Kirjoittaja Aihe: Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys  (Luettu 12490 kertaa)

Lightfoot

Seisontatuki - tosi tyhmä kysymys
« : Kesäkuu 21, 2006, 19:42:56 ip »
Minulla on nyt kaksi Guzzia, GT ja LM. Kumpaakaan en ole onnistunut nostamaan keskiseisontatuelle - GT:n kyllä autotallissa ilman pakoputkistoa ja jotain muuta kevennystä. GT:n ostin heebolta joka on ruumiinrakenteeltaan ja pituudeltaan minua heiveröisempi. Kuitenkin se heebo saamieni kuvien mukaan seisotti pyörää aina keskituella. Jostain olen lukenut, ehkä GT:n koeajokommenteista, että kampeamalla samanaikaisesti taaimmaista jalkatapista jalalla, nosto onnistuu. LM on melkoisen kallellaan sivutuella, jopa niin, että pelkään pyörän kaatuvan. Meillä on tässä kahden muun pyöräilijän kanssa muodostunut tavaksi pysäköidä samaan paikkaan kaikki kolme pyörää. Jos minun pyöräni on tuossa rinteessä ylimpänä ja kaatuu, niin sittenhän kaatuvat kaikki.

Muistelen vuosien takaa, että Jammu 650 tai 750:ssä seisontatuki oli sellainen, että siinä oli eräänlainen "piikki" ja siitä kun jalalla painettiin niin pyörä nousi oitis pystyyn ilman hauiksen pullisteluja.

Yksi ja ehkä tärkein pointti kysymyksessäni on se, että öljyn määrän tarkastuksessa pyörä pitäisi olla suorassa.  Kaikki ohjeet otan kiitoksella vastaan.

Tässä samalla haluaisin mainita, että olin eilen Turuus käymässä. Tulin puolenyön jälkeen ja lähtiessäni Turussa satoi niin paljon, että laitoin sadehaalarin päälle. Haalari olikin käsittämättömän tiivis ja kotiin tullessani olin hiestä märkä.
Helkkarin hyvät fiilikset - sataa tai paistaa niin aina yhtä mukava harrastus!

Kari Sairanen

« Vastaus #1 : Kesäkuu 22, 2006, 02:28:07 ap »
Hoi

Lemmari menee tosi helposti keskiseisontatuelle kun vetää hiukan vauhtia taaksepäin ja samalla polkee napakasti tuen vivusta alas, jalkojen taivutettu muoto ja painaminen vivusta toimii ikään kuin "sorkkarauta" eli vipuvarsi kasvaa loivasti koko ajan. Keskiseisontatuki on hiukan massiivisen näköinen taivutuksineen, mutta toimintaidealtaan nerokas ja samalla kevyt käyttää. Tässä ei tarvitse voimaa vaan tekniikka!

Voiman tarvetta voi verrata pyörään jossa on suorat keskiseisontatuen jalat. Näissä voiman tarve on suurimmillaan ensimmäisillä senteillä, ennen kuin jalka alkaa nousta pystyyn ja menee yli keskikohdan. Itse olen suorittanut empiirisiä kokeita voimantarpeesta yrittämällä nostaa Kawasaki 750 H2:ta jalalle, en jaksa vetää (=nostaa) pyörää yksin jalalle vaikka se on 20 kg kevyempi kuin Lemmari!

Omassa Lemmarissa oli sama ongelma, eli pyörä oli toisi kallellaan sivutella ollessa, nostin iskunvaimentimen putkia kolmioissa ylöspäin. Tämä tietenkin vaikuttaa jotenkin ohjausgeometriaan, mutta en ole huomannut mitään mullistavaa.

Jos on keskiseisontatuen suunnittelijalla ollut geoemetria hallussa, niin sivuseisontatuen suunnittelija ei vastaavasti hajuakaan, jalka on alhaalla ollessaan aivan liian lähellä pyörän keskilinjaa, jolloin pienikin kohouma tai monttu muuttaa pyörän seisontakulmaa tosi paljon. Jalan pitäis olla paljon pitempi ja "aueta" kauemmaksi pyörän keskiviivasta.  

