Kirjoittaja Aihe: totaalisen off-topic -ketju  (Luettu 653986 kertaa)

Ekku

Vs: totaalisen off-topic -ketju
« Vastaus #510 : Helmikuu 19, 2015, 19:29:11 ip »
Minua on aina hämmästyttänyt, kuinka auton katsastus aiheuttaa monille niin paljon hermopainetta?

Lieneekö siinä kysymys "vanhojen hyvien aikojen" muistikuvista vai mistä?

Meillä on yleensä autot menneet leimalle ihan kerta käynnillä, vanhatkin. Toki tiedän ihmisiä, jotka käyttävät sitä konttoria ensin vikalistan hakemiseen ja alkavat vasta sen  jälkeen tarkistella auton kuntoa.

TunturiTT

« Vastaus #511 : Helmikuu 19, 2015, 19:42:38 ip »
Mulla se tahtoo tulla niistä jutuista, kun katson auton aina jonkinlaiseen kuntoon (ajelen yleensä plus kymmenen vuotiailla autoilla) ja katsuri sitten keksii korjattavaa ihan muualta kuin ole itse löytänyt. Ollut joskus vähän arvokkaita reissuja..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #512 : Helmikuu 19, 2015, 19:44:56 ip »
Lainaus
Toki tiedän ihmisiä, jotka käyttävät sitä konttoria ensin vikalistan hakemiseen ja alkavat vasta sen  jälkeen tarkistella auton kuntoa.

Tiedän ihmistyypin: Vikalista haetaan siksi että ei tarvitse teettää ylimääräistä huollossa. Vain vikalistalla olevat viat korjataan. Piste. Tavallaan petetään itseä kuvittelemalla että katsastuksen jälkeen kaikki olisi kunnossa ja täydellistä. Vuoden.

TunturiTT

« Vastaus #513 : Helmikuu 19, 2015, 20:22:01 ip »
Ei se väärin ole. Varsinkin jos itse tekee nuo remontit. Autohan on pykälän mukainen jos se on tarkastettu ja korjattu tarkastuksessa havaituista kohdin ja tämän jälkeen hyväksytty.

Ekku

« Vastaus #514 : Helmikuu 19, 2015, 20:42:01 ip »
Kieltämättä tulee noita autoja hieman tutkittua ennen katsastukseen viemistä, kun se tuntuu lähes henkilökohtaiselta loukkaukselta, jos jotain vikaa katsastuksessa löytyy...

Onneksi ei ole kohddalle sattunut niitä katsureita, jotka päättää jo ennen aloitusta, että tästä autostahan se hylkäykseen johtava vika löytyy, vaikka pitäisi tehdä oikein töitä sen vian löytämisen eteen.

motomatti

« Vastaus #515 : Helmikuu 19, 2015, 20:42:57 ip »
Ei kai se väärin ole jos niin saa "leiman". En minä kyllä katsastusinssiin luottaisi sen vertaa että hänen tarkastuksensa jälkeen auto olisi kunnossa vaikka katsastus olisikin hyväksytty. Itse käyn paljon tarkemmin tekniikan läpi. Siihen menee minulta tunteja ja katsurin homma kestää vajaan vartin. Ihmemies on jos siinä ajassa kaiken näkee. Katsastuksessa katsellaan vain aivan perusasioita ja osa vioista jää huomaamatta.

Joitakin vuosia sitten vaihdoin riisikupin takaiskarit kun ne oli aivan entiset. Bilteman pumput laitoin. Auto pukille ja katsurin tuomio oli että takaiskarit on vaihdettava. Otin iltasella iskarit irti ja maalasin sinisen värin piiloon mustalla Bilteman hobby-maalilla. Seuraavana päivänä näyttö ja kerrasta läpi.
Samoilla iskareilla seuraavinakin vuosina tuli leima. Kumpi meistä oli väärässä?

Ekku

« Vastaus #516 : Helmikuu 20, 2015, 06:08:30 ap »
Itse käyn paljon tarkemmin tekniikan läpi. Siihen menee minulta tunteja ja katsurin homma kestää vajaan vartin. Ihmemies on jos siinä ajassa kaiken näkee. Katsastuksessa katsellaan vain aivan perusasioita ja osa vioista jää huomaamatta.

