Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653982 kertaa)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 178
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #750 : Lokakuu 03, 2015, 17:27:46 ip »
Jatkanpa tähän piippukeskusteluun. Meidän pappa ei enää asu omakotitalossaan
ja siellä on kaikenlaista säätämistä. Talossa on öljylämmitys ja tiilipiippu ilman
piippuhattua. Kesällä lämmitys oli pois päältä 1,5kk ja oli aika sateista, piippu kerkisi
ilmeisesti kastumaan sisältäpäin aika perusteellisesti.
Lämmityksen uudelleenkäynnistys ei meinannut millään onnistua kun savut lykkäsivät
sisään. Noin vuorokauden kestäneiden polttimen resettien jälkeen rupesi vihdoin toimimaan.
Auttaisikohan piipunhattu?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #751 : Lokakuu 03, 2015, 17:32:42 ip »
Todennäköisesti auttaisi. Myös piipun putkittaminen voisi auttaa tulevaisuudessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #752 : Lokakuu 04, 2015, 14:39:54 ip »
Lainaus
Seurauksena tästä on että muitakin alan toimijoita ryhdytään valvomaan tarkemmin. Voi tulla vielä mielenkiintoista
Minustakin tässä on nyt hätä kädessä. Joskus lie jotain tietoa katsoin jostain VW sivulta (on ja on ollut näitä VAG ryhmän tuotteita paljon ajettuina perheessä). Tänään tuli nimelläni osoitettua sähköpostia VW:ltä, ymmärrän että tuo on suunnattu maan sisäiseen jakeluun saksan kielellä. Mielenkiintoinen ote, ensin kehutaan ja herätetään isänmaallisuutta (3.10 Saksan jälleenyhdistymisen muistopäivä) ja sitten pyydellään lopuksi anteeksi. Tässä oma käännökseni niin kuin asian itse ymmärrän.
"
Arvoisa Herra nn,
Itse asiassa halusimme sanoa teille 3.10 johdosta tällä kiertokirjeellä miten iloitsemme niin paljon siitä, että Saksa on kasvanut jälleen yhdeksi maaksi.  Itse asiassa halusimme sanoa, miten ylpeitä olemme siitä että olemme saaneet tämän kaiken yhdessä aikaan viimeisten 25 vuoden aikana.  Itse asiassa halusimme kiittää teitä luottamuksesta merkkiimme ja ajoneuvoihimme. Itseasiassa halusimme osoittaa arvostustamme työntekijöillemme ja kauppakumppaneillemme kaikissa Saksan osissa.
Kaikki tuo olisi ollut itseasiassa oikein.
Mutta nyt haluaisimme sanoa vain yhden ainoan lauseen: tulemme tekemään kaiken, saadaksemme luottamuksenne takaisin.
"

30.9 on päätetty korkeimmalla taholla että tutkimukset tekee ulkopuolinen taho (amerikkalainen lakiasiantoimisto Jones Day) ja VW yhtiökokousta siirretään, koska aikaa tulee kulumaan useampia kuukausia ja terävimmän johdon on saatava keskittyä pääongelmaan (eikä yhtiökokouksen valmisteluun).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #753 : Lokakuu 04, 2015, 15:33:45 ip »
"Itseasiassa" siellä on hätä kädessä.

Sinänsä hauskaa luettevaa ovat tietämättömien spekuloinnit siitä onko mitään saastuttamista edes tapahtunut saati että saastuttamisen korjaaminen olisi mitenkään tarpeellista. Että hyvinhän nämä kulkevat.

Kuitenkin toimintatapa on tämä: Valmistaja tai maahantuoja (Suomen tapauksessa) ilmoittaa Trafille takaisinkutsusta asian korjaamisen suhteen. Kun korjaus on tehty siitä toimitetaan tieto ajoneuvokohtaisesti Trafille. Kuten mistä tahansa turvallisuutta heikentävän asian korjaamisesta. Jos Trafilla tätä tietoa ei ole niin vuosikatsatuksessa narahtaa eikä sitä varten tarvitse edes suorittaa päästömittausta katsastuksessa. Todennäkoisesti tämä asia selviää jo katsastuskonttorin tiskillä ja saa asiakkaan suuntaamaan merkkihuoltoon.

