Kirjoittaja Aihe: calin perän vuoto  (Luettu 7088 kertaa)

pukn

  • Viestejä: 41
calin perän vuoto
« : Heinäkuu 02, 2013, 23:27:56 ip »
Kiitos jo etukäteen avusta.

Calin vanteelle ilmestyi tänään peräöljyä ja tarkemmin kun katsoi, oli sitä kerennyt sinne tulla jo jonkun aikaan. Tyhjennys-, tarkistus- ja täyttöpultti on siistejä, eikä   vuoto näytä sieltä tulevan. Vissiin menee stefat vaihtoon, vai? Onko tuo perän ylin pultti huohotuspultti? Voiko sen jotenkin tarkistaa/ elvyttää?

Lisäyksenä sen verran että seisoessa ei tunnu vuotoa olevan. Eilen cali vanhus (vm.-88) kyyditsi n.200 kg. elävää lihaa turvallisesti pienen lenkin, voiko rasitus olla osasyy?

 

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #1 : Heinäkuu 03, 2013, 01:22:50 ap »
Ei se ainakaan vakiona ole "huohotuspultti".

Stefa vaihtoon ja kädet kyynärpäitä myöden ristiin että pitää. Jos vuoto alkaa uudestaan on perärempan aika.

Normi ajolenkin jälkeen kärsiikö kättä pitää peräkopan päällä? Paljonko mittarissa? Liikaa moskaa propussa?

Mulla on sama ongelma -95 calissa, uusi stefa pitää hetken ja sitten taas on vanne sotkussa. Ajettu +300 k. Ja liian kuumana pyörii.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #2 : Heinäkuu 03, 2013, 08:01:10 ap »
Minun Calissa ( vm 2008 ) ei ole huohotuspulttia. Täyttötulppa on "sokea". Tässä kuulemma huohotus suuntautuu kardaanitunneliin. ( Motomatti tämän tietää varmasti. )
Ajoin eilen pitkän lenkin ja kosketin perää. Tuntui hieman lämpimältä, joten se oli max +50ast. Siis normaali.
Tosin tuollahan on vasta ajettu ~92´000 km, joten ei se saakaan olla epänormaalissa tilassa.

Eikös tuon stefan vaihtaminen ole kuitenkin aikas helppo juttu? Varsinaiseen vaikeaan eli shimmaukseen ei kaiketi ole tässä tarvetta rempan jälkeen...

Minä kun edellistalvena lisäsin injektiopruutalla laakerivaseliinia takalaakereihin ( Rovaniemen jutun takia ) ', niin se tuntuu valuvan lämmetessään söpösti ihan hiljalleen tuhrien perämurikkan alaosaa.
Mutta ei se ole kuin esteettinen juttu. EIKÄ aiheuta lahkeiden tai renkaan pesua...  ;)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 03, 2013, 10:23:44 ap kirjoittanut TimoEv »

mika

  • Viestejä: 92
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #3 : Heinäkuu 03, 2013, 08:42:40 ap »
Jep, taitaa tosiaan stefa vuotaa. Tästähän olikin juttua taannoin.
Moto Matin oivallisia ohjeita:
http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-peravaihde-vuotaa.html

-Mika

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #4 : Heinäkuu 03, 2013, 12:07:18 ip »
Samalla kun aiot vaihtaa huulitiivisteen, siinä tapauksessa että vuoto on takapyörän puoleisessa tiiviteessä, on enää pieni vaiva mutta iso hyöty ottaa perävaihde kokonaan pois paikoiltaan eli irti kardaanitunnelista ja iskunvaimentimesta. Näin tulee tarkistetuksi kardaanitunnelin ja kardaanin takapään spooriholkin kunto. Tietenkin puhdistus myös. Perä ja kardaanitunneli ovat samaa "öljytilaa" mutta siellä kardaanitunnelissa tahtoo kosteus tehdä tuhojaan. Puhdistus ja hiukan sitkostettua vaseliinia niin sekin kohta tulee kuntoon ja ennaltaehkäistyä matkan keskeyttävä vika.

