Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 654001 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #570 : Huhtikuu 16, 2015, 08:27:37 ap »
Taisin sekoittaa terveetkin järjet sohaisemalla asiaa...  :P Mutta jatkan vielä...

Kyse oli siitä, että höyryaikaisella tekniikalla ei kahden itsenäisen höyrykoneen toimintaa saada mitenkään säädetyksi siten, että ne pyörittävät pyöriä tasan tarkkaan samalla nopeudella kiskon suhteen. Kehänopeudella ei tässä ole merkitystä. Eronhan ei tarvitse olla suuri, mutta eroa on ollut ihan varmasti. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että toisen veturin nopeus kiskon suhteen on toista pienempi. Tällöin joko
a) nopeampi hidastuu hitaamman vauhtiin, tai
b) nopeampi vetää hitaampaa väkisin nopeammin
Tämähän riippuu nopeamman painosta, tehosta yms. Kaksi samanlaista veturia => "tasaavat" toisensa, joten tulee kaiketi "tasapeli".

Kertaan vielä, ettei asialla ole tod.näk. ollut merkitystä saavutetun vetotehon takia. Koneiden teholla ei tässä ole merkitystä; Jos kytketään veturin perään vaikkapa "Pikku-Fiat", niin kauan kuin Fiatin pyörien nopeus kiskon suhteen on sama kuin veturilla, ei veturin tehoa mene Fiatin vetämiseen. Vaan, kun Fiatin nopeus vähänkin hyytyy, alkaa veturi vetämään Fiiua nahkoineen. Käytännössä tietenkin veturi pyörittää Fiiun moottoria ylemmille kierroksille jos pyörien kitka riittää...
Fiiuhan ei veturia pysty työntämään eli toisinpäin asia ei enää sujukaan.  ;)

Laivoissa asia on ratkaistu vaihteistolla, jonka lisäksi potkuri kuitenkin luistaa, 100% pitoahan ropeliin ei saa. Joten asialla ei ole mitään merkitystä. Lisäksi digiohjattujen dieselien kierrosten säätö on nopeaa ja vaivatonta.



Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #571 : Huhtikuu 16, 2015, 09:10:54 ap »
Taisin sekoittaa terveetkin järjet sohaisemalla asiaa...  :P Mutta jatkan vielä...

Kyse oli siitä, että höyryaikaisella tekniikalla ei kahden itsenäisen höyrykoneen toimintaa saada mitenkään säädetyksi siten, että ne pyörittävät pyöriä tasan tarkkaan samalla nopeudella kiskon suhteen. Kehänopeudella ei tässä ole merkitystä. Eronhan ei tarvitse olla suuri, mutta eroa on ollut ihan varmasti. Tämä käytännössä tarkoittaa sitä, että toisen veturin nopeus kiskon suhteen on toista pienempi.<snip>

Tuo pätee vain siinä tapauksessa, että veturit ovat eri junissa. On vaikea kuvitella, että saman junan eri osat kulkisivat eri nopeuksilla.  ;D
Emeritus-guzzisti

egon

  • Viestejä: 968
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #572 : Huhtikuu 16, 2015, 09:19:37 ap »
Timo EV,

Millään koneella ei ole vakio pyörimisnopeutta eikä niinollen myöskään pyörän kehänopeutta. Kolmivaihesähkömoottorissa jättämä on pieni, yksi pienimmistä, mitä voimakoneissa esiintyy, mutta silläkin se on. Senkin pyörimisnopeus hidastuu kun kuormitus kasvaa.  

