Kirjoittaja Aihe: California 1100 I:n alipaineletkut  (Luettu 3566 kertaa)

karu

  • Viestejä: 10
California 1100 I:n alipaineletkut
« : Kesäkuu 04, 2013, 12:15:45 ip »
Ilmanpuhdistinkotelossa on kolme letkulähtöä (pari pientä ja yksi isompi). Suurimpaan näistä liitetään ilmeisesti huohotuslinja rungosta ja toiseen pienistä liitetään sytyksen alipaineanturin letku, mutta mitä liitetään toiseen pikkuknööliin, letku bensapaineensäätimeltä vai mikä?

Mopo on siis California 1100 i 1996

Lisähämmenykseksi löysin jostain netin syövereistä ohjekuvan jossa bensapaineensäätimeltä menee y-haaran kautta letku ruiskurunkoihin. Minun mopossani runkojen reiät on vain esiporattu, eivätkä siis yllä imukanavaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1100 I:n alipaineletkut
« Vastaus #1 : Kesäkuu 05, 2013, 22:31:16 ip »
Jos ihmettelet että et ole saanut vastausta niin johtunee siitä että kysymyksesi on hieman ylimalkainen. Tai oikeastaan ehkä kaksi kysymystä.
Koitan vastailla siltä osin kuin kysymyksiäsi ymmärrän.

Ilmanpuhdistimen kotelosta lähtee poistoletku pyörän alle ja toinen etureunasta runkoputken etupäähän.

Ruiskutusjärjestelmä: molemmista hanoista lähtee letku polttoainepumpulle, sieltä suodattimelle, edelleen paineensäätimelle josta ylijäämäpolttoaine palaa takaisin tankkiin paineettomana, paineellinen polttoaine jatkaa säätimeltä Y-haaran kautta suuttimille jotka ovat läppärunkojen sisäsivuilla.

Sytytyksessä eikä muuallakaan ole alipaineletkuja.

Kyllä siellä läppärungoissa on molemmissa suuttimet ja niille poraukset. Vai mitä tarkoitit esiporatuilla?

Kaikki ohjekirjat ja varaosakuvastot kaikkiin Guzzi-malleihin ovat periaatteessa saatavissa ilmaiseksi useammastakin osoitteesta. Tässä yksi 1100i varaosaluettelo: http://www.guzzitek.org/parts_list/gb/1100/California1100Carb_IE_PL.pdf
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2013, 09:49:29 ap kirjoittanut motomatti »

karu

  • Viestejä: 10
Vs: California 1100 I:n alipaineletkut
« Vastaus #2 : Kesäkuu 06, 2013, 22:38:26 ip »
Kysymykseni taisi tosiaan olla hieman ylimalkainen.

Letkuista kirjoittaessani tarkoitin siis otsikon mukaisesti ruiskutusjärjestelmän alipaineletkuja, en siis bensalinjoja.
Tässä linkki dokkariin jonka perusteella epäilin mopostani puuttuvan pari alipaineletkua: http://www.guzziclub.fi/images/pdf/tekniikkapalsta/efiman.pdf
Minulla ei siis ole tuon dokumentin kuvissa esiintyviä alipaineletkuja väleissä: "sensore pressione assoluta" - "contenitore filtro aria" (absoluuttianturilta ilmanpuhdistinkoteloon) ja "regulatore di pressioni carburante" - "corpo farfallato" (polttoaineen paineensäätimeltä y-haaralla ruiskurunkoihin).

Absoluuttianturin letkuun liittyen kerrottiinkin jo MotoItalian huollosta, että sen kuuluisi mennä tuohon toiseen pieneen liittimeen.

Näissä minun ruiskurungoissa ei siis ole tuon dokkarin esittämillä kohdilla läpireikiä tai liittimiä vaan noin 2*5 mm poraukset (mikäli nuo olisivat läpi niin ne tulisivat juuri ruiskusuuttimien etupuolelle).
Pitäisikö bensapaineensäätimeltä siis mennä alipaineletku ilmanpuhdistinkoteloon?

-Kiitoksia jo etukäpälään

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California 1100 I:n alipaineletkut
« Vastaus #3 : Kesäkuu 13, 2013, 21:16:16 ip »
Katselin laittamasi linkin: Eka kertaa näin moista. Toisaalta liki joka päivä tulee uutta vastaan.
Vaikuttaisi että pyöräsi ei välttämättä ole "euromallinen" vaan Sveitsin tai USAn vientimalli.
Ilmanpaineanturit joissakin malleissa mittaavat vain vallitsevaa painatta eli "merenpinnantaso - vuoristosola". Ainakin omissa vanhemmissa ECUissa.
Jos moottorinohjausboxissa on asetukset tehty aktiivisen imusarjapaineen mittauksen pohjalta niin sitten nuo letkut tarvitaan. Myös pa-paineensäätimen letkulla imukanavaan voidaan säädellä ruiskutuspainetta, alaspäin. Toimiiko kone silti ilman noita mainittuja letkuja? Jos toimii niin on mahdollista että ECUun on laitettu eri ohjelma ja letkuja ei silloin tarvita.
Oikeastaan ainoa tapa varmistua on käyttää lambdamittausta ja kokeilla molemmilla systeemeillä erikseen miten bensa palaa.