Tässä kardaaniasiaa: http://www.motomatti.fi/2013/06/cali-kolmosen-ruosteinen-kardaani.html

Ja kun kerran on päässyt alkuun niin tämäkin on samalla tehtävissä: http://www.motomatti.fi/2013/06/california-kolmosen-takapyoran-navan.html

Jos haluaa koko toisiovoimansiirron katsoa pitää takahaarukka irrottaa: Siten pääsee käsiksi ristiniveleen ja sen kannatinlaakeriin.
http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.html

Jos on uudemman tyyppinen "pitkällä nivelellä" oleva kardaanin nivel niin siihenkin on keinonsa:
http://www.motomatti.fi/2011/12/california-trike-kardaaniakselin.html

Ei pidä välittää että kyse on triken kardaanista tuossa edellisessä artikkelissa: se on edelleen samanlainen kuin soolopyörässä.

Yleensä ottaen Guzzin voimansiirto on hyvin kestävä mutta huollon laiminlyönti, kuten noissa blogikirjoituksieni tapauksissa on kyse, aiheuttaa aivan turhaa ja ennenaikaista vikautumista. Mikään em toimenpiteistä ei kuulu normaalin huolto-ohjelman piiriin vaan työtehtävät on tilattava erikseen tuntitöinä. Onneksi nuo ennaltaehkäisevät hommat sujuvat myös kotiasentajalta teemalla "tein itse, säästin".

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #5 : Heinäkuu 03, 2013, 12:50:13 ip »
Matti on ihan oikeassa tuon huolto-ohjelman suhteen.
Ja sekin on huomattava, että se perämurikan huolto ei ole raketin rasvausta kalibroiduin työkaluin, vaan ihan Kalervon pala ( Peace of Gace ). Aikaa menee rauhallisesti tehden n. tunti.
Eikä tarvitse tehdä kuin "joskus tai jouluna" eli keväällä tai joka toinen kevät...

Minä irroitin kesän korvilla koko takahaarukan ja edelleen kardaanin tarkistaakseni ristinivelet ja kannatuslaakerin. Aikaa meni - kun en ensin oikein osannut - nelisen tuntia, mutta nyt sekin menisi nopeammin. Eniten meni aikaa kardaanin saamiseksi laakereineen takaisin paikalleen. Piti käyttää kikkaa n:o 6...

Kaikkiaan näissä italiattarissa on hyvin vähän sellaisia huolto- tai tarkastuskohtia, jotka vaativat erikoistyökaluja tai -osaamista.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #6 : Heinäkuu 03, 2013, 13:07:27 ip »
Lisään vielä varoituksen sanan tuohon edelliseen: sitten kun menee sinne perään syvemmälle ja ottaa esimerkiksi irti perän laipan ja ne paperitiivisteet sieltä sitten irtoilee niin pitää tietää että ne ohuet paperitiivisteet ovat perän hammasvälyksen shimmauksen hienosäätöä. Joskus on vain yksi paperitiiviste mutta toisinaan on useita päällekkäin. Se vielä rassaa että paperitiivisteitä on eri vahvuisia.

Kun perän irrottaa kardaanitunnelista niin pinioniakselin laakeripesä akseleineen lähtee vetämällä irti perävaihteesta. Pesän saa paikoilleen missä asennossa vaan mutta oikeita asentoja on vain yksi. Uudemmissa perissä asennon näkee päällekin päin mutta vanhemmissa oli hyvin mahdollista laittaa laakeripesä väärin ja silloin öljynkierto laakereille estyy.

Pinionakselin laakereissa ei saa olla havaittavaa päittäis- eikä poikittaisvälystä. Jos on niin hammaskosketus on huono ja perä kuluu nopeasti. Välys säädetään shimmien avulla ja säädetylle välykselle on olemassa kiertomomenttiarvo.

Nämä tiedot siksi että perä on yksi kokonaisuus ja jos yhtä asiaa säätää niin toisetkin arvot muuttuvat. Tuurilla näppituntumalla säätäen tuskin tulee hyvää perää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #7 : Heinäkuu 03, 2013, 14:22:03 ip »
Nuo osat varmaan saa purettaessa merkittyä, että menevät aiemmille sijoilleen. Siis jos päätyy tutkimaan sisälmyksiä tarkemmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #8 : Heinäkuu 03, 2013, 15:09:35 ip »
Totta maar.
Shimmilevyjen kanssa saa olla tarkkana ettei jokin niistä jää pesun jälkeen pesuvadin pohjalle piiloon. Ovat meinaan joskus liimautuneet niin toisiinsa että lukumäärä voi hämärtyä.
Ootko,TTT, aikonut tehdä eri välityksiä eri ratoja varten? Guzzilta löytyy perävaihteiden rataspareja eri välityssuhteilla lukuisa määrä.
Edellyttää toki että on perän kuoria läjä käytettäväksi. Mutta vaihto on nopeaa. Veikkaan että ketjuvetoisen pyörän rasvanäppiasentajan välitystenvaihtohomma kestää helposti pidempään.