Toisaalta, kaipaaammeko me todella tällaista vuosikatsastusta?

Voisi tulla aika kalliiksi ja luonnevikainen katsastusmies vielä nykyistä haitallisemmaksi yksilöksi...

TunturiTT

« Vastaus #517 : Helmikuu 20, 2015, 06:12:13 ap »
Ei kai se väärin ole jos niin saa "leiman". En minä kyllä katsastusinssiin luottaisi sen vertaa että hänen tarkastuksensa jälkeen auto olisi kunnossa vaikka katsastus olisikin hyväksytty. Itse käyn paljon tarkemmin tekniikan läpi. Siihen menee minulta tunteja ja katsurin homma kestää vajaan vartin. Ihmemies on jos siinä ajassa kaiken näkee. Katsastuksessa katsellaan vain aivan perusasioita ja osa vioista jää huomaamatta.

En tainnut tuosta mitään sanoakaan. Vaan auto on pykälän mukainen. Kaikilla ei vaan ole tunteja aikaa käydä autoaan läpi. Ainakin itsellä työn ja perheen aiheuttama ohjelma nipistää toisinaan harrastusaikaa..

motomatti

« Vastaus #518 : Helmikuu 20, 2015, 10:14:16 ap »
Kysehän on vain tekniikan kunnon ja oman sekä kyytiläisten turvallisuuden vastakkainasettelusta jos ei muka ole aikaa. Autohuoltokin tekee homman kunhan pyytää tekemään tarkkaa työtä. Silloin asiakkaan työtunneista/tuloista tienaamiaan rahoja vaihdetaan huoltoasentajan työtunteihin. Kyllä ne tunnit aina jossain on.

Harrastukseksi en auton tekniikan räpläystä koe. Se on välttämätön paha ja koen säästäväni rahaa tekemällä itse. Se eräänlainen leipääntyminen taas johtunee siitä että takana on autonasentajan ammattitutkinto joka on järjestyksessä toinen tutkintoni. Ensimmäinen oli viilaajan paperi. Vasta myöhemmin tuli lentokoneasentajan tutkinto. Viimeistään siellä oppi tarkaksi turvallisuusasioissa.

Valitettavan paljon näkee omistajansa/käyttäjänsä kuljettamia autoja joissa ei edes perusasioista ole huolehdittu kuten rengaspaineet. Jos helpot pikkuasiat eivät ole kunnossa niin on todennäköistä että jotakin muutakin on laiminlyöty.

TunturiTT

« Vastaus #519 : Helmikuu 20, 2015, 10:53:38 ap »
Rouvan auto on jo sitä ikäluokkaa, ettei sen korjaaminen kaikin osin ole kotikonstein mahdollista tai taloudellisesti järkevää (testereiden ja erikoistyökalujen hankkiminen olisi kallista tai mahdotonta). Viime vuonna sille piti suorittaa poppaloitsuja ja hankalia askareita oman autoni arvon verran. Itsekin siihen upotin omaa harrastuksesta pois otettua vapaa-aikaa ihan tarpeeksi. Tuon auton tulee olla kunnossa, kun sitä vaimo ajaa ja yleensä lapsikin on kyydissä. Oman autoni kanssa otan vapauksia, ei sekään mikään romu ole, laadukas ja uutena hivenen arvokkaampi auto. Siinä on vaan tullut vastaan edellisten omistajien laiminlyöntejä ja heidän ilmeisesti "tuttujen autoasentajien" säpöstyksiä, joita sitten olen paikkaillut. En tasan tee tuon auton kanssa mitään ylimääräistä! On juurikin minun arkinen käyttöauto, ilman intohimoja. Kun pelaa, niin saa olla. Tämän katsastuksesta tuolla aiemmin kerroinkin, kun olin hakemassa vikalistaa ja en sitä saanut, kun olikin hyvässä kunnossa. Ajelen sitten, mieluummin kuin kiertelen sitä tunteja, vikoja etsien.
Enkä koe olevani mitenkään siunattu sillä, että itse korjailen, vaan kun on pakko. Mun lompakossa EI OLE ylimääräistä rahatukkoa antaa ulkopuolisen korjaajan taskuun. Siitä on pitänyt viime vuosien lama ja työ/lomatilanne huolen.