TunturiTT

« Vastaus #2 : Kesäkuu 22, 2006, 03:14:40 ap »
Se keskiseisontatuki on suunniteltu siten, että ei tarvitse nykiä  yhtään.  Nouset pyörän päältä, jos kädet ylttää, pidät molemmat  kädet tango(i)ssa, avaat seisontatuen ja nouset koko painollasi sen  jalan taakille. Samalla hieman notkistat polviasi ja siirrät omaa  painoasi taaksepäin. Tangosta ei tarvitse kuin ohjata.
Omilla mitoillani (100kg/188cm) Lario nousee jalalle vaikka nopeasti tempaisemalla, vaikken pyörän päältä nousisikaan.
Ei kannata rempoa sarvista huoltiksella tai parkkipaikalla, sillä saa  vain huvittuneita katseita ja pyörän kaataminen on todennäköisempää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

« Vastaus #3 : Kesäkuu 22, 2006, 03:19:03 ap »
En tiedä mitä Lempparia Lightfoot tarkoitti, mutta nelosen keskituki toimii kuten Kari selitti. En sitä nyt ihan kyllä köykäiseksikään sanoisi. Esim  omassa tallissani pysäköin sen mielelläni viemärikaivon kannelle, joka on muutaman sentin muuta lattiaa alempana. Pyörä näyttää sivutuella ollessaan niin hurjalta, että sivulliset aina pelkäävät pyörän kaatuvan, itseltäkin meinaa joskus usko loppua. Painopiste on kuitenkin niin alhaalla, että kyllä se pystyssä pysyy, kunhan vaan alusta on pitävä. Pehmeä ruohikko tms. on sitten eri asia. Caleissahan on muuten tosi mahtava sivutuki, se ylettää melkein metrin päähän keskilinjasta.

Vai on sullakin Kari H2.

Kari Sairanen

« Vastaus #4 : Kesäkuu 22, 2006, 04:41:43 ap »
Hoi Aapo

Ilmeisesti sinullakin on H2 tallissa. Itselläni ko. peli on ollut vuodesta 1974 ja ajossa joka kesä, nyt tosin Lemmarin oston jälkeen ajelut ovat jääneet vain muutamaan savujen ottoon kesässä. Lemmari on nyt ykköspyöränä neljättä kesää, hankin sen keväällä -03 Italiasta, vuosimalli 1987 ostos onnistui ainakin 101 prosenttisesti.

H2:en on ollut tarkoitus "museoida" mutta eipä ole saanut tuota(kaan) aikaiseksi, pyörä on omasta mielestäni tarkastuskunnossa kun vaihdan alkuperäisen ohjaustangon ja palautan jalkatappien kiinnityksen alkuperäiseksi.

On tuossa ajossa vieläkin vanhempi Kawasaki, eli 85cm J1T vuodelta 1967 ja museorekisteröity 2000 luvun alussa. Eipä tuollakaan paljoa kilometrejä kesässä tule. Tulee aina noustua LM:n selkään kun lähtee ajelulle.

I.H.

« Vastaus #5 : Kesäkuu 22, 2006, 07:36:28 ap »
Titaniumia keskituelle vedettäessä on kyllä keskityttävä siihen hommaan,vasemmalla kädellä ohjaustangosta ja oikealla tarakan sivuraudasta kinni ja kunnon nykäisy koko painolla niin menee kyllä melko vaivattomasti jalalle. Sivutuki taas on aivan omaa luokkaansa se kun lukittuu molempiin suuntiin ja on tarpeeksi pitkä ja loivassa kulmassa  sitä monet kanssamotoristit kateellisena ihastelevat (ei guzzistit).
Titaniumin kuski

Cali.fi

« Vastaus #6 : Kesäkuu 22, 2006, 12:27:59 ip »
Californiaa keskituelle nostettaessa on olennaista nostaa takaa, ei siis yrittää puskea taakse. Jonkun verran voimaa siinä kuitenkin tarvitaan, mutta ei se normaalikokoisella miehellä voimasta kiinni jää.  Voisin olettaa saman toimivan LM:ssäkin jos siiinä on joku hantaaki mistä ottaa kiinni!