Mäntämoottoreihin voidaan asentaa säätimiä, jotka pitävät kierroslukua mahdollisimman tasaisena, mutta se on tehty mekaanisesti läpän tai syöttöruuvin asentoa muuttelevan systeemin avulla. Luonnostaan mäntämoottori, samoin kuin höyrykone hidastuu vastamäessä ja kiihtyy myötämäessä. Noinhan toimii jotkun moottoripyörätkin (Guzzi nyt ei paljonkaan, mutta jotkut räpsyt).  Mäntämoottori ei siis veto-ominaisuuksiltaan poikkea paljonkaan vieterivetoisesta autosta, joita meille joulupukki toi lapsuudessa. Jos kytkee kaksi vieterivetoista autoa vetämään tandemina, niin se kiskoo enemmän, jossa on paremmin vetoa jäljellä jousessa. Jos toisessa on vähänkin vetoa jäljellä, niin kyllä se osallistuu työntämiseen eikä jarruta.  Tuo panssarivaunun kääntäminen telojen nopeuseroa kasvattamalla toimii niin, että telojen ajokoneistossa on pyörimisnopeuksille tehty vaihteiston välityksellä haluttu nopeusero. Silloin tehoa ei tuhlaannu jarrujen kuumentamiseen, vaan hitaammin pyörivä tela työntää väntömomenttia vaihdelaatikkoon ja sen kautta vetävälle telalle. Jos molemmilla teloilla olisi omat, itsenäiset moottorit ja vaunua käännettäisiin kaasuttamalla enempi toista moottoria, niin vauhti kiihtyisi ja kaarroksesta tulisi hyvin laaja, koska pienemmällä kaasulla pyörivä moottori ei jarruttaisi ellei siinä kaasuläppä olisi kokonaan kiinni.  

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #573 : Huhtikuu 16, 2015, 17:28:31 ip »
Niin...tästähän ei edelleenkään ollut alunperin kyse...Enkä väittänyt, että samassa junassa olevat veturit kulkisivat eri nopeutta...Enkä sitä, että toisessa olisi jarru "päällä"...enkä sitä, että...

Vaan sitä, että kahdella itsenäisellä höyrykoneella ei ole presiis / jämtisti / tarkalleen sama nopeus johtuen mm. yksilöllisistä eroista, sekä tietenkin aikakauden tekniikasta. Edelleenkin ero on häviävän pieni, eikä sillä ole käytännössä merkitystä. Mutta jos veturit olisivat kiinni toisissaan vaikkapa 10m teleskooppipuomilla, niin välimatka muuttuu. Joko lyhenee tai kasvaa, vaikka molemmissa koneissa olisi "venttiilit ja vipstaakit" samassa asennossa. Muutosnopeus voi olla 10 cm / 24h tms minimaalisen pieni, mutta olisi kuitenkin.
Kun vetureilla on tarkalleen sama nopeus kiskon suhteen, niin teleskooppi ei veny tai lyhene.

Tuo panssarivaunun kääntyminen johtuu siitä, että telojen nopeus maan suhteen on eri. Se, millä se tehdään, on teoriassa yhdentekevä.

Vieterivetoisia höyryvetureita ei taida olla... ;)
 

egon

  • Viestejä: 968
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #574 : Huhtikuu 16, 2015, 18:42:36 ip »
Spedevisio: xxxxx:n logiikka.

Jos kaksi veturia kiskoo junaa tandemina niin niiden nopeudet ovat samat. Jos joku älypää avaa veturien välisen kytkimen, niin etummainen veturi lähtee kuin telkkä pöntöstä vaikka veturin kuljettaja ei koskisi vipstaakeihin.  Takimmainen sen sijaan alkaa hidastua koska se joutuu vetämään yksin koko junaa. Pyörimisnopeudet siis määräytyvät tehoista ja kiskottavista massoista.

GinTurismo

  • Viestejä: 293
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #575 : Huhtikuu 16, 2015, 19:46:57 ip »
Kyllä molempien vetureiden pyörissä on vääntömomentti ja sitä kautta eteenpäin vievä voima koko ajan päällä, vaikka vääntömomentit hiukan vaihtelisivat (kuten ne käytännössä tekevätkin). Momenttien pitäisi kuitenkin vaihdella todella jyrkästi, jotta toinen veturi välillä edes hetkeksi lopettaisi vetämisen kokonaan.
Voihan näin toki tapahtua, jos toiseen koneeseen tulee jokin häiriö, muttei normaalikäynnillä.

Ajoittainen räntäsade taitaa vihdoin muuten loppua. Viikko sitten otin ekat kiekat GT:llä, mutta tällä viikolla ei ole viitsinyt.
Vielä yksi GT, kiitos.

Aapo

  • Viestejä: 713
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #576 : Huhtikuu 16, 2015, 21:12:33 ip »
Eiköhän egon tuon asian viimeisimmässä vastauksessaan kiteyttänyt...