GinTurismo

« Vastaus #520 : Helmikuu 20, 2015, 11:38:09 ap »
Kaveri on jo useamman vuoden ajan tehnyt katsastusinssin hommia. Ihmetteli joskus, että miten ihmiset ovat niin ääliöitä, että tulevat katsastukseen loppuun ajetuilla renkailla. Niistähän kärähtää aina ja heti. On kuulemma vielä jopa yleistä, kuten näkyy vikatilastoistakin:
http://www.a-katsastus.fi/vikatilasto

Liian monta kertaa vesi- ja varsinkin sohjoliirtoa kokeilleena ihmettelen, että ihmiset ylipäätään uskaltavat ajaa kaljuilla renkailla.
Vielä yksi GT, kiitos.

millegt

« Vastaus #521 : Helmikuu 21, 2015, 09:19:53 ap »
Esikoispoika on automekaanikko, hän toimii autojensa kanssa kuten motomatti, aina kunnossa.

Itte katton aina kun renkaat vaihdan onko väljää, mimmoset on palat/levyt, vuotaako iskarit ja onko vetarin kumit kunnossa.

Muuten luotan katsastusmiehen tutkimuksiin.

Huollot ja korjaukset olen aina tehnyt itte, nyt tietysti helppaa kun pojalla käytössä kunnolliset testerit ja nosturi yms.

Camn

« Vastaus #522 : Helmikuu 22, 2015, 16:10:07 ip »
Ei ihan off-topic, sattui silmään muualla, hyvää luonnehdintaa :). Esimerkki siitä, miten tällä foorumilla ei toimita. Löydän kyllä ehkä itseäni muutamista ryhmistä... tarvitset neuvoa. Käännyt foorumin puoleen:

Olettakaamme että edessämme on banaani, emmekä tunne sitä.  Koska emme satu tuntemaan ketään banaaniasiantuntijaa, kirjoitamme hedelmäfoorumille...

1.   Kysymys
Tervehdys kaikille, toivon että saan täältä apua. Ostin banaanin supermarketista enkä tiedä miten se syödään. Voisiko joku kertoa minulle miten se kuoritaan ja voiko kuoren myös syödä?
2.   Elitisti
Hedelmiä ostetaan vain erikoiskaupoista, siellä asiakkaalle kerrotaan miten niitä syödään.  Se joka ostaa hedelmänsä supermarketista ei ansaitse enempää.
3.   Kokenut
Jos ei ole aavistustakaan siitä mitä on ostamassa, olisi parempi pitää sormet pois kokonaan banaanista. Suosittelen aloittamaan ilmaisilla rypäleillä.
4.   Fanittaja
Periaatteesta en osta banaaneja, pelkästään mangoja.
5.   Joka paikan kommentoija
En tunne banaaneja mutta kiwi on parasta leikata keskeltä kahtia ja syödä sitten lusikalla.
6.   Ärsyyntynyt
Oletko käyttänyt hakutoimintoa?  Kysymykseesi on jo vastattu tuhat kertaa.
7.   Kauppias
Minulla on vielä muutama omena, ne maistuvat huippuhyvälle, voisin myydä ne asevelihintaan.
8.   Lehtiä lukeva
Mistä banaanilajista on tarkalleen kyse? Jos haluat kunnollisen vastauksen, sinun on myös tehtävä tarkka  kysymys.
9.   Verkostoituja
Ole hyvä ja esittele itsesi ensin. Sitä varten meillä on oma osionsa foorumilla.
10.   Admin
Postitit kysymyksesi otsikon ”hedelmät – yleistä” alle.  Kysymys kuuluu kuitenkin kategorian ”yleiset kysymykset keltaisten hedelmien syömisestä” -alle.  Siirsin kysymyksesi sinne.
11.   Trolli
Yksinkertaista: purista banaanin sisäosa ulos ja syö sitten kuori.
12.   Google-/wikipedia –tyyppi
Kyseessä on Musa acuminata Colla tai Musa balbisiana Colla. Jalostetut risteytykset Musa X paradisiaca L., Musa X sapientum.
13.   Oikeinkirjoitusta vartioiva
Olet unohtanut pilkun sanan ”kuoria” jälkeen. Ole hyvä ja huolehdi oikeinkirjoituksesta, jos odotat että näemme vaivaa ongelmasi vuoksi.
V11 - it defines you.