Toinen asia taas on miten korkea typpioksidipäästö kyseisessä moottorissa korjataan. Tietenkin moottorinohjaustiedosto vaihdetaan sellaiseksi että se rikastaa seosta, lisää kulutusta, vähentää typpioksidipäästöä ja nostaa merkittävästi hiilidioksidipäästöä. Tämäkään asia ei ole selvillä yleisessä keskustelussa.

VW:n ajatusmalli on ollut tämä: vain mitattaessa moottori käy rikkaalla jolloin typpidioksidiarvot ovat alhaisia.
Ajossa taas seos on ollut laihempi (palotapahtuma kuumempi ja tehokkaampi) ja verotusperusteiset CO-arvot ovat alhaiset mutta typpioksidiarvot korkeat. CO-arvoja mitataan tavallisessa katsastuksessa.
Siksi nyt pitää lisätä kulutusta että typpioksidiarvot saadaan alas (palotapahtuman lämpötila laskee) ja CO-arvot väkisinkin kohoavat. Samalla moottoreiden tehokkuus alenee hieman. Myös hiukkaspäästöt kasvavat. Suo siellä, vetelä täällä.

Kolmas asia on se miten verottaja Suomessa suhtautuu siihen että kyseisten autojen veroperuste muuttuu.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #754 : Lokakuu 04, 2015, 17:36:53 ip »
<snip>
Toinen asia taas on miten korkea typpioksidipäästö kyseisessä moottorissa korjataan. Tietenkin moottorinohjaustiedosto vaihdetaan sellaiseksi että se rikastaa seosta, lisää kulutusta, vähentää typpioksidipäästöä ja nostaa merkittävästi hiilidioksidipäästöä. Tämäkään asia ei ole selvillä yleisessä keskustelussa.
<snip>
CO-arvoja mitataan tavallisessa katsastuksessa.
Siksi nyt pitää lisätä kulutusta että typpioksidiarvot saadaan alas (palotapahtuman lämpötila laskee) ja CO-arvot väkisinkin kohoavat. Samalla moottoreiden tehokkuus alenee hieman. Myös hiukkaspäästöt kasvavat. Suo siellä, vetelä täällä.
<snip>

Niin, kun ruiskutusta listään, mitä sitten jos auto ei mene enää katsastuksesta läpi? Onko se sitten vain omistajan murhe? Tästä tulee mielenkiintoista.  ;D
Ja onhan jo tihkunut tietoja, että kaikki ovat näin tehneet, ei pelkästään Volkswagen eivätkä pelkästään saksalaiset. Vielä mielenkiintoisempaa.  ;D ;D ;D
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #755 : Lokakuu 04, 2015, 18:11:13 ip »
On toki mahdollista pienentää voimakkaasti päästöjä. Sitä enemmän mitä suurempi on moottori. Pudotetaan tehontuotto vaikka puoleen ja kulutus noin kolmannesta pienemmäksi niin päästöt vähenevät. Voi se Suomen CO-veroperustekin jäädä entiselleen.

Missä muissa maissa autoja verotetaan CO-lukeman pohjalta? Muualla CO-päästö on ollut vain se asia jota enimmäkseen on tarkkailtu päästöasioissa. Laittaisin tämän VAG-päästöpetoksen syyllisiksi mieluimmin Saksan valvovat viranomaiset. Kohta löytynee lisää "päästönkiertäjiä".

Raskaampi tapa on jälkikäteen pienentää päästöjä tehdä moottoriin muutoksia ja laittaa lisälaitteita kuten hiukkasloukku, urearuiskutuksen ja tehokkaamman monitoimikalysaattorin. Osalla laitteista vain on taipumus lisätä kulutusta ja pienentää tehoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #756 : Lokakuu 04, 2015, 19:43:46 ip »
Nuo hiukkasloukut ja urearuiskutukset suunnitellaan moottorin kanssa pakettina, niiden asentaminen jälkikäteen on taloudellisesti mahdotonta. Myöskään katalysaattori ei toimi dieselissä. Joo, noidenkin kanssa saanut pelata työn puolesta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #757 : Lokakuu 04, 2015, 20:12:20 ip »
Semmoinen tuli mieleen, että jos ja kun volkkari alkaa korjaamaan asiakkaiden autoja.
Mitä sitten ethdään, kun kohdalle sattu se ohjelmistoviritetty, josta on poistettu DPF:sisuskalut ja EGR / DPF pois käytöstä.
Miten se korjataan tai jos ei korjata, niin ilmoitetaanko se johonkin...
Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #758 : Lokakuu 04, 2015, 21:26:36 ip »
<snip>
Missä muissa maissa autoja verotetaan CO-lukeman pohjalta? Muualla CO-päästö on ollut vain se asia jota enimmäkseen on tarkkailtu päästöasioissa. Laittaisin tämän VAG-päästöpetoksen syyllisiksi mieluimmin Saksan valvovat viranomaiset. Kohta löytynee lisää "päästönkiertäjiä".
<snip>

