Kirjoittaja Aihe: Takapyörän laakerit  (Luettu 4771 kertaa)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Takapyörän laakerit
« : Kesäkuu 05, 2013, 22:55:18 ip »
Renkaan vaihdon yhteydessä pyörittelin takapyörän laakereita. Toinen takerteli, joten vaihdoin taas molemmat. Biltemalaiset kestivät kymppitonnin. Se siitä kokeilusta. Enää ei sen kaupan laakereita V10:iin tule. Saas nähdä miten pitkään nämä tuntemattoman valmistajan C3-tyyppiä olevat kestävät.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #1 : Kesäkuu 06, 2013, 08:13:34 ap »
Harjoittelin pitkän kaavan mukaisesti noiden laakerien vaihdot.
Vasen SKF-merkkinen 6204 2RS kesti 2v / 50`000 km. Oikea oli hyväkuntoinen edelleen.
Vaihdoin tietenkin molemmat, hintaa laatikon päällä oli 8,40€.
Pari viikkoa takaperin vaihdoin etupäähän muun homman yhteydessä, ~85´000km. Ehjät olivat edelleen.
Sinne meni Koyo´n vastaavat. Hintaa ~saman verran.

Miksi ihmeessä pitää noin vaativaan paikkaan asentaa jotkin halvat, mutta huonot secundalaatuiset laakerit, kun
ihan oikeita saa osapuilleen samaan hintaan ja vaihtamisen vaiva on kuitenkin yhtä suuri?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #2 : Kesäkuu 06, 2013, 09:47:13 ap »
Keskustelin viikko sitten erään mp-rengaskauppiaan kanssa pyöränlaakereista. Hän kertoi että valitettavan monessa pyörässsä on alkava tai jo olemassa oleva laakerivika. Hänen mielestään ennenaikainen laakerivika on asentajan tai käyttäjän syytä. Yksinkertaisesti akseli kiristetään liian kireälle. Nykypyörissä kun on isoläpimittaiset akseliputket ja päässä hienokierre niin vähäinenkin ylikiristäminen aiheuttaa sen että väliholkki tyssääntyy. Teräksinenkin. Laakerien välykset kun ovat mitattavissa sadasosamilleissä niin pienikin sivuttaiskiristymä aiheuttaa laakerin välyksen nollautumista ja siten nopeaa kulumista. Esitteli siinä ohessa shimmilevykokoelmansa jolla hän saa shimmattua laakerivälyksen kohdalleen ettei hänen jäljiltään leikkaa laakerit kiinni.

Itselläni on sorvi ja olen tehnyt jo useampaan pyörään uuden väliholkin. Joskus teräksisen alumiinisen tilalle. Toisinaan toisinpän kevennysmielessä. Harvassa pyörässä on luotettu pyörän kiinni pysymisessä akselin pään mutteriin vaan akselin poikkisuuntaiset pultit pitävät akselin kiinni kunhan akselimutterilla on asetettu pyörä keskelle ja välykset sellaisiksi kuin pitää.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #3 : Kesäkuu 06, 2013, 10:15:30 ap »
Miksi ihmeessä pitää noin vaativaan paikkaan asentaa jotkin halvat, mutta huonot secundalaatuiset laakerit, kun
ihan oikeita saa osapuilleen samaan hintaan ja vaihtamisen vaiva on kuitenkin yhtä suuri?

Ihan pelkästä ennakkoluulottomasta kokeilun halusta. Toinen lakru pyöri vielä takertelematta sormella koittaen. Miksi sinä vaihdat ehjän laakerin? Varmaankin varmuuden vuoksi  ???

Harvalla on kotiverstaassaan sadasosamillin välysten mittaamiseen soveltuvaa välineistöä. Parasta on noudattaa mallikohtaisen korjaamokäsikirjan ohjeita TI-uran alusta lähtien. Käyttäjän käsikirja neuvoo viemään valtuutettuun huoltokorjaamoon. Guzzilla on aika harva verkosto.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #4 : Kesäkuu 06, 2013, 11:46:12 ap »
>> Miksi sinä vaihdat ehjän laakerin?  <<

Silloin kun jouduin Rovaniemellä reissun päällä vaihtamaan laakerin, ei se ehjän vaihtaminen myös uuteen siinä potutuksessa ja talkoossa enää mitään ollut. Ei ajallisesti, ei rahallisesti.
Nyt vaihdoin uudet laakerit etupäähän samalla, kun pyörä oli muutenkin irti. Laakerit olivat ehjät ( ehjän tuntuiset ). Jonkin verran erilaisia huoltohommia tehneenä, on ennakkohuolto / varmistushuolto myös tärkeää toimintavarmuuden kannalta. Se on tietenkin selvää, että kaikkea ei kannata vaihtaa "varmuuden vuoksi", mutta yksinkertaisia tai halpoja asioita kannattaa pohtia. Kun minäkin ajelen tuolla maakunnissa suht. runsaasti ja yleensä vkl, niin ei tarvitse Porvoon ja Pihtiputaan välillä lauantai-illalla miettiä onkos jokin paikka menossa rikki.
Olen tuonut kahdesti Calin Falckin lavalla tien varresta pois, eikä sekään ole mikään rattoisa juttu semminkin, kun eka kerralla oli ihan tarpeeksi jaappanilaisten omistajia kameroineen kohdilla...  :P
Venakopan tiivisteetkin olen joutunut vaihtamaan matkan päällä kahdesti; Mäntsälässäkaverin halkoliiterin edessä ja Ruåtsissa leirintäalueella. Nämä siksi, kun huonolaatuiset tiivisteet hajosivat kesken ajon. Jos olisin tiennyt, niin olisin vaihtanut ne ehjät parempiin ehjiin...