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #577 : Huhtikuu 16, 2015, 22:48:07 ip »
Toi "telkkä pöntöstä" oli minulle uutta, eikös se lintu törmää täysillä sinne pönttöön?
Muita sopivia vertauksia olisi: "Jänis makuulta" ja "hauki rannasta" mutta mikähän näistä
olisi nopein? ;D
Sohc van Helmi.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 047
  • Kotirintamamotoristi
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #578 : Huhtikuu 17, 2015, 07:06:18 ap »
Niinku lehmä suosta sopis tommosen tuplaveturiyhdistelmän liikkeellelähdön kuvaamiseen.
Pöntöstä telkkä lähteepää alaspäin kun painopiste on aika etuosassa jalkojen suhteen. Pönttöön meno onki sitten tarkkuuslaji tommoselle näppärälentoselle otukselle.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 159
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Kepponen telkälle
« Vastaus #579 : Huhtikuu 17, 2015, 08:03:24 ap »
Telkälle voi tehdä poikamaisen kepposen: Maalaa sen lentoaukon pönttöön, eikä poraa...
Jos vielä ripustaa repun alle, niin lintupaisti on valmiiksi repussa illansuussa.

pikkuH

  • Viestejä: 11
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #580 : Huhtikuu 17, 2015, 09:31:37 ap »
Täytyy vielä palata tuohon veto asiaan: Eikös vetolaitteeseen kohdistu kuitenkin voimien F1+F2 summa vaikka vetämässä olisi veturi ja pikku Fiiatti? Samoin köydenvedossa ketjuporukkaan kohdistuu voimien summa riippumatta vetäjien massan, voimien ja douppausasteen määrästä.
Ellei näin ole,lienee syytä tarkastella vetoporukkaa, ettei vaan joukkoon ole soluttautunut ketjuhenkistä vetäjää joka toimii jarruna. (aihe kohta ajankohtainen) ::)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #581 : Huhtikuu 17, 2015, 10:43:35 ap »
Otetaan kirkkovenevertaus tähän väliin. Kirkkoveneessä on 13 ahkeraa ja tunnollista soutajaa ja yksi vähemmän sellainen. Vähemmän sellainen liikuttaa airoa vain näön vuoksi eikä näin auta eteenpäin menossa. Kukaan ei huomaa mitään. Yhtäkkiä hän saa motivaation puuskan ja alkaa repiä täysillä airoa tietenkin tahdissa pysyen. Edelleenkään ei kukaan huomaa vauhdissa parannusta.

Veturivertauksessa on kyse kummankin veturin huippunopeudesta ja säädetäänkö tehot täysille vai siihen kohtaan misää vierintä ym. vastukset juuri ja juuri voitetaan.

Makuuhuoneessa tai muualla, parina tai porukassa suoritettavassa kirkkovenesoudussa muutokset huomaa selvemmin.
Forza Moto Guzzi!

kvlm

  • Viestejä: 377
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #582 : Huhtikuu 17, 2015, 17:33:38 ip »
...työmaalla  telaa pyörittää  peräkkäin liitetyt 610kW ja 810kw tasavirtamoottorit ...

-KG-

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #583 : Huhtikuu 17, 2015, 17:39:39 ip »
Nyt kun on saatu (vai onko?) junat kulkemaan samaa vauhtia, samaan suuntaan niin laitetaan tämä keltaisessa lehdistössä ollut, SoMessa myrskyn aikaansaanut "matemaattinen" tehtävä seuraavaksi pähkinäksi.




Vastauksen osaa jokainen varmaan googlata tarvittaessa;  Spekuloidaan ensin vähän, ennenkuin postataan netistä vastaus tänne.


JuhaV

  • Vieras
Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #584 : Huhtikuu 17, 2015, 18:37:22 ip »
Eli Bernard sai kuulla päivän ja Albert kuukauden ?

Jos Albert sanoo että varmana ei Bernard tiedä, niin silloin päivämäärät ei voi olla May 19 tai June 18 koska 19. ja 18. päivä esiintyvät vain noissa kuukausissa. Jos siis päivämäärä olisi jompi kumpi noista niin Bernard tietäisi automaattisesti heti myös kuukauden.

Seuraava steppi olisi kai ymmärtää mitä tuo Albertin eka kommentti kertoi Bernardille mahdollisista kuukausista ?