirron spoorit (3 kpl), löysä kumivaimennin ja kytkimen keskiö ja hivenen myös perävaihteen rataspari. Perusvälys johtuu vaihteiston hammaspyörien ja orjarenkaiden tappien muodostamasta toimintavälyksestä.

Takuuvarmasti on liikenteessä useampiakin Guzzeja joissa kuljettaja ei ole huomannut kasvanutta kiertovälystä. Syynä juurikin belleville-jousen katkeaminen vaihteistossa. Jousen vaihto edellyttää vaihteiston purkamista ja vaatii pari erikoistyökalua.

Vaihteiston sysäyksenvaimenninjuttu:
http://www.motomatti.fi/2015/12/varavaihteiston-erikoisuuksia.html

Takapyörän sysäyksenvaimenninjuttu:
http://www.motomatti.fi/2012/02/californian-takanapa.html

Toisenmallisen takanavan juttu:
http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-takapyoran-navan.html

Ilmoituksena niille jotka etsivät blogistani jotain erityistietoa niin vasemmassa yläkulmassa on hakutoiminto.
Valitettavasti on joskus niin että kun muokkaan ja yhdistelen samanlaisia artikkeleita saattaa jotkin laittamistani linkeistä olla mihinkään johtamattomia. Pyrin toki saamaan linkit toimimaan tai poistan ne mutta koko blogini on melko raskaasti ristiinlinkitetty että aina en löydä tai muista mistä minnekin on linkkejä. Blogi kattaa yli tuhannen artikkelia joista 85% käsittelee Guzzeja tavalla tai toisella. Kaikki artikkelit eivät ole yhtäaikaa näkyvissa ulkopuolisille. Osa odottaa lisätietoja tai uudelleen muokkausta.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1116 : Maaliskuu 28, 2016, 13:21:16 ip »
Voi olla syynsä, miksei hulikepterissä ole rautahammasrattaita. Pakeniko purukalusto ennen lentoon lähtöä vai ilmassa?
Rautaisia saa joihinkin tehokkaisiin sähkiksiin, yleensä ovat muovia (POM(??)). Tällä kertaa hampaat lähtivät
ilmassa, seurannaisvaurioita ei tullut.
Mitä tulee omaan purukalustoon, se alkaa olla samassa kunnossa kuin kuvassa, sieltä täältä
jotain puuttuu. Eikä ole paljon tukkaakaan tallella.
Terveydenhoitaja tuputtaa kasviksia ja hammaslääkäri sanoi joskus että hampaat lohkeillee kun
järsit niitä porkkanoita. Valitse siitä.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1117 : Maaliskuu 28, 2016, 13:26:34 ip »
Keitetyt porkkanat?

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1118 : Maaliskuu 28, 2016, 13:30:08 ip »
Tai rautahampaat.
Keitetty porkkana lakkaa olemasta porkkana, se on vain keitetty porkkana.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1119 : Maaliskuu 28, 2016, 13:33:53 ip »
Itse olen perinyt äitini hammasluun. Jäi sillekin toki vielä. Mutta siis pehmeä ja keltainen. Kiitti äiti. Suht monta reikää on ollut ja muutama on syöpynyt sisältä tyhjäksi ja sitten hajonnut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1120 : Maaliskuu 28, 2016, 13:50:31 ip »
Esivanhemmilla ja vanhemmilla oli varsin huonot hampaat joten en tiedä mistä puskan takaa olen hampaani perinyt. Saattoi tietysti parit maailmansodat ja ja niihin liittyvät pula-ajat vaikuttaa edeltävien sukupolvien hammastukseen.
Lapsuudessani ihmiset lähtivät hammaslääkäriin kahdesta syystä: hirveän säryn vuoksi otattamaan pahan pois tai alkavan nälkiintymisen vuoksi kun ei kiinteä ravinto maistunut. Jopa omalla ikäluokallani oli jo silloin tekohampaita ja on edelleenkin.
Meillä juotiin paljon maitoa ja syötiin juustoa ja ruisleipää. Olisiko siinä osa selittävistä tekijöistä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1121 : Maaliskuu 28, 2016, 13:54:15 ip »
Voi olla syynsä, miksei hulikepterissä ole rautahammasrattaita. Pakeniko purukalusto ennen lentoon lähtöä vai ilmassa?
Rautaisia saa joihinkin tehokkaisiin sähkiksiin, yleensä ovat muovia (POM(??)). Tällä kertaa hampaat lähtivät
ilmassa, seurannaisvaurioita ei tullut.
Mitä tulee omaan purukalustoon, se alkaa olla samassa kunnossa kuin kuvassa, sieltä täältä
jotain puuttuu. Eikä ole paljon tukkaakaan tallella.
Terveydenhoitaja tuputtaa kasviksia ja hammaslääkäri sanoi joskus että hampaat lohkeillee kun
järsit niitä porkkanoita. Valitse siitä.

Tuleekos tuollainen rc kopteri autorotaatiolla alas moottorin sammuessa kuin isotkin, vai tarviiko se massaa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1122 : Maaliskuu 28, 2016, 14:54:11 ip »
No ei tässä vaihteistoa purkamaan ole tarvetta.
Ihan ok on ajossa on voiman välitys.
Kai tehtaaltakin jo vähän pyörähti, monta komponenttiakin välissä, ajattelin vain että kertoo sekin välyksistä jotain takapyörän pyöritys.
Spoorit on myös kunnossa.
Takavaihdetta ei ole tullut avattua.


Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1123 : Maaliskuu 28, 2016, 15:16:40 ip »
>>>Tuleeko tuollainen rc kopteri autorotaatiolla alas moottorin sammuessa kuin isotkin, vai tarviiko se massaa?[<<<

Isot rc-koput menee autorotaatioon helposti, pienillä vaikeaa tai ei vaan onnistu kun voimansiirrossa on
kopun massaan nähden paljon vastuksia.
Iso rc- kopteri liitää pitkiäkin matkoja ilman moottoritehoja.

Normaali laskeutuminen tehdään näillä niin, että tehot otetaan pois viimeistään metrissä
ja tapetaan roottorin kierrokset pois siinä alas tullessa hallitusti.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #1124 : Maaliskuu 28, 2016, 15:25:57 ip »
Siirsin voimansiirronvälysjutun tekniikkapalstalle hieman laajennettuna: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6107.0