Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 654949 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #690 : Elokuu 25, 2015, 08:11:59 ap »
Olikos kovakin homma pestä lahjerasvat pois?













joo...ihan pakko... ;D

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #691 : Elokuu 25, 2015, 09:15:24 ap »
Ei ollu. rasvasin _ketjut_ vasta kotiin päästyäni. Silloinhan ne on paras rasvata, kun ovat ajosta lämpimät ja enää ei ajeta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #692 : Elokuu 25, 2015, 10:21:05 ap »
Itseasiassa ajelin viime viikolla erään vetoketju-Hondan perässä. Siinä taisi olla ehkä hivenen kuivat kettingit, kun kuului minun mökäputkien äänen yli minun korviinikin se rallatus. Taisi se ketjuille varattu öljy palaa siellä koneessa, ainakin haisi ihan venäjältä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #693 : Elokuu 25, 2015, 11:25:43 ap »
Mulla talli on kahden tien välissä ja melko usein kuulee kun ajetaan hyvinkin rallattavilla ketjuilla. Moottoritienkin puolella kun ketjujen ääni kuuluu moottorin äänen yli. Karmeaa on se. Harvoin kuitenkaan sen takia onnettomuuksia sattuu. Luulisi ketjun venähtämisen tuntuvan ajossakin. Erityisesti kaupunkinopeuksissa. Rousk, rousk....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #694 : Elokuu 25, 2015, 12:24:40 ip »
Mahtavat olla muutenkin aika merkittävä kuluerä, jos ajelee kuivilla ketjuilla. Elinikä ei ainakaan pitene. Huolletun ketjun ikä sen sijaan on parhaimmillaan mykistävä nykypäivinä. Tosin edellyttää kyykkimistä ja lahkeiden rasvausta  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #695 : Elokuu 25, 2015, 12:42:41 ip »
Pojaat puhuvat kylillä että yhdellä ketju-ratasparisetillä ajaa yli 50.000 km.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #696 : Elokuu 25, 2015, 13:42:13 ip »
On se aika paljon, kun ennen o-rengasketjuja pääsi parikymppiä. ...Paitsi MZ:lla, jonka rasvakylpyketjuilla ajoivat miljuunia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #697 : Elokuu 25, 2015, 14:20:46 ip »
Lainaus
rasvakylpyketjuilla ajoivat miljuunia
Eikös ne veny joskus niin että ei riitä kiristysvarat ja kuluminen kohdistuu eri kohtaa rattaan piikkejä? 70 luvulla oli TunturiPP ja sen täysin koteloitu ketju kesti kyllä hyvin kunnes takaratas oli niin kulunut että alkoi ketju luistaa yli.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2015, 10:44:57 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #698 : Elokuu 25, 2015, 15:22:11 ip »
Se jippo on siinä, ettei ketjuun pääse ulkopuolista kuluttavaa materiaalia. Pölyt ja maantien hiekat pysyvät kotelon ulkopuolella.
MZ:ssa tuo oli viety pidemmälle, kun se kotelo oli oikeasti tiivis ja siellä oli vaseliinia. Roiskevesikään ei pääse ketjuun. Vielä kun moottori ei tuota liiallista tehoa, ei ketju kulu senkään takia. Tunturin ketjua piti muistaa välillä rasvailla ja se kotelo ei ole oikeasti tiivis. Esti kyllä hyvin isomman rojun joutumisen ketjuun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #699 : Elokuu 25, 2015, 15:25:24 ip »
Ton Kaukoidän tuotteen ketju-rataspaketilla on nyt takana 44 tkm. Kireyden oon laittanut kohdilleen aina takarenkaan vaihdon yhteydessä, muuten ei ole tarvinnut kajota siihen. Öljyäkin joskus laittanut, kun muistanut.

Ketjut on hiukan muuttuneet 70-luvulta.
Silloin ei japseissa ketjut kestäneet, paitsi Yamaha XV 1000 TR1:ssä, jos kotelointi sattui pysymään tiiviinä.
Lisätään vielä, että TR1 taisi tulla markkinoille sekin vasta 80-luvun puolella.
Vielä yksi GT, kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #700 : Elokuu 30, 2015, 19:27:24 ip »
Autonkorjauspäiväkirja osa x.
Vaihdoin tuossa omaan autoon takajarrupalat. Oli kyllä viimeinen hetki remontille. Toisen satulan sisempi pala oli lähes täydessä mitassa, mutta pinta oli irti ja pala ruostunut satulaan kiinni.. Irroituksen jälkeen sain kuitenkin todeta männän liikkuvan herkästi. Outoa. Ulompi pala oli normaalisti kulunut. Pelkääjän puolella taas ulompi pala oli metallilla. Sisempi taas lähes uuden paksuinen, mutta ei liikkunut. Mäntä liikkui sielläkin hienosti. Eli kaikki neljä mäntää liikkuivat kuten kuuluukin, palat vain olivat silkkoa. Voiko palat olla niin laadudonta paskaa, että ruostuvat ääntä nopeammin kiinni ympäröivään avaruuteen? Merkiltään näkyivät olevan Pagid, onko hyvä vai huono merkki, en tiedä. Aston Martin on käyttänyt rata-ajossa. Katsotaan nyt miten Bilisläiset kestävät. Ainakin pysähtyy kunnolla nyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464

ALi

  • Viestejä: 1 039
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #702 : Elokuu 30, 2015, 21:30:36 ip »
Saman rempan tein ennen juhannusta. 3/4:stä ei toiminut tehokkaasti. Liukutapit jumitteli. Sitten kelpas, kun kaikki liikkui kevyin käsivoimin. Jostain syystä olen viime vuosina alkanut laittaa reilusti vaseliinia joka paikkaan, missä osat liikkuu keskenään. Kai se on joku vastaisku spraypurkkiöljyille ja mikä parasta, tuntuu myös toimivan.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #703 : Elokuu 30, 2015, 21:36:59 ip »
Itse en arvannut laittaa noihin jarrupalojen liukulevyihin vaseliinia. Sillä kun on taipumuksena lämmössä sulaa ja mennä paikkoihin mihin sillä ei ole asiaa. Toinen asia on että vaseliini kerää likaa itseensä helposti ja lika taas kosteutta ja kosteus tietää korroosiota. Nyt kun tiedän kyseisen auton yhden mahdollisen ongelmakohdan kykenen sen pyöränvaihtojen yhteydessä huomioimaan ja puhdistamaan. Työn vaikeusaste hyvin alhainen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #704 : Elokuu 30, 2015, 21:43:00 ip »
Tuossa Daciassa on sentään nuo rosteriset liukupinnat. Sellaiset oli vaimon Fiatissa. Siis takasatulat. Tuossa omassa saksalaisessa liuku-urat on koneistettu suoraan satulan runkoon, valuteräkseen. Jotain kuparitahnaa varmaan vielä lisään jossain vaiheessa, kun on avattava muutenkin. Ei ollut uusia tappeja, niin se on hommattava ennen talvea kuitenkin. Onneksi noissa satuloissa ei ole käsijarrua..
Hyvä pyörä, parempi mieli.