Breeze

« Vastaus #523 : Helmikuu 22, 2015, 16:27:38 ip »
Ei ihan off-topic, sattui silmään muualla, hyvää luonnehdintaa :). Esimerkki siitä, miten tällä foorumilla ei toimita. Löydän kyllä ehkä itseäni muutamista ryhmistä... tarvitset neuvoa. Käännyt foorumin puoleen:

Olettakaamme että edessämme on banaani, emmekä tunne sitä.  Koska emme satu tuntemaan ketään banaaniasiantuntijaa, kirjoitamme hedelmäfoorumille...

1.   Kysymys
Tervehdys kaikille, toivon että saan täältä apua. Ostin banaanin supermarketista enkä tiedä miten se syödään. Voisiko joku kertoa minulle miten se kuoritaan ja voiko kuoren myös syödä?
2.   Elitisti
Hedelmiä ostetaan vain erikoiskaupoista, siellä asiakkaalle kerrotaan miten niitä syödään.  Se joka ostaa hedelmänsä supermarketista ei ansaitse enempää.
3.   Kokenut
Jos ei ole aavistustakaan siitä mitä on ostamassa, olisi parempi pitää sormet pois kokonaan banaanista. Suosittelen aloittamaan ilmaisilla rypäleillä.
4.   Fanittaja
Periaatteesta en osta banaaneja, pelkästään mangoja.
5.   Joka paikan kommentoija
En tunne banaaneja mutta kiwi on parasta leikata keskeltä kahtia ja syödä sitten lusikalla.
6.   Ärsyyntynyt
Oletko käyttänyt hakutoimintoa?  Kysymykseesi on jo vastattu tuhat kertaa.
7.   Kauppias
Minulla on vielä muutama omena, ne maistuvat huippuhyvälle, voisin myydä ne asevelihintaan.
8.   Lehtiä lukeva
Mistä banaanilajista on tarkalleen kyse? Jos haluat kunnollisen vastauksen, sinun on myös tehtävä tarkka  kysymys.
9.   Verkostoituja
Ole hyvä ja esittele itsesi ensin. Sitä varten meillä on oma osionsa foorumilla.
10.   Admin
Postitit kysymyksesi otsikon ”hedelmät – yleistä” alle.  Kysymys kuuluu kuitenkin kategorian ”yleiset kysymykset keltaisten hedelmien syömisestä” -alle.  Siirsin kysymyksesi sinne.
11.   Trolli
Yksinkertaista: purista banaanin sisäosa ulos ja syö sitten kuori.
12.   Google-/wikipedia –tyyppi
Kyseessä on Musa acuminata Colla tai Musa balbisiana Colla. Jalostetut risteytykset Musa X paradisiaca L., Musa X sapientum.
13.   Oikeinkirjoitusta vartioiva
Olet unohtanut pilkun sanan ”kuoria” jälkeen. Ole hyvä ja huolehdi oikeinkirjoituksesta, jos odotat että näemme vaivaa ongelmasi vuoksi.

Tää oli niin hyvä, että lainasin luvatta ;D
Tämäkin vielä! ! !

ALi

« Vastaus #524 : Helmikuu 22, 2015, 16:30:00 ip »
Off-topic vastaus banaaniin.  Banaani, banaani... siitäpä tuleekin mieleen banaanilikööri, joten:
- kaiva jostakin likööripullo pöydälle ja kaada lasiin pari sormen leveyttä.
- selaa levyhyllystä jotakin tunnelmaan sopivaa musiikkia, kuten Mungo Jerryä.
   (  https://www.youtube.com/watch?v=yG0oBPtyNb0  )
- aloita kuuntelu, hae mukava asento nojatuolista - nauti hetkestä ja unohda se banaani  ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)