Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653883 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #870 : Tammikuu 11, 2016, 12:33:42 ip »
Aikanaan monissa autoissa oli säle- tai rullakaihdin syylärin edessä kylmien säiden varaltaa. Niiden säätövipu tai ketju oli koetaulussa. Sen lisäksi oli termostaatti jota vaihdettiin keväin syksyin. kuten myös öljyt. Aivan normaaleja toimenpiteitä ja ohjekirjan mukaisia. Ilmajäähdytteisissä suljettiin ilmanottoventtiilejä tarpeen mukaan.

Edellämainitut toimenpiteet ja laitteet olisivat tänäkin päivänä vielä käyttökelpoisia. Autoteollisuus ei vain halua, eikä varmaan suurin osa kuluttajakuntaakaan, antaa ja ottaa vastuuta moisten laitteiden käytöstä. Saattaisivat väärinkäyttää.

Toinen asia on tuo lisävirran antaminen. Omassa autossa ohjekirja kieltää moisen toiminnan täysin. Lisävirtaa ei saa ottaa ei antaa.

Vaihtoehtona eräs em. aihetta käsittelevän artikkelin kommentoija esitti että mäkistartilla lähtee. No eipä nykyauto lähde. Tai lähtee kun tietää konstit mutta siitä voi syntyä silti ongelmia ja vikavalo tillittää mittaristossa.

Analogia-auto kuten TunturiTT:n Kadett on varma talviauto eikä säikähdä lisävirrasta ja lähtee mäkistartilla jos on lähteäkseen: onko se alku- vai loppupään C? Vanhemmassa setissä oli ainakin veivinreikä ja veivi takatavaratilassa.

Pakkasaamuna lämpimikseen veivillä 5 - 10 kierrosta ja sitten vasta starttaus. Töihin pääsin joka kerta. Moottori oli oma tekemäni Adam Opelin osista. Vaihteisto 3-vaihteinen automaatti. Alkuun mentiin vain kakkosella mutta muutaman kilometrin päästä tarjotteli jo kolmostakin. Pakkasella. Tenua tankissa liraus niin ei polttoaineen annostelu pätkinyt.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #871 : Tammikuu 11, 2016, 12:42:53 ip »
kirkkaan punaisesta
Jotta varmasti muistan ottaa suojat pois ennen mahdollista ylikuumenemista keväällä niin tein samasta matskusta "muistilapun" roikkkumaan lähelle moottorinlämpömittaria.

Minulla on ollut tapana katsella autoa hieman ainakin ulkoapäin ennen ajoon lähtöä.
Joskus on löytynyt tyhjää rengasta ja ikkunoita on puuttunut. Pahimmillaan ei näkynyt
koko autoa >:(
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #872 : Tammikuu 11, 2016, 12:51:46 ip »


Analogia-auto kuten TunturiTT:n Kadett on varma talviauto eikä säikähdä lisävirrasta ja lähtee mäkistartilla jos on lähteäkseen: onko se alku- vai loppupään C? Vanhemmassa setissä oli ainakin veivinreikä ja veivi takatavaratilassa.

Pakkasaamuna lämpimikseen veivillä 5 - 10 kierrosta ja sitten vasta starttaus. Töihin pääsin joka kerta. Moottori oli oma tekemäni Adam Opelin osista. Vaihteisto 3-vaihteinen automaatti. Alkuun mentiin vain kakkosella mutta muutaman kilometrin päästä tarjotteli jo kolmostakin. Pakkasella. Tenua tankissa liraus niin ei polttoaineen annostelu pätkinyt.