Välityksiä: 7/33, 8/33, 9/32, 11/32, joitakin muitakin muistaakseni on mutta ei siviilimalleissa. Tarkemmin tietänevät JLMeccanicalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #9 : Heinäkuu 03, 2013, 15:30:03 ip »
Siinä mielessä kiinnostaisi vaikka varaperä eri välityksellä, kun Jackalissa on ymmärtääkseni pisin välitys kaikista Tonteista. Lisäksi muistaakseni kaksi isointa vaihdetta on välitetty muita pidemmäksi. Isoin vaihde on liian pitkä käytettäväksi radalla, potku ei riitä. Asiahan parani jo jonkin verran tuossa omassa, kun vaihdoin takakumin profiilin matalemmaksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

pukn

  • Viestejä: 41
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #10 : Heinäkuu 03, 2013, 21:01:53 ip »
pyörällä on ajettu vasta noin satatuhatta km. Peräkoppa ei kyllä kuumene, pystyy helposti pitämään kättä vaikka pitemmänkin lenkin jälkeen. Pientä voaamis ääntä on havaittavissa kun moottorijarruttaa, mutta en ole siitä ollut kovin huolissani. Pitänyt vaan guzzin ominaisuutena... Tänään kävin heittää pienen lenkin ja ei ainakaan nyt vuotanut. Iikkalan mainitsema laakerirasva voi kyllä olla munkin vuodon syy. Keväällä vaihdoin takarenkaan jolloin lisäsin sinne peräkopan sisään hampaisiin reilusti rasvaa. Olisiko kerrankin hyvä tuuri ja se sieltä olis tihkunut pois? Pitää vielä käydä huomenissa ajaa pitempää lenkkiä ja katsoa miten käy.

pukn

  • Viestejä: 41
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #11 : Heinäkuu 11, 2013, 23:18:09 ip »
Nyt on päästy taas pyörän kimppuun saunan kosteusvaurion korjauksesta. Liitteenä kuva perästä. Luulen että vuoto on sama kun motomatin kuvissa. Kokeilen vielä puhistaa ton kaikesta paskasta ja antaa seistä hetken. Jospa sitten vuoto näkyisi selvemmin. Ainoa vaan että menin jo laskemaan öljyt pois.
Voiko tuonne laittaa tavan moottoriöljyt väliaikaisesti?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #12 : Heinäkuu 12, 2013, 11:22:47 ap »
Ei se ala vuotamaan jos ei aja. Eli tarvitsee syntyä lämpöä ja painevaihteluita.
Näyttäisi olevan runsaasti vaseliiniäkin. Sitä on hyvä siellä olla mutta pienempikin määrä riittäisi. Lisäksi vaseliini näyttää likaiselta.
Toissapäivänä juuri katseltiin kun erään tutun Californian vanteella oli rasvaa mutta se johtui liiallisesta vaseliinin käytöstä spooreihin. Lisäksi kitkavaimentimeen oli mennyt samaa tavaraa. Eli remonttia sekin tiesi. Lähinnä purkua, pesua, uudelleen voitelua ja kokoonpanoa.

Jos takana on paljon kilometreja niin tiivisteen vaihto on ajankohtainen jo pelkästään ennakoitavuussyistä.

pukn

  • Viestejä: 41
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #13 : Heinäkuu 13, 2013, 01:08:26 ap »
Uloin tiiviste on nyt irroitettu ja siitähän löytyi reikä. Kiitos taas neuvoista. Maanantaina pitää soittaa taas piikkiöön ja tilata osa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: calin perän vuoto
« Vastaus #14 : Heinäkuu 13, 2013, 10:15:31 ap »
Puhdista vanha ja käy sen kanssa laakeriliikkeen tiskillä. Siellä niitä on. Ihan standardikamaa.