Timo EV,
Millään koneella ei ole vakio pyörimisnopeutta eikä niinollen myöskään pyörän kehänopeutta. Kolmivaihesähkömoottorissa jättämä on pieni, yksi pienimmistä, mitä voimakoneissa esiintyy, mutta silläkin se on. Senkin pyörimisnopeus hidastuu kun kuormitus kasvaa.
Mäntämoottoreihin voidaan asentaa säätimiä, jotka pitävät kierroslukua mahdollisimman tasaisena, mutta se on tehty mekaanisesti läpän tai syöttöruuvin asentoa muuttelevan systeemin avulla. Luonnostaan mäntämoottori, samoin kuin höyrykone hidastuu vastamäessä ja kiihtyy myötämäessä. Noinhan toimii jotkun moottoripyörätkin (Guzzi nyt ei paljonkaan, mutta jotkut räpsyt). Mäntämoottori ei siis veto-ominaisuuksiltaan poikkea paljonkaan vieterivetoisesta autosta, joita meille joulupukki toi lapsuudessa. Jos kytkee kaksi vieterivetoista autoa vetämään tandemina, niin se kiskoo enemmän, jossa on paremmin vetoa jäljellä jousessa. Jos toisessa on vähänkin vetoa jäljellä, niin kyllä se osallistuu työntämiseen eikä jarruta. Tuo panssarivaunun kääntäminen telojen nopeuseroa kasvattamalla toimii niin, että telojen ajokoneistossa on pyörimisnopeuksille tehty vaihteiston välityksellä haluttu nopeusero. Silloin tehoa ei tuhlaannu jarrujen kuumentamiseen, vaan hitaammin pyörivä tela työntää väntömomenttia vaihdelaatikkoon ja sen kautta vetävälle telalle. Jos molemmilla teloilla olisi omat, itsenäiset moottorit ja vaunua käännettäisiin kaasuttamalla enempi toista moottoria, niin vauhti kiihtyisi ja kaarroksesta tulisi hyvin laaja, koska pienemmällä kaasulla pyörivä moottori ei jarruttaisi ellei siinä kaasuläppä olisi kokonaan kiinni.