Oli alkupään mallia, eli pyöreillä lampuilla. Ei ollut veivinreikiä eikä veivejä. Ei sen puoleen sellaista hihnapyörääkään, johon veivi olisi käynyt. Isän harraste-Nappisilmä-Ladassa kyllä on. Startti joskus jäätyi kovilla pakkasilla ja piti mäkistarttailla. Helppo homma, kun auto painoi alle 900 kiloa.. tankattuna ja ajovalmiina. Erään kerran säikäytti, kun lähes neljänkympin pakkasella sammui käynnistyttyään ja ei edes luvannut. Mielessä kävi jos mitä vaivaa. Vika olikin sitten vain katkennut bensapumpun vipu. Äärimmäsien luotettava ja yksinkertainen auto. Ei edes niin kylmä, mitä voisi kuvitella. Puhallinkin oli kolme asentoinen; seis, kova ääni ja helvetin kova ääni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #873 : Tammikuu 11, 2016, 13:05:04 ip »
Nykytekniikka autoissa on tunnistimia, lämpövastuksia huohottimissa, tietokoneohjausta jne paljon.
Naapuri kertoi just 2014 mallin Hondan järjestelmän seonneen siitä että omistaja oli laittanut jäähdyttimen säleikön eteen pahvin.
Lavetilla merkkihuoltoon.
Tässä tapauksessa nokkaa ei siis saisi tukkia, ota näistä selvää..
Esim pihan C5 Citikassa suosittelen, siinä jos ei keula ole ummessa talvella, niin rakenne kerää lunta ja jäähdyttimen potkuri saattaa päätyä jumiin.
Se polttaa releen 3-nopeus flektistä ja yhden pääsulakkeista joka on omituisesti piiloitettu konehuoneen varsinaisten sulakkeiden alle, sekä koneen keittämisen.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #874 : Tammikuu 11, 2016, 16:12:58 ip »
Iltapäivälehdillä on asiantuntijansa joka asiaan: http://www.iltalehti.fi/autot/2016010720925204_au.shtml
<snip>

Niinpä: "Maskipeiton ansiosta ajoviima ei pääse moottorin sisään. Näin voidaan välttää jäätymisongelmia ja moottori myös lämpenee entistä nopeammin." Aika väljä kone täytyy olla, jos ajoviima sisään pääsee.

Pahvinpalan huono puoli on se, että ei synny kassavirtaa. Niitä on tullut joskus käytettyä, mutta ei täälläpäin taida niin kovia pakkasia tulla?
Emeritus-guzzisti

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #875 : Tammikuu 11, 2016, 16:24:12 ip »
Kalevalan päivää odotellessa  ;)
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #876 : Tammikuu 11, 2016, 17:51:31 ip »
Lainaus
Oli alkupään mallia, eli pyöreillä lampuilla.
Saman näköinen oli se minunkin pirssi 1,2 S Automatic. Olisko se veivi sitten ollut vain tuon automaattimallin mäkistartin korvike? Sellainen kuitenkin oli. Kätevä venttiilien säädössä ja muussa kääntelyssä.

Sen muistan että ikää oli 24v ja voimia vaikka kuinka: nostin yksin Kadettin koneen pois nokalta. Toki laturi, startti, imu- ja pakosarja ja muut apuhärpäkkeet oli ensin pois otettu. Mutta on siinä silti valurautaa. Pihamaalla hyttysten kera tein koneremontin. Siksi oli halpa ostaa kun ei enää kone oikein käynyt.

Pahus kun ei tullut valokuvia noista alkuajan pirsseistä tullut otetuksi. Datsunista, Watrburgista, Saabeista, Opelista ja lisää Saabeja kunnes oli aikakausi ettei ollut pirssiä moneen vuoteen. Sitten taas Fiateja eri malleja alle 1000 cc luokassa ja yksi Audi 80 ihmediesel jossa bensakoneen lohko mutta dieselin kansi.

Sittemmin autoasioista on huolehdittu vaimon kanssa kimpassa. Nyt ei, periaatteessa tarvita autoa juurikaan paljon muuhun kuin kesällä mökkireissuihin. Sinne kun on aina jotain rahdattavaa. Siellä kun ollaan viikosta kolmeen viikkoon kerralla niin ei oikein vuokra-autokaan ole hyvä sijoitus. Mökille on yli 400 km ja olemme suvun ainoat jotka käyttävät mökkiä. Mutta mukava siellä on olla kun sinne pääsee. Yleensä itse olen moottoripyörällä mökillä että voi tehdä reissuja ympäristöön ja palatessa odottaa ainakin sauna kuumana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #877 : Tammikuu 11, 2016, 19:32:35 ip »
En ole ainakaan ikinä nähnyt Kadetin hiekkapeltiä jossa olisi veivinreikä. On oltava joku pienen sarjan erikoisuus tai jonkun oma teos. On nimittäin oman syyllinen alasäiliökin aika hyvin kampiakselilinjalla..
Mullakin tommonen ihmedieselin jälkeläinen tallin lattialla. On jo 1600cc, ekahan oli 1500.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #878 : Tammikuu 11, 2016, 21:54:00 ip »
Nappisilmä-Lada on ainoa auto, jonka ohjaus ei kevene vauhdin lisääntyessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Summu

  • Viestejä: 348
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #879 : Tammikuu 11, 2016, 22:45:39 ip »
Nappisilmä-Lada on ainoa auto, jonka ohjaus ei kevene vauhdin lisääntyessä.