karu

  • Viestejä: 10
Vs: California 1100 I:n alipaineletkut
« Vastaus #4 : Heinäkuu 18, 2013, 21:58:03 ip »
Nyt on calistimella pöristetty kausihuollon ja pikku korjausten jälkeen jokunen kilometri ja ero aiempaan on yllättävän suuri.
Kausihuollossa ja korjauksissa tehtiin seuraavaa:
Laitoin alipaineletkut sekä polttoaineenpaineensäätimeltä että absoluuttianturilta ilmanpuhdistinkotelossa oleviin knööleihin. Säädin venttiilit (0,1 ja 0,15), vaihdoin kaikki nesteet ja suodattimet, puhalsin tankin sisältä paineilmalla (on revennyt tunnelista tietystin) tarkastin "aivon" virittämättömyyden (avasin ja totesin juotokset alkuperäisen näköisiksi), palautin sivutuen anturin toimintaan ja vaihdoin imukurkut ja ruiskun runkojen ja imanputsarin väliset kumit. Lopuksi peitin imanputsarin kanteen leikatun reiän pleksillä.
 
Remontin jälkeen mopo vetää huomattavasti paremmin osakaasulla ja kolmen tuhannen kierroksen alapuolelta isolla vaihteella (kyllä, viitonen ujeltaa jo hieman). Tärinä pienillä kierroksilla kuormitettaessa (ei niin saa tehdä) väheni myösi ja mittariinkin ottaa 185 ilman tuulisuojaa, laukkuja ja kyytiläistä.

Vielä kun perävälityksen vaihtaisi 7/33:een ja penkin parempaan niin voisi olla aika valmis vekotin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1100 I:n alipaineletkut
« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2013, 23:23:55 ip »
Tuohan on se ”EFI Manual” (electronic injection) 6/1989, jossa esitellään polttoaineen ruiskutusjärjestelmä perusteellisesti. Sitä katseltiin porukalla Guzzirallissa 2012 valkokankaalta Motomatin johdolla...

Mietityttää että miksiköhän tästä on myöhempien mallien kohdalla luovuttu? Siksikö että USA versioissa nuo imuilmakanavan liitännät tarvittiin tankin polttoainekaasujen takaisinimemiseen? Ja kun paineensäädin alkoi 2002 alkaen siirtymään tankin sisälle "pumppumysteerio" -rakennelman osaksi, koko polttoainepiirin paineensäädintä ei ollut enää näkysällä. Tuo manuaali nimittäin perustelee, “jotta ruiskutussuuttimen paineolosuhteet pysyvät tasaisina, polttoaineen ja imuilmakanavan paine-eron on myös pysyttävä vakiona. Tämä saavutetaan sillä, että johdetaan letku polttoaineen paineensäätimen ja imuilmakanavan välillä.”

Imukurkun painehan vaihtelee mutta suuttimille tuleva ei (tai hyvin vähän). Kun polttoainepiirin paine voittaa paineensäätimen jousen paineen, jousi liikkuu ja polttoainetta pääsee virtaamaan takaisin tankkiin.

Sattumoisin luin eilen juuri tekstin, missä vanhempiin Guzzeihin epromeja (”paremmat kartat”) myynyt kaveri kertoo, että kun yhdistää polttoaineen paineensäätimen vapaan liitännän 5 mm lämmönkestävällä bensaletkulla viereiseen imukurkkuun (alipaineen mittauspiste), toimii moottori kuormanvaihtelutilanteissa merkittävästi pehmeämmin mutta täysteho pysyy silti samana. Erityisesti mutkissa pehmeys lisääntyy, koska ruiskutusmäärä optimoituu hiukan kuormituksen mukaan.

* Johtuuko tästä "letkunpuutteesta" osaltaan se paljon puhuttu "kaasun kulmikkuus" pienillä kahvan kääntökulmilla ? Nimittäin moottorinohjausjärjestelmä ei tiedä mikä on tila imukurkuissa, ainut ilmanpaine mikä tiedetään on "yleinen" ilmanpaine jolla määritellään onko peli vuorilla vai merenrannalla.

Liitteet: punainen=polttoaine suuttimille, vihreä=tankkiin palaava polttoaine, keltainen=alipainetila (jos tästä letku imukurkulle, sama kuin siellä).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2013, 23:38:08 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.