Sähkömoottorien kanssa kun joskus pelasin, niin periaatteessa aina, kun oli kone "pöydällä", niin laakeroitiin. Totta kai koosta vähän riippuen. Mutta edelleenkin ammattitaitoinen moottorimyyjä vaihtaa uuteen moottoriin laakerit ennen toimitusta, jos moottori on ollut varastossa vähänkin pidemmän aikaa. Kyseessä on varmisuts, että kaikki sujuu hyvin.

Vanha mekaanikon sanonta: "Jos se toimii, niin älä koske!" on tietenkin totta, mutta ei sovellu joka paikkaan ja joka koneeseen. Mutta sekin on pidettävä mielessä, että mitkä ovat seuraukset, kun jokin menee epäkuntoon kesken kaiken.
Voisin kertoa mielenkiintoisen tarinan mitä tapahtuu laivalla, kun ruorikoneistossa öljynsuodatin on jäänyt vaihtamatta kamalan sijainnin vuoksi; Rahtilaiva 180m päättää ryhtyä kääntymään ihan itsekseen kesken matkan...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #5 : Kesäkuu 06, 2013, 12:05:14 ip »
Mielestäni sormella koittaminen vähintään kerran vuodessa riittää tässä kohtaa.
Forza Moto Guzzi!

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #6 : Kesäkuu 06, 2013, 16:58:01 ip »
Lainaus
mitkä ovat seuraukset, kun jokin menee epäkuntoon kesken kaiken
Asia on erityisen tärkeä vähemmän kokeneelle sunnuntaimotoristille kun kerran ajetaan vain kahdella pyörällä. Jos jotain sattuu, on haaveri aina lähellä.  Ei ole kahta ylimääräistä pyörää eikä minkäänlaista peltikoppaa ympärillä. Siksi ihmettelin niitä kahta pientä runkorakenteen pulttia, joiden varassa on "puoli pyörää". Parempi olisi jos ei tietäisi tuostakaan mitään... Osin myös näistä syystä pidän ennakkohuollosta vikakorjauksien sijaan (teollisuuden kunnosspidon tavoite).  Vaihdan joka kevät öljyt ja suodattimet ajetuista kilometreistä riippumatta ja kun on renkaanvaihdon aika, katsotaan samalla laakerit.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 11, 2013, 16:10:28 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #7 : Kesäkuu 06, 2013, 17:49:54 ip »
Täytyy vaan hakea itselleen sopiva Middle-Of-the-Road. Ääripäitä löytyy tästäkin veljeskunnasta.
Forza Moto Guzzi!

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #8 : Kesäkuu 06, 2013, 20:07:32 ip »
Mielestäni sormella koittaminen vähintään kerran vuodessa riittää tässä kohtaa.

Tai renkaanvaihdon yhteydessä?

Riippuu toki vähän siitä paljonko ajaa vuodessa ja millä renkailla.

Väliholkit todellakin näyttävät tyssäytyvän helposti.

V-maxissakin oli holkki sen verran lyhentybyt, että kun kiristi etuakselin momentiin, niin laakerit jäykistyivät.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #9 : Kesäkuu 06, 2013, 22:22:03 ip »
Renkaan vaihdon yhteydessä käy luonnostaan. Renkaanvaihtotapoja on vaan niin erilaisia. Alta-alle-teettämisestä teen-kaiken-itse-tapaan. Edellisesssä joutuu viemään erikseen lakrun vaihtoon, jollei rengasliikeessä ole valmiutta. Jälkimmäisessä lakrun vaihto hoituu renkaanvaihdon sivussa.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #10 : Kesäkuu 07, 2013, 08:07:01 ap »
>>...jollei rengasliikeessä ole valmiutta....<<

Joo. Kosken Huollossa kun olen käynyt rengastamassa italiatarta, niin mestari itse kuuntelee tasapainoituksen yhteydessä laakerit. Olen vaihdattanut kahdesti etupään laakerit siellä samoin tein. Lisähintaa tuli 20€, jossa vaihtyön hinta oli kaikkiaan minimaalinen.
Vaan, eipä tuo vaihto nyt itseltäkään mikään suoritus ole. Edellytyksenä on tietenkin jokin tallin tapainen, jossa sen saa tehdyksi. Teknisesti Kalervon pala eli Peace of Cage...

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #11 : Kesäkuu 07, 2013, 10:02:32 ap »
No mittasko ja shimmasko välykset samalla oikeiksi? Rakenne on hieman erilainen etu- ja takapäässä ja vielä eri malleissa. V10:n etupään akseli lukitaan erikseen neljällä pultilla. Akselin mutteria kiristetään vain sen verran, että keskittää ja pysyy mukana. Takapäässä ei ole lukituspultteja akselille, joten pelataan riittävällä momentilla.
Forza Moto Guzzi!

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Takapyörän laakerit
« Vastaus #12 : Kesäkuu 08, 2013, 12:37:14 ip »
Puuuufff.

Millessä on 24 vuotiaat alkuperäiset pyöränlaakerit molemmissa rissoissa ja hyvin pyörii edelleen. Jos joku kysyy pitkän iän salaisuutta niin vastaukseni on, että vältä pesemistä, varsinkin painepesurilla. Varovaisesti arvioiden takarengas on vaihdettu 25...30 kertaa ja eteen puolet vähemmän, mutta väliholkkia ei kyllä ole tyssätty voimankäytöllä. Pyöränlaakerit on varsin kevyesti kuormitetut jos niitä kiilata tiukalle väliholkkia tyssäämällä. Jos laakerissa on rasvaa niin ettei se ota ruostetta niin ne kestää pyörän iän.