Saksa, joo - mutta ilmeisesti EU.
Systeemihän on se, että auto testataan tietyn syklin mukaan ja mitataan, se mitä mittauksen jälkeen tapahtuu ei vaikuta mihinkään.
Näinhän se menee myös moottoripyörissä, joku jo kirjoitti Bemarin pakoputken läpästä. Jotain on tiedetty koko ajan, kun ilmoitetut kulutukset eivät ole lähelläkään todellisia kulutuksia - ja uusi proseduurihan on jo tulossa - myöhään, koska 'shit has hit the fan'  ;)
Emeritus-guzzisti

PetriV

  • Viestejä: 23
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #759 : Lokakuu 05, 2015, 13:43:51 ip »
Liittyen tähän päästökohuun, myös valkovenäläinen tutkimuslaitos pääsi samaan lopputulokseen...
https://www.youtube.com/watch?v=mCVUi9a0V_Y

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #760 : Lokakuu 05, 2015, 19:33:27 ip »
Hah, tässä on otetta päästöihin, jatkovidot myös!

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #761 : Lokakuu 05, 2015, 21:27:10 ip »
Lainaus
Myöskään katalysaattori ei toimi dieselissä.
Toki toimii: kaksitoiminen katalysaattori hoitaa hiilivedyt ja hiilimonoksidin dieselissä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #762 : Lokakuu 05, 2015, 21:31:37 ip »
Joo'o mutta ei toimi yksistään. Tarvitaan muitakin järjestelyitä, että rokkaa. Pakokaasun koostumus on erilainen, kuin bensamoottorin. Dieselin noki on todella tehokas tukkimaan katalysaattorin reaktiopinnat, pitää polttaa puhtaaksi jotta toimisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #763 : Lokakuu 05, 2015, 22:39:33 ip »
Eikös se nyt ole ihan sama millä päästöillä ajetaan, tupruksi taivaallehan tässä mennään koko ihmiskunta. ;D


motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #764 : Lokakuu 06, 2015, 11:01:23 ap »
Lainaus
Eikös se nyt ole ihan sama millä päästöillä ajetaan
Meille tavan tallaajille lienee asia pitkälti näin. Jotkut ihmiset ajattelevat jälkikasvuaan ja heidän edellytyksiään. Mutta niin se on ennenkin mennyt että seuraava sukupolvi saa kärsiä isiensä teoista. Jälleen.

Ajelin tuossa romutuspalkkioiän jo kaksi kertaa ohittaneen pikkuauton takana ruuhkanpoikasessa. Haisi melkolailla 80-luvulle. Suurin osa polttoaineiden päästöistä pelkistyy luonnossa ajan kanssa. Jotkin muutamassa minuutissa, toiset vuosien kuluessa. Mutta juurikin nuo ruuhkapäästöt ja paljon liikennöityjen seutujen ilmanlaatu kärsii enemmän ja vähemmän hetkellisesti. Tuulihan vie käryt mennessään....

Mieluummin ajan ruuhkassa nykydieselin takana kuin parikymmentä vuotta vanhan bensakoneen. Ero on todella huomattava.

Asun korkealla mäen päällä ja sieltä näkyy sekä Tampereen keskusta että kolmosmoottoritie Härmälännotkossa. Kun on pakkasta ja tapahtuu ns. inversio jossa ilma ei liiku tietyn ilmakerroksen alapuolella, ei meikäläistä saisi lähtemään asioimaan keskustaan tai Sarankulman alueelle. Sen verran synkältä näyttää siellä lepäävä "ilma".

Tilanne oli keskustassa vielä pahempi kahdeksankymmentäluvun lopulla. Nyt näitä huonoja päiviä ilmoitellaan viranomaisten toimesta harvemmin. Joko pitoisuusrajoja on nostettu tai ilma on puhtaampaa. Vaikka aina siltä ei näytä.