Kyllä se kevenee kun vertaa siihen, että paikallaan olevaa vääntää ratista. Joskus oli sellainen ralli-rattivillitys ja jotkut niitä laittoivat ladoihin ja fiateihin. Ei siinä mitään. Hartialihakset siinä kasvoivat.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #880 : Tammikuu 12, 2016, 12:55:57 ip »
On pakko heittää tuohon klassikon Mersu, SLK ja tarvikeosien hinnat jatkoksi yksi kokemus orkkisosien hinnoista.

Meillä on pojan kanssa kimpassa kesäautona vanha Mesen SLK. Siitä on etu-sisälokasuojien etuosassa sellaïset luukkut josta pääsee vaihtamaan varmaan jotain lamppuja tms. Toisen puolen luukun kansi katosi toissa syksynä. Varmaan alustasuojausreissulla. Tein väliaikaisen ratkaisun joka sekin katosi viime kesänä. Päätin sitten painella ostamaan orkkiksen.

Takakontin luukun pumput (2 kpl) olivat tulleet tiensä päähän ja hommasin samaan konkurssiin nekin. Yhteishintaa koko paketille (luukun kansi ja kaksi pumppua) kertyi 60,95 €. Mercedes-Benz merkkiliikkeestä. Luukun yksikköhinta taisi olla kympin paikkella ja pumppujen kahdessakymmenessä viidessä.
Eipä paljon hotsita lähteä tuohon hintaan arpomaan biltemoihin esim. noiden pumppujen pituuksia ja jäykkyyksiä.

Eli eipä ne orkkisosat välttämättä ole aina mitään sikahintaisia. Harasoo, niin kuin täällä meillä päin tavataan sanoa.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #881 : Tammikuu 12, 2016, 13:36:29 ip »
Veljentytär tahtoi joitakin vuosia sitten auton. Piti saada ehdottomasti Toyota Celica. Kirkonkylän tuningpojat pitivät sitä parhaana.
Isänsä soitteli mulle ja kerroin että nykyCelica ei ole edelleenkän kuin yliporattu ja kutistettu Corolla ja ylihintainen. Ehdotin ostamaan käytetyn kompressorimersun. Ihmiset eivät jostain syystä luota niihin ja niitä saa halvalla eikä ylläpitokaan maksa maltaita ja ovat näyttävän näköisiä neiti-ihmisen käyttää. Näin tapahtui. Musta kaksiovinen coupe ilmestyi talouden pihaan. Sisältä beigeä nahkaa.Tuningpojat kirkonkylällä eivät olleet enää oikein puhetuulella.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #882 : Tammikuu 12, 2016, 13:46:15 ip »
Kompura siinä pelottaa. Saksan isommilla markkinoilla kompressoreita on mennyt jonkin verran ja se on arvokas vaihdettava (liikkeessä). Tämä tieto kun on saatu härmään, niin ostajaehdokkaat nousevat varpailleen. Ei ehkä osata suhteuttaa sitä hajonneiden määrää näihin Suomeen myytyihin.
Kaverilta oli lainassa pari päivää tuollainen pikkukoneella ja automaatilla. Parasta siinä oli avokatto, muuta hyvää en siitä keksinyt. Vaimon kanssa sillä kehtasi ajella, mutta kaksi miestä sillä ei voi katto auki ajaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #883 : Tammikuu 12, 2016, 14:08:36 ip »
Pari kesää tullut nyt ajeltua ja perhanan hyvin pelittää. Halvempi hankkia kuin käytetty mopoauto. 2,3 kompuralla ja automaatilla.
Ja katto auki kahteen mieheen ... joskus naiseenkin. Myös tulevana kesänä. Ilkeänhän mä ajaa Guzzillakin.   ;D

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #884 : Tammikuu 12, 2016, 18:01:15 ip »
Sen verran huhuja olen tuosa Mersun kompurasta kuullut, että hinta on ihan kohallaan (n. 1500€) ja valmistajia tasan yksi Eaton.
Joten sen takia voi olla haastavaa löytää vaihtoehtoista tuotetta.

Joo, Mersun varaosat ei ole alkuperäisenä hinnan kiroissa, toki siellä on ylläreitä seassa, mutta kuitenkin.
Miun vanhuksessa (W201) oli takakontin toisen puolen verhoilu hukkunut johonkin (semmoinen muotoon prässätty muovilevy).
Maksoi merkkiliikkeesä karvan yli 30€ ... Siitä muovimäärästä olisi prässännut monta 150€ lasinpesunestesäiliötä...
Tämäkin vielä! ! !