Mynysport

« Vastaus #7 : Kesäkuu 22, 2006, 13:14:50 ip »
Lemppari oli kyllä melko helppo saada keskituelle ,eikä edes tarvinnut voimaa ainoastaan tekniikkaa ja rohkeutta.Möhköä olen yrittänyt n.20v nostaa/vetää keskituelle mutta ei vieläkään massa/voima riitä eli aina joutuu turvautumaan ulkopuoliseen apuun.

Kyösti V35 II

« Vastaus #8 : Kesäkuu 22, 2006, 15:08:26 ip »
Minulla on tuollainen pikkuguzzi, painoa vain 180 kg. Nostan sen aina keskituelle, koska sivutuella se näyttää siltä, että se kaatuu. En tiedä onko omintakeinen tyyli tuossa nostamisessa, sillä teen sen satulaa kiertävästä takaraudasta. Helposti menee eikä tarvita paljoakaan voimaa.

Antsu

• Murr
« Vastaus #9 : Kesäkuu 22, 2006, 15:24:18 ip »
Kusti seisomaan. Tuosta kun ajosaappalla polkasee ja kädellä takapäästä nostaa niin tyttökin sen saa seisomaan. Hi

Nähty on

Iiko

« Vastaus #10 : Kesäkuu 22, 2006, 15:50:22 ip »
Piti heti käydä testaamassa californian nostamista keskituelle, ja tekniikkalajiksihan tuo osoittautuikin. Nyt pyörä menee keskituelle tosi kevyesti. Kiitos hyvistä vinkeistä..:D

Lightfoot

« Vastaus #11 : Kesäkuu 23, 2006, 09:20:17 ap »
Lainaus käyttäjältä: Iiko
Piti heti käydä testaamassa californian nostamista keskituelle, ja tekniikkalajiksihan tuo osoittautuikin. Nyt pyörä menee keskituelle tosi kevyesti. Kiitos hyvistä vinkeistä..:D
Tämä lämmitti tosi paljon sydäntäni - kysymys ei siis ollutkaan niin tyhmä kuin arvelin. Kiitän kaikkia hyvistä vinkeistä, mutta en usko asiaa oppivani muuten kuin näyttämällä. Yli 250kg vaatii molemmat kädet käyttöön ja molemmat jalat maahan. Asun kadulla joka on tehty kivistä, ei mukulakiviä, mutta ei asvalttiakaan. Katu on myös rinteessä - nousee alhaalta ja laskee sitten toiselle kadulle. Saamieni neuvojen pohjalta päädyin ratkaisuun jonka toteutin eilen, ajan pyörän keula mäkeä ylöspäin enkä poikittain kuten ennen tein.

Lightfoot

« Vastaus #12 : Kesäkuu 23, 2006, 09:49:34 ap »
Lainaus käyttäjältä: Antsu
Kusti seisomaan. Tuosta kun ajosaappalla polkasee ja kädellä takapäästä nostaa niin tyttökin sen saa seisomaan. Hi

Nähty on
Voisikohan se tyttö tulla opastamaan miten minä saisin Le Mans 1000 keskituelle? :vau:

Antsu

• Murr
« Vastaus #13 : Kesäkuu 25, 2006, 06:08:51 ap »
Jep koitettiin meidän muijan (noin 60 kg) kanssa saako kustin seisomaan ja kyllähän se onnistui pienen ähellyksen jälkeen. Itse seisoin pyörän takana ja pidin pyörää pystyssä että muija sai keskittyä nostoon. Tyttäreni 45 kg ei jaksanut vaikka yritys ja ähellys oli kova

Kyösti V35 II

« Vastaus #14 : Kesäkuu 25, 2006, 11:16:11 ap »
Tyttötesti tuli tehtyä. Tyttäreni ( 44 kg ) ei saanut nostettua V35 II:sta keskituelle.